Absorbenter og diffusorer - hvor og hva?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.474
    Dette er et konkret eksempel på hvorfor Helmholtz resonatorer kan være også direkte uheldig på akustikken. Såpass store kasser i et dette rommet vil nemlig skape store utstikkende frekvenser. Det er ikke bra og godt hørbart.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    De v6-kassene skal være stilt inn (ish) på peaken på 47hz, men den dype dalen på 32hz har ikke vært her før ... Mulig de er for bredbåndet hos meg, bassfeller fungerte veldig bra i de hjørnene der før, nå er det ikke så veldig imponerende .... Skal få målt litt etterhvert og se om jeg får ordnet tuningen på de slik at de kan stå der, foreløpig. Når det kommer inn dba i bassen burde jeg ikke ha behov for de lenger.

Det er også litt "plasseringstrøbbel" foran, da venstre tårn og høyttaler står lenger unna veggen på den siden enn på høyre side, sliter da litt med "vandrende lokalisering" på framveggen, dette har alltid vært et problem der nede. Noe sitter spikret i senter, andre sanger flyr litt til den ene eller andre siden. Før hadde jeg mer problemer ift dype stemmer som dro mot venstre og høyere stemmer som dro til høyre, dette er blitt forbedret uten at jeg vet hvorfor. Sliter litt med bassresponsen på høyre og venstre side som ikke er "lik", venstre tårn hører jeg så og si aldri, så det er litt å rydde opp i ....

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ville startet med å fylle hele bakveggen med isolasjon. Fra vegg/vegg og gulv til tak. Med en bakvegg fylt av 60 cm tykk isolasjon, så vil du både oppnå jevn demping i hele frekvens området og mer lineær dypbass. Dette har gjort underverker i mitt rom, og desidert den beste oppgraderingen. Har gjemt det hele bak pene gardiner, og da ser det naturlig og pent ut👍

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.052
    Sted
    Langesund
    V6 kassene er kilene å stille inn. De tar meget smalt. Bare det å stramme skruene når portbredden stemmer kan føre til at en "drar seg vekk fra riktig tuning. Helt ubrukelig i mine øyne.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    V6 kassene er kilene å stille inn. De tar meget smalt. Bare det å stramme skruene når portbredden stemmer kan føre til at en "drar seg vekk fra riktig tuning. Helt ubrukelig i mine øyne.
    Jasså, det er såpass :unsure: Tenker å ta en målerunde for å se om jeg får stilt de inn skikkelig, ellers ryker de nok ut døra igjen og blir erstattet med isolasjon.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    666
    Sted
    Brøttum
    Kanskje min "verste frykt" har blitt realisert da - absolutt en mulighet.
    Bak i rommet har det vært 12 forholdsvis store bassrefleks-kasser, åtte av de tunet til 34hz og fire av de tunet til 16hz (totalt ~6000 liter netto). Av grafene forrige gang jeg målte så hadde jeg meget bra guffe under 20hz (vesentlig mer enn jeg har hatt før) og dalen på 32hz på 10-12dB (nå) har kanskje vært 2-3dB før ved målinger.
    Disse svanå kassene er ikke mer enn ~1300 liter netto totalt og de står i de desidert verste plassene i rommet mtp oppbygging av bass (kunne ikke ha elementer der fordi det trigga romnodene noe så forferdelig).
    Min teori var at svanå kassene ville absorbere en del av den bassen i disse hjørnene slik at resultatet ikke skulle bli så ille, men det er mulig at dalen på 32hz er rommet, fordi peaken på 67hz har nemlig ikke vært så høy før heller og den kan rime med bredden på rommet (~4m ish), mens jeg har en dip på 47hz og en peak på 23hz (tror dette er lengderetningen i rommet, ~6-6,5m). 47hz peaken har vært ille før også, det er den fortsatt, 23hz peaken er også der fortsatt.

Når jeg satte knauf-isolasjonen oppå mine eksisterende absorbenter i førsterefleksjon ble 67hz peaken litt lavere - det kan jo da stemme at det er noden for bredden av rommet, eller? :unsure:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.071
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje min "verste frykt" har blitt realisert da - absolutt en mulighet.
    Bak i rommet har det vært 12 forholdsvis store bassrefleks-kasser, åtte av de tunet til 34hz og fire av de tunet til 16hz (totalt ~6000 liter netto). Av grafene forrige gang jeg målte så hadde jeg meget bra guffe under 20hz (vesentlig mer enn jeg har hatt før) og dalen på 32hz på 10-12dB (nå) har kanskje vært 2-3dB før ved målinger.
    Disse svanå kassene er ikke mer enn ~1300 liter netto totalt og de står i de desidert verste plassene i rommet mtp oppbygging av bass (kunne ikke ha elementer der fordi det trigga romnodene noe så forferdelig).
    Min teori var at svanå kassene ville absorbere en del av den bassen i disse hjørnene slik at resultatet ikke skulle bli så ille, men det er mulig at dalen på 32hz er rommet, fordi peaken på 67hz har nemlig ikke vært så høy før heller og den kan rime med bredden på rommet (~4m ish), mens jeg har en dip på 47hz og en peak på 23hz (tror dette er lengderetningen i rommet, ~6-6,5m). 47hz peaken har vært ille før også, det er den fortsatt, 23hz peaken er også der fortsatt.

Når jeg satte knauf-isolasjonen oppå mine eksisterende absorbenter i førsterefleksjon ble 67hz peaken litt lavere - det kan jo da stemme at det er noden for bredden av rommet, eller? :unsure:
    Interessant, har lignende dimensjoner på rommet og tilsvarende peaker og daler, men har funnet at ved litt kreativ eqing har jeg klart å minimere noen av dalene, rett og slett fordi h og v klynge med subber ikke responderer likt på disse punktene. Har jo ikke et symetrisk og rektangulært rom, så kan hende vi bare har lignende utfordringer - ikke like. Særlig dalen ved 29,7Hz har jeg manipulert litt ved å booste klyngen som ikke bidrar til dalen med 4dB og latt den andre bare være as is. Oppover er jeg langt mer forsiktig med slik lirking da jeg raskt møter området hvor slik jonglering blir hørbart i form av skjevhet i lydbildet.

Dette er jo en av fordelene man har ved overdreven subbestykning og masse headrom og ta av der nede.

sat.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn