8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    1
    Takk for utfyllende svar :)
    Tenkte ikke så galt da .Tenkte 3 som kanskje unødvendig mye og 2 som litt snaut. Hadde nok lagt meg på 3 for å være sikker. Men når du kommer med det her, tør jeg gå ned til 2,5V som maks ut av dac - må ha litt å gå på:D
    Men hvor mye oppløsning taper en ved å dempe digitalt, når det spilles med f.eks. 0,1 watt ut fra forsterkere. Er jo faktisk der en ligger mest. Faen, kanskje jeg må til med analog volumstyring likevel. Livet er for kort for å prøve ut unødvendige kompromisser. ;)
    Jeg er også keen på Armands neste kreasjon. Kjekt om vi er flere, tenker jeg. @Armand er du i rute? 😊
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.347
    Antall liker
    8.441
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Denne løsningen til @Armand høres jo ut som en smart løsning. Som sagt nevnte jo du dette Tor dette når jeg var hos deg.
    Er jo dette med å få fred i sjelen:=)
    Blir det da en løsning med "ratt" i lytterstolen eller styrt via pc?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.019
    Sted
    Kongsberg
    Jeg er aldri i rute dessverre. Selv om jeg ikke har tatt på meg noe mer det siste året så er det per nå fremdeles tre saker jeg må få ut av verden før jeg går i gang med noe nytt og gøy. Det er spesielt et reastaureringsprosjekt av to 800W (!) klasse A monoblokker jeg tok på meg for snart tre år siden som har krevd mye tid i vinter, og de er fremdeles ikke helt 100%.

    Jeg har imidlertid et håp om at jeg skal få til volumkontroll før sommeren er over. De første prototypekortene er allerede montert og testet, og det ser meget bra ut.
    Dessuten har jeg lovet herr Malmin at den samme volumchippen skal inn i hans nyeste kreasjon som kommer dette året også.

    Uten å ha regnet på det tror jeg at man skal dempe volum ganske mange dB på DAC pro 8 før det blir hørbar degradering av lyden. Det er jo en 32-bit DAC, og teoretisk kan man dempe (16*6) 96dB før man er tilbake på 16-bits nivå.
    Det er egentlig støygulvet som er utfordringen. Amir målte dette (riktignok på stereo utgaven, men 8 kanaleren er omtrent helt lik)
    Man ser at SINAD ligger på 120dB ved 2.5V og blir stadig dårligere etterhvert som man senker spenningen.
    1713087214612.png


    SINAD er forskjellen mellom signalet og alt annet som ikke skal være der (støy og forvrengning). Siden forvrengning er tilnærmet null, kan vi forenkle dette til signal/støy forhold, og vi kan dermed si at støyen er ca. 120dB lavere enn signalet når signalet er 2.5V. Det er nøyaktig 1 million ganger lavere, og vi får 2.5 mikrovolt.
    Denne støyen vil naturlig nok forsterkes opp igjen av forsterkeren, og hvis denne står på 26dB (20 ganger), så vil støyen som når høyttalerne bli 50mikrovolt.

    Med 50 mikrovolt vil effekten til en høyttaler med 8 Ohm blir da ekstremt lave 0.3 nanowatt og dette tilsvarer omtrent 5dB SPL på en høyttaler med 100dB følsomhet.

    Det er i praksis helt tyst, og dessuten har DP forsterkerne mer enn 50 mikrovolt støy fra før, så det drukner i denne uansett.

    Hvor mye må man dempe for å oppnå 0.1W effekt (og hva er spenningen da)?

    0.1W på en 8 Ohms HT tilsvarer en spenning på ca. 1V.
    Siden du skal senke spenningen på din 450W forsterker fra 60V (max) til 1V må du dempe med ca. 36dB på volumkontrollen til Octo DAC'en. Det tilsvarer ca. 6 bits ned fra 32 bits, og man havner på 26 bits.

    Så i praksis når man vil spille musikk ved f.eks 0.1W til 0.5W effekter jeg rimelig overbevist om at dette kommer til å fungere helt strålende uten hverken støy eller degradering av lyden.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.019
    Sted
    Kongsberg
    Jeg ser jo at jeg ikke er noen spesielt god selger av volumkontrollen min her :LOL:.

    Det er allikevel slik at man med en analog volum kan oppnå ENDA bedre signal/støy forhold, og hvis man også tenker på at de forsterkerne og inngangstrinnet jeg har begått har en egentøy på kun 16mikrovolt så ligger det en liten bonus der for de som har VELDIG følsomme høyttalere (eller mange følsomme drivere). OG et svært stille lytterom OG gode ører :)

    En annen ting, -som jeg i hvert fall liker, er at man har et ekstra trinn med "sikkerhet" etter DAC'en slik at denne ikke banker ut 3-4V på våre kjære elementer hvis det skulle skje et eller annet. (Strømbrudd, brukerfeil, osv.)
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.019
    Sted
    Kongsberg
    Denne løsningen til @Armand høres jo ut som en smart løsning. Som sagt nevnte jo du dette Tor dette når jeg var hos deg.
    Er jo dette med å få fred i sjelen:=)
    Blir det da en løsning med "ratt" i lytterstolen eller styrt via pc?
    Det er nettopp dette med styringen av dette som ikke er i nærheten av ferdig. Elektronikken er allerede testet og fungerer helt topp.
    Det jeg har tenkt å lage, er en enkel nettside som man logger seg på (kun lokalt) og gjør innstillinger som nivåmatching osv. Da kan man gjøre dette fra et nettbrett, telefon eller PC. Man kan også justere master volum der, men jeg synes det er best å ha en gammeldags fjernkontroll til dette.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Det er så bra, du skulle vært lærer du Armand:D Da slår jeg meg til ro med at jeg klarer meg uten volumstyring - i hvert fall til jeg har sprengt noen elementer.
    Har vel over gjennomsnitt følsomme høyttalere og et ganske stille lytterom, men hørselen er vel så som så. Men av det en leser her inne kan en nesten tro at den vil bli bedre med årene.:oops:
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.491
    Antall liker
    3.322
    Torget vurderinger
    1
    Det er allikevel slik at man med en analog volum kan oppnå ENDA bedre signal/støy forhold,.
    Samt brukes av slike som meg med aktiv analog deling. Ikke alle som heldigitaliserer.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.347
    Antall liker
    8.441
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Fått den i hus alt ja.
    Støyen ble borte, om vi kan kalle det støy.
    Litt sus heter det vel.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    2.530
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser jo at jeg ikke er noen spesielt god selger av volumkontrollen min her :LOL:.

    Det er allikevel slik at man med en analog volum kan oppnå ENDA bedre signal/støy forhold, og hvis man også tenker på at de forsterkerne og inngangstrinnet jeg har begått har en egentøy på kun 16mikrovolt så ligger det en liten bonus der for de som har VELDIG følsomme høyttalere (eller mange følsomme drivere). OG et svært stille lytterom OG gode ører :)

    En annen ting, -som jeg i hvert fall liker, er at man har et ekstra trinn med "sikkerhet" etter DAC'en slik at denne ikke banker ut 3-4V på våre kjære elementer hvis det skulle skje et eller annet. (Strømbrudd, brukerfeil, osv.)

    Så det du skal bygge er en en til en med 8? analoge inn/ut som ett regulerbart dempeledd?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Armand, kom til å tenke på at det nivået vi tok høyde for er hva forsterkerne gir kont. effekt.
    På korte impulser yter DP ganske mye mer....tror jeg?

    Dette er på 6,4 som har spec 250watt/8ohm
    impuls.png
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.019
    Sted
    Kongsberg
    Armand, kom til å tenke på at det nivået vi tok høyde for er hva forsterkerne gir kont. effekt.
    På korte impulser yter DP ganske mye mer....tror jeg?

    Dette er på 6,4 som har spec 250watt/8ohm
    Vis vedlegget 1015627
    Det er nok heller slik at de yter like mye kontinuerlig som i korte peak, og like høy spenning selv med lavere impedanse. (Det er det samme som at effekten dobler seg nå impedansen halveres). På den du har bilde av målingen på her så er spenningen 62V på det meste, og det tilsvarer 241W.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    414
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Okto kommer snart med ny egenutviklet crossover/DSP dac-løsning. Mailet med dem i januar og da holdt de på med testing. Kan jo være verdt å vente på.

    Har orginalen, DAC8 DSP, som de baserte på nanosharc og det er en fantastisk boks. Regner med etterfølgeren kan kjøre litt mer taps og da forhåpentligvis store filter fra audiolense direkte i boksen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Det er nok heller slik at de yter like mye kontinuerlig som i korte peak, og like høy spenning selv med lavere impedanse. (Det er det samme som at effekten dobler seg nå impedansen halveres). På den du har bilde av målingen på her så er spenningen 62V på det meste, og det tilsvarer 241W.
    Du er helt sikker på at du har regnet riktig?

    https://minkalkulator.no/watt-volt-ohm-kalkulator/

    kalkulator.png
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.012
    Antall liker
    12.897
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Okto dac 8 pro
    Du kan bestille custom output voltage.
    Om det gjelder alle 8 kanaler individuelt kan jeg ikke se på siden dems.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Bare litt forsikring på at jeg ikke bestiller en dac med for lite gain ut. Under kalibreringsprosedyren med audiolense blir signalet senket en god del
    På +4dBu settingen kan Aurora levere inntil 8V RMS på utgangene, og da er det ingen problemer, og jeg setter en sperre på 80%av volum i JRiver. Det er 10 db under maks.
    På -10dBV kan jeg kjøre fult volum på JRiver og fortsatt ikke utnytte forsterkernes til maks.
    Får sikker spørsmål nå om, "Er det noen vits å spile så høyt da" Så kompromissløst som mulig tilsier at det skal kunne spille meget lavt og meget høyt. Alle ledd skal utnyttes så det lyse rødt :LOL:
    Da blir spørsmålet

    +4dBu = 8 V RMS på utgangen
    -10dBV = ? V RMS på utgangen
    Er to standard settinger dette og dette står i manualen til Aurora 8

    Is your monitoring destination a +4dBu or –10dBV line-level device? Most professional equipment uses +4dBu as the nominal level, and most consumer equipment uses –10dBV as the nominal level. From the Aurora front panel or external control software, you can establish the appropriate input and output trim levels for your equipment. At the –10dBV setting, output levels will decrease by 12.2dB.
     
    Sist redigert:

    Georgb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2018
    Innlegg
    184
    Antall liker
    574
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Her er det noko som ikkje heilt stemmer i mine augo. dBu er jo referert mot 0,775V, så 8Vrms på utgangen er over 20dBu
    20log10(8/0,775) = 20,3dB
    For å svara på spørsmålet er 14dB mindre ca. det du får ved å gange med 0,2.
    Altså 8Vrms*0,2 = 1,6Vrms i ditt tilfelle.

    Redigert: Oi, her har eg sikkert misforstått, det er vel snakk om 8Vrms for +4dBu (altså ca. 1.23V) input? Ignorer den fyrste biten av innlegget :rolleyes:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Fant en kalkulator

    Result:
    The entered level= 4 dBu
    The calculated voltage level= 1.228 Volt

    Result:
    The entered level= -10 dBV
    The calculated voltage level= 0.316 Volt
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.880
    Antall liker
    4.317
    Har vært fornøyd med Lynx Aurora 8 dac'en min, men hadde vært moro å prøvd noe annet. Aurora'n bygger jo på 20 år gammer teknologi.

    Er dette billig skrot eller brukbare saker?
    Vis vedlegget 1015319
    Den har fantastiske specer, men når den brukes i par med en usb mikrofon så er det mye trøbbel, dessverre. Veldig mye upålitelige målinger. Kanskje stort sett upålitelige målinger når jeg tenker etter.

    Mitt råd er at du beholder Auroraen hvis du kjøper denne. Så bruker du Aurora til å måle og får fortsatt målinger som er 100% pålitelige. Å måle på en dac og spille av på en annen er halt uproblematisk på dette nivået.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    414
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Den har fantastiske specer, men når den brukes i par med en usb mikrofon så er det mye trøbbel, dessverre. Veldig mye upålitelige målinger. Kanskje stort sett upålitelige målinger når jeg tenker etter.

    Mitt råd er at du beholder Auroraen hvis du kjøper denne. Så bruker du Aurora til å måle og får fortsatt målinger som er 100% pålitelige. Å måle på en dac og spille av på en annen er halt uproblematisk på dette nivået.
    Har Aurora digital ut?
    Jeg har en Focusriteboks som jeg bruker til måling. Den er mikrofonforsterker og lydkort med digital ut.
    Kjører fra denne digital inn via coax på Okto-boksen og xlr-mikrofon. Audiolense får dermed opptak og avspilling på en enhet, og det eliminerte alle problemer jeg hadde med usb-umik og Audiolense.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Den har fantastiske specer, men når den brukes i par med en usb mikrofon så er det mye trøbbel, dessverre. Veldig mye upålitelige målinger. Kanskje stort sett upålitelige målinger når jeg tenker etter.

    Mitt råd er at du beholder Auroraen hvis du kjøper denne. Så bruker du Aurora til å måle og får fortsatt målinger som er 100% pålitelige. Å måle på en dac og spille av på en annen er halt uproblematisk på dette nivået.
    Hva mener du med usb mikrofon?
    Så denne Okto dac'en kan ikke gjøre måleprosessen med min earthworks mikrofon med mikrofonforforsterker? Kobler jo det på analog inn på Aurora'n
    Kan vel kanskje ikke bruke AES/EBU inn på okto dac'en til samme formål, Det er vel innganger for digitale signaler.
    Burde vært en ekstra analog inn da.
    Får jeg ikke til hele prosessen med dac'en blir det ingen kjøp.
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.880
    Antall liker
    4.317
    Har Aurora digital ut?
    Jeg har en Focusriteboks som jeg bruker til måling. Den er mikrofonforsterker og lydkort med digital ut.
    Kjører fra denne digital inn via coax på Okto-boksen og xlr-mikrofon. Audiolense får dermed opptak og avspilling på en enhet, og det eliminerte alle problemer jeg hadde med usb-umik og Audiolense.
    Da er du på trygg trunn
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Fokk hele den digitale verden, blir bare å vente til noe annet dukker opp, eller gå over til analoge filtre :LOL:

    Lider ingen nød, anlegget spiller musikk

    Men nå er det kun dager til VM i snooker begynner og da blir det mindre tid foran anlegget.

    Crucible Theatre

    1713458536338.png
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.169
    Antall liker
    4.340
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du med usb mikrofon?
    Så denne Okto dac'en kan ikke gjøre måleprosessen med min earthworks mikrofon med mikrofonforforsterker? Kobler jo det på analog inn på Aurora'n
    Kan vel kanskje ikke bruke AES/EBU inn på okto dac'en til samme formål, Det er vel innganger for digitale signaler.
    Burde vært en ekstra analog inn da.
    Får jeg ikke til hele prosessen med dac'en blir det ingen kjøp.
    Jf
    1713460690381.png


    Dersom Okcto DAC8 Pro fungerer bra med REW så bør det gå å koble en mikrofinforsterker med ADC og AES/EBU-ut inn på Ocoto DACen. Kan Lynx Aurora 8 brukes std.alone som ADC med AES/EBU ut ?

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn