6sn7/6sl7-anbefalinger?

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Tenkte det var på tide å bytte ut signalrørene som fulgte med forsterkeren - i håp om en forbedring.
Det sitter nå to stykk 6sn7 og to stykk 6sl7, alle med Cayinlogo på.

Noen anbefalinger? Gjerne noen dere mener kan flytte lydbildet i retning av mer åpenhet, detaljer (tør ikke bruke begrepet analytisk :D) og presisjon. Jeg kan gjerne legge litt penger i for eksempel noen NOSrør, hvis det er noen virkelig gode der ute.

Oppsettet består av Cayin A-88t (Integrert forsterker med 4 stk KT88 rør - 2*45w) og SF Cremona Auditor.
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Fantastisk forsterker du har!
Jeg har prøvd en del ulike 6SN7 rør, både NOS og nyere typer, og vil på det varmeste anbefale Electro Harmonix:

http://tubestore.com/ehx6sn7.html

Ikke bare spiller de bra, de er også billige :)
Jeg må kanskje nevne at jeg anbefaler basert på min erfaring med denne type rør i min forforsterker....

Hilsen,
Olav Larsen
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
6SN7 --> Mullard ECC33
6SL7 --> Mullard ECC35
RCA lager også bra 6SN7 rør,litt feite i lyden kanskje ;)

Evt en kjapp tlf til Motron/Brynjar,han pleier å ha litt liggende på lur.

Edit: Olav sitt tips er ikke noe dårlig,EH lager bra rør.
Bruker EH 2A3 GG og ECC33 i ampen og 1 ECC33 i pre'n.

/jan
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Jeg har endel erfaring med nye og gamle 6sn7 og 6sl7. De varierer "stort" i kvalitet, klang og hifiegenskaper. Hvor bor du? Vi kunne kanskje møtes en kveld og prøvd noen forskjellige.

Vennlig hilsen
Tommy
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Da må jeg kanskje sende noen i retur til deg da ;)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
empty skrev:
Hei.
Jeg har endel erfaring med nye og gamle 6sn7 og 6sl7. De varierer "stort" i kvalitet, klang og hifiegenskaper. Hvor bor du? Vi kunne kanskje møtes en kveld og prøvd noen forskjellige.

Vennlig hilsen
Tommy
Oslo ?
Sjekk profil ;D

/jan
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Når jeg hadde en sånn forsterker hadde jeg EH 6SN7 en stund. Men når jeg bytta de med RCA ble det rock. Derfor likte jeg de best. Men det er nå meg da.
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
empty skrev:
Hei.
Jeg har endel erfaring med nye og gamle 6sn7 og 6sl7. De varierer "stort" i kvalitet, klang og hifiegenskaper. Hvor bor du? Vi kunne kanskje møtes en kveld og prøvd noen forskjellige.

Vennlig hilsen
Tommy
Oslo ?
Sjekk profil ;D

/jan

Du verden.....så lett det kan gjøres ;D.

Hilsen Tommy
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
JanR skrev:
6SN7 --> Mullard ECC33
6SL7 --> Mullard ECC35

/jan
Det ser ut til å vere ei vanleg misoppfatning at ECC 33 er ekvivalent til 6SN7 og ECC 35 til 6SL7. Dette er nok feil.
ECC 33/35 og 6SN7/6SL7 har same sokkelkopling og er begge dobbeltrioder og vil difor fungere i same krets, men elektrisk er dei nokså ulike. Til dømes har 6SN7 ei maks forsterking på 20, medan ECC 33 har 35. Røret ECC 35 er meir lik på 6SL7, men også her er det viktige skilnader.
Ofte er 6SN7 brukt som driverrør i utgangsforsterkarar. Set ein inn ECC 33 i staden vil dette røret gi meir forvrengning enn 6SN7 og sidan trioder mest gir 2. harmoniske, vil nok lyden kunne oppfattast som 'feit og god'
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Skal ikke legge meg utpå noen diskusjon om den tekniske delen av 6SN/6SL rør,regner med du vinner uansett Mr A.
Det jeg vet er,som du påpeker,ecc33 har en høyere "forsterkning" enn ett 6SN7.
Det låter,uansett hva noen måtte mene,bedre enn noen andre 6SN7 jeg har hørt,basta ;D

Nok OT :)

Det mannen lurte på var vel " Noen anbefalinger? " og da mener jeg at ECC33/35 bør nevnes.
Vi får jage Tommy inn til Oslo så får mannen testet litt forskjellig,bør uansett ikke kjøpe noe "usett/hørt"

/jan
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
MOTRON har i alle fall en rekke 6SN7 og 6SL7. Av sistnevnte anslagsvis 25 - 30 ulike!!

Mine Cayin 9084D monoblokker er bestykket med 6SL7, 6SN7, 300B (driver) og 845. I disse er 6SL7 det røret som er mest avgjørende for lydkvalitet, men riktig matching hele veien er viktig.

Vil ikke anbefale Sovtek/EH eller JAN Phillips, generelt heller ikke andre nyproduserte rør.
Av NOS er RCA "alltid" et sikkert valg. Andre 6SL7 NOS-rør med god kvalitet er TungSol og Mullard (spesielt), samt KenRad og Brimar. Sylvania (60-tall) er fantastisk detaljerte, men noe slanke. Brynjar har kommet over et parti med 40-talls Sylvania, disse er de beste jeg har hørt i mine forsterkere.

Her er ellers en interessant vurdering av 6SN7:
http://www.tubeseller.com/ratings.html

Mvh
 

Oystein1960

Medlem
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
46
Antall liker
5
RCA 6SN7GT fra 50/60 tallet ... meeeeget bra
Bare å ringe Motron... ;)
 
H

hordasped

Gjest
Mr. Music skrev:
RCA 6SN7GT fra 50/60 tallet ... meeeeget bra
Bare å ringe Motron... ;)

Veldig enig her.Rca GTB med rød sokkel.Tidlig 50-tallet iflg. Kvanlid

Bruker disse på min Cary SLP 05 ;D
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Personlig syns jeg RCA er noe oppskrytt. Men de er "trygge" valg, gjør sjelden mye galt.........
Husk ellers at det er mange varianter innenfor hver type; f.eks 6SN7, 6SN7GT, 6SN7WGT, 6SN7GTA, GSN7GTB (i utgangspunktet "bare" forskjellige spenningsratinger, men med lydmessige forskjeller), 5692, VT-231..........."Round plates, flat plates...... grey base, red base, brown base".......
Likeledes med 6SL7 hvor VT-229 er en ekvivalent.
Rør fra 40-tallet kan låte annerledes enn de fra 60-tallet med samme betegnelse!
Attpå til produserte fabrikantene for hverandre; GE-rør kan i perioder f.eks være RCA etc.
En aldri så liten jungel!!!
Mulighet for noen nevroser her...?? ;)

MOTRON har ypperlig oversikt over den tekniske biten (ikl risiko for "fake"-rør), og har også en del erfaring mht lydkvalitet. Mht det siste er det ikke dumt med søk/innlegg på Audiogon og/eller audioasylum.

Selv holder jeg en knapp på TungSol, Mullard og Sylvania mht både 6SN7/VT-231 og 6SL7/VT-229.

Mvh
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
Bruker 6SN7 rør i forsterkern min og har prøvd noen forskjellige.

RCA (regner med det er 50'talls 6SN7GTB de fleste mener) røra til Motron er "safe" & god - de har utrolig lang levetid og minimalt/ingen mikrofoni - anbefales!

RCA 6SN7GT - seint 40'talls Blackplates låter veldig likt RCA 6SN7GTB - kanskje ikke fullt så "feit", meget bra.

Sylvania 6SN7W fra 1945- Disse låter utrolig bra - låter åpent og detaljert med dyp og stram bass. Men de er plagsomt mikrofoniske, mener å ha lest at det er et vanlig problem med disse. I tillegg er prisene på disse gått rett til værs!

Ken Rad VT231 er og et lydmessig veldig bra rør, låter litt som Sylvania 6SN7W, men med mer "kjøtt på beinet" og mer tyngde i bassen - kan være litt mikrofonisk.


Traff lydmessig jævli bra på en kombinasjon av Ken Rad VT231 + Sylvania 6SN7W + SED KT88 for et par år siden....men så røyk et av Ken Rad røra :'(


Personlig ville jeg nok kanskje kjøpt og prøvd noen av de "rimeligere" NOS røra feks. RCA 6SN7GTB, RCA 6SN7GT, GE 6SN7GTB, Sylvania 6SN7GT og kanskje EH 6SN7 og et par NOS typer 6SL7 for så å prøve litt ulike kombinasjoner av disse.

Her finner du en del info om ulike 6SN7;

http://www.audiotubes.com/6sn7.htm

http://www.vacuumtube.com/guitar.htm

https://www.tubeworld.com/6sn7.htm




mvh
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Eric Barbour har ein artikkel om dei ulike typar 6SN7 rør i tidsskriftet Vacuum Tube Valley Nr 11, 1999. Han skriv både om utviklinga av dette røret, om dei ulike typane og ekvivalentar og tilslutt har han ein test av 2. harmonisk forvrengning av ei rekke ulike fabrikat pluss ein del andre liknande rør til samanlikning. Saman med Charles Kittelson gjer han også ei vurdering av ein del utvalgde typar basert på lytting og subjektivt inntrykk. Røra vert rangert på ein skala frå 0 (??) til 100.
Så vidt eg skjønar har han berre testa eit eksemplar av kvar rørtype og resultata er dermed lite pålitelege då det som regel er betydeleg variasjon i alle parametre frå rør til rør av same fabrikat og produsert på same tid. Skal slikt vere meiningsfylt må ein teste eit visst tal rør og rapportere gjennomsnittsmåling.
I den subjektive lyttevurderinga fekk 6SN7GTB produsert av GE i 1970 åra, men merka RCA, dårllegast karakter: 60. Til samanlikning fekk Sovtek 6SN7GT (som vert selt ganske billig rundt om kring) karakteren 70.
Mullard CV 181 (1952) fekk best karakter: 97. Ulike Mullard ECC 33 fekk 84 - 86
5692 CBS og 5692 RCA fekk begge 92. VT 231 Sylvania fekk 95.

Også på denne testen ser det ut til at dei har berre lytta på eit rør av same type. Truleg er den dårlege karakteren til RCA røret ikkje valid. Ut i frå kommentarane deira ser det ut til at dei har fått eit rør med mekansik feil på (Noisy as hell, sibilant and distorted ... very microphonic)

VT 231 og CV 181 skal altså vere gode rør ut i frå denne testen, men sidan desse er sjeldne og særleg CV 181 er eventyrleg dyrt så kan ein risikere å kaste vekk mykje pengar på eit rør som ikkje nødvendigvis er godt - det kan vere eit 'mandagsrør'. Kjøp ikkje slike rør utan å ha ei klar avtale med forhandlaren at du kan returnere dersom resultatet ikkje stemmer med forventningane. Kjøper du på postordre har du uansett returrett.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Morgan Jones har utført en test av ulike rør i 6SN7-familien. Testen var vel like mye en sammenligning mellom ulike rør i denne familien (6SN7, 6CG7, ECC82/12AU7, etc) som det var en ren test mellom ulike merker og årganger av 6SN7. Antall rør som ble testet var signifikant.

Jeg husker ikke resultatene i hodet, men 6SN7 var i gjennomsnitt et langt mer lineart rør enn de fleste andre i denne familien. ECC82 f eks, hadde etter det jeg husker, distorsjonsparametere i området en dekade høyere.

Jan E Veiset
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Jeg testet i sin tid flere rør i min CAYIN 9084D og endte opp med Sylvania som det beste. Husker ikke alle jeg testet, men Sylvaniane har jeg liggende et sted og kan sjekke detaljene.
Husker det var best på å kombinere oppløst og detaljrik topp uten å bli hissig/tynt. Spilte da på ML elektrostater og trengte rør som ga litt kropp.

mvh Ole


PX4 skrev:
Mullard CV 181 (1952) fekk best karakter: 97. Ulike Mullard ECC 33 fekk 84 - 86
5692 CBS og 5692 RCA fekk begge 92. VT 231 Sylvania fekk 95.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
jane skrev:
Morgan Jones har utført en test av ulike rør i 6SN7-familien. Testen var vel like mye en sammenligning mellom ulike rør i denne familien (6SN7, 6CG7, ECC82/12AU7, etc) som det var en ren test mellom ulike merker og årganger av 6SN7. Antall rør som ble testet var signifikant.

Jeg husker ikke resultatene i hodet, men 6SN7 var i gjennomsnitt et langt mer lineart rør enn de fleste andre i denne familien. ECC82 f eks, hadde etter det jeg husker, distorsjonsparametere i området en dekade høyere.

Jan E Veiset
Ja, konklusjonen til Jones var veldig klar: 6SN7 er det beste røret i høve til høgt utgangssignal/forvrengning. Innan gruppa 6SN7/ekvivalentar meiner eg å hugse at det var 7N7 som kom aller best ut på desse parametrane. 7N7 er det same som 6SN7 men det har ein annan sokkel og kan dermed ikkje pluggast direkte inn der det står 6SN7
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Har prøvd litt forskjellig i min effektamp, hvor driverrørene er ecc82/6sn7, har to sett rca, et sett med rød skrift og et med grå, begge låter nydelig. Tror hvertfall at de er et sikkert valg. Kjøpte noen billige sovtek bare for å prøve og de brummet som bare det. Vil som flere andre her råde deg til å sende en mail til Motron å spørre om anbefalinger der. Tror ikke det er mange som har bedre oversikt enn han. Knall service...
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Pilsern skrev:
Traff lydmessig jævli bra på en kombinasjon av Ken Rad VT231 + Sylvania 6SN7W + SED KT88 for et par år siden....men så røyk et av Ken Rad røra :'(


mvh
Dette med blanding av forskjellige typer 6SN7 (hvor dét er mulig) er det faktisk mange som har erfart kan være utrolig bra.
Mulig det samme kan gjelde når man har 6SL7 og 6SN7 etter hverandre....... Kjører selv med Sylvania + RCA.

Men det kreves uansett litt tålmodighet til å prøve og feile...........

Mvh
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Når jeg hadde en sånn forsterker hadde jeg EH 6SN7 en stund. Men når jeg bytta de med RCA ble det rock. Derfor likte jeg de best. Men det er nå meg da.
Jeg er enig med deg jeg! Kameraten min bruker enda de gamle RCA røra dine og er fornøyd med det. Ble mer rock men alikevel varmer og fyldigere lydbilde med RCA røra enn med EH røra.


Mvh.....
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Bruker EH 2A3 GG og ECC33 i ampen og 1 ECC33 i pre'n.

/jan
Du har ikke prøvd Sovtek 2A3 vel?
Hadde slike i Joplin'en min (PP) og foretrakk disse helt klart foran EH sine 2A3.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Henger meg på JanR sin anbefaling av 6sn7EH.
Sannsynligvis et av de beste nyproduserte rørene.
Mekanisk meget stabilt uten fnygg av mikrofoni (som f.ks. VT231 40-talls variantene er STERKT plaget av).
God bass!
God dynamikk!!!
Gode "hifi" egenskaper!!!!!
Dog ikke fullt så luftig, åpent og har heller ikke like "stort" lydbilde som de beste av de eldre rørene.
Heller ikke helt samme "magien", men til gjeldgjeld uten spesielle svakheter (manglende dynamikk, mikrofoni, slapp bass osv som mange av de eldre rørene er plaget med).
Ikke misforstå, de "beste" NOS rør er bedre, men det er også mange eldre rør som absolutt ikke når opp på de fleste parametre i forhold til nye EH (og nye EH koster "nesten ingenting").
Når det er sagt så har jeg slettes ikke vært like begeistret for andre EH varianter........... :-\
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Det er overraskande å høyre at VT-231 var sterkt mikrofonisk. Viss eit ubrukt rør er det, er det som regel ein feil på det. Rør er som regel litt mikrofoniske avhengig av korleis dei er konstruerte, men 'sterkt mikrofonisk' skal slike rør som VT-231 ikkje vere.
Ein bør vere merksam på at ettertrakta NOS rør som dette vert av mange seriøse forhandlarar selekterte. Dei beste (minst mikrofoni, minst støy etc.) vert selde som premium og sjølvom dei er dyre så går dei som regel som varme bollar. Så er det til slutt tomt for dei beste og dei nest beste kjem på marknaden. Sidan VT-231 ikkje vert produsert lenger, vert det som er att på lager gradvis dårlegare og dårlegare rør.
I utgangspunktet gjeld dette alle NOS rør som det er relativt stort sal på.
 

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
115
Antall liker
155
Hei alle

Ser at Mullard CV181 / ECC32 blir nevnt her, det er et utrolig godt rør, jeg synest det er i en klasse for seg. Det er ikke er en direkte ekvivalent til 6SN7, men kan brukes "in certain applications" som Tubeworld sier i sin 6SN7 rangering.

Jeg bruker det i rør DACen min med et utrolig godt resultat, vesentlig bedre enn RCA coinbase, Rayethon 6SN7WGT og Electro Harmonics som jeg har hatt tilgjengelig for sammenligning.

Faktisk er dette røret sammen med rør-DACen den komponenten i anlegget mitt som har gitt det største skrittet fremover i streben etter å "bring music to life"

Mvh

Jubb
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Ja, det er som du skriv: CV 181/ECC 32 er ikkje direkte ekvivalent med 6SN7. Det tek m.a. ein god del meir glødestraum og kan dermed belaste trafoen i forsterkaren i det meste laget, og forsterkinga er ein del høgre enn ved 6SN7. 'In certain applications' er difor eit rett uttrykk av Tubeworld - det vil nok ikkje fungere optimalt i alle samanhengar, men verdt å prøve viss ein får tak i det...
Dessutan er det penare enn vanlege 6SN7 rør!

Mullard sin ECC 30-serie (ECC 31/32/33/34 og 35) vart utvikla i løpet av tidleg 2. verdskrig og vart svært lite brukt i audioutstyr. Her til lands brukte vissnok NSB desse røra i varslingskretsar for jernbanen. Det kan tyde på at dei var 'long-life' rør også for det var vanleg å bruke i automatiske varsling- og overvåkingsanlegg.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Hvilke ressurser som finnes på dette forumet. Jeg er imponert! Her var det mye nytt å lære, med andre ord; her blir det ikke lett å ta en avgjørelse, ihvertfall ikke uten å lytte til flere ulike rør.

Til AlabamaRodeoStar: Takk, jeg er utrolig fornøyd med Cayin forsterkeren. Sammen med SF CA låter det krutt. Til empty: Jeg bor altså i Oslo, og det kunne vært veldig hyggelig å få til en lyttekveld.

Jeg tror, også etter å ha lest meg litt opp på andre fora, at RCA 6SN7GT fra 50-60 tallet bør inngå her. Har også en følelse av at et par Mullard ECC 35 kunne gjort seg i en slik kombinasjon? Det bringer opp et par andre spørsmål fra en relativt uerfaren på dette området: Hva er fordelen med å blande sn/sl rør, hva er egentlig vesensforskjellene mellom disse, og finnes det andre gode kombinasjonsmuligheter? Jeg kom forøvrig over denne tweak-saken for signalrør:
http://thetubestore.com/dc-26-29mm.html Kan denne ringen virkelig ha noe for seg?

Omtale finner du her: http://site.tubedepot.com/dcrings.pdf
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
WilliamPoppy skrev:
Hva er fordelen med å blande sn/sl rør, hva er egentlig vesensforskjellene mellom disse, og finnes det andre gode kombinasjonsmuligheter?
Dette er ikke rør som kan blandes på den måten at du erstatter et 6SN7 med et 6SL7 eller omvendt. Til det har de for ulike egenskaper. Noen typiske verdier: forsterkning (mu) 6SN7: 20, 6SL7: 70, indre resistans (rp) 6SN7: 7k7, 6SL7: 44k, etc.
6SL7 er et godt rør hvor det kreves høy spenningsforsterkning, 6SN7 har bedre egenskaper som driverrør.

Jan E Veiset
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
WilliamPoppy skrev:
Hvilke ressurser som finnes på dette forumet. Jeg er imponert! Her var det mye nytt å lære, med andre ord; her blir det ikke lett å ta en avgjørelse, ihvertfall ikke uten å lytte til flere ulike rør.

Til AlabamaRodeoStar: Takk, jeg er utrolig fornøyd med Cayin forsterkeren. Sammen med SF CA låter det krutt. Til empty: Jeg bor altså i Oslo, og det kunne vært veldig hyggelig å få til en lyttekveld.

Jeg tror, også etter å ha lest meg litt opp på andre fora, at RCA 6SN7GT fra 50-60 tallet bør inngå her. Har også en følelse av at et par Mullard ECC 35 kunne gjort seg i en slik kombinasjon? Det bringer opp et par andre spørsmål fra en relativt uerfaren på dette området: Hva er fordelen med å blande sn/sl rør, hva er egentlig vesensforskjellene mellom disse, og finnes det andre gode kombinasjonsmuligheter? Jeg kom forøvrig over denne tweak-saken for signalrør:
http://thetubestore.com/dc-26-29mm.html Kan denne ringen virkelig ha noe for seg?

Omtale finner du her: http://site.tubedepot.com/dcrings.pdf
Ove på Audiofoni har Duende på lager og det til en mulig lavere pris enn utlandet.?
www.audiofoni.no/index.php?umen=1310&tid=1&id=1310
Regner med at du får levert de tilbake om du mener at det ikke har noe for seg, Ove er veldig grei sånn..
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
jane skrev:
WilliamPoppy skrev:
Hva er fordelen med å blande sn/sl rør, hva er egentlig vesensforskjellene mellom disse, og finnes det andre gode kombinasjonsmuligheter?
Dette er ikke rør som kan blandes på den måten at du erstatter et 6SN7 med et 6SL7 eller omvendt. Til det har de for ulike egenskaper. Noen typiske verdier: forsterkning (mu) 6SN7: 20, 6SL7: 70, indre resistans (rp) 6SN7: 7k7, 6SL7: 44k, etc.
6SL7 er et godt rør hvor det kreves høy spenningsforsterkning, 6SN7 har bedre egenskaper som driverrør.

Jan E Veiset
bortset fra oktalsokler minder 6sl7 om ecc81 der dog tåler mere strøm,og er et glimrende spændingsforstærkerrør.

citat fra jane i en anden tråd...
"ECC81 er ikke akkurat et førstevalg når det gjelder spenningssving noe særlig over 10V"
??

6sn7 minder på samme måde om ecc82,som vi oftest ser anvendt som driverrør og i linietrin.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
845 skrev:
bortset fra oktalsokler minder 6sl7 om ecc81 der dog tåler mere strøm,og er et glimrende spændingsforstærkerrør.

citat fra jane i en anden tråd...
"ECC81 er ikke akkurat et førstevalg når det gjelder spenningssving noe særlig over 10V"
??
Ja, og forskjellen på disse er at 6SL7 har en mye mer linear overføringskarakteristikk enn ECC81.

Jan E Veiset
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
jane skrev:
845 skrev:
bortset fra oktalsokler minder 6sl7 om ecc81 der dog tåler mere strøm,og er et glimrende spændingsforstærkerrør.

citat fra jane i en anden tråd...
"ECC81 er ikke akkurat et førstevalg når det gjelder spenningssving noe særlig over 10V"
??
Ja, og forskjellen på disse er at 6SL7 har en mye mer linear overføringskarakteristikk enn ECC81.


men ikke i det hørbare område..
anyways er det da sjovt du tillægger det så stor betydning - når du bruger en pentode som el84 og trafoer som drivere!!
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
845 skrev:
jane skrev:
bortset fra oktalsokler minder 6sl7 om ecc81 der dog tåler mere strøm,og er et glimrende spændingsforstærkerrør.

citat fra jane i en anden tråd...
"ECC81 er ikke akkurat et førstevalg når det gjelder spenningssving noe særlig over 10V"
??
Ja, og forskjellen på disse er at 6SL7 har en mye mer linear overføringskarakteristikk enn ECC81.


men ikke i det hørbare område..
anyways er det da sjovt du tillægger det så stor betydning - når du bruger en pentode som el84 og trafoer som drivere!!
Tulleball!
Jeg kjører EL84 som trioder i PP når jeg bruker dem som drivere, men hva jeg gjør og ikke gjør har vel veldig lite med denne saken å gjøre.

For å si det på denne måten: hvem av disse kurvesettene tror du utgjør den mest lineare forsterkeren?

ECC81:


6SL7:


Jan E Veiset
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Ikke for å blande meg inn i "krangelen" her men er ikke dere 2 litt OT her nå ?

Alt trådstarter ville var å få tips ang 6SN7/6SL7 rør :)

/jan
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
jane skrev:
845 skrev:
jane skrev:
845 skrev:
bortset fra oktalsokler minder 6sl7 om ecc81 der dog tåler mere strøm,og er et glimrende spændingsforstærkerrør.

citat fra jane i en anden tråd...
"ECC81 er ikke akkurat et førstevalg når det gjelder spenningssving noe særlig over 10V"
??
Ja, og forskjellen på disse er at 6SL7 har en mye mer linear overføringskarakteristikk enn ECC81.


men ikke i det hørbare område..
anyways er det da sjovt du tillægger det så stor betydning - når du bruger en pentode som el84 og trafoer som drivere!!
Tulleball!
Jeg kjører EL84 som trioder i PP når jeg bruker dem som drivere, men hva jeg gjør og ikke gjør har vel veldig lite med denne saken å gjøre.

For å si det på denne måten: hvem av disse kurvesettene tror du utgjør den mest lineare forsterkeren?

ECC81:


6SL7:


Jan E Veiset
tulleball??
jeg har brugt 6sl7 som drivere før jeg gik over til at bruge ecc81.
hvad der er mest lineært har intet med lyd at gøre - hvilket du må vide idet du bruger pentoder og trafoer i drivertrinnet dit.
 

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
211
Antall liker
0
JanR skrev:
Ikke for å blande meg inn i "krangelen" her men er ikke dere 2 litt OT her nå ?

Alt trådstarter ville var å få tips ang 6SN7/6SL7 rør :)

/jan
jeg ville blot sammenligne 6sl7 med ecc81 og 6sn7 med ecc82 - da disse novalsokkelrør er mere kendte og anvendte idag!

at jeg så tillod mig at citere janes noget mærkelige påstand om at ecc81 er uegnet som spændingsdriver - var måske en fejl - ligesom janes påstand,der ikke skal stå ubesvaret.
linearitet er en god ting - men ofte mest en "feel good thing"
 

Juballong

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
115
Antall liker
155
Hei alle.

Litt tilbake til CV181 / ECC32 igjen, PX4 du sier at disse røra ble utviklet Mullard under andre verdenskrig. Er det bare Mullard som har produsert disse? Kan ikke huske å ha sett noen andre.
Er det noen som sitter med noe utfyllende informasjon her?


Mvh
Jubb
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Eg har heller aldri sett andre enn Mullard av denne typen. Eg veit ikkje så mykje om historia til desse røra, men ECC 31 som var det første, er identisk med ECC 32 bortsett frå at det hadde felles katode for begge triodedelane i røret. Eg fann ein plass at desse to kom i 1942. ECC 33 trur eg kom omtrent samstundes, men ECC 34 og ECC 35 stod det ein plass at dei kom ikkje før etter krigen. ECC 31/32/33 har den karakteristiske ST-forma på glaset (slik som 300B), men dei to siste har den vanlege sylindriske forma. Eg las ein plass at det skal visstnok berre vere Lowther som har brukt desse røra i forsterkarar (ja, Lowther laga faktisk forsterkarar også før), elles vart dei berre brukt i styringssystem og datamaskinar.
Det eksisterer faktisk eit rør som heiter EC 31 også, og det er mogleg at det er 'eit halvt' ECC 31 slik som røret 6J5 er 'eit halvt' 6SN7.
Uansett så er det nok rein flaks at ECC 32/CV 181 er eit svært vellydande audiorør. Røra som vart laga for bruk i datamaskinar fungerte i stor grad digitalt - av eller på. Dei behøvde difor ikkje vere lineære i dei heile. At desse røra er så sjeldne i dag, kan nok også tyde på at dei vart produserte i eit relativt lite antal og eg vil også tru at dei amerikanske 6SL7/6SN7 overtok ganske fort.
Det kan for så vidt tenkast at andre fabrikkar laga ECC 3.. røra på lisens for Mullard, eg vil i så fall tippe på STC, Marconi/Osram, Brimar og kanskje Tungsram.
 
Topp Bunn