Da har jeg hatt DC-37 til innspilling her siden Tirsdag, og den har så si stått på non-stopp (siste 2 dagene har den stått på USB).
Ting virker veldig lovende. Dette er ikke en ESS Sabre DAC variant som er "klinisk" rett. Har samme DAC i min Pioneer LX87, men oppbygging og spesifikasjonene på DC37 er jo et hav foran, og lyden er veldig "livlig" om jeg kan si det på den måten.
Jeg har spesielt en referanse låt, Norah Jones - Don't know why, som har fulgt meg hele veien. Denne kan fort bli litt "harsh" i toppen når hun drar på, men det er det langt unna her. Syns ikke det går noe utover detalje nivået.
Min forrige DAC, Audio GD MAster 7, er fortsatt et kupp syns jeg. Men dette er noe helt annet. Syns Accuphase har fått tunet denne ESS Sabre baserte DAC'en over på "musikk" fremfor "hifi". Jeg kan kanskje kalle det HIGHEND Musikk, som i mine ører er midt i blinken.
Accuphase tok meg først med storm i Mai, E-470. Aldri hadde jeg trodd en Integrert amp skulle "parkere" mitt gode Mcintosh oppsett så til de grader. Greit nok, Mcintosh spiller flott og fyldig, men syns lyden var langt unna E-470. E-470 hadde akuratt den fylden som trengtes, og et soundstage/(scene) å grine av. Spesielt var når jeg dro på skikkelig med den, alt var så ekstremt tydelig fremført, uten å by på noe form for lytte tretthet på mine Cornwall III. Jeg har siden E-470 kom inn for test, solgt så si alt jeg hadde av HIFI utstyr, utenom Klipsch settet og et par SVS subwoofere. Ble litt desperat, jeg ville ha accuphase. Mcintosh, Ken Kreisel +++ gikk relativt fort ut når de ble annonsert. Jeg kunne fint klart meg med E-470, men da hadde jeg garantert brukt opp "hifipenga" ifra salgene på alt anna enn hobbyen min, da E-470 egentlig tilfredsstilte alle mine behov der. Ekstremt spent på et separert Accuphase oppsett, som kommer snart.
Så, hva kan jeg si om galskapen. En DAC til nærmere 80.000kr står foran meg, og mer er i vente. Jeg har "billige" høyttalere kontra mange andre her på forumet, og jeg har vært innom mange merker på butikker og messer. Kommer jeg over en mer "komplett" høyttaler enn Cornwall til mitt bruk, samt at prisen ikke er hinsides, så starter sparinga, det har enda ikke skjedd på mange år!
Selv om på langt nær har råd til Accuphase, så anbefaler jeg dem virkelig å teste dette prestisje merket innen for hobbyen.
Mye godord her nå, men noe minus er det. Accuphase er latterlig dyrt utenfor Japan. Men sånn er det desverre med "hjemlaget" hifi, Hegel og EC koster flesk i Japan (ord ifra Soundgarden: "Japanesere kommer ofte hit for å handle med seg Hegel, da prisene hos dem er langt over våre").
(fortsettelse følger....)