ABX-test av forsterkeri

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
KJ skrev:
o.t.
HCS skrev:
...
Opptil trådstarter å vise hva han ønsker å oppnå... "Leser" ikke trådstarter på noen måte utenom at så slangt er det lite konkret.. Og som sagt, med den signaturen går det an å være litt spennt på hva han søker å oppnå ? Eller er det å "lese " han feil ?? ;)
Ut i fra det trådstarter har skrevet er det en åpen invitasjon til å være med på å gjennomføre en blindtest av forsterkeri - resten av veien bli til mens man går. Er det så interessant å spekulere så mye mer i hva trådstarter ønsker å oppnå? Med tanke å at erfaringsgrunnlaget for de fleste av oss er noe tynt mht blindtester kan det være fordelaktig å starte et sted hvor det kan forventes reelle forskjeller (om enn ofte heller marginale).

mvh
KJ
Fair enough, det - men det blir litt som han som en mørk kveld gikk og lette etter lommeboken sin under en lyktestolpe. "Er du sikker på at det er her du mistet den?" - "Nei, jeg mistet den der borte, men der er det for mørkt til å lete."

Jeg trodde poenget med å bruke tid på seriøs testing, var å kunne avdekke forskjeller som man ikke er sikker på er der.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
...
Fair enough, det - men det blir litt som han som en mørk kveld gikk og lette etter lommeboken sin under en lyktestolpe. "Er du sikker på at det er her du mistet den?" - "Nei, jeg mistet den der borte, men der er det for mørkt til å lete."

Jeg trodde poenget med å bruke tid på seriøs testing, var å kunne avdekke forskjeller som man ikke er sikker på er der.
Jodda, men som også denne tråden er et eksempel på kan det virke som «vi» har en innebygd «angst» for «å stille ørene/hørselen til veggs», og derfor er det fordelaktig å starte med en «lett» oppgave for å byge opp «selvtilliten». Det kan være vanskelig nok med en «lett» oppgave ... også forsterkere låter ofte likere enn det vi liker å tro.

mvh
KJ

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KJ skrev:
Ulf-B skrev:
...

Jodda, men som også denne tråden er et eksempel på kan det virke som «vi» har en innebygd «angst» for «å stille ørene/hørselen til veggs», og derfor er det fordelaktig å starte med en «lett» oppgave for å byge opp «selvtilliten». Det kan være vanskelig nok med en «lett» oppgave ... også forsterkere låter ofte likere enn det vi liker å tro.

mvh
KJ
Nå skal jeg ikke uttale meg for andre, men det er jo nettopp det å evt kunne sette "hørselen" til veggs som kunne vært intr i en KONKRET ABX test. Def av angst er forøvrig : "redsel for det ukjente". Redsel kan sikkert da være et mer dekkende ord all den tid vi muligens vet om det er "å sette hørselen til veggs " vi er redde for. Derfor er trådstarter mer enn hjertelig velkommen til å komme med en konkret test etterhvert hvor han belyser fremgangsmåter og metodikk. Hvilke forsterkere han skal teste er og intr. uten at en skal være forutinnatt isåmåte.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.733
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
...
Nå skal jeg ikke uttale meg for andre, men det er jo nettopp det å evt kunne sette "hørselen" til veggs som kunne vært intr i en KONKRET ABX test. Def av angst er forøvrig : "redsel for det ukjente". Redsel kan sikkert da være et mer dekkende ord all den tid vi muligens vet om det er "å sette hørselen til veggs " vi er redde for. Derfor er trådstarter mer enn hjertelig velkommen til å komme med en konkret test etterhvert hvor han belyser fremgangsmåter og metodikk. Hvilke forsterkere han skal teste er og intr. uten at en skal være forutinnatt isåmåte.
Slett ikke uening; men for mange av oss antar jeg at det også er noen ukjente faktorer knyttet til egen hørsel - Hvor godt hører jeg «egentlig»? Hvor god er jeg på å lytte med ørene? I tillegg til at ABX «formatet» og omstendighetene ved testen kan oppfattes som ukjente størrelser og kan foranledige «prestasjonsangst». «Angst» er IMHO en grei «lapp» på dette.

mvh
KJ

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.908
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Kanskje folk som koser seg med blingkabler heller skulle satse på Swarowskikrystaller også.

Sorry musicus, du ba om den.
.. altså kabler terminert med slike?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trådstarter var visst ikke så veldig intr alikevel... Rart hvordan enkelte nye nick dukker opp for så å bare forsvinne,..... 8)... Han følte seg vel "stigmatisert" da stakkaren...

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
39.321
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er vel rimelig å tro at "alle" forsterkere kan fås til å låte tilnærmet likt, eller veldig ulikt, alt etter hvilke arbeidsbetingelser de får. Hvis vi går ut fra at frekvensgang og slew rate er OK, så er det stort sett forvrengningsspektret som gir hørbare forskjeller. Forvrengningsspekteret fra en alminnelig klasse AB eller B transistorforsterker vil vanligvis domineres av crossoverforvrengningen, som består av oddetalls forvrengningskomponenter fra tredjeordens og langt oppover. Den øker gjerne med frekvens og med strøm (altså ved fallende impedans og/eller økende fasevinkler). Da er det ganske stor forskjell på om forsterkerne drar 16 ohms PA-elementer med 99 dB effektivitet, om det er noen tungdrevne 4 ohms småtasser som prøver å klemme ut dyp bass av små kasser, eller om det er elektrostater med brutalt fallende impedans ved høye frekvenser. Jeg er fristet til å påstå at gitt hvilke som helst to forsterkere, kan jeg finne en høyttaler som gjør at det blir lett hørbar forskjell på dem, og en annen høyttaler som gjør at de låter kliss likt.

Derfor er utgangspunktet for tråden nokså meningsløst. Svaret vil enten være at det er hørbare forskjeller eller at det ikke er det, med de forsterkerne tilkoblet de høyttalerne ved det lydnivået, men det blir ingen spesielt mye klokere av.

Topp Bunn