achri-d INSIDE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ny aktør......................er det ikke bare å komme med det, det må jo passe bra her i denne tråden.
    Jeg har vel en liten mistanke om hva som kan være ute.............så kom igjen ;)

    Mvh.KW
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Rotert stereoanlegget 90 grader.

    Jeg har nettopp rotert anlegget 90 grader og gjorde preliminære målinger i kveld for å få et første inntrykk av hvordan det så ut. Slett ikke verst. Jeg har ennå ikke begynt med demping av 1. refleksjoner og har heller ikke arbeidet mye med bassene ennå. Nedenfor følger rådata frekvensrespons, IR, vannfall og tilslutt en glattet kurve (1/3 oktav) som i grunn viser hvordan jeg synes det lyder per i dag. Jeg viser bare ht målt sammen - enkeltmålinger kommer senere sammen med arbeidet for å få dempet vekk uønskede artefakter. Mvh.
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ser i mine øyne ut som en bedre plassering og da har jeg også lyden med i tankene.
    Har du noe EQ mulighet på bassene og eventuelt er de brukt, eller har du fått til en slik jevn kurve i disse sitt arbeidsområde bare slik de står (=plassering)

    Lenge siden jeg har lyttet hos deg nå, så kanskje vi skulle få til en utveksling/lytterunde hos hverandre................... med mer;)


    Mvh.KW
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Kan du poste SPL og vannfallsdiagram på nytt med REW-forumets (HomeTheaterShack) "standardiserte" grenseverdier for y-aksen (x-aksen er kanskje ikke så nøye)?

    Her er anbefalte akseverdier:

    Low range graphs:
    X: 15-200 Hz
    Y: 45-105 dB

    Full range graphs:
    X: 15-25000 Hz
    Y: 45-105 dB

    1/3-oktav vekting blir ellers noe grovt. Plott helst 1/6-oktav glatting (og gjerne også 1/12-oktav for de spesielt interesserte :) )

    Om jeg skal tolke lyden i rommet ditt basert på SPL-kurven din (noe man skal være forsiktig med :) ), så antyder denne at du har altfor lite energi i øvre frekvenser (ruller av med -20 dB ved 20kHz). Dog kan det være at målemikrofon/lydkort ikke har flat nok respons slik at en REW-kalibreringsfil er nødvendig for å kompensere for dette.

    Håper dette var til litt hjelp og gratulerer med et flott oppsett!

    Alan

    Edit:
    Mitt forslag over var mest for å forenkle sammenligningen med responsen målt i andre rom. Med en y-akse som spenner over et så stort dB-intervall, så blir det vanskelig å tolke kurven og kurven vil da også fremstå som flatere enn den egentlig er. Når det er sagt, så ser responsen i bassområdet ganske anstendig ut.

    Angående den observerte avrullingen i de øvre frekvensene, så er nok dette høyst sannsynlig målefeil og ikke rommets egentlige respons. Jeg forstår på deg, Christian, at målingen ble utført for å sjekke bassresponsen, så klipp gjerne x-aksen ved 200-300 Hz.
     
    Sist redigert:

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Ser i mine øyne ut som en bedre plassering og da har jeg også lyden med i tankene.
    Har du noe EQ mulighet på bassene og eventuelt er de brukt, eller har du fått til en slik jevn kurve i disse sitt arbeidsområde bare slik de står (=plassering)

    Lenge siden jeg har lyttet hos deg nå, så kanskje vi skulle få til en utveksling/lytterunde hos hverandre................... med mer;)


    Mvh.KW
    Ja, bortsett fra at jeg har lagret Rockwool bak i hjørnet - som flater litt ut mellom 100 og 200Hz - er det ikke gjort forsøk på å adressere problemene i rommet med akustiske tiltak. Siden jeg har rotert 90 grader forsøker jeg å finne den beste posisjonen før tiltak settes inn. Etter målingen den 2. sept justerte jeg helt marginalt på Imagic og målte på nytt 3. sept. Målingene kommer i neste post. Du vil se at jeg har fått opp diskanten litt og samtidig er refleksjonene dempet ned litt slik at jeg er ned mot -25dB før 20ms. Mvh.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Kan du poste SPL og vannfallsdiagram på nytt med REW-forumets (HomeTheaterShack) "standardiserte" grenseverdier for y-aksen (x-aksen er kanskje ikke så nøye)?
    Hei - først kommer rådataene fra måling gjort fra lytteposisjon med mikrofonen plassert i stolen pekende rett opp. Jeg må forske litt på hvilke posisjoner jeg skal sette mikrofonen i for å få det mest korrekte resultatet.

    Neste diagrammer sammenligner 1/3 glatting målingen fra 2.9 og 3.9.

    Dernest kommer 1/6 og 1/12 i hele frekvensområdet og i bassområdet opp til 300Hz. Delefrekvensen mellom Imagic og Gradientbassene er 200Hz som man kan se i målingene.

    Til slutt IR og vannfall. Mvh.
     

    Vedlegg

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    I løpet av de to-tre siste ukene har jeg gjort en rekke akustiske målinger og har flyttet rundt på hyller og annet for å få det til å fungere. Den siste uken har jeg avsluttet med kontrollmålinger og lytting til musikk jeg kjenner svært godt. Jeg har også brukt svært gode hodetelefoner fra Stax, Audeze og HiFiMan til å kalibere. Så et par bilder. Det første bildet viser utsikten fra lytteposisjonen - dvs rett over lytteposisjonen - mot høyttalere og forsterkere. Det neste viser lyttestolen, utstyrsbenken og til venstre litt av kontorpulten. Som en kan se har jeg brukt Rockwool i trykksonene i hjørnene på hver side av høyttalerene samt mot bokhyllen i midten. I tillegg står det en Rockwool-"vegg" bak lytteposisjonen for å dempe ned refleksjoner fra CD-hyllen og fra døren. Jeg har med andre ord ikke forsøkt å adressere problemene i den dypeste bassen under ca 80Hz. Bortsett fra den/de nederste oktaver er jeg per i dag 100% fornøyd.
     

    Vedlegg

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Måleresultatene er vel slaktoffer for puristene, men jeg legger ut et tverrsnitt slik at en kan se hva "objektive" målinger sier om en opplevelse jeg er fornøyd med. Bildene viser henholdsvis frekvensrespons hvor rådata er sammenstilt med 1/3 oktav glattet kurve, IR, GD, RT60 og vannfall.
     

    Vedlegg

    S

    sorgenfri

    Gjest
    Oj!

    En dag. En dag:)

    Nyter fantastisk musikk nå.
    Skjermbilde 2012-09-28 kl. 22.11.43.jpg
    lcd-2r2 og lille tøffe Psii

    God helg!
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Målingene dine AC ser ut til å være sjeldent gode nå. Ja, faktisk såpass bra at disse kunne ha vært et fristende påskudd til ny "inspeksjonsvisitt" for påfyll... :)
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Målingene dine AC ser ut til å være sjeldent gode nå. Ja, faktisk såpass bra at disse kunne ha vært et fristende påskudd til ny "inspeksjonsvisitt" for påfyll... :)
    Hei - nei målingene nedover er nok ikke så gode, men tatt med i betraktningen at jeg ikke har forøkt å adressere området under 70-80Hz er det kanskje ikke så verst. Ingen av de ortodokse akustikkpuristene har sagt et pip - så ikke vet jeg. Min ide er å dempe rommet så godt det lar seg gjøre og å plassere flere basshøyttalere litt vilkårlig rundt i rommet for på den måten forsøke å få så jevn respons som mulig. Jeg har nettopp kjøpt et par Gradient-bassmoduler til og de første lytte/måleresultatene med dem i rommet er oppløftende. Ta deg en tur for påfyll mm.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Puristene aner vel ikke hvordan anleggene deres måler, så hva de måtte mene er vel ikke så farlig…..

    Når målingene har hurtige endringer i responsen er det ikke lett å forestille seg helt hvordan det låter og mest sannsynlig vil yesss faktoren variere mer med tanke på hvilke innspillinger som passer anlegget.

    Ut fra målingene er det noen små ting jeg tror jeg ville ha ønsket annerledes……

    Manko på kropp tromme, ofte tunet et sted mellom 45-55hz.

    Jeg tror også at dype mannsstemmer kan bli litt hule eller ullen grunnet dalen mellom 400-1k

    Lyse/nasale stemmer (lisa Ekdal, Rita Eriksen) kan bli litt kvass 400-1k pluss toppen rundt 2k

    Jeg tipper også at du ikke sliter med sibilanter og at artistene befinner seg mellom høyttaler og frontvegg og at det er en viss avstand mellom deg og scenen, du er ikke omsluttet av musikken.

    Det er selvsagt en mulighet for at du opplever det annerledes og det er godt mulig jeg også ville gjort, med unntak av første punkt :eek:
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Min anbefaling er å gå tilbake til plasseringen som ble brukt i målingene den 1.-3. sep (post #47). I disse målingene var bassgangen langt jevnere og det er ofte det beste utgangspunktet for videre optimalisering.

    Resonansen din rundt 37 Hz må opplagt adresseres, uansett hvilken plassering/måling vi snakker om av de to. Utjevning av etterklangstider i bassområdet vil du som du selv nevner også ha noe igjen for, uansett plassering.

    Ellers ser jeg fra IR/ETC plottet at du har en god del mere demping av tidlige refleksjoner i 23. sep målingen enn i 3. sep målingen. Selv 3. sep dempingen ser dog ut til å være tilstrekkelig siden tidlige refleksjoner er mere enn 10 dB lavere enn direkte lyden allerede her. I 23. sep målingen begynner kanskje energien til tidlige refleksjoner å komme vel langt ned (sågar en dal ned i mot -40 dB i forhold til et noe jevnere forløp i målingen fra 3. sep). Men for å ha en velfundert mening om det, må man jo være tilstede i rommet å høre musikken flyte.

    Håper således på en vennskapelig audiens i nær fremtid. Skål :)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Morten Lindberg og undertegnede jobbet forresten med å fjerne en tilsvarende resonans (rundt 40 Hz) i mikserommet til 2L senest i går. Resultatet ble ganske så anstendig og forbedringen var ikke vanskelig å høre.

    Jeg legger ved et plott med overlay av vannfallet før (rød farge) og etter (blå farge) akustiske tiltak.

    2L_vannfall_medOGutenTubeTraps_30sep.jpg


    Alan
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har solgt mine høyttalere gjennom mange år - Adyton Imagic 1.6TC - og er fornøyd med det. For tiden går det mest i hodetelefoner og ønsker jeg standard høyttalere benytter jeg den meget gode Gradient Revolution. Dette må være av de mest undervurderte høyttalere som finnes. De gikk "rett inn" i rommet mitt og alle problemene jeg hadde med Imagic forsvant som dugg for solen. Det er fortsatt uromomenter i bassområdet, men problemene oppover er helt borte.

    Bildet nedenfor viser hva jeg er mest opptatt av for tiden - nemlig hodetelefoner av god klasse med lydkvalitet som langt overgår det man kan håpe på fra standard høyttalere. Staxene er hhv SR-009 og en sen SR-007 som jeg driver med Stax SRM-727II og SRM-007tII. Den siste er rørbestykket og overdriver skjønnheten i musikken, er litt sidrumpet og slører detaljer. Men noen ganger er det OK. 727II er derimot en forsterker av rang - transistor må vite - og gjengir så vidt jeg kan forstå det som er der. Jeg har lest meg til på nettet at 007 og 727II absolutt ikke passer sammen - for meg en uforklarlig påstand. Det er noe spesielt med elektrostater og jeg vurderer derfor et par Quad, men hvilken modell er jeg usikker på - kanskje blir Gradient stående. Audeze LCD3 er også en hodetelefon jeg stadig vender tilbake til, normalt driver jeg den med Auralic Taurus - en særdeles god forsterker Moiz fører. I det siste har jeg takket være Audio Norge også fått sjekket ut Schiit Mjolnir sammen med LCD3 - en god kombinasjon. En interessant ting med Mjolnir er at den driver HiFiMAN HE-6 nært optimalt.
     

    Vedlegg

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Imponerende Staxsamling. :)

    Mjolnir har revitalisert HE-6 hos flere. Nå bruker du jo monoblokker til HE-6, så din uttalelse om Mjolnir får kredibilitet i så måte.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Det er noe spesielt med elektrostater og jeg vurderer derfor et par Quad, men hvilken modell er jeg usikker på - kanskje blir Gradient stående.
    Hei achri-d
    Jeg kan varmt anbefale deg elektrostater. Gradient basser har du jo allerede, så da kan et brukt par ESL-63 passe som hånd i hanske hos deg.
    Mellomtonen på "gamlingene" går utenpå det meste i mine ører, og er bedre enn de yngre modellene 988 og 989.
    Noen mener sågar at Quad ikke lykkes helt med mellomtonen på sine 2805 og 2905 kontra 63.
    Dette har jeg ikke fått kontroll lyttet.
    Her snakker vi nok nyanser, smak og behag.
    Ellers lanserer Quad 5`te generasjon stater i disse dager ESL-2812 og 2912.
    Her har de benyttet bedre deler i strømforsyning mm enn i foregående modell.
    Avslutningsvis må jeg si meg enig i at Gradient Revolution er en "glemt" HiFi skatt.
    God jakt på lydlig lykke.

    Mvh. Powerpoint
     
    Sist redigert:

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe å vurdere da achri-d .....................2912 før 29/12/12 og jeg gleder meg allerede til å høre de der oppunder fjellet:)

    Mvh.KW
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan varmt anbefale deg elektrostater. Gardient basser har du jo allerede, så da kan et brukt par ESL-63 passe som hånd i hanske hos deg.
    Mellomtonen på "gamlingene" går utenpå det meste i mine ører, og er bedre enn de yngre modellene 988 og 989.
    Noen mener sågar at Quad ikke lykkes helt med mellomtonen på sine 2805 og 2905 kontra 63.
    Dette har jeg ikke fått kontroll lyttet.
    Her snakker vi nok nyanser, smak og behag.
    Ellers lanserer Quad 5`te generasjon stater i disse dager ESL-2812 og 2912.
    Her har de benyttet bedre deler i strømforsyning mm enn i foregående modell.
    Avslutningsvis må jeg si meg enig i at Gradient Revolution er en "glemt" HiFi skatt.
    God jakt på lydlig lykke.

    Mvh. Powerpoint
    Ja, jeg er blitt meget interessert i Quad ESL og har faktisk landet en deal i dag. Vi kan vente litt med å avsløre modellen utover at du har nevnt den ovenfor.

    Er det noe å vurdere da achri-d .....................2912 før 29/12/12 og jeg gleder meg allerede til å høre de der oppunder fjellet:)

    Mvh.KW
    Jepp KW dette gikk fortere enn jeg trodde i går. Takk for i går forresten - kabler er kanskje ikke så interessant som en skulle tro, og forskjellene er i hvert fall mye mindre enn hva man kan spille teater om.



    Tilbake til hodetelefoner. Jeg har blitt mer begeistret for Stax SRM-007tII enn jeg trodde da jeg kjøpte den som en del av en handel tidligere i høst - den byr på en ikke ueffen klang sammen med SR-009. Mvh.
     
    Sist redigert:

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    HDCD - undervurdert eller glemt?

    Etter hvert har jeg kjøpt en god del HDCD-kodet musikk. Oftest er det RR, men noen andre selskaper publiserer også HDCD. I dag har jeg sittet og hørt på nyere amerikansk kammermusikk - og den var mye bedre enn jeg trodde. HDCDen ble kjøpt inn litt tilfeldig - "Chris Brubeck: Danza del Soul, Michael Gandolfi: Line Drawings, Lukas Foss: Central Park Reel – Concord Chamber Music Society. Reference Recordings RR-122. 1 HDCD. 2011."

    Jeg hører på den med Stax SRM-007tII & Stax 007 mk1 og musikken fungerer utrolig bra via denne komboen. Som vanlig har jeg brukt dBpoweramp og konvertert CD med HDCD-koding til 24/44,1 som gjør at den er gangbar via mediaspillere som ikke har en HDCD-plugin a la den i Foobar. Det er for øvrig en Auralic Ark MX+ som er koblet til PCen - dette er en DAC jeg blir mer og mer fornøyd med.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    HiFiMAN HE-6 & Schiit Mjolnir

    For en måneds tid siden fikk jeg låne en Schiit Mjolnir fra Audio Norge for å høre på den sammen med Audeze LCD3. Den kombinasjonen fungerer aldeles utmerket, men det fine er at jeg endelig har fått tak i en forsterker som driver HE-6 til den store gullmedalje. Normalt har jeg måttet koble ut høyttalere og så koble HiFiMAN-adapteret til forsterkere og til HE-6 for å få godlyden i HE-6. Nå er det bare å slå på Mjolnir og jeg oppnår den samme godlyden - hvilken forbedring. Jeg trodde ikke at en standard hodetelefonforsterker ville være i stand til dette. For øvrig så fikk jeg de nye Quad 2805 inn i stuen forleden - ingen dårlig opplevelse det heller. Det mest interessante i den anledning er at salget av Imagic 1.6TC nå har dekket alle utgiftene jeg har hatt for å få tak i to par Gradient Revolution og et par Quad.
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med nytt achri-d!
    Vi snakket om det ikveld hos Nusse og da venter vi bare på invitasjon vi kafégutta.

    Mvh.KW
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    For en måneds tid siden fikk jeg låne en Schiit Mjolnir fra Audio Norge for å høre på den sammen med Audeze LCD3. Den kombinasjonen fungerer aldeles utmerket, men det fine er at jeg endelig har fått tak i en forsterker som driver HE-6 til den store gullmedalje. Normalt har jeg måttet koble ut høyttalere og så koble HiFiMAN-adapteret til forsterkere og til HE-6 for å få godlyden i HE-6. Nå er det bare å slå på Mjolnir og jeg oppnår den samme godlyden - hvilken forbedring. Jeg trodde ikke at en standard hodetelefonforsterker ville være i stand til dette. For øvrig så fikk jeg de nye Quad 2805 inn i stuen forleden - ingen dårlig opplevelse det heller. Det mest interessante i den anledning er at salget av Imagic 1.6TC nå har dekket alle utgiftene jeg har hatt for å få tak i to par Gradient Revolution og et par Quad.
    Se her ja :cool: gratulerer.
    Så det ble Quad ESL-2805 som kom inn døra.
    De ligger tettere på mine ESL-63 enn ESL-988.
    Da er det bare å leke seg med oppstilling.
    De kan ha meeeeeget godt v å stå klin inn i sideveggene, og 1,5-2m ut fra bakvegg.
    Gjerne med litt velfylte bokhyller bak.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    USB kabler

    Takket være Bebop Hifi har jeg fått låne en Conrad-Johnson hd3 USB-dac og en Crystal Cable USB-kabel. Etter hvert vil jeg muligens formidle noen inntrykk. Sammenligningsgrunnlaget er vist nedenfor.
    Slide1.JPG


    Foreløpig har jeg tenkt å bruke hodetelefoner og starter med HiFiMAN HE-6 og Schiit Mjolnir - en av de beste kombinasjoner jeg har fått anledning til å prøve det siste året. Conrad-Johnson hd3 kobles ubalansert til forsterker mens Auralic Ark MX+ kobles balansert til forsterker. HiFiMAN HE-6, Schiit Mjolnir og analog-kabling er vist nedenfor.
    Slide2.JPG
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^Gleder meg til å lese intrykkene dine, og er spent på hvilken DAC, du vil foretrekke.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.631
    Antall liker
    15.457
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det skjer radikale endringer ser jeg. Tror jeg kjenner deg såpass at valgene dine neppe er nedgradering av musikalsk opplevelse, men tvert om. Jeg registrerer at du pøser på med power på panelene.

    På hvilken måte opplever du at matchen sitter AC, og hva opplever du av forandringer utifra forrige oppsett?

    Gratulerer forresten. Jeg antar at du har mye av de samme kildene som tidligere - på langveggen?
    /-Jan P.
     
    Sist redigert:

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hei Jan P. Nei, dette er ingen nedgradering av den musikalske opplevelsen. Det er nok ingen tvil om at jeg oppfattet, og fortsatt oppfatter Adyton Imagic 1.6TC og 2*Burmester 036 som en "pakkeløsning". Gjennom årene med komboen forsøkte jeg flere forsterkere, men ingen passet den slanke signaturen til Imagic bedre enn den litt varme klangen fra Burmester. Siden jeg ikke fikk Imagic til å spille etter at jeg roterte anlegget bestemte jeg meg for å selge dem. Quad ESL har alltid vært en drøm for meg og ganske raskt fikk jeg fatt i et par 2805 til fordelaktig pris. Jeg forsøkte med Burmester både brokoblet og standard, men det fungerte ikke i møtet med en så naturlig høyttaler som Quad 2805. Jeg oppfatter Bryston 4B SST2 som særdeles transparent og følgelig som en svært god match med 2805. dCS-stakken og det andre utstyret er her fortsatt - men alt er selvsagt til salgs for den riktige pris. Med dagens bruktpriser er det imidlertid HELT utenkelig å legge det ut for salg. Dessuten fungerer utstyret meget bra og jeg har ingen planer om å selge. Etter en runde i kveld med Beethoven 6. symfoni i denne

    Folder.jpg


    innpakningen skjønner jeg hvorfor - det lød utsøkt. Denne innspillingen må for øvrig være av de bedre der ute.

    Ja, det skjer radikale endringer ser jeg. Tror jeg kjenner deg såpass at valgene dine neppe er nedgradering av musikalsk opplevelse, men tvert om. Jeg registrerer at du pøser på med power på panelene.

    På hvilken måte opplever du at matchen sitter AC, og hva opplever du av forandringer utifra forrige oppsett?

    Gratulerer forresten. Jeg antar at du har mye av de samme kildene som tidligere - på langveggen?
    /-Jan P.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Ja, det skjer radikale endringer ser jeg. Tror jeg kjenner deg såpass at valgene dine neppe er nedgradering av musikalsk opplevelse, men tvert om. Jeg registrerer at du pøser på med power på panelene.

    På hvilken måte opplever du at matchen sitter AC, og hva opplever du av forandringer utifra forrige oppsett?

    Gratulerer forresten. Jeg antar at du har mye av de samme kildene som tidligere - på langveggen?
    /-Jan P.
    Det er POWER (ampere, volt og watt) som skal til for å få Quadene til å synge Grumpy :cool:
    Dog vet jeg at mellomtonen på gode gamle ESL-63 låter ennå en tand mer oppløst, lettflytende og varmt enn på ESL-2805.
    Noe ble ofret for å stramme opp flankene. Uansett låter elektrostater i de fleste tilfeller magisk.

    Gartulerer med flott oppsett achri-d.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det er kun Quad esl i skrivende stund jeg godt kunne tenkt meg å kjøpe hvis Harbeth skulle fått reisepass. Det er noen smykker av noen høyttalere som gir et skjeldent godt innsyn inn i musikken. Grattis med lekre høyttalere!
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Grunnlag for SRA-måling.

    Nålen i friluft
    NeedleInTheAir.jpg

    Nålen i rillen
    NeedleInTheTrack01.jpg

    Apparatus
    SRAOppsett02.jpg

    Men nå musikk
    PinkFloydAtom.jpg
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Hm, på dette forum kan jeg lese meg til at Quintet black lyder mørkt.

    Vel, en "nude" black som denne
    NudeQB03.jpg

    NudeQB02.jpg


    lyder ikke mørkt. Den lille svarte plastdingsen nederst til høyre på det ene bildet omkranser nålefanens base og kan ikke være gunstig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn