Snickers-is
Bransjeaktør
I tråd med de senere tiders diskusjoner er det spennende å leke med eksperimenter der man tar for seg høyttalere med allerede passive delefiltre og bygger dem om til aktive.
De lettere tilårskomne Nautilus 801, den tidligere referansemonitoren fra Abbey Road studios, var, i følge deres eier i Bergen, moden for en oppgradering. En DEQX, en pakke dempemateriale, forsterkere, kabler, CD-er, PC, verktøy, kabler og mye mer ble pakket og E16 over fjellet ble unnagjort på sommerdekk i et vær som medførte tidvis total null sikt grunnet vindstyrker som fikk bølgene på småsjøene langs veien opp til fjellet til å passere halvmeteren og krabbe faretruende opp mot metersmerket, og som, i lyset av de mange bilene som lå strødd i grøfta, ikke overraskende førte til at vi var de siste bilene over før kollnnekjøring ble iverksatt. Jeg pustet svært lettet ut da veiene begynnte å bli bare på vestsiden av fjellet igjen, og sjelden har jeg satt så pris på en tunnel på over 2 mil som akkurat da.
Vel fremme, og etter en god natts søvn ble prosjektet iverksatt. Fletting av 6kvmm kobber, strømper på og svært nøye merking og kontrollmåling av kabler var første ledd i prosessen. Dette tok sine timer, noe som gjør at jeg har full forståelse for at et sett håndflettede triampingkabler med tilhørende kosmetikk koster betraktelig mer enn råvarene. De gamle filtrene ble bypasset og kablet rett ut på 3 par terminaler. Alt lå nå til rette for å koble opp det hele, og vi hadde det hele teoretisk på plass omkring kl 23.00
Det var tid for praksis og PC-en ble fyrt opp og satt i kontakt med DEQX-en. Rundt den ene høyttaleren ble det pakket store mengder dempemateriale og en rekke målinger i ulike vinkler og avstander ble gjort på hvert enkelt av elementene. Noen korreksjonskurver ble generert, og room-EQ ble satt opp, først automatisk, så forkastet og satt opp manuelt. Vi avsluttet ca 0600, og da låt det, ja... annerledes enn før, ...veldig annerledes.
Jeg spør eieren: "Hvordan skal vi beskrive denne lyden?"
Han svarer: "Det er jo blitt varmere, mer honning, og den litt irriterende lyse mellomtonen er blitt mye lunere og mer naturlig." Han legger til: "Vel, dette er jo de umiddelbare inntrykkene etter å ha sovet 3 timer...
Selv synes jeg tankene ledes i retning store JBL i et velbalansert oppsett, eventuelt Avantgarde, eller for den saks skyld Usher D2... ...med andre ord, annerledes enn før.
Det som imidlertid er litt påfallende med disse høyttalerne er at de spiller så enormt dypt og med et ubeskrivelig trykk i bunnen. De har på en måte JBL-bassen med en halv oktav til nedover. På en del punkter overgår resultatet mine forventninger. Spesielt måten den klarer å presentere dynamikk, både av det store og det lille slaget, dog skal det nevnes at de ikke har, eller kan inneha råskapen til relativt store horn, men du verden så nær de er! Vi har allerede vært innom Ramstein, Nat King Cole, Come Shine, Midnight Sugar, Saint-Saëns, Dire Straits, Marylin Mazur, Peter Tschaikovski, Infected Mushroom, Thomas Dybdal, Henry Mancini, John Lee Hooker... ja det er hva jeg kommer på i farten, og jeg har store problemer med å løsrive meg her.
Vi skal benytte deler av dagen i dag, og muligens noe av morgendagen til å finlytte og finjustere på resultatet. Jeg har tatt en del bilder, men får ikke lagt dem ut før jeg er tilbake på østlandet i begynnelsen på neste uke.
.....
Og endelig bilder (har brukt en dårlig nedskalerer så beklager kvaliteten):
Visse operasjoner må utføres via rektum:
Slik ser filteret altså ut.
Det ble altså ikke fjernet, bare forbikoblet. Nye terminaler vil bli ettermontert.
Mens Johnny koblet om inne i høyttalerne flettet og terminerte jeg høyttalerkabler. 6,0kvmm rent kobber i hver av de 6 lederne. I forsterkerendene ble splittene laget ekstra lange for å passe til bruk sammen med monoblokker.
Slik ble altså de ferdige kablene.
Usher XLR-kablene ble også merket omhygelig på samme måte som høyttalerkablene. Basstoner til diskantelementene ville trolig gjort prosjektet til en trist opplevelse.
Slik ser det ferdige resultatet ut, men det skal i overskuelig fremtid flyttes til et større rom. Det vil det trolig også bli gjort noen mindre akustiske tiltak ifm høyttalerne.
Rørampen spiller forøvrig ikke med. Vi forsøkte det også, men det bare krympet lydbildet til en liten ball (sammenliknet med direkte digitalt signal).
De lettere tilårskomne Nautilus 801, den tidligere referansemonitoren fra Abbey Road studios, var, i følge deres eier i Bergen, moden for en oppgradering. En DEQX, en pakke dempemateriale, forsterkere, kabler, CD-er, PC, verktøy, kabler og mye mer ble pakket og E16 over fjellet ble unnagjort på sommerdekk i et vær som medførte tidvis total null sikt grunnet vindstyrker som fikk bølgene på småsjøene langs veien opp til fjellet til å passere halvmeteren og krabbe faretruende opp mot metersmerket, og som, i lyset av de mange bilene som lå strødd i grøfta, ikke overraskende førte til at vi var de siste bilene over før kollnnekjøring ble iverksatt. Jeg pustet svært lettet ut da veiene begynnte å bli bare på vestsiden av fjellet igjen, og sjelden har jeg satt så pris på en tunnel på over 2 mil som akkurat da.
Vel fremme, og etter en god natts søvn ble prosjektet iverksatt. Fletting av 6kvmm kobber, strømper på og svært nøye merking og kontrollmåling av kabler var første ledd i prosessen. Dette tok sine timer, noe som gjør at jeg har full forståelse for at et sett håndflettede triampingkabler med tilhørende kosmetikk koster betraktelig mer enn råvarene. De gamle filtrene ble bypasset og kablet rett ut på 3 par terminaler. Alt lå nå til rette for å koble opp det hele, og vi hadde det hele teoretisk på plass omkring kl 23.00
Det var tid for praksis og PC-en ble fyrt opp og satt i kontakt med DEQX-en. Rundt den ene høyttaleren ble det pakket store mengder dempemateriale og en rekke målinger i ulike vinkler og avstander ble gjort på hvert enkelt av elementene. Noen korreksjonskurver ble generert, og room-EQ ble satt opp, først automatisk, så forkastet og satt opp manuelt. Vi avsluttet ca 0600, og da låt det, ja... annerledes enn før, ...veldig annerledes.
Jeg spør eieren: "Hvordan skal vi beskrive denne lyden?"
Han svarer: "Det er jo blitt varmere, mer honning, og den litt irriterende lyse mellomtonen er blitt mye lunere og mer naturlig." Han legger til: "Vel, dette er jo de umiddelbare inntrykkene etter å ha sovet 3 timer...
Selv synes jeg tankene ledes i retning store JBL i et velbalansert oppsett, eventuelt Avantgarde, eller for den saks skyld Usher D2... ...med andre ord, annerledes enn før.
Det som imidlertid er litt påfallende med disse høyttalerne er at de spiller så enormt dypt og med et ubeskrivelig trykk i bunnen. De har på en måte JBL-bassen med en halv oktav til nedover. På en del punkter overgår resultatet mine forventninger. Spesielt måten den klarer å presentere dynamikk, både av det store og det lille slaget, dog skal det nevnes at de ikke har, eller kan inneha råskapen til relativt store horn, men du verden så nær de er! Vi har allerede vært innom Ramstein, Nat King Cole, Come Shine, Midnight Sugar, Saint-Saëns, Dire Straits, Marylin Mazur, Peter Tschaikovski, Infected Mushroom, Thomas Dybdal, Henry Mancini, John Lee Hooker... ja det er hva jeg kommer på i farten, og jeg har store problemer med å løsrive meg her.
Vi skal benytte deler av dagen i dag, og muligens noe av morgendagen til å finlytte og finjustere på resultatet. Jeg har tatt en del bilder, men får ikke lagt dem ut før jeg er tilbake på østlandet i begynnelsen på neste uke.
.....
Og endelig bilder (har brukt en dårlig nedskalerer så beklager kvaliteten):
Visse operasjoner må utføres via rektum:
Slik ser filteret altså ut.
Det ble altså ikke fjernet, bare forbikoblet. Nye terminaler vil bli ettermontert.
Mens Johnny koblet om inne i høyttalerne flettet og terminerte jeg høyttalerkabler. 6,0kvmm rent kobber i hver av de 6 lederne. I forsterkerendene ble splittene laget ekstra lange for å passe til bruk sammen med monoblokker.
Slik ble altså de ferdige kablene.
Usher XLR-kablene ble også merket omhygelig på samme måte som høyttalerkablene. Basstoner til diskantelementene ville trolig gjort prosjektet til en trist opplevelse.
Slik ser det ferdige resultatet ut, men det skal i overskuelig fremtid flyttes til et større rom. Det vil det trolig også bli gjort noen mindre akustiske tiltak ifm høyttalerne.
Rørampen spiller forøvrig ikke med. Vi forsøkte det også, men det bare krympet lydbildet til en liten ball (sammenliknet med direkte digitalt signal).