Acceleration Explained

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.125
Antall liker
3.749
Torget vurderinger
9
Ble litt fasinert av dette stykket 8)


* One Top Fuel dragster outfitted with a 500 cubic-inch replica Dodge (actually Keith Black, etc) Hemi engine makes more horsepower (8,000 HP) than the first 4 rows at NASCAR's Daytona 500.
* Under full throttle, a dragster engine will consume 11.2 gallons of nitro methane per second; a fully loaded Boeing 747 consumes jet fuel at the same rate but with 25% less energy being produced. * A stock Dodge Hemi V8 engine cannot produce enough power to merely drive the dragster's supercharger. * With 3000 CFM of air being rammed in by the supercharger on overdrive, the fuel mixture is compressed into a near-solid form before ignition. Cylinders run on the verge of hydraulic lockup at full throttle. * At the stoichiometric 1.7:1 air/fuel mixture for nitro methane the flame front temperature measures 7050 degrees F. * Nitro methane burns yellow. The spectacular white flame seen above the stacks at night is raw burning hydrogen, dissociated from atmospheric water vapor by the searing exhaust gases. * Dual magnetos supply 44 amps to each spark plug. Which is typically the output of an electric arc welder in each cylinder. * Spark plug electrodes are totally consumed during a pass. After 1/2 way thru the run, the engine is 'dieseling' from compression and the glow of the exhaust valves at 1400 degrees F. The engine can only be shut down by cutting the fuel flow. * If spark momentarily fails early in the run, unburned nitro builds up in the affected cylinders and then explodes with enough sufficient force to blow the cylinder heads off the block in pieces or split the block in half !! * Dragsters reach over 300 MPH +... before you have completed reading this sentence. * In order to exceed 300 MPH in 4.5 seconds, a dragster must accelerate an average of over 4 G's. In order to reach 200 MPH well before reaching half-track, at launch the acceleration approaches 8 G's. * Top Fuel engines turn approximately 540 revolutions from light to light! * Including the burnout, the engine must only survive 900 revolutions under load. * The redline is actually quite high at 9500 RPM. * THE BOTTOM LINE: Assuming all the equipment is paid for, the pit crew is working for free, & NOTHING BLOWS UP, each run will cost an estimated $1,000 per second.
0 to 100 MPH in .8 seconds (the first 60 feet of t he run) 0 to 200 MPH in 2.2 seconds (the first 350 feet of the run) 6 g-forces at the starting line (nothing accelerates faster on land) 6 negative g-forces upon deployment of twin 'chutes at 300 MPH An NHRA Top Fuel Dragster accelerates quicker than any other land vehicle on earth…quicker than a jet fighter plane…quicker than the space shuttle....or snapping your fingers!! The current Top Fuel dragster elapsed time record is 4.420 seconds for the quarter-mile (2004, Doug Kalitta) The top speed record is 337.58 MPH as measured over the last 66' of the run (2005, Tony Schumacher) Let's now put this all into perspective: Imagine this...........You are driving a new $140,000 Lingenfelter twin-turbo powered Corvette Z-06. Over a mile up the road, a Top Fuel dragster is staged & ready to 'launch' down a quarter-mile strip as you pass. You have the advantage of a flying start. You run the Vette hard, on up through the gears and blast across the starting line & pass the dragster at an honest 200 MPH.... The 'tree' goes green for both of you at that exact moment. The dragster departs & starts after you. You keep your foot buried hard to the floor, and suddenly you hear an incredibly brutally screaming whine that seares and pummels your eardrums & within a mere 3 seconds the dragster effortlessly catches & passes you. He beats you to the finish line, a quarter-mile away from where you just passed him. Think about it - from a standing start, the dragster had spotted you 200 MPH.....and it not only caught, but nearly blasted you off the planet when he passed you within a mere 1320 foot long race !!!! That, my friends.....is acceleration.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
bia skrev:
Cylinders run on the verge of hydraulic lockup at full throttle.
Kaltes visst "liquid hammer" eller noe sånn når ting ikke går helt etter planen. Ser billig ut ;D
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
jøyje meg.. det hørtes ikke helt trygt ut..
Sleiven
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Og likevel er top fuel dragracing den nest dummeste bilsporten, etter drifting. Ja det er generelt et av de tåpeligste foretagender som tenkes kan.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Det er ikke drifting pr se som er idiotisk, men det at utøverne ser på Mp3 og denslags moderne ræl som det ultimate i lyd! Så lenge bassen dunker hardt er det "fett"! :p
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Var med som mekaniker på en gammel Chevelle på Gardermoen i fjor, (Top Sportsman 8.70 index) og fikk sett noe action i solsteiken selv om det blei mest skruing.
Hadde det vel så morro på Øra i Fredrikstad seinere på sommern da vi putta en sint 600hp smallblock inn i familiebilen, en -84 Chevrolet Caprice wagon. Det framhjulsløftet er det fortsatt mange som nekter å tro på, det skal vistnok ikke være "mulig"
 

Vedlegg

Ø

ØivindJ

Gjest
Spiralis skrev:
Det er ikke drifting pr se som er idiotisk,
Joda. Drifting er "motorsport" for dem som er for feige for ekte motorsport.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.125
Antall liker
3.749
Torget vurderinger
9
Bach_Man skrev:
Og likevel er top fuel dragracing den nest dummeste bilsporten, etter drifting. Ja det er generelt et av de tåpeligste foretagender som tenkes kan.
Da tør jeg nesten påstå at du aldri har sett en i aksjon. Det ER imponerende.

mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
R.Solhaug skrev:
Var med som mekaniker på en gammel Chevelle på Gardermoen i fjor, (Top Sportsman 8.70 index) og fikk sett noe action i solsteiken selv om det blei mest skruing.
Hadde det vel så morro på Øra i Fredrikstad seinere på sommern da vi putta en sint 600hp smallblock inn i familiebilen, en -84 Chevrolet Caprice wagon. Det framhjulsløftet er det fortsatt mange som nekter å tro på, det skal vistnok ikke være "mulig"
Hehe - den hadde stått ganske stille, SAAB'en min, med et slikt framhjulsløft.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
bia skrev:
Da tør jeg nesten påstå at du aldri har sett en i aksjon. Det ER imponerende.

mvh
Det har du forsåvidt rett i. Og jeg tviler ikke på at det er imponerende. Men den massive pengesløsingen for fire sekunders action kvalifiserer ikke som noe verdig gjøremål i mine øyne.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Bach_Man skrev:
bia skrev:
Da tør jeg nesten påstå at du aldri har sett en i aksjon. Det ER imponerende.

mvh
Det har du forsåvidt rett i. Og jeg tviler ikke på at det er imponerende. Men den massive pengesløsingen for fire sekunders action kvalifiserer ikke som noe verdig gjøremål i mine øyne.


Hører det samme argumentet om romferga. Und bla bla
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.311
Antall liker
4.681
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
...
Det har du forsåvidt rett i. Og jeg tviler ikke på at det er imponerende. Men den massive pengesløsingen for fire sekunders action kvalifiserer ikke som noe verdig gjøremål i mine øyne.
o.t.
Den eneste formen for pengesløsing jeg kjenner til er å ha pengene i «madrassen». Så lenge pengene holdes i sirkulasjon er det ikke sløsing ... ;)

EDIT: heldigvis er det andre som har et noe avslappet forhold til «verdige gjøremål».

mvh
KJ
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
ØivindJ skrev:
Hører det samme argumentet om romferga.
Romfergen? Don't get me started. Det pengesluket har holdt den ekte romforskningen tilbake i flere tiår. Russerne gjør samme oppskytningsjobben billigere og raskere. Siden romfergen opprinnelig var tenkt som en gjenbrukbar (mange måneders turnaroundtid er ikke akurat noen ferge), rask og rimelig oppskytingsmåte kan den bare beskrives som en fiasko, og det har den alltid vært.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.802
Antall liker
7.831
Selv om jeg personlig rangerer det meste av såkalt bilsport, inkludert F1, omtrent der nede med synkronsvømming, trav og golf som ulidelig kjedelige publikumssporter, så unner jeg naturligvis andre folk den samme tilfredsstillelse over å sysle med sine hobbier som jeg har med mine.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.125
Antall liker
3.749
Torget vurderinger
9
He, he, her var det heller laber respons. Mulig mulig at folk flest her på forumet er så urbane at de foretrekker rødvin og tulipaner. ;D

Ha en fortsatt god dag!
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.642
Antall liker
41.427
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
bia skrev:
He, he, her var det heller laber respons. Mulig mulig at folk flest her på forumet er så urbane at de foretrekker rødvin og tulipaner. ;D

Ha en fortsatt god dag!
du har nok rett i det lund ;D uten at jeg skal utbrodere hva jeg tenker om det.

mvh
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.697
Antall liker
37.954
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
noruego skrev:
Selv om jeg personlig rangerer det meste av såkalt bilsport, inkludert F1, omtrent der nede med synkronsvømming, trav og golf som ulidelig kjedelige publikumssporter, så unner jeg naturligvis andre folk den samme tilfredsstillelse over å sysle med sine hobbier som jeg har med mine.
Kanskje det går med noen diskantelementer i ny og ne, men mine hobbyer gjør sjelden sånn:
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
bia skrev:
He, he, her var det heller laber respons. Mulig mulig at folk flest her på forumet er så urbane at de foretrekker rødvin og tulipaner. ;D

Ha en fortsatt god dag!
Ikke ta det så tungt. Artig lesning, synes nå jeg.

Ca. 40 liter bensin - eller kaller man det "fuel"? - pr. sekund. Toppfart på rundt 500 km/t. F.eks. Oslo-Trondheim på en times tid. Bensinforbruk - eller "fuel"forbruk - ca. 150.000 liter på en slik tenkt tur. Litt av en bensinregning - hehe.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.311
Antall liker
4.681
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
...
Ca. 40 liter bensin - eller kaller man det "fuel"? - pr. sekund. ...
«Top fuel» bruker nitrometanol - 90% nitromethane og 10% metanol - fordelen sammenliknet med bensin er at det behøvs ca 1/10-del så mye luft for å forbrenne Nitrometanol (14,6 kg luft pr kg bensin vs. 1,7 kg luft pr kg nitrometanol).

mvh
KJ
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
ØivindJ skrev:
bia skrev:
Cylinders run on the verge of hydraulic lockup at full throttle.
Kaltes visst "liquid hammer" eller noe sånn når ting ikke går helt etter planen. Ser billig ut ;D
Det som oftest går i lufta er kompressorene som leverer lufta, en stor smell og noen biter går til værs.
Likevel er det jo så absolutt mer spekatakulært når motoren eksploderer, flammene er heftigere og hele "karosseriet"/glassfiber/plast-dekselet går i lufta.

Nitro som brenner har så mye større brennhastighet enn bensinbaserte drivstoff at det kalles eksplosjon, men det er vanskelig å høre utifra YouTube klippene. Har man vært tilstede en gang så vet man at det høres ut som dynamitt også ;D

Eksploderende dragster
http://www.youtube.com/watch?v=Bi6FfY1MtwI
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Dragracing er en av sportene som beviser hvor mye idioti redneck kulturen klarer å frembringe.
Har man virkelig behov for å se på slik idoiti som en form for sport?
Jeg vil ikke engang tenke på hva disse idiotene utsetter miljøet for.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
wotg skrev:
Dragracing er en av sportene som beviser hvor mye idioti redneck kulturen klarer å frembringe.
Har man virkelig behov for å se på slik idoiti som en form for sport?
Jeg vil ikke engang tenke på hva disse idiotene utsetter miljøet for.
For det første er det så få slike "idioter" som du kaller dem som driver med motorsport slik at betydningen for miljøet er ganske så marginal.

For det andre er det slik at motorsport har vært en viktig forutsetning for utviklingen av effektive økonomiske og "grønne" forbreningsmotorer. Det samme gjelder utviklingen av sikkerhetsutstyr i biler. Hadde det ikke vært for motorsport ville vi fortsatt ha kjørt rundt i biler av type Ford12M med 1,2 liters motorer på 54Hk som brukte bortimot 1 liter pr mil og fraktet oss rundt i ganske så mangelfull komfort! I dag kjører jeg med en 2,0 liter dieselmotor på 170Hk som har et forbruk på bittelitt over 0,5 liter pr mil. Bilen er proppfull av sikkerhetsutstyr og har en uovertruffen komfort. Nei jeg er sterk tilhenger av motorsport, så får heller andre mene at det er Harry! ;)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
wotg skrev:
Dragracing er en av sportene som beviser hvor mye idioti redneck kulturen klarer å frembringe.
Har man virkelig behov for å se på slik idoiti som en form for sport?
Jeg vil ikke engang tenke på hva disse idiotene utsetter miljøet for.


Skulle alt folk holder på med bedømmes etter en sådan skala ville det ikke bli mye som fikk godkjent. At du ikke fatter betyr ikke at det er bare tull.
Slutter man å ha det morro er det ikke mye morro å leve ???


Mvh. RS
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
KJ skrev:
Bach_Man skrev:
...
Det har du forsåvidt rett i. Og jeg tviler ikke på at det er imponerende. Men den massive pengesløsingen for fire sekunders action kvalifiserer ikke som noe verdig gjøremål i mine øyne.
o.t.
Den eneste formen for pengesløsing jeg kjenner til er å ha pengene i «madrassen». Så lenge pengene holdes i sirkulasjon er det ikke sløsing ... ;)

EDIT: heldigvis er det andre som har et noe avslappet forhold til «verdige gjøremål».

mvh
KJ
Det bør jo gi en viss tilfredstillelse og ro å ha en mill på konto i banken da ;).....Har man mange nok kan dragracing være et alternativ..
Sleiven
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Spiralis skrev:
For det første er det så få slike "idioter" som du kaller dem som driver med motorsport slik at betydningen for miljøet er ganske så marginal.

For det andre er det slik at motorsport har vært en viktig forutsetning for utviklingen av effektive økonomiske og "grønne" forbreningsmotorer. Det samme gjelder utviklingen av sikkerhetsutstyr i biler. Hadde det ikke vært for motorsport ville vi fortsatt ha kjørt rundt i biler av type Ford12M med 1,2 liters motorer på 54Hk som brukte bortimot 1 liter pr mil og fraktet oss rundt i ganske så mangelfull komfort! I dag kjører jeg med en 2,0 liter dieselmotor på 170Hk som har et forbruk på bittelitt over 0,5 liter pr mil. Bilen er proppfull av sikkerhetsutstyr og har en uovertruffen komfort. Nei jeg er sterk tilhenger av motorsport, så får heller andre mene at det er Harry! ;)
Jeg skal ikke bruke for mye tid på pirk, men i trådstarters innlegg så står det referanser til hvor mye drivstoff en slik dragracer bruker pr. mil. Hvis du legger sammen alt drivstoff til både kjøring og reising + alle andre miljøskadende tingene som følger i kjølevannet av motorsport så er det en betydelig bidragsyter på global skala.
Så klart vi har fått noe trickle down teknologi fra motorsport, men dette kunne vi like gjørne fått om bilprodusentene hadde giddet å fokusert på grønnteknologi før det ble trendy å gjøre det.
Hvis bilprodusentene og racingmiljøet er så opptatt av å bryte ny grunn så er det bare å ta seg til rette med solkraft, brenselscelle og hydrogen teknologi osv.
Motorsport står for meg som noe av den mest arrogante og sjåvinistiske sportsgrenene, det er i essens en styrtrik gutteklubb som må ha noe å gjøre så de ikke skal kjede seg.
Mange av disse menneskene tjener hundrevis av millioner kroner på å kjøre bil! Hadde de brukt noen av pengene de tjente på en solidarisk måte hadde jeg nok smilt blidere til disse fjottene.
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hehe..det var da voldsomt.. rart du ikke bare har ei hjemmesnikret seljefløyte til musikknytelse i hjemmet.. ser du har bl.a.Velodyne DD,som meg.. sist jeg sjekket så er de fleste fraktebåter brukere av tungolje,som er ekstra skadelig.spesiellt sammen med ofte eldre maskineri.. en stor fraktebåt kan brenne 100 TONN i Døgnet på en tur fra andre sia av dammen..hvor mange døgn vet jeg ikke..men men..
100tonn per båt pr døgn..tenk på den.. tungtflytende dårlig forbrent råolje..rett ut... bla fordi du og jeg absolutt måtte ha DDer..Macintosh, Mac eller hva som helst ;)
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.125
Antall liker
3.749
Torget vurderinger
9
wotg skrev:
Spiralis skrev:
For det første er det så få slike "idioter" som du kaller dem som driver med motorsport slik at betydningen for miljøet er ganske så marginal.

For det andre er det slik at motorsport har vært en viktig forutsetning for utviklingen av effektive økonomiske og "grønne" forbreningsmotorer. Det samme gjelder utviklingen av sikkerhetsutstyr i biler. Hadde det ikke vært for motorsport ville vi fortsatt ha kjørt rundt i biler av type Ford12M med 1,2 liters motorer på 54Hk som brukte bortimot 1 liter pr mil og fraktet oss rundt i ganske så mangelfull komfort! I dag kjører jeg med en 2,0 liter dieselmotor på 170Hk som har et forbruk på bittelitt over 0,5 liter pr mil. Bilen er proppfull av sikkerhetsutstyr og har en uovertruffen komfort. Nei jeg er sterk tilhenger av motorsport, så får heller andre mene at det er Harry! ;)
Jeg skal ikke bruke for mye tid på pirk, men i trådstarters innlegg så står det referanser til hvor mye drivstoff en slik dragracer bruker pr. mil. Hvis du legger sammen alt drivstoff til både kjøring og reising + alle andre miljøskadende tingene som følger i kjølevannet av motorsport så er det en betydelig bidragsyter på global skala.
Så klart vi har fått noe trickle down teknologi fra motorsport, men dette kunne vi like gjørne fått om bilprodusentene hadde giddet å fokusert på grønnteknologi før det ble trendy å gjøre det.
Hvis bilprodusentene og racingmiljøet er så opptatt av å bryte ny grunn så er det bare å ta seg til rette med solkraft, brenselscelle og hydrogen teknologi osv.
Motorsport står for meg som noe av den mest arrogante og sjåvinistiske sportsgrenene, det er i essens en styrtrik gutteklubb som må ha noe å gjøre så de ikke skal kjede seg.
Mange av disse menneskene tjener hundrevis av millioner kroner på å kjøre bil! Hadde de brukt noen av pengene de tjente på en solidarisk måte hadde jeg nok smilt blidere til disse fjottene.

Hahaha, du er fanemeg vitti! ;D
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.642
Antall liker
41.427
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
bia skrev:
wotg skrev:
Spiralis skrev:
For det første er det så få slike "idioter" som du kaller dem som driver med motorsport slik at betydningen for miljøet er ganske så marginal.

For det andre er det slik at motorsport har vært en viktig forutsetning for utviklingen av effektive økonomiske og "grønne" forbreningsmotorer. Det samme gjelder utviklingen av sikkerhetsutstyr i biler. Hadde det ikke vært for motorsport ville vi fortsatt ha kjørt rundt i biler av type Ford12M med 1,2 liters motorer på 54Hk som brukte bortimot 1 liter pr mil og fraktet oss rundt i ganske så mangelfull komfort! I dag kjører jeg med en 2,0 liter dieselmotor på 170Hk som har et forbruk på bittelitt over 0,5 liter pr mil. Bilen er proppfull av sikkerhetsutstyr og har en uovertruffen komfort. Nei jeg er sterk tilhenger av motorsport, så får heller andre mene at det er Harry! ;)
Jeg skal ikke bruke for mye tid på pirk, men i trådstarters innlegg så står det referanser til hvor mye drivstoff en slik dragracer bruker pr. mil. Hvis du legger sammen alt drivstoff til både kjøring og reising + alle andre miljøskadende tingene som følger i kjølevannet av motorsport så er det en betydelig bidragsyter på global skala.
Så klart vi har fått noe trickle down teknologi fra motorsport, men dette kunne vi like gjørne fått om bilprodusentene hadde giddet å fokusert på grønnteknologi før det ble trendy å gjøre det.
Hvis bilprodusentene og racingmiljøet er så opptatt av å bryte ny grunn så er det bare å ta seg til rette med solkraft, brenselscelle og hydrogen teknologi osv.
Motorsport står for meg som noe av den mest arrogante og sjåvinistiske sportsgrenene, det er i essens en styrtrik gutteklubb som må ha noe å gjøre så de ikke skal kjede seg.
Mange av disse menneskene tjener hundrevis av millioner kroner på å kjøre bil! Hadde de brukt noen av pengene de tjente på en solidarisk måte hadde jeg nok smilt blidere til disse fjottene.

Hahaha, du er fanemeg vitti! ;D
det er utrolig hva en trikkekjørende urban halvsvenske kan få seg til å si ;D

mvh
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
wotg skrev:
Jeg skal ikke bruke for mye tid på pirk, men i trådstarters innlegg så står det referanser til hvor mye drivstoff en slik dragracer bruker pr. mil. Hvis du legger sammen alt drivstoff til både kjøring og reising + alle andre miljøskadende tingene som følger i kjølevannet av motorsport så er det en betydelig bidragsyter på global skala.
Hvor stor andel av den globale forurensningen kan du tallfeste dette til?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.987
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Noen fakta-feil her; Nitro trenger strengt tatt ikke noe blandingsforhold, det inneholder nok oksygen ("selvbærende") til at det brenner uten luft...(noe som gjør det farlig å hådtere/lagre...)

Brennhastigheten er mye LAVERE enn en ideell bensinblanding. Altså, motoren må settes opp med mye mer fortenning.

En faktor som gir litt forrykning i nevnte "fakta" er overladingen, og temperatur-hevningen...

Arne K
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
404
Antall liker
187
På 60-tallet ble det brukt noe i nitroen som var enda mer eksplosivt...Hydrazin...
ustabilt og ikke helt ufarlig. men ga 90 hester ekstra på en flathead i forhold til ren nitro..Supposedly mixes containing greater than 2% hydrazine were incredibly complicated to handle and control. er klassifisert som Class A explosives. men brukt til rakettdrivstoff bla. i romfart..
http://www.competitionplus.com/2004_10_21/hydrazine.html
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Hydrazine er forøvrig ikke så rent lite giftig. F16 har en nødstrømsgenerator som går på Hydrazine. Hvis denne har vært i bruk er det et jævlig rabalder med sikring av flyet/miljøet når det lander.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.125
Antall liker
3.749
Torget vurderinger
9
Skaffer du et fat? ::)
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
motoren skrev:
det er utrolig hva en trikkekjørende urban halvsvenske kan få seg til å si ;D
mvh
Jeg lar meg stort sett ikke provosere, men å bli satt i samme bås som vårt ubrukelige broderfolk - der går grensa!
Det er utrolig at folk med motorsport som interesse ikke engang kan innrømme at det ikke er noen grønn sportsgren de er fan av.

Å ja for den som spurte: min velodyne ble kjøpt brukt, den er forøvrig også solgt.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
wotg skrev:
motoren skrev:
det er utrolig hva en trikkekjørende urban halvsvenske kan få seg til å si ;D
mvh
Jeg lar meg stort sett ikke provosere, men å bli satt i samme bås som vårt ubrukelige broderfolk - der går grensa!
Det er da også det eneste du har skrevet i denne tråden som jeg er enig med deg i! Det var en grusom fornærmelse!
 

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
1.474
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Cobra2 skrev:
Brennhastigheten er mye LAVERE enn en ideell bensinblanding. Altså, motoren må settes opp med mye mer fortenning.
Sorry, men brennhastighet er høyere, samt at forbrenningstemperaturen er høyere, begge faktorer bidrar til økt ut-effekt
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.987
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Brennhastigheten er LAVERE

TUNE-UP: Top Fuel Dragsters and Funnycars idle at 2,500 to 3,500 RPM. Some
tune-ups involve a lean idle to build a specified engine temperature. Then the driver
engages fuel enrichment that causes a pull-down of the engine idle speed. Pull-down
is a term used by some and a tuning adjustment to set the launch idle speed. At the
launch, the driver floors the throttle. Then the engine goes instantly to over 8,000
RPM; spark advance is 55 to 60 degrees before top dead center.

Kilde: http://racecarbook.com/
Ikke leketøysbutikken.

Prøv med 50+ grader fortenning over 5000rpm (WOT) på hvilken som helst bensin-motor...spesielt en overladet...

Arne K
 
Topp Bunn