Jeg tror ikke jeg klarte å formidle poenget mitt
Men kanskje jeg er dårlig til å forklare. det er helt klart en mulighet. En annen mulighet er at jeg ikke forstår DSP men det tror jeg egentlig ikke hehe
Så jeg prøver med et par grafer til:
Et filter er en relativ justering av et inputsignal som manipulerer amplitude og fase.
Det kan man se deler av her, i form av et filter nederst og resultatet i etterkant i øverste kurve. Det viser kun amplitude men det er nok for å få fram poenget:
Vis vedlegget 917934
0dB i filterresponsen er bare en relativ verdi og betyr ingenting totalt sett, den representerer ikke noen nøytral verdi hvor positive filterverdier er boost eller negative verdier er cut: alt er kun en relativ justering i forhold til en middelverdi som like godt kunne vært endret ved å skru opp eller ned på en digital volumkontroll. Så hvis jeg skrur ned gain på det filteret dere ser over med ca -8dB så er det KUN cut, ingen boost. FIlterets respons er likevel dønn lik og det finnes bare ETT filter som gir akkurat den responsen hvis vi ser bort fra gain.
Det er vel egentlig hele poenget mitt.
Vi bør heller fokusere på hvor store justeringer man gjør totalt sett innenfor forskjellige frekvensområder.
Det er kun noe ala "tillatt dB intervall justering" som er en parameter inn i algoritmen som setter opp filteret som gir mening. Artiklene som Lyngdorf har publisert i AES forklarer det på en ganske fin måte, hvor alle rom-målingene utover sweetspot KUN brukes til å sette thresholds på filteret. Ala det vi gjør i Trinnov manuelt.
Dette er resultatet i mitt rom (øverste er frekvensrespons, nederste er selve filteret) når jeg har begrenset filteret til å operere innenfor disse grensene slik jeg viste tidligere, og som det tydelig vises er det fortsatt ganske viltert over 2k, men det låter best slik uten at det er noe vesentlig poeng å diskutere resultatet etter korreksjon i mitt middelmådige rom ;-)
Vis vedlegget 917935
God helg og takk for taletiden