8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.524
    Det der sier jo lite om hvordan det fungerer i praksis.

Audiolense har to limiters … max boost og korreksjonsvinduet. Jeg er avslappet til mye boost hvis høyttaleren kan håndtere det …. jeg er mer opptatt av tiden, korreksjonsvinduet … at korreksjonen ikke tar for lang tid. For lydkvaliteten tror jeg varigheten er viktigere enn hvor mange dB.

• Liker
    Reaksjoner: erk

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.063
    Sted
    Langesund
    Ikke enig!

Middbassene kan håndtere over 130 db og har tidligere hatt noe problemer mellom 150 og 250 hz har kunnet booste det opp, men med dårlig resultat.
    Nå er problemene mye mindre, men likevel får jeg best resultat med lav boost.
    Mye boost låter unaturlig og klemt.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, korreksjon må lyttes på.

Dipper skyldes jo romrefleksjoner som gir kansellering av direktelyden.
    Men den første responsen er jo ikke påvirket av refleksjoner, og når lyden slutter - så vil jo refleksjonene også bli mye mer fremtredende om den er hevet med en haug dB. Men som alltid - man kan prøve å korrigere, og man kan la være - lytte og velge det man liker best.

• Liker

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Opplever at det ikke er noe fasit på hvor mye boost som fungerer best. Bare som eksempel har jeg endt opp med ulik boost på Responsene mine i de tre ulike rommene jeg har hatt de stående i. Enkelte andre oppsett jeg har korrigert har virket helt immune både mot boost og lengde på filteret. Har konkludert med at det har med målingen å gjøre, men vet ikke. Har alltid vært lukkete konstruksjoner også. Men jeg har en preferanse om less is more i utgangspunktet.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg tror ikke jeg klarte å formidle poenget mitt:)
    Men kanskje jeg er dårlig til å forklare. det er helt klart en mulighet. En annen mulighet er at jeg ikke forstår DSP men det tror jeg egentlig ikke hehe:)
    Så jeg prøver med et par grafer til:
    Et filter er en relativ justering av et inputsignal som manipulerer amplitude og fase.
    Det kan man se deler av her, i form av et filter nederst og resultatet i etterkant i øverste kurve. Det viser kun amplitude men det er nok for å få fram poenget:
    1683326787111.png

0dB i filterresponsen er bare en relativ verdi og betyr ingenting totalt sett, den representerer ikke noen nøytral verdi hvor positive filterverdier er boost eller negative verdier er cut: alt er kun en relativ justering i forhold til en middelverdi som like godt kunne vært endret ved å skru opp eller ned på en digital volumkontroll. Så hvis jeg skrur ned gain på det filteret dere ser over med ca -8dB så er det KUN cut, ingen boost. FIlterets respons er likevel dønn lik og det finnes bare ETT filter som gir akkurat den responsen hvis vi ser bort fra gain.
    Det er vel egentlig hele poenget mitt.
    Vi bør heller fokusere på hvor store justeringer man gjør totalt sett innenfor forskjellige frekvensområder.
    Det er kun noe ala "tillatt dB intervall justering" som er en parameter inn i algoritmen som setter opp filteret som gir mening. Artiklene som Lyngdorf har publisert i AES forklarer det på en ganske fin måte, hvor alle rom-målingene utover sweetspot KUN brukes til å sette thresholds på filteret. Ala det vi gjør i Trinnov manuelt.
    Dette er resultatet i mitt rom (øverste er frekvensrespons, nederste er selve filteret) når jeg har begrenset filteret til å operere innenfor disse grensene slik jeg viste tidligere, og som det tydelig vises er det fortsatt ganske viltert over 2k, men det låter best slik uten at det er noe vesentlig poeng å diskutere resultatet etter korreksjon i mitt middelmådige rom ;-)
    1683326893619.png

God helg og takk for taletiden :)

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    For lydkvaliteten tror jeg varigheten er viktigere enn hvor mange dB.
    Ja det tror jeg og, eller i hvert fall er tidsdomenet mye dårligere forstått generelt sett. Selvsagt kanskje, iom at det blir enda en dimensjon å ta med i regnestykket. Men det er vel akkurat der AL har sin styrke.

Sist redigert:
    • Liker

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.208
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men kanskje jeg er dårlig til å forklare. det er helt klart en mulighet. En annen mulighet er at jeg ikke forstår DSP men det tror jeg egentlig ikke hehe:)
    Et filter er en relativ justering av et inputsignal som manipulerer amplitude og fase.
    Det kan man se deler av her, i form av et filter nederst og resultatet i etterkant i øverste kurve. Det viser kun amplitude men det er nok for å få fram poenget:
    Vis vedlegget 917934

0dB i filterresponsen er bare en relativ verdi og betyr ingenting totalt sett, den representerer ikke noen nøytral verdi hvor positive filterverdier er boost eller negative verdier er cut: alt er kun en relativ justering i forhold til en middelverdi som like godt kunne vært endret ved å skru opp eller ned på en digital volumkontroll. Så hvis jeg skrur ned gain på det filteret dere ser over med ca -8dB så er det KUN cut, ingen boost. FIlterets respons er likevel dønn lik og det finnes bare ETT filter som gir akkurat den responsen hvis vi ser bort fra gain.
    Vi bør heller fokusere på hvor store justeringer man gjør totalt sett innenfor forskjellige frekvensområder.
    Det er kun noe ala "tillatt dB intervall justering" som er en parameter inn i algoritmen som setter opp filteret som gir mening. Artiklene som Lyngdorf har publisert i AES forklarer det på en ganske fin måte, hvor alle rom-målingene utover sweetspot KUN brukes til å sette thresholds på filteret. Ala det vi gjør i Trinnov manuelt.
    Dette er resultatet i mitt rom (øverste er frekvensrespons, nederste er selve filteret) når jeg har begrenset filteret til å operere innenfor disse grensene slik jeg viste tidligere, og som det tydelig vises er det fortsatt ganske viltert over 2k, men det låter best slik uten at det er noe vesentlig poeng å diskutere resultatet etter korreksjon i mitt middelmådige rom ;-)
    Vis vedlegget 917935

Er dette kjøleskapene eller tårna?

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 917934

Vis vedlegget 917935

Jeg tror jeg forstår poenget ditt og hvis jeg forstår deg rett så er det et godt poeng. Men AL har en visning "correction filter" som kun viser hva korreksjonen gjør som (hvis jeg forstår deg rett) ikke er relativ. Hva mener du mangler ved den?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.063
    Sted
    Langesund
    Er på hytta og gleder meg allerede til jeg kommer hjem igjen for mer musikk.

Er jo veldig fornøyd nå, men kanskje det gir seg utover i uken som kommer :LOL:
    Liker også klar tale og konstruktive tilbakemeldinger uten filter.
    Hvis alt klaffer får jeg besøk av en gjeng entusiaster med store tivoliradioer. Ekstremt fete rigger:love:

anlegg 1.png
    Vis vedlegget 917959
    anlegg 3.png

anlegg 5.png
    anlegg 4.png

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Stueanlegget
    Stueanlegget ja. Den uryddigheten rundt 2kHz og litt oppover er selvfølgelig triviell å ta bort med større limits (tilsvarende det Trinnoven hadde som "default"). Og da ser det ut akkurat som target-kurven jeg har brukt som utgangspunkt (7dB tilt fra 20-2kHz og deretter et LITE løft for +50 år ører):
    1683375390980.png

Det ser pent ut men da mister jeg samtidig litt liv og moro i lydbildet.. mulig noen likevel ville foretrukket dette, vet ikke helt, ingen som har hørt dette annet enn meg ;-)

Eller her er en mellomting med mye mindre korreksjon ("boost":)) oppover men som fortsatt blir ganske smooth. Mistenker at mange med mer tradisjonelle høyttalere og godt dempede rom ville foretrukken denne:
    1683376214173.png

Sist redigert:
    • Liker

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg tror jeg forstår poenget ditt og hvis jeg forstår deg rett så er det et godt poeng. Men AL har en visning "correction filter" som kun viser hva korreksjonen gjør som (hvis jeg forstår deg rett) ikke er relativ. Hva mener du mangler ved den?
    Jeg tror ikke AL mangler noe ift det jeg tok opp, som var mer en konseptuell diskusjon ;-)

• Liker

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.208
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Stueanlegget ja. Den uryddigheten rundt 2kHz og litt oppover er selvfølgelig triviell å ta bort med større limits (tilsvarende det Trinnoven hadde som "default"). Og da ser det ut akkurat som target-kurven jeg har brukt som utgangspunkt (7dB tilt fra 20-2kHz og deretter et LITE løft for +50 år ører):
    Vis vedlegget 918067
    Det ser pent ut men da mister jeg samtidig litt liv og moro i lydbildet.. mulig noen likevel ville foretrukket dette, vet ikke helt, ingen som har hørt dette annet enn meg ;-)

Hmmmm, bruker ingen eq over ca 500 jeg.
    IMG_0013.jpeg

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.208
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Den diskanten i Westminster kombinert med et litt livlig rom blir nok litt røff i kantene og ikke like ryddig som dine dannede dansker. Men det låter fint hos meg også hvis jeg stopper ved 1kHz i hvert fall..
    Men hva skjer når du kaster en tvangstrøye på den? Hvordan opplever du det kontra frislipp?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.063
    Sted
    Langesund
    En herlig tur der 75% ble på utsiden av sporet. Vanlig langrennsski ble valgt pga. at de faktisk hadde kjørt spor. De billige felleskia var bortimot perfekte i sporet i dag og helt greie utenfor. På slutten av dagen ble det litt bløtt.
    20230506_120635.jpg
    20230506_111554.jpg
    IMG_20230506_123217.jpg

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.063
    Sted
    Langesund
    Litt musikk på minnepinne er lurt å medbringe hvis en ønske å høre sine egne favoritter.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.524
    Dette var hva jeg fikk eter litt tweaking. Ikke så bra som du får det til generelt sett, men alltid så går steppet rett opp.

1683624472545.png

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.764
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Litt musikk på minnepinne er lurt å medbringe hvis en ønske å høre sine egne favoritter.
    Først nå så jeg dette inlegget ditt, litt seint nå :) Tenkte å ta med en CD i går, men glemte det i farta.

De nye satelittene dine var veldig lett å like i mine ører, ikke mye å sette fingeren på der. Selv for en som har forelsket seg i store tivoliradioer med GPA drivere. Spilte mye variert, og stort sett på moderat nivå i går. Bortsett fra ett par snutter som kanskje var rundt 110-120dB, men selv da spilte det så rent og pent som man kan håpe på, tror ikke det er noen andre her som kan matche det (bortsett fra enkelte oppsett med horn).

Vet ikke om du fikk så mye nyttig ut av besøket mitt, annet enn litt gpp? Men det er jo trivelig det og. Og vet ikke om du fikk hørt noe på den targeten vi prøvde? Mulig 1dB opp var litt i drøyeste laget, det var litt av nysjerrighet jeg nevnte det, men klarte nok ikke helt å konkludere for egen del. Jeg tenkte "luftigere" der og da, mens andre kanskje ville kalt det "tynnere". Blir uansett en preferanse sak det der, og det finnes ikke noe galt eller riktig på det imo, man må bare bruke litt tid og lytte seg frem. Jeg koste meg i lyttestolen uansett :D

Takker for lytt, og cola, og snop. Det blei vel drøyt ett par timer i lyttestolen… håper ikke jeg satt alt for langt utover besøkelsestiden :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.063
    Sted
    Langesund
    Takk for hyggelig hifitreff. Er vel ikke så mye å sette fingeren på.....tror jeg. Jo, grunnstøyen kunne vært lavere.

Nytten av besøk handler jo om å dele erfaringer, og du kommer med en helt avslappet tilbakemelding, helt fri for det svevende hifispråket som kan forekomme i enkelte kretser.

Så den appen din var innom 113 db på gjennomsnitt volum, og da passerte nok basspeakene 125db. Var vel ikke der lengre enn 20 sek. Ellers lå vi vel mye rundt 70- 80 db. Funker der også

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.063
    Sted
    Langesund
    Ja, det var nok en lavfrekvensbias i påstanden min. Jeg tror OMF har en renere inngang, men du har jo en ekstremt ren utklinging. Så jeg må vel ta det tilbake.

Hvorfor din lener seg? Jeg vet ikke. Bruker du noen prosent linfase i toppen, kanskje? Rett opp får man kun med minfase target. Jeg kan evt ta en kikke på en ny måling du sender meg...
    Flyttet denne over til tråden min.
    Bruker bare minfase target og den lener seg etter sånn ca ved 2/3 av høyden.

Her et bilde av simulert og targetdesigner.
    20230510_162231.jpg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.063
    Sted
    Langesund
    Har hatt litt slitne gutter på besøk i kveld. hehe.... Likevel tror jeg noe av lyden satt bra for de. 700Hz og ned var god klasse. Litt mindre nøyaktig pinpoint oppleves, noe som kanskje overrasker enkelte. Stemmer står fortsatt fint på midten men har kanskje økt fra en 12cm til en halv meter.
    Dynamikken på trommer var av det gode slaget.

Takker for mange gode innspill.

Lars Martin kan sikker utdype noe.

Sist redigert:
    L

larsmartin

Gjest
    Har hatt litt slitne gutter på besøk i kveld. hehe.... Likevel tror jeg noe av lyden satt bra for de. 700Hz og ned var god klasse. Litt mindre nøyaktig pinpoint oppleves, noe som kanskje overrasker enkelte. Stemmer står fortsatt fint på midten men har kanskje økt fra en 12cm til en halv meter.
    Dynamikken på trommer var av det gode slaget.

Takker for mange gode innspill.

Lars Martin kan sikker utdype noe.
    Det spiller heftig som vanlig hos deg! 😊 Bass og mellombass er så 110% det går an å komme. Utrolig nok enda bedre enn sist. Anlegget låter nøytralt, presist og med perfekt størrelse på lyttebilde. Trommesolo var ekstremt realistisk. Jeg oppdaget kjapt en feil med orgelet, det stod i front og ikke bak som i kirken. Det er sjeldent det er så perfekt at det er problemet som dukker opp. Det var et par småting jeg nevnte for Tor, men det er nok mer smaksak enn feil.

Litt for å lage liv i leieren så tar jeg denne i plenum. Jeg har fundert litt på låta rammstein, mein teil jeg hadde med, den låt litt masete. Du har sinnssyk dynamikk, men på den var det som om mikrodynamikken ikke hang med, den ble litt grøtete.
    Antagelig jeg som er helt på villspor, men gøy å høre hva du tenker om det!

Et helt rått anlegg! 😊

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.063
    Sted
    Langesund
    Litt for å lage liv i leieren så tar jeg denne i plenum. Jeg har fundert litt på låta rammstein, mein teil jeg hadde med, den låt litt masete. Du har sinnssyk dynamikk, men på den var det som om mikrodynamikken ikke hang med, den ble litt grøtete.
    Antagelig jeg som er helt på villspor, men gøy å høre hva du tenker om det!
    😊
    Blir vanskelig å mene noe som helst om det, da jeg ikke har hørt mer enn det jeg gjorde fra siden der jeg satt.
    Din opplevelse har jeg ingen rett til å ta i fra deg.

L

larsmartin

Gjest
    Blir vanskelig å mene noe som helst om det, da jeg ikke har hørt mer enn det jeg gjorde fra siden der jeg satt.
    Din opplevelse har jeg ingen rett til å ta i fra deg.
    Det måtte være om du har opplevd det selv på noe annet, mistenker nesten det må være opptaket for dynamikken er sinnssyk på alt annet.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.063
    Sted
    Langesund
    Det måtte være om du har opplevd det selv på noe annet, mistenker nesten det må være opptaket for dynamikken er sinnssyk på alt annet.
    Nei egentlig ikke. Dumt vi ikke lagret den filen, så kunne jeg hørt den her før jeg kom til deg.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    UPDATE: Blingsa på plotteren. Skipperen litt rusten første turen. ETA 1900.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.063
    Sted
    Langesund
    Såpass sent, skal dere hentes nede i byen? Er en snau km opp. Skal det spises noe? her er det bare noe simpelt snop, kaffe eller glasscola/ fatøl på menyen.
    I "byen" er det en ok Kinarestaurant opp til 21.00.
    Tlf; 934 51 503 for kontakt hvis dere skal hentes - det koster ingenting:D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn