60 watt for lite?

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
Er 60 watt fra 1984 for l ite til å drive mine fronter? Mine XTZ 99.26 er oppgitt med en følsomhet på 88dB. Bassen har en tendens til plutselig å forsvinne i dybden. Den ruller helt av. Kan dette ha med for lite effekt å gjøre? Greit at subwooferen tar seg av det, men det hadde egentlig vært kjekt om man kunne redusert bruken av den i stereo

Min Audio 60 (Doxa) er kanskje litt liten. Kunne tenkt meg et alternativ som har samme karakter, altså mot det varme. Skal matche min nyervervede Parasound New Classics 2100.

Hvordan hadde NAD glidd inn i denne sammenhengen? For analytisk? De har et rimelig trinn som nylig kom, med noe høyere oppgitt effekt. (C275BEE)
Ellers er det jo endel Rotel på børsene rundt omkring. Matching?

Setter pris på gode forslag.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Hva med et Parasound slutt-trinn så du matcher forforsterkeren?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.032
Antall liker
2.126
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Nå sier ikke følsomhet så mye som hvor vanskelig en høyttaler er å drive.
Mine er bare på 91 db og greier seg med 18 watt. Hvordan er impedansekurven på disse?
Er impedansekurven vanskelig så er det litt verre. Audio er jo ingen dårlig sak da.

Håvard

Nå er det kanskje forstålig.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
433
Antall liker
132
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
99,26 krever mye strøm. Parasound er nevnt, som sikkert er en god match.

Mvh
 
O

Oblivion

Gjest
Med 60 watt vil du kunne spille 100 - 110 dB i lytteposisjon.
Normalt vil du bruke bare den første watten.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Høres ut som om Audio'ene dine trenger nye kondensatorer. Jeg har zero erfaring med akkurat disse, men nomalt skal 60 watt holde til å drive disse høyttalerne.

;D
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
johnsentorsk skrev:
Bassen har en tendens til plutselig å forsvinne i dybden. Den ruller helt av.
Er det konsekvent at den ruller av/forsvinner, eller gjør den det innimellom?
Tror kanskje VilhelmW er inne på noe her, at kondensatorbanken i forsterkeren ikke klarer å holde på/lades raskt nok opp og ikke har den "juice" som over tid med musikk der det er mye bass.

Jeg har tidligere brukt Doxa 70 Signature MKII'er til å drive B&W 801 Matrix som med eksternt høypassfilter ruller av noe under 20 Hz. Lyden kunne vært mer kontant i bassen, men det fungerte helt fint. (Disse høyttalerne ca samme følsomhet som dine, men har 12" basselement i tilegg til det dine har.)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg har de samme høyttalerne. Dvs. 99.25, men det er samme høyttaler i et annet design. Jeg har en ICE effektforsterker med 2*60W. Den driver de med stålkontroll og jeg kan spille høyt nok.
Så tror det kommer mer ann på kvaliteten, enn kvantiteten på wattene. ICE watt er vel heller ikke helt det samme som AB watt hvor mer går vekk til varme.

Mest sansynlig trenger du mer krefter ja. Synes det er vanskelig å anbefale noe konkret da det avhenger av mange faktorer. Har du mulighet til hjemlån, så vil det være en fordel.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Så tror det kommer mer ann på kvaliteten, enn kvantiteten på wattene. ICE watt er vel heller ikke helt det samme som AB watt hvor mer går vekk til varme.
Det er det samme uavhengig av teknologi.
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Hva er det samme uavhengig av teknologi?
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
VilhelmW skrev:
Høres ut som om Audio'ene dine trenger nye kondensatorer. Jeg har zero erfaring med akkurat disse, men nomalt skal 60 watt holde til å drive disse høyttalerne.

;D
Interessant. Jeg og ville i utgangspunktet tenkt at den leverer nok strøm som den er. Er jo to svære trafoer inni der iallefall. :)
Så var det dette med at effektforsterkeren er 25 år gammel. Jeg vet at et skjema med deleliste ligger her ute på forumet ett sted, men vil man kunne erstatte kondensatorene med tilsvarende ut ifra hva som er på markedet i dag? Noen som er interessert i å hjelpe til med å finne erstattere? Jeg er veldig dårlig på elektronikk... :)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.176
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det er noe som heter dempningsfaktor. Denne Audio 60 har 1 ohms emittermotstandere noe som gjør at dempfaktoren er lav og den virker slapp og ukontrollert i bassen. Nye kondiser vil ikke hjelpe om de gamle ikke er defekte da....
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er på ingen måte noe elektro-geni, men har et spørsmål i så måte: Kan ikke kond'isene svekkes over tid ( "tørkes inn" ), eller er det sånn at de tar kvelden når de tar kvelden? Jeg har før opplevd det trådstarter beskriver, og fått beskjed om at kondensatorene var svekka / måtte byttes. Derfor har jeg et spørsmål til trådstarter: Er din erfaring av forsterkeren har vært sånn siden den var ny, eller er slappheta noe som har kommet etterhvert?

Forøvrig vil vel mr. Doxa, Lauvland, være rette å kontakte for utbedring..kanskje?

;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
orso skrev:
Så tror det kommer mer ann på kvaliteten, enn kvantiteten på wattene. ICE watt er vel heller ikke helt det samme som AB watt hvor mer går vekk til varme.
Det er det samme uavhengig av teknologi.
Det er det ikke. Volum nivået vil være det samme, men det kan bl.a være forskjell på hvordan forsterkerne takler vanskelige laster. Man kan derfor oppleve at en forsterker har kontroll og stram bass, men en annen med tilsvarende antall watt har det ikke.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.535
Antall liker
23.247
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
hagr skrev:
nb skrev:
hagr skrev:
Hva er det samme uavhengig av teknologi?
1 Watt, 50 Watt eller 100 Watt. Osv.
At enhver forsterker med lik oppgitt effekt er like kraftige?  ::) aj, aj, aj...
Ikke nødvendigvis, nei. Man oppgir gjerne litt konservativt i 8 ohm, slik at tallet i 4 ohm ser bra ut, dum di dum. Og det er avgitt effekt over en ohmsk last. En høyttaler er sjelden helt ohmsk, for å si det forsiktig. En power cube-måling kan fortelle litt mer.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
johnsentorsk skrev:
Er 60 watt fra 1984 for l ite til å drive mine fronter? Mine XTZ 99.26 er oppgitt med en følsomhet på 88dB. Bassen har en tendens til plutselig å forsvinne i dybden. Den ruller helt av. Kan dette ha med for lite effekt å gjøre? Greit at subwooferen tar seg av det, men det hadde egentlig vært kjekt om man kunne redusert bruken av den i stereo

Min Audio 60 (Doxa) er kanskje litt liten. Kunne tenkt meg et alternativ som har samme karakter, altså mot det varme. Skal matche min nyervervede Parasound New Classics 2100.



Setter pris på gode forslag.

En gammel god en:


http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...n=display;num=1100509546;start=0;showall=true



Mvh. RS
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Anonym skrev:
orso skrev:
Så tror det kommer mer ann på kvaliteten, enn kvantiteten på wattene. ICE watt er vel heller ikke helt det samme som AB watt hvor mer går vekk til varme.
Det er det samme uavhengig av teknologi.
Det er det ikke. Volum nivået vil være det samme, men det kan bl.a være forskjell på hvordan forsterkerne takler vanskelige laster. Man kan derfor oppleve at en forsterker har kontroll og stram bass, men en annen med tilsvarende antall watt har det ikke.
Joda men det er veldig individuelt mellom ulike produsenter så det å si at en topologi er overlegen en annen vil IMO være feilaktig. Har du ordentlig lavimpedant last vil enkelte AB forsterkere klare seg bedre enn en ICE sak da iallfall forrige generasjon ICE ikke var glad i de helt lavimpedante lastene.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Jeg er på ingen måte noe elektro-geni, men har et spørsmål i så måte: Kan ikke kond'isene svekkes over tid ( "tørkes inn" ), eller er det sånn at de tar kvelden når de tar kvelden? Jeg har før opplevd det trådstarter beskriver, og fått beskjed om at kondensatorene var svekka / måtte byttes. Derfor har jeg et spørsmål til trådstarter: Er din erfaring av forsterkeren har vært sånn siden den var ny, eller er slappheta noe som har kommet etterhvert?

Forøvrig vil vel mr. Doxa, Lauvland, være rette å kontakte for utbedring..kanskje?

;D
Vanlige elektrolytter tørker inn over tid, det er en gradvis prosess som resulterer i lavere kapasitet i µF. Hvor fort dette skjer avhenger hovedsaklig av temperatur og konstruksjon. 25 år er kanskje litt i overkant, men det er mage eksempler på konstruksjoner som fungerer fint med mer enn 25 år på baken. Hvor mye lavere ladekapasitet (i µF) har å si, avhenger av hvordan konstruksjonen er dimensjonert og hvor følsom konstruksjonen er for støy og ripple på strømforsyningen. Å bytte elektrolytter er vanligvis en enkel operasjon for de som kjenner forskjell på den varme og kalde enden av en loddebolt og ellers har kontroll på + og - m.v.; skru av lokket og sjekk spec og montering av de gamle elektrolyttene og ta det derifra.

mvh
KJ
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.535
Antall liker
23.247
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
orso skrev:
Anonym skrev:
orso skrev:
Så tror det kommer mer ann på kvaliteten, enn kvantiteten på wattene. ICE watt er vel heller ikke helt det samme som AB watt hvor mer går vekk til varme.
Det er det samme uavhengig av teknologi.
Det er det ikke. Volum nivået vil være det samme, men det kan bl.a være forskjell på hvordan forsterkerne takler vanskelige laster. Man kan derfor oppleve at en forsterker har kontroll og stram bass, men en annen med tilsvarende antall watt har det ikke.
Joda men det er veldig individuelt mellom ulike produsenter så det å si at en topologi er overlegen en annen vil IMO være feilaktig. Har du ordentlig lavimpedant last vil enkelte AB forsterkere klare seg bedre enn en ICE sak da iallfall forrige generasjon ICE ikke var glad i de helt lavimpedante lastene.
Det er heldigvis slik at B&O er helt tydelige på hvor lav ohmsk last de forskjellige modulene deres kan drive. Sekundært kommer da at de faktisk klarer en hvilken som helst fasevinkel ned til lavest anbefalte ohmske last. Derav "stålkontroll i bassen", eller "alt for lite bass". YMMV.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.408
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
Bassen er bra fra B&O moduler, det har jeg hørt.
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
Nå var det mye interessant å lese her. Men jeg vurderer nå å bytte ut denne ampen etterhvert. Er det noen som har forslag på hva som kunne funket sammen med min Parasound pre, og XTZ'ene. Ser at det er mye NAD på markedet. (Økonomi er også et tema for mitt vedkommende...) Ville det blitt totalkrasj?

Forslag noen?
 
N

nb

Gjest
hagr skrev:
1 Watt, 50 Watt eller 100 Watt. Osv.
At enhver forsterker med lik oppgitt effekt er like kraftige? ::) aj, aj, aj...
[/quote]
1 Watt er lik 1 Watt unasett, det var poenget mitt. Watt er en størrelse som er klart definert og ikke noen audiofil synseparameter. Det finnes sikkert mange kreative måter å oppgi effekten på, men det endrer uansett ikke på det faktum at 1 Watt er det samme som 1 Watt.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
samme hvor gode de 60Wattene er, så er det helt klart begrensinger på hvor høyt og kontrollert den kan spille.
Liker du og spille veldig høyt er 60W litt for lite. Dette merkes spes.. på kompleks musikk.

Jeg har hatt forsterkere på 100W eller mindre som leverer lyd på høyt volum, men ikke med samme kontroll som de godt over 100W.
De litt svakere forsterkerene komprimerer, og starter og skrike når volumet blir for høyt. Sånn er livet ;)

Det er mange som ikke spiller så høyt, og da er det ikke noe problem med 60W.

Med høyt mener jeg 90db +
 

Melges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2007
Innlegg
148
Antall liker
0
nb skrev:
hagr skrev:
1 Watt, 50 Watt eller 100 Watt. Osv.
At enhver forsterker med lik oppgitt effekt er like kraftige? ::) aj, aj, aj...
1 Watt er lik 1 Watt unasett, det var poenget mitt. Watt er en størrelse som er klart definert og ikke noen audiofil synseparameter. Det finnes sikkert mange kreative måter å oppgi effekten på, men det endrer uansett ikke på det faktum at 1 Watt er det samme som 1 Watt.
[/quote]

0,1 A x 10 V = 1 W

10 A x 0,1 V = 1 W

en watt kan være så mangt....
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
451
Antall liker
163
Sted
Nes Romerike
Parasound Pre P-3 og Nad Effekt 208 funket utmerket for meg. Noe støy/sus fra P-3 på lavt volum, men da skal det være meget stille partier i musikken. Normal lytting ikke noe problem. Solide komponenter. Kjøer fremdeles noe NAD, men 60W blir nok i minste laget for meg.
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
161
Sted
Bergen
Watt og watt...jo..det er jo en måleenhet og skal jo være lik...jeg for min del har en gammel Conrad Johnson rør effekt på 2 * 45 watt...og det oppleves ikke puslete...absolutt ikke...!!!!

Så spør du meg er 60 watt mer enn nok.... ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En 25 år gammel forsterker som dengang er oppgitt til 60W i 8 ohm er garantert laaaaangt utenfor spec innen nå. Samme hvor feit trafoen er. Trafoen svekkes neppe særlig, men det er kondensatorene som vil være flaskehalsen; denne forsterkeren vil ikke levere sin strøm som tiltenkt i de impedanser det er tiltenkt fordi kondensatorbatteriet rett og slett ikke har den kapasitansen som det skal ha. Det er forresten ikke bare psu-kondensatorene som havner ut av spec, og det vil ha betydning for langt mer enn effektytelsen i forskjellige impedanser. Tror jeg.

Recap hver 10-15 år. Hvorvidt en teoretisk maksimal utgangseffekt på 60W er nok er imidlertid et enkelt regnestykke. Litt for enkelt.
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
Vidar P skrev:
En 25 år gammel forsterker som dengang er oppgitt til 60W i 8 ohm er garantert laaaaangt utenfor spec innen nå. Samme hvor feit trafoen er. Trafoen svekkes neppe særlig, men det er kondensatorene som vil være flaskehalsen; denne forsterkeren vil ikke levere sin strøm som tiltenkt i de impedanser det er tiltenkt fordi kondensatorbatteriet rett og slett ikke har den kapasitansen som det skal ha. Det er forresten ikke bare psu-kondensatorene som havner ut av spec, og det vil ha betydning for langt mer enn effektytelsen i forskjellige impedanser. Tror jeg.

Recap hver 10-15 år. Hvorvidt en teoretisk maksimal utgangseffekt på 60W er nok er imidlertid et enkelt regnestykke. Litt for enkelt.
Uansett. Noen som har tips for vedlikehold av amp'en?
Bruker hr. Lauvland selv å være positivt innstilt til sånne jobber? Er han evt. å nå her på HFS?
Skulle likt å fått bort noe brum i den ene kanalen også, og skal den først loddes på, så kunne man jo kjapt erstattet inntørka kondiser... om man visste hvilke å sette inn igjen?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
nikosidis skrev:
samme hvor gode de 60Wattene er, så er det helt klart begrensinger på hvor høyt og kontrollert den kan spille.
Liker du og spille veldig høyt er 60W litt for lite. Dette merkes spes.. på kompleks musikk.

Jeg har hatt forsterkere på 100W eller mindre som leverer lyd på høyt volum, men ikke med samme kontroll som de godt over 100W.
De litt svakere forsterkerene komprimerer, og starter og skrike når volumet blir for høyt. Sånn er livet ;)

Det er mange som ikke spiller så høyt, og da er det ikke noe problem med 60W.

Med høyt mener jeg 90db +
LItt for enkel problemstilling her , fordi her spiller utrolig mye inn , bla a last og følsomhet på høyttaleren , og hvordan forsterkerkretser det er , rør eller transistor , tung</lettdreven ht , høyttalerns effektivitet osv....

mulig du har tungdrevene høyttalere...men her hos meg med aktive basser på ag uno har jeg spillt høyere enn de fleste liker med kun 8 watt og ikke mengel på kontroll( sett bort sett fra det rommet roter til selv) altså ikke forvrenging...

en 8 watter på 107 db følsomme horn spillerhøyere enn du har lyst til å høre på-----det stilles selvsagt vanvittige kvalitetskrav for slike forsterkere , og ikke minst strømreserver...men oppgitt watt trenger ikke være veldig mye dersom men har lettdrevene høyttalere.

Noe LMC her på dette forum sikkert er enig i , jeg har hørt hans anlegg , få watt enorm lyd....med ekstremt bra bassgjengivelse....

men her er vi slevsagt over på high-end , og LMC stopper ikke der fabrikken skrur på lokket....Han lager til og med lokket selv.... det under også.....

men somsagt , det koster.....men det speller hinsides også , med FÅ watt....

usikker på effekt....enda ? gjør ett forsøk....ES
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
R.Solhaug skrev:
Så du innlegget mitt?



Mvh. RS
Leste det nå. Ser spennende ut. Skal kobberen loddes inn i stedet for de tynne ledningene som jeg antar er på strømforsyningene? Eller skrus fast? (Jeg er en dårlig DIY'er...) Kanskje det hadde vært et triks? Kanskje en billig utbedring?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
johnsentorsk skrev:
R.Solhaug skrev:
Så du innlegget mitt?



Mvh. RS
Leste det nå. Ser spennende ut. Skal kobberen loddes inn i stedet for de tynne ledningene som jeg antar er på strømforsyningene? Eller skrus fast? (Jeg er en dårlig DIY'er...) Kanskje det hadde vært et triks? Kanskje en billig utbedring?

Kan du legge ut et bilde av forsterkern, er ikke sikker på om jeg kan overføre d4en her modden direkte. På en Doxa 70 er dette langt mer enn en utbedring, det vil dt være her og om det "passer".


Mvh. RS
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
har lagt wattmaset bak meg.. har 4 par høyttalere hjemme, halvparten normalvare og standard følsomhet. likevel er det forsterkere på 10watt som svinger som bare det, også i bassen.. med volum nok for meg.
morsomt er det også hvordan folk mener det behøves mer effekt dess større membranet er. slik opererer da ikke fysikken. motstand, fasevinkel har med det helhetlige designet å gjøre. ikke størrelsen! og følsomheten øker av natur med større overflate.
målingene ti high fidelity er interesante. blandt annet kan man se store forsterkere på f.eks 100-150watt sitte igjen med 20watt under en fasevinkel og 2ohms last. mens en bedre designet en i samme prisklasse som gir under halvparten i 8ohm plutselig har en 100+watt å stille med i 2ohm under en fasevinkel.
er det rart max effekt ikke henger helt sammen praktisk? ::)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Se f.ex i tråden til Mbare; der var det nettopp en 60-watter som ga en ny dimensjon av dynamikk og kontroll på heller vriene høyttalere. Så det er nok ikke antall max-watt som betyr mest ;)


Mvh. RS
 

johsgj3rde

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2006
Innlegg
116
Antall liker
3
Sted
Averøya
Skal forsøke å ta noen bilder nedi lokket og poste etterhvert. Blir det forbedringer over hele linja da, er det din erfaring R.Solhaug? Eller bare i bunnen? Blir det for mye bass på noe tidspunkt?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
johnsentorsk skrev:
Skal forsøke å ta noen bilder nedi lokket og poste etterhvert. Blir det forbedringer over hele linja da, er det din erfaring R.Solhaug? Eller bare i bunnen? Blir det for mye bass på noe tidspunkt?

Hele greia kvikner til, som å skifte ut trøtte batterier. Det blir aldri for mye krefter ;)



Mvh. RS
 
Topp Bunn