Abrahamsen`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet hvordan jeg ser forskjell på V.6 dac versjon 1 og versjon 2?
    Finnes bare 1 versjon.

    Men det finnes et nytt kort inni i noen av de, da noen kort hadde en feil.
    Ikke hørt om UP på V6

    Planlagt en ny V6, men vi har ventet lenge på den.. Og venter enda :)
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Oppdatert rund min SA-1. Som nevnt, så kjøpte jeg en SA-1 brukt i mai. Den låt som nevnt utmerket med V30 som pre. Så skjedde det noe. For noen dager siden ble venstre kanal borte, og høyre kanal skrapet ved oppstart. Tok kontakt med Abrahamsen Audio for rep, og det viste seg at en regulator som regulerte volt styrke på utgangsreleene var ødelagt, noe som førte til at releene fik hele 50 volt over seg, de skulle ha 24v. Thomas fikset dette, og jeg må igjen fremheve han. Makan til service, han var veldig billig, og leverte på døra. Ikke nok med det, han opplyste om at lyden nok ville oppleves bedre med nye releer og regulator. Noe han hadde rett i. Det ble enda mer detaljer og luftig og strammere. jeg ga 15K for den, og jeg syntes det var for jævlig at jeg hadde kjøpt et defekt produkt for så mye cash, i allefall for meg. Jeg tok kontakt med selger, og han tilbød seg å dekke halve reperasjonen for meg. Ble da veldig fornøyd med han og. :)
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Ingen andre med erfaring med The two channel audio power amplifier? Kunne tenkt meg å høre om noen som feks har hørt orignalen fra 70 tallet og den nye SA-1. Ettersom jeg forstår så var det en ikke så rent liten sensasjon da den kom. Bildet er vel av den første, som senere måtte fjerene Otala Lohstroh navnet. Vi har vel alle lest Abrahamsens historie på hjemmesiden deres, men denne artikkelen er og veldig intresant.
    dec11_vin_electro.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    SA-1 har jo vert umulig å få tak i.
    Aldri sett de til salgs.

    Var det ikke slik at de kom aldri igang..bare lovet og lovet utgivelse tid?

    Venter og på nye dacen av V6, men den skulle være klar utpå nyåret igjen en gang.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    SA-1 har jo vert umulig å få tak i.
    Aldri sett de til salgs.

    Var det ikke slik at de kom aldri igang..bare lovet og lovet utgivelse tid?

    Venter og på nye dacen av V6, men den skulle være klar utpå nyåret igjen en gang.
    Var på demo, sammen med lyd og bilde på Skårer da de første modellene kom. Trur det ble spilt på M. L. Med to stk brokoblet. Det låt helt magisk.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    SA-1 har jo vert umulig å få tak i.
    Aldri sett de til salgs.

    Var det ikke slik at de kom aldri igang..bare lovet og lovet utgivelse tid?

    Venter og på nye dacen av V6, men den skulle være klar utpå nyåret igjen en gang.
    Var på demo, sammen med lyd og bilde på Skårer da de første modellene kom. Trur det ble spilt på M. L. Med to stk brokoblet. Det låt helt magisk.
    Tvile ikke.
    Kom? Hvor mange er solgt da? Har ikke fått med meg det?
    Kommer de for salg snart evnt?
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    SA-1 har jo vert umulig å få tak i.
    Aldri sett de til salgs.

    Var det ikke slik at de kom aldri igang..bare lovet og lovet utgivelse tid?

    Venter og på nye dacen av V6, men den skulle være klar utpå nyåret igjen en gang.
    Var på demo, sammen med lyd og bilde på Skårer da de første modellene kom. Trur det ble spilt på M. L. Med to stk brokoblet. Det låt helt magisk.
    Tvile ikke.
    Kom? Hvor mange er solgt da? Har ikke fått med meg det?
    Kommer de for salg snart evnt?
    Jeg trur ikke det ble solgt mange, men tviler på at det blir produsert flere i framtiden. Du får spørre Thomas?
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Det ble laget i alt 100 stk, og bare 18 ble solgt i Norge. Thomas fortalte at de hadde deler til ca 90 til, og at han som driver Oslo hi fi center hadde bedt om å få kjøpe de, men han var ikke så keen på det da han sa at Oslo hifisenter hadde hatt noen for salg som de hadde modifisert selv, til det ugjenkjennelige lydmessig. Jeg spurte han om de hadde tenkt å skru sammen resten, og han sa at det ikke var utenkelig. kanskje det beror på etterspørsel??? Men det låter jo veldig bra da. Beste ampen jeg har hatt faktisk. Når det gjelder nye produkter, så sier Thomas altid at det kommer. Alt er klart forsto jeg, men at de forhandlet med underleverandører om pris på komponenter. Han fortalte at V40 og vil bli avsluttet. Ikke fordi de ville, men fordi de som laget akryl frontene forlangte at de måtte bestille 7000 akrylfronter på en gang for å få bestilt. Og for et lite entusiast firma så kan nok slike avtaler være for tunge å finansiere. De forhandlet også om komponenter til de nye forsterkerene som kommer, men han virket optimistisk og han sa at de jobbet intenst med det.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det ble laget i alt 100 stk, og bare 18 ble solgt i Norge. Thomas fortalte at de hadde deler til ca 90 til, og at han som driver Oslo hi fi center hadde bedt om å få kjøpe de, men han var ikke så keen på det da han sa at Oslo hifisenter hadde hatt noen for salg som de hadde modifisert selv, til det ugjenkjennelige lydmessig. Jeg spurte han om de hadde tenkt å skru sammen resten, og han sa at det ikke var utenkelig. kanskje det beror på etterspørsel??? Men det låter jo veldig bra da. Beste ampen jeg har hatt faktisk. Når det gjelder nye produkter, så sier Thomas altid at det kommer. Alt er klart forsto jeg, men at de forhandlet med underleverandører om pris på komponenter. Han fortalte at V40 og vil bli avsluttet. Ikke fordi de ville, men fordi de som laget akryl frontene forlangte at de måtte bestille 7000 akrylfronter på en gang for å få bestilt. Og for et lite entusiast firma så kan nok slike avtaler være for tunge å finansiere. De forhandlet også om komponenter til de nye forsterkerene som kommer, men han virket optimistisk og han sa at de jobbet intenst med det.
    Hvor mye koster 2 slike da ca?
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det ble laget i alt 100 stk, og bare 18 ble solgt i Norge. Thomas fortalte at de hadde deler til ca 90 til, og at han som driver Oslo hi fi center hadde bedt om å få kjøpe de, men han var ikke så keen på det da han sa at Oslo hifisenter hadde hatt noen for salg som de hadde modifisert selv, til det ugjenkjennelige lydmessig. Jeg spurte han om de hadde tenkt å skru sammen resten, og han sa at det ikke var utenkelig. kanskje det beror på etterspørsel??? Men det låter jo veldig bra da. Beste ampen jeg har hatt faktisk. Når det gjelder nye produkter, så sier Thomas altid at det kommer. Alt er klart forsto jeg, men at de forhandlet med underleverandører om pris på komponenter. Han fortalte at V40 og vil bli avsluttet. Ikke fordi de ville, men fordi de som laget akryl frontene forlangte at de måtte bestille 7000 akrylfronter på en gang for å få bestilt. Og for et lite entusiast firma så kan nok slike avtaler være for tunge å finansiere. De forhandlet også om komponenter til de nye forsterkerene som kommer, men han virket optimistisk og han sa at de jobbet intenst med det.
    Har ingen tru på at det kommer noe nytt Fra Abrahamsen.
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Det ble laget i alt 100 stk, og bare 18 ble solgt i Norge. Thomas fortalte at de hadde deler til ca 90 til, og at han som driver Oslo hi fi center hadde bedt om å få kjøpe de, men han var ikke så keen på det da han sa at Oslo hifisenter hadde hatt noen for salg som de hadde modifisert selv, til det ugjenkjennelige lydmessig. Jeg spurte han om de hadde tenkt å skru sammen resten, og han sa at det ikke var utenkelig. kanskje det beror på etterspørsel??? Men det låter jo veldig bra da. Beste ampen jeg har hatt faktisk. Når det gjelder nye produkter, så sier Thomas altid at det kommer. Alt er klart forsto jeg, men at de forhandlet med underleverandører om pris på komponenter. Han fortalte at V40 og vil bli avsluttet. Ikke fordi de ville, men fordi de som laget akryl frontene forlangte at de måtte bestille 7000 akrylfronter på en gang for å få bestilt. Og for et lite entusiast firma så kan nok slike avtaler være for tunge å finansiere. De forhandlet også om komponenter til de nye forsterkerene som kommer, men han virket optimistisk og han sa at de jobbet intenst med det.
    Har ingen tru på at det kommer noe nytt Fra Abrahamsen.
    Nei erfaringsmessig så kan en begynne å tro det, men jeg tror de oppriktig forsøker. Jeg spurte han om det sto på finansiering, men det benektet han, men han sier vel ikke alt til kundene heller tenker jeg.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det ble laget i alt 100 stk, og bare 18 ble solgt i Norge. Thomas fortalte at de hadde deler til ca 90 til, og at han som driver Oslo hi fi center hadde bedt om å få kjøpe de, men han var ikke så keen på det da han sa at Oslo hifisenter hadde hatt noen for salg som de hadde modifisert selv, til det ugjenkjennelige lydmessig. Jeg spurte han om de hadde tenkt å skru sammen resten, og han sa at det ikke var utenkelig. kanskje det beror på etterspørsel??? Men det låter jo veldig bra da. Beste ampen jeg har hatt faktisk. Når det gjelder nye produkter, så sier Thomas altid at det kommer. Alt er klart forsto jeg, men at de forhandlet med underleverandører om pris på komponenter. Han fortalte at V40 og vil bli avsluttet. Ikke fordi de ville, men fordi de som laget akryl frontene forlangte at de måtte bestille 7000 akrylfronter på en gang for å få bestilt. Og for et lite entusiast firma så kan nok slike avtaler være for tunge å finansiere. De forhandlet også om komponenter til de nye forsterkerene som kommer, men han virket optimistisk og han sa at de jobbet intenst med det.
    Har ingen tru på at det kommer noe nytt Fra Abrahamsen.
    Nei erfaringsmessig så kan en begynne å tro det, men jeg tror de oppriktig forsøker. Jeg spurte han om det sto på finansiering, men det benektet han, men han sier vel ikke alt til kundene heller tenker jeg.
    Tippe mer det er komponentene.
    Vet flere andre slit med å få gode nok komponenter som de er fornøyd med.
    Husk det er oss som klager hvis det er noe. Så da får en bare vente..
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Noen som vet hvordan jeg ser forskjell på V.6 dac versjon 1 og versjon 2?
    Finnes bare 1 versjon.

    Men det finnes et nytt kort inni i noen av de, da noen kort hadde en feil.
    Ikke hørt om UP på V6

    Planlagt en ny V6, men vi har ventet lenge på den.. Og venter enda :)
    Ok, så da skal lyden og kvaliteten være det samme på alle sammen?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Noen som vet hvordan jeg ser forskjell på V.6 dac versjon 1 og versjon 2?
    Finnes bare 1 versjon.

    Men det finnes et nytt kort inni i noen av de, da noen kort hadde en feil.
    Ikke hørt om UP på V6

    Planlagt en ny V6, men vi har ventet lenge på den.. Og venter enda :)
    Ok, så da skal lyden og kvaliteten være det samme på alle sammen?
    Så lenge lyden er klar. De få korta som er feil på, vil gi en ullen lyd liksom.

    Jeg kan ikke si sikkert at det var forskjell på gamle og nyekortet på lyden. Innbiller meg at nye kortet var bedre/mer moderne lyd, men det kan like godt være fordi noen har skrevet det før, jeg testet dette. Og at det da var innbilling fra min side.
    Uansett forskjellen er minimal.
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Så vidt jeg husker, så ble det ikke noe bedre lyd, bortsett fra at den ullne lyden ble borte. Jeg var en av de første som fikk det nye kortet, og den feilen var ikke der da jeg kjøpte V6n men det kom etter kort tid. Det var vist for dårlige kort som satt i, de nye skulle være mere å stole på. Jeg husker ikke året det ble gjort, men det begynner å bli noen år siden, men dacen er like god fortsatt.
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Transportskrue

    Har et spørsmål til de som evt har tatt vare på transportskruen til V10. Det virker nesten umulig å få tak i en ny. Har kontaktet Thomas, men som vanlig er det vanskelig å få svar og respons. Men jeg tenker, det må jo ikke være ei vingeskrue bare man vet hvilke gjenger det er og hvor lang selve skruen er. Er det noen med skrue liggende som kunne ha gitt meg målene på skruen?
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Jeg sliter litt med et problem som jeg tror muligens kan være min V6. Noen ganger så blir det veldig skraplete lyd via USB. Jeg er ikke sikker på om det er V6, men jeg tror det er enten den eller pcn. Kan det ha noe å si med strømstyring? Det er huket av for at maskina kan slå av enheten for å spare strøm på USB kontrollere. Jeg tok vekk haken da jeg fikk en teori om at det kan være et problem , da V6 virker som lydkort for pcn, men uten at den ene har noen kontroll over den andre om du skjønner. Er jeg inne på noe her, eller er det usb inngangen på V6 som er problemet?
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    412
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Kan være at du kjører ut 24 bit/192khz. Har opplevd at det kommer i konflikt med upsamplingen på min DAC. prøv å kjør ut en lavere bitrate.
     
    Ble medlem
    12.05.2019
    Innlegg
    47
    Antall liker
    29
    Tror ikke pcn har mulighet til det rett og slett. Den har 3 muligheter16 biters 44100Hz, 32000Hz og 48000Hz. Elller mente du noe annet? Den sto på 48000Hz. Satte den på 44100Hz som er cd kvalitet. Så får vi se om det hjalp. Men er litt i tvil. Det har jo ikke vært sånn hele tiden. Det oppsto for et par mnd siden, og jeg har trodd det har vært andre årsaker, annet utstyr osv. men er nå på det siste jeg forsøker å feilsøke, og det er dac og pc. Og når jeg restartet dacen virket det fint igjen. Derfor tenkte jeg at det kunne ha noe med strømstyring å gjøre. Dvs at pcn ikke ga strøm til USB porten da den oppfattet dacen som avslått.
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Vurderer å slå til på en så og si ny V2.0 UP. Har forstått at displayet ikke kan slås av. Hvordan er erfaringene til folk her, tåler disse å stå meg strøm på lenge, eller blir displayet utslitt i lengden?
     

    StigL

    Fersking
    Ble medlem
    04.11.2013
    Innlegg
    4
    Antall liker
    7
    Sted
    Bergen
    Vurderer å slå til på en så og si ny V2.0 UP. Har forstått at displayet ikke kan slås av. Hvordan er erfaringene til folk her, tåler disse å stå meg strøm på lenge, eller blir displayet utslitt i lengden?
    Jeg har hatt V20 up på hytta og har nå V30 up og 2x V40 up. Praktiserer å slå dem på når jeg kommer på hytta og lar dem stå påslått til jeg drar ned igjen. Uavhengig av om jeg er der i 2 dager eller 4 uker. Har ikke hatt problemer av noen som helst art med hverken display eller annet. Opplever at de alltid spiller bedre på lørdag enn på fredag (hvis jeg ankommer på fredag :) )
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Takk for svar!

    Litt merkelig at displayet ikke kan slås av, men man får lære å leve med det.
     

    leifeinar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2012
    Innlegg
    227
    Antall liker
    24
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er det stor forskjell å gå fra v20up til, 30/40 combo?

    Kunne tenkt meg å hørt V40up med en Parasound p5 pre. eventuellt Mcitosh D100
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Må si jeg ble positivt overraska over V2.0 up! Og til en sånn pris da gitt.. Fikk tak i en 4 mnd gammel som knapt er innspilt.
    Per er mester på å frembringe en levende mellomtone, det må jeg si.

    Eneste som irriterer meg litt er det lyse displayet som ikke kan slås av. Og med altfor små tegn. Noen som har gjort noe med det? Solfilm?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Må nesten litt frampå her igjen. V2.0 up er jo vesentlig bedre enn ECI-3 som jeg hadde tidligere. Skyhøy oppløsning med super kontroll. Og 2x70 watt? Høres ut som det dobbelte! Den minner meg litt om AW120 med en veldig bra pre. Bare at den til og med kanskje er ennå bedre.
    Har hatt AW250, AW120, ECI-3, EC4R, EC4.6 og EC4.5. Den jeg likte best av de er AW120, men føler ikke at V2.0 up står tilbake ifht denne.

    Per Abrahamsen sa selv at han syntes V serien er en forbedring ifht de EC han konstruerte, nå begynner jeg å tro han. Prisen har gjort at jeg aldri har behandla Abrahamsens V serie med den respekten den fortjener. Nå vet jeg bedre.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hadde de fått fingeren ut og laget monoblokker ala aw180 så hadde jeg nok handlet for å prøve..

    Har hørt enkelte foretrekker dagens effekforsterker i mono framfor aw180..
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    De monoblokkene høres utvilsomt spennende ut. Men vet ikke hva som skjer der i gården. Fins knapt noen produkter igjen på siden deres.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nei det ser vel ikke lovende ut, og siden de også velger å kun være stille istede for å dele litt mer info med folket så forsvinner jo mer og mer av "fansen"..
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Ettersom V2.0 up holder såpass høy kvalitet så er det intressant å høre hva slags dac folk kobler på den?
    Selv bruker jeg en Hegel HD12, men mistenker at Abrahamsen kan forsvare ennå bedre dacer.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Ettersom V2.0 up holder såpass høy kvalitet så er det intressant å høre hva slags dac folk kobler på den?
    Selv bruker jeg en Hegel HD12, men mistenker at Abrahamsen kan forsvare ennå bedre dacer.
    Svarer meg selv litt i dag, for jeg fant en brukt a-dac som jeg bare måtte prøve. Og det ble full klaff med V2.0 up! Synergien er rett og slett perfekt.

    Noen som kan si noe om V6.0 er vesentlig bedre ?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    de har samme krets. forskjellen er strømforsyningen
     

    D_Even

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    2
    Hvor stor forskjell gjør det, testa de mot hverandre?
    Hei har hatt begge dacene 2 ganger. Mer pondus med v6. Men ikkje forvent natt og dag. Bedre på flac var v6. Er vel bedre oppløsning på usb på den. hvis æ ikkje husker helt feil er v6 fullbalansert og adac ikke. Selv om adac har balansert tilkobling.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Venter og på den nye dac V6...
    Vente.. Vente..
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Hei har hatt begge dacene 2 ganger. Mer pondus med v6. Men ikkje forvent natt og dag. Bedre på flac var v6. Er vel bedre oppløsning på usb på den. hvis æ ikkje husker helt feil er v6 fullbalansert og adac ikke. Selv om adac har balansert tilkobling.
    Takk for svar!

    Ifølge Lyd og Bilde så skal a-dac være balansert. Når man ser på bilder innvendig så ser man 4 like kretser ved utgangene. Ganske utrolig mtp størrelsen!

    Abrahamsen-Dac-43.jpg
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Tydeligvis så er det flere revisjoner av V2.0 up. Noen som vet hvilke endringer som har blitt gjort?
    20201031_204759.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn