9" vs 10" vs 12" tonearm

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Hifi syken har blitt så alvorlig nå at jeg har lyst på en 12" arm :rolleyes:.
Pro/cons?
Har allerede lest meg opp på dette med horisontal sporingsfeil og økt masse med lenger arm.
Må si det frister å få ned sporingsfeilen da jeg oppfatter at moderne 12" armer ikke har problematisk høy masse.
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.582
Antall liker
493
Ingen som vet noe om dette? Truer med å beholde min 9" hvis jeg ikke får noen respons :p.
Hvis man har en 9" og en en 12" med samme effektiv masse, vil det da være noe problem? Kun lavere sporingsfeil?
 

stianå

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2017
Innlegg
67
Antall liker
36
Torget vurderinger
3
Jeg har prøvd en del forskjellige armer. Synes 12" spiller best.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.079
Antall liker
33.811
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Mindre sporingsfeil er vel den største fordelen med 12 tommer kontra 9. 12 tommeren vil stort sett få større masse , men man finner alltids noe som matcher ønsket pickup. Jeg har selv to like armer i 9 og 12 tommers utgave - SME 3009R og 3012R. Synes kanskje 12 tommeren blir litt mer smooth i lyden, og 9 tommeren kan låte litt mer dynamisk . Har ikke brukt veldig mye tid på å sammenligne da jeg liker begge to - og spiller med forskjellig pickuper på dem uansett.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.522
Antall liker
7.591
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Mitt første valg er alltid 12 tommer eller lengre. Har testet opp og neg og frem og tilbake........og ender alltid opp med at 12 tommer lyder best.....les har minst forvrengning ......jeg kunne kommet med masser av pros and cons, men resultatet er det samme. Prøvde for noen år siden SME serie V og V12 på samme spiller og 2 MySonicLab Gold og med samme resultat......mindre sporingsfeil gir mindre forvrengning som igjen gir bedre lyd fordi forsterkerne slipper og jobbe med og forsterke forvrengning og kan i stedet jobbe med musikksignalet. Mindre laterale bevegelser blir aldri feil heller.
.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Lidt generelt kan man mene der lidt mere liv i 9", og 12" lidt mere tam, hvis alt andet er lige.
Hvis massen er den samme for en 9" og 12" er væggen på 12" armen tyndere hvilket kan medføre flexninger som også skaber forvrængning.
Sporingen er et gran bedre med 12". Men hvis sporingen er umulig leve med, kan man tage skridtet til tangentialarm som igen kan have deres svagheder, så som urolige horisontale armbevægelser for luftpudearme eller en konstant lille fejllæsning (sikkert meget lille), hvis armen har en motor der skubber/trækker armen.
Kan i sidste ende være spørgsmål om hårfine kompromisser.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Et fenomen jeg gikk til i dag er hvordan mye av dagens nye vinyl mastres. Etter å ha kost meg med 4-5 album gitt ut dette tiåret for så dykke i arkivet for 80 tallet ser jeg at alle de nye pressinger jeg spilte i dag har vedig stort inner groove sammenlignet med gamle pressinger. Området utgjør faktisk en hel låt som på nye pressinger er ubrukt, — det området hvor vinyl historisk forvrenger mest.

Samme tenkesett ser ut til å gjelde for nye Technincs spillere hvor armene er satt opp slik at sporingfeil er værst ytterst på platen fra spor 1. Trolig for å gi armen best geometri der vinylen historisk hadde problemer.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Så det du sier er at etiketten er blitt mindre...:unsure:
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Nope, siste låta mangler. Har ikke tatt spilletid på disse platene. Men enten er sporene tettere sammen, eller så er det kortere spilletid.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Nope, siste låta mangler. Har ikke tatt spilletid på disse platene. Men enten er sporene tettere sammen, eller så er det kortere spilletid.
Hmmm.....hva sier skyvelæret ditt?
Sammenligner du samme skive/album med forskjellige pressinger/utgivelser?
 

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.769
Antall liker
5.289
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Krympflasjon her også, det er jo helt naturlig i disse dager. En langspillplate blir til førstepressluft og kun enarmede plateselgere i fremtiden.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Er sporingsfeil/vinkler det som plager noen...finnes det tangensial-armer (med helt andre "problemer")
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
En av de "audiophile ting", man har lært siden: Å maksimere innhold så ytterst på platen som muligt
for størst mulig dynamikk, mindre forvrengning og sporingsfeil.
Eks:
Bernie Gundman master av Vanessa Fernandez

L1000428.JPG


Selvv liker jeg best mine 10½- og 12" armer fremfor 9".
Høres for meg (subjektivt) ut som mindre forvrengning på de lengere ;)
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ikke uten mer eller mindre å ødelegge/ruinere utseende på spillern.
Lengre arm må monteres lengre baktil. Vil ikke passe til den runde undersenkning du har til armbase,
motvekt vil komme i veien for støvlokk osv. osv. osv.
Mitt råd er å finne en annen spiller,om du vil ha lengre arm.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
En av de "audiophile ting", man har lært siden: Å maksimere innhold så ytterst på platen som muligt
for størst dynamikk, mindre forvrengning og sporingsfeil.
Eks:
Bernie Gundman master av Vanessa Fernandez

Vis vedlegget 899527

Selvv liker jeg best mine 10½- og 12" armer fremfor 9".
Høres for meg (subjektivt) ut som mindre forvrengning på de lengere ;)
Bør ikke da armens to null punkt justeres annerledes?
Og forøvrig, om man ofte spiller 7' bør ikke armen også justeres annerledes?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hvorfor??
Armer er laget for en bestemt geometri. Da er det vel bare å følge den.
Kan gi deg til dels rett i, at om hovedparten av det du spiller er 7", er det nok
optimalt å endre til min. sporingfeil i innerriller, men dette var vel et fiktivt sp.,
som ikke har relevans for noen?? ;)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Det lille jeg skjønner er at en pickup skal være 90 grader i to punkter på en plateskive.
De fleste protractors er ut fra en standard 12'
Du viser en der sporene bare dekker halve skiven av en 12'
En 7' har også en annen geometri.
Derfor mitt spørsmål
Min erfaring med tangential armer er fra tilbake i halvfemserne, og jeg var ikke imponerert dengang. Måske er de bedre nu.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Forstår ikke helt, hva du mener med, at en 7" har en annen geometri??
Utløpsrillen på en 7" er plassert samme sted som på en LP.
Skal vel ikke bruke annen vinkel enn å spille de 2 siste sporene på en LP.
Men tror egentlig, vi mener det samme..... Avvike en smule fra protractor, for å ha minnst feilvinkel, på
de stedene, der det er mest musikk, enten som den jeg viste eller være det 7". ;)
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.154
Antall liker
7.794
Sted
Oslo
Så mye som jeg elsker en klassisk SME 3009, så forstår jeg ikke hvorfor man laget/lager S formede armer. Det er bare mere masse uten bedre geometri!
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.040
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Så mye som jeg elsker en klassisk SME 3009, så forstår jeg ikke hvorfor man laget/lager S formede armer. Det er bare mere masse uten bedre geometri! FEIL
Standard rette SME-type headshells får du ikke an, om ikke armen er U eller S-formet. Typisk ser du
rette armer med vinklede headshells. Ved rette armer med rett headshell, vil du få mye større sporingsfeil utenfor
0-punktet.......og bare ET nullpunkt.......... derfor ;)
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ingen som vet noe om dette? Truer med å beholde min 9" hvis jeg ikke får noen respons :p.
Hvis man har en 9" og en en 12" med samme effektiv masse, vil det da være noe problem? Kun lavere sporingsfeil?
Geometri er litt oppskrytt synes jeg. Har hatt både 9, 9,5, 10 og 12 og det er ikke ved sporingsfeil det store slaget står. En knall 9" vil utklasse en middelmådig 12".
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Et fenomen jeg gikk til i dag er hvordan mye av dagens nye vinyl mastres. Etter å ha kost meg med 4-5 album gitt ut dette tiåret for så dykke i arkivet for 80 tallet ser jeg at alle de nye pressinger jeg spilte i dag har vedig stort inner groove sammenlignet med gamle pressinger. Området utgjør faktisk en hel låt som på nye pressinger er ubrukt, — det området hvor vinyl historisk forvrenger mest.

Samme tenkesett ser ut til å gjelde for nye Technincs spillere hvor armene er satt opp slik at sporingfeil er værst ytterst på platen fra spor 1. Trolig for å gi armen best geometri der vinylen historisk hadde problemer.
Stevenson-geometrien, den med nulpunktet nærmest udløbet, har altid været benyttet af Technics.
 
Topp Bunn