John_Harald
Hi-Fi freak
Hei, hvilke tilbakemeldinger fikk du?
Vet ikke helt hva jeg skal si, blir faktisk litt målløs her jeg sitter og tar i mot skryt. Skal prøve så godt jeg kan å håndtere dette som en voksen mann.Vis vedlegget 252191
(rakk å forevige utsikten fra terrassen før det bar ned i kjelleren for nærmere 5 timer med lyd og sjokoladekake)
Denne dagen ble planlagt med avreise 07.00 uten visshet om hverken at dagen skulle være solfylt og varm uten en sky på himmelen eller at klokken skulle stilles en time frem.
Dårlig planlegging!? Nja,, det kommer an på hvordan man ser det og hvilket audiofile legning man har.
Jeg skal uannsett ikke klage som fikk slenge meg med de to meget trivelige herrene OB-BB og RoDa på tur sørover.
Dette er andre gang jeg er hos Tor Arne. Forrige gang var med andre satelitter og noen akustikktiltak mindre. Forventningene mine da var skyhøye etter mye skryt, men bar litt preg av å være litt nedpriorert til fordel for planlegging og bygging av nye satelitter og kalibreringen var nok ikke "top notch".
Derfor har jeg gledet meg til dette lenge og stilte med to splitter nye vellydende plater jeg ikke har hørt før. Dette er min medisin for å kunne lytte så intuitivt som mulig uten å sammenligne for mye mot tidligere opplevelser.
Denne gangen låt det bedre, mye bedre...
Jeg er det motsatte av en bassjunkie og er vel mest opptatt av det jeg opplever som ekthet i opptaket. Da sweetspot endelig var min hadde jeg sittet i sofaen nærmest bakveggen midt i bassforsterkning fra bakveggen og fått demonstrert basstrøkk og en evne til start og stopp som man rett og slett IKKE TROR ER MULIG. Det var ikke lett å hvile smilemusklene.
Første runde i sweetspot opplevde jeg et svært lydbilde med veldig gode klangfarger masse detaljer og tydelig opptegninger av alle instrumentgrupper.
Det fysiske aspektet ved gjengivelsen er bare sinnsykt bra og riktig hele veien.
I min andre runde i sweetspot fikk jeg høre et spor Marilyn Mazur og Jan Garbarek har gjort sammen. Det var en oppvisning av organsisk og fysisk vellyd som jeg ALDRI tidligere har opplevd fra et steroanlegg. Herlig solo, den dama er laget av rent gull. Verdt hele turen ned og tilbake.
Vel hjemme hører det med å høre noen låter på eget anlegg. Jeg må bare rett og slett si at Responsene i bøttekottet mitt aldri har hørtes så flatt og kjedelig ut før og hvor er det forresten blitt av alle de små detaljene? Har visst flyttet litt på referanserammene.
Nei, dette var skikkelig moro! Gøy at at du virkelig har fått det til Tor Arne. Så fysisk, organisk og med en timing som bare er en fryd å oppleve.
Bassen nevner jeg ikke engang...
Takk for Cola og deilig sjokoladekake.
Takk til OB-BB og RoDa for turen! Det var en sann glede.
Atle
Interessant observasjon. Jeg kunne ikke vært mer enig - det er først når man har dempet rommet tilstrekkelig at det låter av liv med rom og fylde, og alt liksom er "riktig". Uten akustiske tiltak i ekstremklassen slik som her låter selv det beste utstyr utrolig trist.Ja, det er kontrollert og ja, rommet er dempet, men det spruter av liv, deilig fylde og spilleglede.
Da må jeg bare få takke sistemann, (kommer det av alderen mon tro), med en oppløftende tilbakemeldig. Må jo få lov å si at det er litt ekstra gøy, siden jeg vet hva du har vært rundt å hørt, uten å bli tatt for å være cocky.Ja, dette var artig, kjære venner og Tor.
Dagen startet forferdelig med grytidlig avgang fra senga på Korset og ventende isskraping av bilvindu - jeg kjente at morrastivheta begynte å gjøre seg gjeldende og følte at jeg trengte litt trøst da jeg gikk ned trappa til bilen og lengta forferdelig tilbake til senga. Heldigvis hadde jeg min lile venn i høyrehanda - nypresset Zoega i koppen gjør alltid godt i kroppen.
Eller slik Hårek ville sagt det i dag: Drikke kaffe hele dagen, store slurker godt i magen.
Etter en akkurat passe lang biltur med innebygget sjøreise endte vi opp i Langesund og ble møtt av ei opplagt Fjellgeit som etter eget sigende var oppe av senga før foggelen feis.
Ikke visste jeg hva vi gikk imøte da vi trådte inn i Det Aller Helligste eller Det Stille Rom, om man vil.
Tor har virkleig jobbet med dette rommet og har valgt dempere og resonatorer hele veien. Jeg kunne ikke se en eneste diffusor, og jeg må si at å komme inn der, var er en egenartet følelse, og mest den prosessen man må gjennom når man skal venne seg at mye av artifisial etterklang er borte. Sist jeg opplevde et slikt rom, var da jeg var på besøk hos EHED, og da var følelsen så sterk at jeg måtte ut en tur og ta meg en sigarett midt i seansen. Men denne rommet var langtfra så hardt dempet som det på Gjelleråsen og nikotinbehovet meldte seg ikke. Datte kan også selvsagt ha sammenheng med at jeg sluttet med inhalasjon for noen år siden. Til opplysning, så ryktes det at EHED har sluppet etterklangen kraftig opp og at resten av huset har fått markant forbedret U-verdi pga store mengder frigitt hi-techt isoleringmateriale.
Ikke mindre, så var jeg spent på hvordan dette svære anlegget kom til å spille i dette rommet. Sist jeg kan huske at jeg hadde hatt så stor dott i øret som det jeg følte umiddelbart (bortsett fra hos EHED, da) , var da jeg hadde snudd meg i søvne og skallen hadde havnet midt i senga på feil side. Dette er ganske lenge siden, og det må nok ha vært før kroppshårsbarbering ble moderne, kan jeg tenke meg.
Etter å ha fått disse assisiasjonene ut av hodet, var det tid for å vie vertsskapet oppmerksomhet og oppta standardprosedyren der man vandrer litt rundt som en Pac-Man og titter, tenker og utveksler høflighetsfraser for ikke å virke for skeptisk, så var det endelig tid for en elektro-lytt.
For det første trenger man litt tid på å omstille seg siden dette er er så fjernt fra det man er vant til, og for det andre må man (egentlig snakker jeg om meg selv) mentalt gjøre noen krysskoblinger på innebygde forestillinger man har om et lytterom. Dette var bygd opp like fint som de fineste utenlandske som er å få kjøpt ferdigbygd.
Etter at disse øvelsene er gjort, er alt bare fint og det er bare å holde godt fast i handa til Tor mens han leier oss nedover sin akustikalske vei. Atle T og jeg måtte dele den ene handa til Tor og RoDa fikk holde i den høyre - og da jeg bøyde med fram og titta over til ham, kunne jeg godt se at det nybarnberte hodet hans smilte ekstra bredt. Jeg mistenkte at det sikkert var fordi han fikk holde i den handa alene, og at Atle T og jeg måtte dele.....
Inntrykket av bassen er det som har satt seg skikkeligst, for jeg har aldri, og kommer heller aldri til å høre en så overbevisende forestilling. I de høyeste frekvensene har jeg opplevd at instrumenter plasserer seg superpresist, luftig og flott og alt det derre. Men at lavbass plasserer seg naglet akkurat midt foran meg, og kun akkurat der, med en diameter mindre enn en middels stor frokosttallerken – det har jeg aldri opplevd før. Og jeg gjentar med stor overtying at jeg neppe kommer til å oppleve det igjen. Og at den (bassen) kom og forsvant så fort igjen uten å legge igjen en eneste skygge, det har jeg heller aldri opplevd før.
Tors lydfilosofi som har ført til valget av lukkede kasser, fire nydelige sionistiske karbon-mellomtoner og en svær, flatfaced spanjol øverst i frekvensområdet er svært så gjennomtenkt.
Kabinettene er faselineære, dvs buet i front. Hvordan han har fått dette riktig, tror jeg jeg har jeg tenkt en del på i natt. For plutselig har jeg kommet fram til hvordan; Han har sitter i godstolen (som for øvrig var irriterende fri for knirk) og holdt en akkurat lang nok surrehyssing fart i nesen mens kjæresten hans har holdt i den andre med en fastknyttet blyant og sånn har de fått tegnet en akkurat riktig bue som han har kunnet sage med stikksaga si. Han er smart, han Tor.
Et sånt besøk som det vi var på i går, går man ikke uskadet fra – det setter sine sår og merker, og jeg kommer til å bruke lang tid på å slikke mine og få satt alle gamle forestillinger i system igjen. Jeg tror det beste jeg kan gjøre, er å innfinne meg med at jeg kjenner en som har noe jeg aldri kommer til å få til selv og så ta det hele derfra.
Gutta før meg har beskrevet hvilke inntrykk vi satt igjen med og det vi snakket om i bilen på hjemturen (Og det ble ikke sagt et eneste negativt ord, tro meg!), og jeg skal ikke gjenta det – bare gi min fulle tilslutning og takke for et svært så vennligsinnet vertsskap som til og med serverte verdens beste hjertesjokoladekake og som ustanselig brakte ny presskaffe av svært forskjellig styrke til Torgs.
Det eneste å bemerke i tillegg, måtte være at det i går ble innført et nytt begrep. Vanligvis omtaler man bass som fysisk......
Tors bass var Psykisk.
Takk til deg og takk for meg.
BB
Her må jeg faktisk si meg uenig. Verden er ikke så svart/hvitt. Når jeg var hos OB-BB så jeg ikke en enesten akustikkplate, men hadde ingen problemer med å nyte musikken til det fulle. Helt perfekt var det vel ikke, men dæven døtte å morro det var å høre musikk der.Uten akustiske tiltak i ekstremklassen slik som her låter selv det beste utstyr utrolig trist.
Takk for det, og det som er moro er at skryt og hyggelige tilbakemeldinger kommer fra en fin blanding av folk som har et litt åpent syn på hifi, folk som ikke tror det er en vei fram. Mens de hardeste kjepphestridderene, de som mener fult og helt at det de driver med er det eneste riktige, ja fra den kanten har det vært mystisk stille.Fantastisk artig lesning dette! Jeg tror ikke jeg har lest et oppsett blitt lovprist slik som dette før
Du har jo lagt ned vannvittig mye arbeid med dette på alle måter og da må det være utrolig belønnende å sitte med et slikt resultat!
Hatten av
På oppfordring av OMF tar jeg en liten gjennomgang på hva som står oppe å spiller nå.Hei!
Gratulerer med anlegget!
Morro å lese om dette anlegget. Kan ikke huske å lest om noe anlegg som har gitt såpass unisone tilbakemeldinger!
Kunne du gi en kjapp oppdatering på HW/SW - og elementer/Delefrekvenser i høytalerne...?
Mvh
OMF
Syncrolux, det er lenge siden du la inn dette innlegget, men jeg tar det fram igjen, siden AtleT hadde en fin oppsummering rundt bass-systemet på et annet forum, som egentlig passer som svar på innleggetNår du får bassdefinisjon som i hodetelefoner, men MED dypbass og fysikk så er du på rett spor etter min mening.
Det skal jeg nok klare etter å ha sett igjennom deler av samlingen din, veldig mye kjent som jeg setter stor pris på Blues er heller ikke å forakteEr ganske slitsom dette med besøk og tilbakemeldinger og alt det der, så fra nå av blir det ikke lov til å høre på lyden her, nå er det kun lov å høre på musikken og eventuelt nyte det.
Tor