Kanskje min "verste frykt" har blitt realisert da - absolutt en mulighet.
Bak i rommet har det vært 12 forholdsvis store bassrefleks-kasser, åtte av de tunet til 34hz og fire av de tunet til 16hz (totalt ~6000 liter netto). Av grafene forrige gang jeg målte så hadde jeg meget bra guffe under 20hz (vesentlig mer enn jeg har hatt før) og dalen på 32hz på 10-12dB (nå) har kanskje vært 2-3dB før ved målinger.
Disse svanå kassene er ikke mer enn ~1300 liter netto totalt og de står i de desidert verste plassene i rommet mtp oppbygging av bass (kunne ikke ha elementer der fordi det trigga romnodene noe så forferdelig).
Min teori var at svanå kassene ville absorbere en del av den bassen i disse hjørnene slik at resultatet ikke skulle bli så ille, men det er mulig at dalen på 32hz er rommet, fordi peaken på 67hz har nemlig ikke vært så høy før heller og den kan rime med bredden på rommet (~4m ish), mens jeg har en dip på 47hz og en peak på 23hz (tror dette er lengderetningen i rommet, ~6-6,5m). 47hz peaken har vært ille før også, det er den fortsatt, 23hz peaken er også der fortsatt.
Når jeg satte knauf-isolasjonen oppå mine eksisterende absorbenter i førsterefleksjon ble 67hz peaken litt lavere - det kan jo da stemme at det er noden for bredden av rommet, eller?