Abort

Z

Zomby_Woof

Gjest
dag1234 skrev:
Du vet visst ikke at i Norge er det lange køer for å adoptere barn, og spebarn er det virkelig rift om. Det tar fort et par år fra man starter prosessen til ungen (evntuelt) er på plass. Det er mangel på barn, ikke foreldre som ønsker å adoptere.
Det er i beste fall et lokalt underskudd på foreldreløse barn, for å si det mildt! Jeg skal ikke henvise til tråden om smørkrisa, selv om det er fristende...
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Zomby_Woof skrev:
dag1234 skrev:
Du vet visst ikke at i Norge er det lange køer for å adoptere barn, og spebarn er det virkelig rift om. Det tar fort et par år fra man starter prosessen til ungen (evntuelt) er på plass. Det er mangel på barn, ikke foreldre som ønsker å adoptere.
Det er i beste fall et lokalt underskudd på foreldreløse barn, for å si det mildt! Jeg skal ikke henvise til tråden om smørkrisa, selv om det er fristende...
Jeg har ikke fulgt den tråden, og skjønner ikke svaret ditt.
Vi kan jo ikke hjelpe alle barn i verden, men vi kan jo hjelpe ganske mange likevel.
Du er gjerne ikke interessert i å diskutere dette alvorlige temaet. Helt greit det. Det er jo tross alt et hifi-forum.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
Pink_Panther skrev:
Det er vel ikke så mange dømte voldtektsmenn som innrømmer farskap?
Dna-test, kanksje, som bevis i rettsak?

Så kan det tenkes at vedkommende angrer under soning,
blir religiøs, kanksje, får et inderlig ønske å stille opp som far,
ringer Elden osv....
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
dag1234 skrev:
Zomby_Woof skrev:
dag1234 skrev:
Du vet visst ikke at i  Norge er det lange køer for å adoptere barn, og spebarn er det virkelig rift om. Det tar fort et par år fra man starter prosessen til ungen (evntuelt) er på plass. Det er mangel på barn, ikke foreldre som ønsker å adoptere.
Det er i beste fall et lokalt underskudd på foreldreløse barn, for å si det mildt! Jeg skal ikke henvise til tråden om smørkrisa, selv om det er fristende...
Jeg har ikke fulgt den tråden, og skjønner ikke svaret ditt.
Vi kan jo ikke hjelpe alle barn i verden, men vi kan jo hjelpe ganske mange likevel.
Du er gjerne ikke interessert i å diskutere dette alvorlige temaet. Helt greit det. Det er jo tross alt et hifi-forum.
Det ligger ikke mer i det enn at det har vært en lokal underproduksjon av smør i Norge i forhold til etterspørselen. Samtidig har det vært toll på import av smør, slik at import ikke kunne brukes for å dekke opp differansen.

Du sier at det er umulig å hjelpe alle (jeg antar foreldreløse) barn i verden. Det er mulig, men strengt tatt ikke spesielt relevant for problemstillingen. Det som er relevant er at for hvert ufrivillig barnløst par (evt. enslige voksne), kan et foreldreløst barn hjelpes. Først når man har paret sammen det maksimale antall ufrivillig barnløse og foreldreløse barn vil man kunne rettferdiggjøre å lete etter andre løsninger på det gjenstående problemet. Jeg antar det gjenstående problemet vil være foreldreløse barn, ikke ufrivillig barnløse.

Problemet som oppleves lokalt kan ikke forklares med underskudd på barn, all den tid det fortsatt finnes noen uten foreldre.

Og jaggu klarte du ikke å få meg til å mene noe! ;) Selv om det er 'OT'...
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.498
Antall liker
275
Skal man prøve å nærme seg det prinsippielt viktige blir vel spørsmålet:

Når oppstår et menneske (med menneskerettigheter etc.) ?
Ved unnfangelsen, fødselen, eller på et tidspunkt imellom de førstnevnte, og i såfall utfra hvilke kriterier?

Alle andre hensyn kan først avgjøres når dette er besvart.

Mvh
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Spiralis skrev:
Selvsagt skjedde dette i USA.
Kunne muligens kommet litt tydeligere fram? Temmelig sentralt, med mindre det finnes lignende eksempler fra Potetia...
Nå vi er vel ikke kommet helt "dit" enda, her på berget, men vi nærmer oss har jeg en stygg følelse av. Dette skjedde forøvrig mens jeg enda var en ung mann, så vi må "noen år" tilbake i tid.

Men jeg har faktisk ( Her i Norge ) hørt jurister som i fullt alvor diskuterer om de skal ta en slike saker der voldtektsmannen krever samvær! Min kommentar har da vært ( begge gangene ) "ikke ta saken, svinet fortjener ikke en så dyktig jurist på sin side!" Om det har vært utslagsgivende vet jeg ikke.

Problemet ligger vel i et rettsvesen som (dessverre) er litt for opptatt av lovbryters rettigheter i forhold til offerets. Personlig vil jeg sammenligne en slik samværsdom i favør av voldtektsmannen som lik med at en pedofil overgriper skal få samvær! Men jeg selvsagt "noe farget" av erfaringen.... Nå må vi heller ikke glemme at det finnes pedofile overgripere som faktisk har fått samværsrett, og det her i Norge! Mener å vite at i allefall to mødre har tatt slike administrative vedtak til retten, uten at jeg har fått med meg resultatene.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
Zomby_Woof skrev:
dag1234 skrev:
Zomby_Woof skrev:
dag1234 skrev:
Du vet visst ikke at i Norge er det lange køer for å adoptere barn, og spebarn er det virkelig rift om. Det tar fort et par år fra man starter prosessen til ungen (evntuelt) er på plass. Det er mangel på barn, ikke foreldre som ønsker å adoptere.
Det er i beste fall et lokalt underskudd på foreldreløse barn, for å si det mildt! Jeg skal ikke henvise til tråden om smørkrisa, selv om det er fristende...
Jeg har ikke fulgt den tråden, og skjønner ikke svaret ditt.
Vi kan jo ikke hjelpe alle barn i verden, men vi kan jo hjelpe ganske mange likevel.
Du er gjerne ikke interessert i å diskutere dette alvorlige temaet. Helt greit det. Det er jo tross alt et hifi-forum.
Det ligger ikke mer i det enn at det har vært en lokal underproduksjon av smør i Norge i forhold til etterspørselen. Samtidig har det vært toll på import av smør, slik at import ikke kunne brukes for å dekke opp differansen.

Du sier at det er umulig å hjelpe alle (jeg antar foreldreløse) barn i verden. Det er mulig, men strengt tatt ikke spesielt relevant for problemstillingen. Det som er relevant er at for hvert ufrivillig barnløst par (evt. enslige voksne), kan et foreldreløst barn hjelpes. Først når man har paret sammen det maksimale antall ufrivillig barnløse og foreldreløse barn vil man kunne rettferdiggjøre å lete etter andre løsninger på det gjenstående problemet. Jeg antar det gjenstående problemet vil være foreldreløse barn, ikke ufrivillig barnløse.

Problemet som oppleves lokalt kan ikke forklares med underskudd på barn, all den tid det fortsatt finnes noen uten foreldre.

Og jaggu klarte du ikke å få meg til å mene noe!;) Selv om det er 'OT'...
Jeg synes vi ikke kan vente på den ideelle ordning før vi begynner å hjelpe. Heller ikke synes jeg at markedsmekanismene er gode eksempler på hvordan hjelpe barnløse. Men det er en annen problemstilling, og angår ikke trådens tema som er abort etter voldtekt - og hvordan stiller vi oss til det.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bergen (ANB-NTB): Fastlegene kan ikke lenger reservere seg mot å utføre enkelte oppgaver av samvittighetsgrunner.

Dermed kan de ikke lenger si nei til å henvise kvinner til abort.

Det er i et nytt rundskriv fra Helse- og omsorgsdepartementet at det fastslås at fastleger ikke har rett til å reservere seg mot visse oppgaver av samvittighetsgrunner, skriver Bergens Tidende.

I tilfeller hvor en pasient ønsker abort, starter vanligvis den formelle prosessen hos fastlegen, og begjæringen om abort må underskrives av både fastlegen og pasienten.

http://www.ba.no/nyheter/helsemagasinet/article5915948.ece

Veldig gledelig at mennesker nå blir sikret fullverdig behandling uansett hvilken fastlege de har, og at de ikke risikerer å havne i klørne på en sinnsforvirret religiøs dogmatiker som utifra sine egne personlige vrangforestilling etter eget forgodtbefinnende skal velge og vrake hvilke helsetilbud deres pasienter skal få tilgang til.

Leger som ikke kan tilby et fullverdig behandlingstilbud til sine pasienter bør selvsagt miste retten til å være fastlege. De er uegnet til dette.

Godt at noe går fremover her i landet. :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Fosterperioden begynner i uke 9 av et svangerskap, før det er det pr definisjon ikke et foster.

Jeg har problemer med å se den store greia med abort, fosteret er jo uansett ikke levedyktig før uke 28 så det å fjerne det før uke 12 blir jo omtrent som å knekke nakken på en torsk. Ingen stor sak.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Anonym skrev:
Fosterperioden begynner i uke 9 av et svangerskap, før det er det pr definisjon ikke et foster.

Jeg har problemer med å se den store greia med abort, fosteret er jo uansett ikke levedyktig før uke 28 så det å fjerne det før uke 12 blir jo omtrent som å knekke nakken på en torsk. Ingen stor sak.
Sammenligningen blir feil. En torsk er tross alt et levende vesen. En riktigere sammenligning er å kakke et egg for å lage et speilegg til frokost. Burde være like uproblematisk som å klippe neglene, med mindre man lager seg noen voldsomme vrangforestillinger rundt det hele.
 
Topp Bunn