Er nok ganske ofte jeg har utblåsning på jobb og på fjellturer, og ikke minst på ski i vinterhalvåret.Ikke så redd for arbeid ser det ut som, men som jeg har sagt mange ganger regelmessig er bra, full utblåsning noen ganger i året er risiko……
Er nok ganske ofte jeg har utblåsning på jobb og på fjellturer, og ikke minst på ski i vinterhalvåret.Ikke så redd for arbeid ser det ut som, men som jeg har sagt mange ganger regelmessig er bra, full utblåsning noen ganger i året er risiko……
Kan ikke si att jeg har den oppfatning av degDu må huske på at jeg er lat da
Desverre så viser det seg dette, att vi glade amatører ikke leter etter forklaringer eller bortforklaringer.Gjør meg opp noen tanker i forhold til oss glade amatører og de proffe som kan sitt fag. Har jo fått med meg at mange av de proffe påstår at spredningskontroll er meget viktig for god lyd.
Et av de første rommene jeg besøkte på Horten messa i år var rommet vi satte opp noe DIY i fjor. Litt for å se om det var et rom som var enkelt å få til.
Hadde jo knallgod lyd der i fjor og blir jo overrasket over at Kii ikke klarer bedre.
Forsterker vel mine meninger om at spredningskontroll ikke er av så viktig betydning som enkelte skal ha det til. Så skal en ha god lyd i små rom er akustikktiltak totalt overlegent god spredningskontroll.
Minne høyttalere er av noen påpekt som rimelig feilkonstruert og så er det bare lese hva Kii legger ut om sine konstruksjoner.
Glad jeg er amatør jeg
https://www.duet.no/produkt/kii-audio-three-aktiv-hoyttaler/
Har også noe av samme opplevelsen. Kanskje de som reiser rundt burde hatt et kurs i hvordan de settes oppKii har aldri imponert meg. Kjedelig entone bass.
Beskjeden jeg blir påminnet vær gang jeg tasser ned i hula står enda ved lag...Husker når de kom på banen, (2016?). Den lille ht som skulle låte stort. Synes ikke vi sto ovenfor et paradigmeskifte.
Jeg tror du har mye rett i det du sier om spredningskontroll.Gjør meg opp noen tanker i forhold til oss glade amatører og de proffe som kan sitt fag. Har jo fått med meg at mange av de proffe påstår at spredningskontroll er meget viktig for god lyd.
Et av de første rommene jeg besøkte på Horten messa i år var rommet vi satte opp noe DIY i fjor. Litt for å se om det var et rom som var enkelt å få til.
Hadde jo knallgod lyd der i fjor og blir jo overrasket over at Kii ikke klarer bedre.
Forsterker vel mine meninger om at spredningskontroll ikke er av så viktig betydning som enkelte skal ha det til. Så skal en ha god lyd i små rom er akustikktiltak totalt overlegent god spredningskontroll.
Minne høyttalere er av noen påpekt som rimelig feilkonstruert og så er det bare lese hva Kii legger ut om sine konstruksjoner.
Glad jeg er amatør jeg
Om ikke spredningskontroll er så viktig, hvorfor bruker du waveguide eller skryter slik av horns dynamiske egenskaper?Gjør meg opp noen tanker i forhold til oss glade amatører og de proffe som kan sitt fag. Har jo fått med meg at mange av de proffe påstår at spredningskontroll er meget viktig for god lyd.
Glad jeg er amatør jeg
God morgen!Om ikke spredningskontroll er så viktig, hvorfor bruker du waveguide eller skryter slik av horns dynamiske egenskaper?
Neida, bare slenger inn noen aproposer i tankespillet. Når du øker følsomheten på diskanten gjør du jo det med spredningskontroll. Ting er sjeldent svart og hvitt og siden du ikke egentlig har kartlagt spredningen på eget oppsett, vet du jo egentlig ikke hvor mye du taper eller vinner på ditt design. Vi amatører med ett rom kan tillate oss en brute force løsning på problemene vi opplever, ikke alltid det er så elegant, men det virker.
God spredningskontroll har selvfølgelig større betydning i et rom hvor det faktisk oppstår refleksjoner. Ble det ikke dempet ganske kraftig i førsterefleksjon på hotellrommet i fjor?
Ja vi hadde tatt for oss førsterefleksjonene og det er jo også det jeg prøver å si. Akustikktiltak trumfer spredeningskontroll hver gang, og det med god marginGod spredningskontroll har selvfølgelig større betydning i et rom hvor det faktisk oppstår refleksjoner. Ble det ikke dempet ganske kraftig i førsterefleksjon på hotellrommet i fjor?
Ja, det kan du sikkert si om du ikke forstår hva jeg legger i begrepet. Jeg mener nemlig ikke en handling mot sin hensikt slik eksempelet ditt er, men snarere å "overdrive" et virkemiddel for å oppnå noe som kanskje kunne vært gjort på en mer elegant måte.Jeg vil nok heller si at brute force er å banke ting på plass med dsp uten å gjøre noe med rommet.
Du besvarer jo din egen undring i siste setning. EQ med kun fokus på en pen fr kan jo fort virke mot sin hensikt, nemlig å skape et mer troverdig lydbilde. Du må gjerne omskrive brut force begrepet slik som det passer deg, men jeg har alt forklart hva jeg legger i det.Ser ikke helt forskjellen, spredningskontroll, dsp eller tiltak har jo alle som mål og gjøre noe med responsen på tilført lyd i rommet så ingen av delene er «mot sin hensikt» men hvor de har sine styrker er ikke på de samme områdene, i små rom som de fleste i Horten mener jeg at tiltak vil være bedre enn brute force dsp en respons som ser pen ut på en spl måling.
Som om ikke det å bruke 6x15" i samme frekvensområdet som jeg bruker 8x7" er en form for spredningskontroll? Hevder du at jeg innenfor åpenbare begrensninger kan oppnå samme respons som deg i det området, bare ved å dempe?Ja vi hadde tatt for oss førsterefleksjonene og det er jo også det jeg prøver å si. Akustikktiltak trumfer spredeningskontroll hver gang, og det med god margin
Du besvarer jo din egen undring i siste setning. EQ med kun fokus på en pen fr kan jo fort virke mot sin hensikt, nemlig å skape et mer troverdig lydbilde. Du må gjerne omskrive brut force begrepet slik som det passer deg, men jeg har alt forklart hva jeg legger i det.
Ok! Og vi er enige om at man ikke kan vri vann ut av en stein eller godlyd ut av mikroKii, håndtert av en overivrig ung selger. Så da er vi egentlig helt enige tror jeg?Vi bruker da brute force på samme måte uenigheten står vel heller om hva som kan og ikke kan oppnås og hvilken metode som er mest effektiv.
Det er da litt søkt å sette dsp og akustikktiltak opp mot hverandre. Begge forbedrer lyden, med eller uten den andre tilstede. Skal man ha best mulig lyd trenger man både god skustikk og god dsp.Ser ikke helt forskjellen, spredningskontroll, dsp eller tiltak har jo alle som mål og gjøre noe med responsen på tilført lyd i rommet så ingen av delene er «mot sin hensikt» men hvor de har sine styrker er ikke på de samme områdene, i små rom som de fleste i Horten mener jeg at tiltak vil være bedre enn brute force dsp en respons som ser pen ut på en spl måling.
Nåvel, fordrer jo at du også har en perfekt høyttaler, og det går jo ikke uten DSP.DSP hadde vært overflødig om akustikken var perfekt
Så du tenker at man kan lage perfekte høyttalere med ASP? Det er kanskje mulig, men jeg vet ikke om jeg hat sett noen som har lykkes 100%DSP hadde vært overflødig om akustikken var perfekt
Tenker at noen ganger finner man perfeksjonen i naturen. Rette vinkler og glatte kanter er menneskets behov for å forenkle.Så du tenker at man kan lage perfekte høyttalere med ASP? Det er kanskje mulig, men jeg vet ikke om jeg hat sett noen som har lykkes 100%
Glad jeg har som og ikke telt jeg daSkulle ikke være vanskelig å enes om att rommet er den største fienden for god lyd.
Riktig plassering av både ht og SS.
Så en liten klatt med DSP.
?Skulle ikke være vanskelig å enes om att rommet er den største fienden for god lyd.
Riktig plassering av både ht og SS.
Så en liten klatt med DSP.
Sweet Spot, blir forkortet slik
Bare en liten teknisk presisering, for de som eventuelt måtte ha glede av det: Følsomheten øker ved hornladning, primært av to årsaker. Den ene er bedre akustisk matching av impedans, slik at mer energi blir overført fra elementet som lydbølger og det andre er den nevnte spredningskontrollen. Sistnevnte er, avhengig av waveguidens/hornets utforming, ofte mest effektivt ved de lavere frekvensene som diskanten gjengir. - og dermed får man gjerne likere spredning i hele diskantregisteret.Neida, bare slenger inn noen aproposer i tankespillet. Når du øker følsomheten på diskanten gjør du jo det med spredningskontroll.