8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.004
    Nesten litt sånn skamme seg å være borte fra jobb i dag. Gjort en del egne småærend og det fuker bra. Ikke si det til arbeidsgiveren min ;)
    Nyt det The Shy mens du kan.
    Det har aldri hvert eller kommer til å bli noen som takker deg/oss om du jobber til du stuper for arbeidsgiver.
    Kun deg selv det går ut over.
    I tillegg gjør du en god gjerning ved å holde deg borte fra arbeidsplassen ved ikke å smitte andre.
    Bare tenk med gru på disse arkitekt og økonomi idiotene som fant på at vi skulle sitte i åpne kontorlandskap.
    Snakk om og opprette perfekte forhold for overføring av forkjølelse, influensa, omgangssyke og de siste årene vår venn Covid-19 (n):devilish:

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Nyt det The Shy mens du kan.
    Det har aldri hvert eller kommer til å bli noen som takker deg/oss om du jobber til du stuper for arbeidsgiver.
    Kun deg selv det går ut over.
    I tillegg gjør du en god gjerning ved å holde deg borte fra arbeidsplassen ved ikke å smitte andre.
    Bare tenk med gru på disse ingeniør/interiør idiotene som fant på at vi skulle sitte i åpne kontorlandskap.
    Snakk om og opprette perfekte forhold for overføring av forkjølelse, influensa, omgangssyke og de siste årene vår venn Covid-19 (n):devilish:
    Ja du sier noe. Jeg er selvstendig næringsdrivende og har et enkeltmannsforetak.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.435
    Torget vurderinger
    2
    Bare tenk med gru på disse ingeniør/interiør idiotene som fant på at vi skulle sitte i åpne kontorlandskap.
    Det er iallefall ikke noen ingeniører som har funnet på dett
    e og vil ha kontorlanskap å jobbe i. Det er arkitektenes og økonomenes verk!
    mvh
    Ingeniør i 2 generasjon

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.621
    ^Etterdønningene kan visst medføre litt svimmelhet så ligg unna tak en stund.

Ps. Jeg har fått mye skryt for taket du og Kikkan la på huset mitt for et par år siden.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    ^Etterdønningene kan visst medføre litt svimmelhet så ligg unna tak en stund.

Ps. Jeg har fått mye skryt for taket du og Kikkan la på huset mitt for et par år siden.
    Plutselig kom jeg på hvem du var. Hehe. Takk, alltid moro med skryt

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Passer det mandag kveld? Da er jeg på retur fra Oslo og det kan passe fint med en liten pause på hjemveien...
    Vet du sånn ca. når det blir på kvelden. Etter kl. 23.00 er sent for meg som er oppe kl 05.00 hver arbeidsdag.
    Ikke har jeg bil for tiden heller så servering blir det skapet har å by på nå...og det er tomt for napoleonskake. Vanlig traktekaffe og vann har jeg nok av.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Vet du sånn ca. når det blir på kvelden. Etter kl. 23.00 er sent for meg som er oppe kl 05.00 hver arbeidsdag.
    Ikke har jeg bil for tiden heller så servering blir det skapet har å by på nå...og det er tomt for napoleonskake. Vanlig traktekaffe og vann har jeg nok av.
    Tenkte sånn ca. kl. 18-21 hvis det passer. Ikke tenk på noe vått eller tørt i disse corona-tider. Fyller koppen på CircleK rett før ankomst... :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Tenkte sånn ca. kl. 18-21 hvis det passer. Ikke tenk på noe vått eller tørt i disse corona-tider. Fyller koppen på CircleK rett før ankomst... :)
    Kl. 18 -21 passer bra
    Hvis du ikke har fått det med deg gikk jeg på corona-smellen tirsdag. Små-små etterdønninger ennå, og ikke vet jeg om det smitter så langt ut i forløpet.
    Hvis du et vaksinert går det sikkert helt fint.

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Du har det første albumet til Dire Straits i systemet? Water of Love og Six Blade Knife?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Når anlegget er 100% i balanse er det mulig å spille hva som helst. Det meste blir ren og skjær underholdning.

Gjennom denne live skiven fra start til slutt, og gud å deilig det er å være på konsert hjemme. Høydepunkt blir "A found a love"

Liker sounden, men er dette hifilyd? Hva mener dere andre som orker slik musikk? Tenker at det ikke spiller det døyt da foten er med hele tiden.

1649101267713.png

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    På et så direkte spørsmål må det være lov å svare. Nei, test-sporene hans opplevdes så galt her, at han avstod fra å høre på musikk.

Jeg opplever de samme test-sporene med perfekt plassering - Vi opplever alle lyd forskjellige.

Edit: Kunne jo vært greit om han forklarer litt om hva han synes ikke stemte.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.108
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fikk du ingen konkret tilbakemelding av @Flageborg ? Det er jo trist da. Ofte mer nyttig å få litt negative observasjoner. Kan hende andre observerer ting man selv overser, så kan man jo selv vurdere om man er enig. Hva slags spor spilte han?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Det pianosporet han la ut i en annen tråd + 7 trommeslag, og litt av begynnelsen på de to DS- låtene
    Han ga konkret tilbakemelding, men det hjelper jo fint lite når jeg ikke har sjans til å høre det samme

L

Lassencad

Gjest
    På et så direkte spørsmål må det være lov å svare. Nei, test-sporene hans opplevdes så galt her, at han avstod fra å høre på musikk.

Jeg opplever de samme test-sporene med perfekt plassering - Vi opplever alle lyd forskjellige.

Vi opplever alle lyd forskjellige.

Ja længere er den ikke :)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.108
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Vi opplever alle lyd forskjellige.
    Vel, noen er litt forskjelligere enn andre! 😁

Etter hvert har jeg forstått at vi ofte prøver å oppnå litt forskjellige ting, som kan avhenge av musikktype vi foretrekker. Det å gjenkjenne hva andre ønsker og vurdere oppsettet deres med det i mente er jo nyttig. Også for å justere og tweake eget anlegg. Det er ikke alt ved Shys anlegg jeg ønsker å gjenskape her hjemme, men samtidig er det egenskaper jeg virkelig kunne ønsket. Får ikke i pose og sekk dessverre. For meg går det mest på den presentasjonen av ambient vs mindre ambient musikk. Det tonale og presisjonen er perfekt!

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Kort versjon:
    Fasedreining/utfasing i deler av frekvensområdet på venstre front som forskyver lydbildet og trekker deler av senterlyden mot høyre.
    Det ville vært fint å kunne "feilsøke" med enkle grep, men dette er et veldig omfattende system som også er låst i en fysisk løsning som
    vanskelig lar seg trekke ut i enkeltdeler og isolere med separat test mtp hver enkelt høyttalermodul og fristille SW-styring fra PC.
    Det tar litt tid , men stiller gjerne på feilsøking for å jakte på "feilen" slik jeg opplever den.
    Med en isolering av høyttalere koblet til annen kilde + effekt bør kunne avdekke forskjellen......slik jeg opplever den

L

Lassencad

Gjest
    Vel, noen er litt forskjelligere enn andre! 😁

Etter hvert har jeg forstått at vi ofte prøver å oppnå litt forskjellige ting, som kan avhenge av musikktype vi foretrekker. Det å gjenkjenne hva andre ønsker og vurdere oppsettet deres med det i mente er jo nyttig. Også for å justere og tweake eget anlegg. Det er ikke alt ved Shys anlegg jeg ønsker å gjenskape her hjemme, men samtidig er det egenskaper jeg virkelig kunne ønsket. Får ikke i pose og sekk dessverre. For meg går det mest på den presentasjonen av ambient vs mindre ambient musikk. Det tonale og presisjonen er perfekt!
    Når jeg inviterer musik nyder herhjem er der nogen der virkelig forstår hvorfor min musik gengivelse er som den er.
    Andre synes ikke om det og sådan må det være :) Det kan ikke være anderledes .
    Tanken om at have et anlæg/ en musik gengivelse der falder i alles smag er nok lidt naivt
    Men at Flagborg afstår fra at lytte musik på Shy anlæg forstår jeg ikke :)

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    Det var ikke meget :)
    Er det kun de 2 du bruger når du er ude og lytte til andres anlæg?
    Jeg var klar for å oppleve musikk i flere timer, men etter de 2 første sporene, som jeg kjenner rimelig godt,
    opplevdes musikken så annerledes at jeg måtte dobbeltsjekke med egne test-spor fra min USB-stick som alltid er med på tur...

For en kort stund siden fikk jeg lytte til et super-anlegg og startet med samme spor, men måtte si stopp etter få sekunder.....
    Høyre/venstre var byttet om på signalet, men lett å endre slik at vi kunne fortsette i flere timer med musikken.

Jeg har visse "forventninger" til kjent materiale og opplever gjerne noe helt nytt innen musikken etter "introduksjonen" er gjennomkjørt...
    Test-sporene hjelper meg å sitte optimalt i en stereoskopisk lytteposisjon/trekant.....uansett hvor den måtte befinne seg i et hvilket som helst rom på et hvilket som helst system....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg var klar for å oppleve musikk i flere timer, men etter de 2 første sporene, som jeg kjenner rimelig godt,
    opplevdes musikken så annerledes at jeg måtte dobbeltsjekke med egne test-spor fra min USB-stick som alltid er med på tur...
    Dette er jo interessant.

Anlegget du hørte er vel kanskje det anlegget som flest her på sentralen har hørt på, og beskrevet. Alle beskriver i grunn ekstremt god ytelse, mens subjektivt er det vel litt variasjon hvorvidt folk liker en så oppløst, direkte og tørr gjengivelse som dette oppsettet gir.

At du ikke kjenner igjen din egen musikk på et av de mest nøytrale anleggene i landet, sier mest om dine referanse. Er ikke meningen å komme med noe sleivspark, men har i det store og hele problemer med å forstå hva slags lyd du prøver å forrmidle.

L

Lassencad

Gjest

For en kort stund siden fikk jeg lytte til et super-anlegg og startet med samme spor, men måtte si stopp etter få sekunder.....
    Høyre/venstre var byttet om på signalet, men lett å endre slik at vi kunne fortsette i flere timer med musikken.

Jeg har visse "forventninger" til kjent materiale og opplever gjerne noe helt nytt innen musikken etter "introduksjonen" er gjennomkjørt...
    Test-sporene hjelper meg å sitte optimalt i en stereoskopisk lytteposisjon/trekant.....uansett hvor den måtte befinne seg i et hvilket som helst rom på et hvilket som helst system....
    men etter de 2 første sporene, som jeg kjenner rimelig godt,
    opplevdes musikken så annerledes

Det er jo charmen ved at lytte til andres anlæg.
    Du havde vel ikke en forventning om at det ville lyde præcis som hjemme hos dig selv ?? & ?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.351
    Torget vurderinger
    0
    men etter de 2 første sporene, som jeg kjenner rimelig godt,
    opplevdes musikken så annerledes

Det er jo charmen ved at lytte til andres anlæg.
    Du havde vel ikke en forventning om at det ville lyde præcis som hjemme hos dig selv ?? & ?
    Jeg har vært hos Tor Arne ved flere anledninger gjennom mange år og fått med meg utviklingen helt fra starten på 8x12_toms-anlegg.
    Musikken og test-sporene er benyttet i mange år på 100-vis av systemer.... så jeg er rimelig trygg på sånn ca. hva som kan forventes av musikken.
    Forskjeller er det overalt, men det er også forventet...
    Det faller meg helt naturlig å benytte de samme testene i eget oppsett og jeg finner feil som jeg selv har forårsaket når endringer i oppsettet er utført

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Du begynner å bli gammel og sliten Flageborg, snart hører du forskjell på svaret og hvite stikk, sikringer og sånt- hehe
    Jeg må nesten forholde meg til hva jeg hører, som samsvarer godt med det de andre som har hørt denne innstillingen hører. Målingene i REW indikerer også ekstremt lite avvik høyre og venstre på frekvens og fase.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.021
    Torget vurderinger
    1
    Selv om jeg ikke bor i nabolaget er det vel ikke noen som har lyttet mer til dette oppsette enn meg og selv om vi ikke alltid helt enig om det tonale, dog flisespikking, har jeg aldri opplevd slike unoter og nåværende innstilling har jeg lyttet til i flere timer.

Nå skal det vel sies at den kritiske lyttingen gjerne har fallende kvalitet men i all beskjedenhet så er jeg relativt god på lytting og noe slikt ville aldri ha passert..

• Liker
    Reaksjoner: Bx

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Måtte ned for en kontroll på frekvensgangen. Den er ikke helt lik høyre og venstre men dette tror jeg burde være innenfor det som gir stabilt lyddbildet.
    Fasen og GD er også i samme gaten.

Fra høyttaler til mikk er det mindre enn en mm avvik høyre venstre under målingen.

1/6 glatting

Flageborg.jpg

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.678
    Torget vurderinger
    0
    Det slutter ikke å fascinere meg hvor forskjellig vi mennesker oppfatter lyd. Det er jeg som har kalibrert Shy sitt anlegg slik det står og spiller nå, så slik sett føler jeg meg litt medskyldig i folk sin opplevelse av oppsettet på både godt og vondt.:)

Slik jeg forstår det ser det ut til at Flageborg og min tilnærming er nokså ulike og at det kan være noe av årsaken. Jeg kalibrerer aller helst til et mangfold av ukjent musikk som jeg helst ikke har hørt før for å unngå å kalibrere mot et lydbilde jeg tror jeg vet hvordan skal være. I tillegg til målingene skal være så lytefrie som mulig kalibrerer jeg mot en balanse som lyder naturlig på så mye som mulig av det som spilles og skiller mellom opptakene som en kamelon. Til slutt sjekker jeg med opptak jeg kjenner.

I mine ører var presisjonen på anlegget i Langesund minst like renskåret som alltid da jeg fikk mine timer i sweetspot, men jeg synes aldri det har lått så naturlig og stort ut før som nå. De små forbedringene som var gjort siden sist gjorde det mulig i mine ører å dra lyden enda litt lenger enn sist jeg hørte. Anbefaler å ta turen for en lytt. Hvordan det skal bli bedre tror jeg det kun er eieren som vet🏆

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.602
    Som jeg har opfattet det har Shy ikke lyst til besøg foreløbig.

L

larsmartin

Gjest
    Tar inn hva det skulle være av folk med normal holdning til lyd.
    Selv jeg var velkommen til the sky. 😃 Det låter knall bra. Låtene til flageborg er demo låtene mine, så jeg ba han på besøk. Jeg er spent på tilbakemeldingene…

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn