Bil, båt og motorsykkel ABS bremse varsel - Kia Cerato

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.465
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Har en 5 år gammel Kia Cerato som ha gått 35000km.

Nå nylig har ABS varsellampen begynt å lyse. Når jeg var ute og kjørte med den igår - så ble den tent etter ca 5 minutter og lyste resten av turen. Når jeg så etter noen timer igjen tok en ny tur - så var lampen slukket ved start, men ble tent etter noen minutter.

Denne bilen har i grunn vært litt avglemt sånn vedlikeholdsmessig, så skiftet for første gang bremseklosser foran på den nå nylig. De var godt slitt men det var belegg igjen på alle klossene. Bilen har også klosser/skiver bak - de har jeg foreløpig ikke sjekket. Lampen lyste også før klossebytte.

Er dette et alvorlig problem - eller er det en eller annen form for sensor. Hva er det varsellampen føler på..?

Mvh
OMF

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
134
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Når du starter bilen, føler ABS-sentralen(ECU) på motstanden til alle ABS sensorene. Om noen gir feil verdi, kommer lampa på umiddelbart.
Når du har begynt å kjøre skal hver sensor (en til hvert hjul) gi signal.
Om signalet opphører fra en sensor, betyr det enten at hjulet står i ro (du har låst bremsene f.eks.), eller at tannkrans (som beveger seg i magnetfeltet til sensoren) eller sensoren enten er defekt, eller feil justert. Om noe er defekt, vil ECU forstå såpass at et hjul ikke står i ro mens de andre roterer over en lengre strekning.
Grunnenn til at lampa di kommer på etter å ha kjørt et stykke, skyldes at du må opp i en viss hastighet for at feil skal registreres, og at signal fra en sensor må være borte en stund før det registreres som en feil.
Det enkleste er nok å få lest av feilkoder på ABS ECU. Du vil høyst sannsynligvis da få vite hvilken sensor som ikke gir signal.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.465
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Takk for svar!

Sitter denne sensorene på kalippen og tannkransen på skivene eller...?

Mvh
OMF

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
134
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Bare hyggelig!

Sensorene er som regel helt uavhengig av bremsene.
Tannkransen er på drivhjul en integrert del av drivknuten. På hjul uten drift varierer det en del.
Sensorene peker inn mot tannkransen. De er ikke festet i kaliper, men i navet (bunnen av fjærbeinet)

Med andre ord, kan du gå ut fra at ABS varsellampa ikke vil lyse pga. slitte skiver/klosser osv.
Hvis så fremt du ikke har slitasjevarslere som tilfeldigvis er koblet på samme varsellampe. Men du sier "ABS varsellampe", og da er det nok ikke det tilfelle.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.465
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hadde bilen på verksted i dag, og feilen var en sensor på høyre fremhjul.

Verkstedet anbefalte å skifte sensor (Ca 2000,-) + tannskive (ca 250,-) - og med jobb kom dette på 5000,-.
Greier man å skifte dette selv...?

Her er jo sensoren til 1/10 av prisen:
Kia Cerato 1 6 Crdi from 2005 ABS Wheel Speed Sensor ABS 024 Ultra | eBay

Tannkransen som bare koset et par hundre kan jeg jo kjøpe originalt...

Mvh
OMF

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.433
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du kan jo bestille sensor selv, og la verkstedet gjøre jobben...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.270
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det tror jeg det er få som vi - de vil nok ha gleden av å ta blodpriser på slikt... Mulig verkstedet på hjørne gjør det, uten garanti.

Den sensoren fra E-bay så nå veldig enkel ut å skifte -en skrue og kontakt i enden. Så spørs det hvor mye dill og deksler som må fjernes, men det er vel bare å ta en titt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.868
Det tror jeg det er få som vi - de vil nok ha gleden av å ta blodpriser på slikt... Mulig verkstedet på hjørne gjør det, uten garanti.

Den sensoren fra E-bay så nå veldig enkel ut å skifte -en skrue og kontakt i enden. Så spørs det hvor mye dill og deksler som må fjernes, men det er vel bare å ta en titt.
Ikke-merkeverksteder gir også garanti. Samt selger uorginale deler.
Sensoren kan være litt plundrete å skiftwe. Man kan risikere å måtte demontere skiven for å få slått den gamle sensoren ut.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.046
Tror jeg ville prøvd å lirke ut den gamle føleren og rengjort tannringen.
Arbeidet her er jo å demontere alt utstyret for å skifte sistnevnte.
Du kjenner nå fort om den vil ut frivillig.

scanspeak

Medlem
Ble medlem
03.03.2007
Antall liker
10
Der ser en hvor mye 7 års garanti gjelder i praksis.................hmm.....

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.270
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Der ser en hvor mye 7 års garanti gjelder i praksis.................hmm.....
Sant nok, det må man nok passe på selv da verkstedet ikke maser om slikt.... Hvis bilen kun har 35' på telleren burde det vel ikke være noe problem å få fikset dette. Men så er det det med å følge alle servicer...

Topp Bunn