svart-hvitt
Hi-Fi freak
Vel, hvis man får spørsmål om romkorreksjon fra audiofile hold som stadig antyder at romkompensasjon ødelegger, uten at spørsmålene er drevet av mer enn i beste fall et førsteordensprinsipp om at vi «hører gjennom rommet», så blir man kanskje litt matt? Det korte svaret var for øvrig bare ett svar i en lengre rekke av svar.Kritikken mot romkorreksjon går stort sett i dette med å la høyttalerne spille ekstra toner for å kompensere for utstikkende frekvenser i et gitt målepunkt, det Olav2 kaller mot-lyd. Denne fremgangsmåten er helt åpenbart sårbar for artifakter siden den utstikkende frekvensen i målepunkt A gjerne ikke er en utstikkende frekvens i målepunkt B 10 cm lenger til siden. En forståelig og sannferdig bekymring.
Dirac holder seg vel stort sett til ren eq av powerresponsen (sammenlagt resultat av direktelyd og refleksjonslyd innenfor en gitt tidsramme) i området fra sånn ca Schroeder-frekvensen - og best låter det når man har tatt målinger med stor nok avstand fra sweetspot slik at man unngår over-korreksjon i frekvensdomenet.
Den responsen fra Genelec til kunden er i overkant arrogant da kunden åpenbart snakker om en generell bekymring som mange akustikere og dsp-eksperter deler, og ikke en vitenskapelig teori som tullingen i Genelec spør etter. Jeg kjenner jeg blir litt provosert av slik håning av kunder.
Utover dette tror jeg vi overvurderer oppløsningsgraden til våre ører og derfor i mange tilfeller kompenserer for mye rart som er målbart, men ikke relevant for vår opplevelse. Det kan fort forandre det vi opplever som en naturlig lydgrøt til noe kunstig konsentrert noe.
Kanskje litt på samme måte som at verdens beste lukkede hodetelefoner aldri vil være i nærheten av en veldig god åpen hodetelefon, det er liksom ikke sånn konsentrert lyd vi er mest fortrolig med...
Men også Genelec skiller mellom korreksjon i lavere frekvenser og i høyere frekvenser så det er åpenbart at kompensasjonstemaet er mer utfyllende enn det korte svaret.