Jeg er aldri i rute dessverre. Selv om jeg ikke har tatt på meg noe mer det siste året så er det per nå fremdeles tre saker jeg må få ut av verden før jeg går i gang med noe nytt og gøy. Det er spesielt et reastaureringsprosjekt av to 800W (!) klasse A monoblokker jeg tok på meg for snart tre år siden som har krevd mye tid i vinter, og de er fremdeles ikke helt 100%.
Jeg har imidlertid et håp om at jeg skal få til volumkontroll før sommeren er over. De første prototypekortene er allerede montert og testet, og det ser meget bra ut.
Dessuten har jeg lovet herr Malmin at den samme volumchippen skal inn i hans nyeste kreasjon som kommer dette året også.
Uten å ha regnet på det tror jeg at man skal dempe volum ganske mange dB på DAC pro 8 før det blir hørbar degradering av lyden. Det er jo en 32-bit DAC, og teoretisk kan man dempe (16*6) 96dB før man er tilbake på 16-bits nivå.
Det er egentlig støygulvet som er utfordringen. Amir målte dette (riktignok på stereo utgaven, men 8 kanaleren er omtrent helt lik)
Man ser at SINAD ligger på 120dB ved 2.5V og blir stadig dårligere etterhvert som man senker spenningen.
SINAD er forskjellen mellom signalet og alt annet som ikke skal være der (støy og forvrengning). Siden forvrengning er tilnærmet null, kan vi forenkle dette til signal/støy forhold, og vi kan dermed si at støyen er ca. 120dB lavere enn signalet når signalet er 2.5V. Det er nøyaktig 1 million ganger lavere, og vi får 2.5 mikrovolt.
Denne støyen vil naturlig nok forsterkes opp igjen av forsterkeren, og hvis denne står på 26dB (20 ganger), så vil støyen som når høyttalerne bli 50mikrovolt.
Med 50 mikrovolt vil effekten til en høyttaler med 8 Ohm blir da ekstremt lave 0.3 nanowatt og dette tilsvarer omtrent 5dB SPL på en høyttaler med 100dB følsomhet.
Det er i praksis helt tyst, og dessuten har DP forsterkerne mer enn 50 mikrovolt støy fra før, så det drukner i denne uansett.
Hvor mye må man dempe for å oppnå 0.1W effekt (og hva er spenningen da)?
0.1W på en 8 Ohms HT tilsvarer en spenning på ca. 1V.
Siden du skal senke spenningen på din 450W forsterker fra 60V (max) til 1V må du dempe med ca. 36dB på volumkontrollen til Octo DAC'en. Det tilsvarer ca. 6 bits ned fra 32 bits, og man havner på 26 bits.
Så i praksis når man vil spille musikk ved f.eks 0.1W til 0.5W effekter jeg rimelig overbevist om at dette kommer til å fungere helt strålende uten hverken støy eller degradering av lyden.