Adire Audio HE10.1 Mark II KIT

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Sorry, jeg uttrykte meg dumt  :-[

Det jeg mente var om det ble plass til luftens vandring mellom magnet og kasse på innsiden av baffelen.

På HFLS-1 ble de anbefalt av DST å frese ut som jeg har vist på mitt bilde for å unngå kompresjon.
Dette var vissnok hørbart også..... ::)



R
Da forstår jeg! Adire, og andre konstruktører, har ikke nevnt dette. Derfor har jeg heller ikke gjort disse utfresingene.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Adire høytalerne er ferdige, endelig. Det tok noen måneder, men kan vel alt nå konkludere med at det var verdt ventingen.

Etter montering av elementer, bassrør, delefilter og terminaler, var det bare å koble opp "herligheten" til min Ella med KT88 rør



Signalkilde er under innspilling ShengYa S-10



Høytalerkabler består av "innbrente" DIY -kabler



, og signalkablene er også DIY.



Etter den laaaange oppvarmingstiden for CD-spiller og forsterker, begynte høytalerne å gi lyd fra seg. Lyden som kom, var urovekikende elendig. Det var null kontroll i lydbildet. Men heldigvis etter noen minutter stabiliserte alt seg. Roen senket seg både for høytaler og meg selv. Jeg ble overasket over hvor godt disse høytaleren spilte fra "første" stund. En god kontroll i alle ledd. Rett og slett en høytaler etter min smak. Ikke for skarp og ikke for dyp. Den coax-monterte diskanten jobber også med en utrolig nøyaktighet. Opprinnelig var jeg litt skeptisk til denne løsningen, men ser nå mange fordeler med denne monteringen. Siden denne sitter montert bak et filter (sentrum av bass / mellomtone) slipper jeg å tenke på dopapirtweaket. Her blir de skarpeste tonene filtrert bort, dersom de eksisterer. Lydforskyvningen mellom bass/mellomtone og diskant må også sies å ligge på bortimot null.

Når det gjelder klangen i kassene, skal kan jeg rett og slett ikke registrere noen klang. Kassene virker totalt døde, noe som overasket meg litt. Når man slår på kassene, er det ikke den kjente MDF-lyden (bump) vi hører, men en hardere lyd. Det er tydelig at kassene er så godt dempet og stive at disse spiller på lag med elementene.

Har alltid sverget til lukkede kasser, men dette var kasser med bassrefleksrør. Fryktet da "portplystring" og ukontrollert bass. Her ble jeg også positivt overasket. Den bassen som kom (kommer tilbake til bassen) var deilig å smidig. Dette skyldes trolig at kassene er dempet med  12 ounce polyfill. Fyllet ligger da helt inntil inntaket på bassporten (se bilde).

Til slutt, liker du bass, masse bass, da er ikke dette høytaleren for deg. Jo da den gir meg mer en nok bass, men tenker at mange vil savne noe. Dette var noe jeg viste før jeg bestilte høytalerne. Etter ca 30 timers lytting, har jeg ikke hørt noen utvikling i lydbildet, sett bort fra de første minuttene? Mulig at noe kommer til å skje, eller kanskje ikke?  

Nå gjenstår det å få noen gode DIY høytaler-stativ, som fylles med sand. Legger med noen bilder under. Oljet for hånd og håndpolert. Her er det 3 lag olje, men er ikke helt fornøyd enda. Skal pusse kassene med 400 papir og så olje dem en gang til.









Noen stusser sikkert på plasseringen? Anlegget var rigget til på kjøkkenet, da det var ønskelig med litt taffelmusikk under et godt lag.
 
R

RODA

Gjest
Ble flott dette!
Gratulerer med nye høyttalere ;D

Var mengden dempemateriale og plassering av det bestemt i kit'et?

Spiller de "lite" bass? Jeg er "fordomsfullt" redd slike fulltoner spiller pent men tamt.

Kan du sammenligne lyden med andre høyttalere for å gi et inntrykk?

R
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Ble flott dette!
Gratulerer med nye høyttalere  ;D

Var mengden dempemateriale og plassering av det bestemt i kit'et?

Spiller de "lite" bass? Jeg er "fordomsfullt" redd slike fulltoner spiller pent men tamt.

Kan du sammenligne lyden med andre høyttalere for å gi et inntrykk?



R
Var mengden dempemateriale og plassering av det bestemt i kit'et? Ja, dette fulgte med! To flotte "puter" ;D

Spiller de "lite" bass? Jeg er "fordomsfullt" redd slike fulltoner spiller pent men tamt. Nå er jo dette en toveis-høytaler, som maaaange andre, og kan nok si at jeg ikke er enig med deg her. Har hørt mange toveiskonstruksjoner, også "dine" HFLS-1, og mener at mange av disse spiller fullverdig.

Kan du sammenligne lyden med andre høyttalere for å gi et inntrykk? Sammeligner du mine med HFLS-1, merker man først forskjellen på bassen. HFLS-1 er noe hardere, ikke noe galt i det, en mine HE-10. HE-10 går dypere men kontrolert. Alt i alt er HFLS-1 betraktlig skapere i lyden, i kontrolert form. Jeg kan ikke si at HFLS-1 er bedre eller dråligere en He-10, her snakker vi om smak. Har hatt en del DIY høytalere (2-veis) som har benytet Dali-element i lukket kasse, kan sammenlignes med HFLS-1
 
R

RODA

Gjest
Oj.....mykere enn HFLS-1?
Har de noe "sting" da, eller blir det varmt og mykt som fløyel? ;)

Jeg synes mye av HFLS-1 sin styrke er at de spiller ørevennlig og kan-høre-på-musikk-i-mange-timer-uten-å-bli-sliten-måten.

Hadde vært interessant å høre på noen sånne engang, det høres forlokkende ut at de kan brukes på rør :)

R
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Oj.....mykere enn HFLS-1?
Har de noe "sting" da, eller blir det varmt og mykt som fløyel?  ;)

Jeg synes mye av HFLS-1 sin styrke er at de spiller ørevennlig og kan-høre-på-musikk-i-mange-timer-uten-å-bli-sliten-måten.

Hadde vært interessant å høre på noen sånne engang, det høres forlokkende ut at de kan brukes på rør  :)

R
Ja, kunne selv tenkt meg at flere lyttet til HE-10 MKII. Jeg storkoser meg med lyden. Har lyst til å prøve Ella med EL34, noe som kan gi en enda "mykere" lyd. HFLS-1 kan sikkert med hell kobles etter en push-pull forsterker med f.eks EL34 eller KT88 rør.

Når lydrommet mitt er ferdig, er huset åpent for lytting :)

Glemte nesten å fortelle hva sluttsummen ble på! :-/ Og, budsjettet sprakk gett.

Høytaler KIT: 3100 NOK
Kasser: 2700 NOK
Terminaler: 600 NOK
Olje: 78 NOK

Totalt: 6478 NOK
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nye høytalere!!!!!

meget fine..;-)...
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Gratulerer med nye høytalere!!!!!

meget fine..;-)...
Takk for det! Resultatet hadde aldri blitt så bra uten hjelp fra Arve Mosand.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
506
Takk for den spennende tråden som du har fått i stand. Må bare si at jeg deler Rodas oppfatning, denne type tråd er hyperinteressant. Takk for beskrivelsen, bildene, og lykke til med nye høyttalere.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Takk!

Synes selv det er artig med sånne DIY-tråder. Spesielt artig blir det når skribent pøser på med bilder.

Jeg skyldere dere selv en takk! Dette med hensyn til produksjon av filter. Her var jeg faktisk helt blank, og gjorde vel en feil i starten, men ble ledet på rett vei av dere.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Ja, kunne selv tenkt meg at flere lyttet til HE-10 MKII. Jeg storkoser meg med lyden. Har lyst til å prøve Ella med EL34, noe som kan gi en enda "mykere" lyd. HFLS-1 kan sikkert med hell kobles etter en push-pull forsterker med f.eks EL34 eller KT88 rør.

Når lydrommet mitt er ferdig, er huset åpent for lytting  :)

Glemte nesten å fortelle hva sluttsummen ble på!  :-/ Og, budsjettet sprakk gett.

Høytaler KIT: 3100 NOK
Kasser: 2700 NOK
Terminaler: 600 NOK
Olje: 78 NOK

Totalt: 6478 NOK
Skrekk og gru! Ser at jeg har glemt en vesentlig ting her, materialene på kassene! Dette kom på 890 NOK.

Rask hoderegning skulle tilsi en sum på 7368 NOK. Kan vel si at jeg sprakk med noen tusenlapper.
 
R

RODA

Gjest
Oppdateringer?

- Stativer?
- Lytteinntrykk fortsatt som i mars?
- Bilder fra ferdig-hele-oppsettet?

Mvh
Rolf
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Oppdateringer?

- Stativer?
- Lytteinntrykk fortsatt som i mars?
- Bilder fra ferdig-hele-oppsettet?

Mvh
Rolf
Nei, nå har det ikke skjedd stort Rolf! Fikk i hus litt Tandberg-utstyr for en tid tilbake, og dette har tatt mye tid.

Skal lage nye stativer, men avventer dette til det nye lytterommet er ferdig. Skal tilpasse disse slik at de harmoniserer med lytteposisjon.

Anlegget står i dag på et ugunstig sted i stua. Til sommeren flytter jeg det inn på det gamle lytterommet (bibliotek), da det blir frigjort plass her. Med tiden vil jeg få et dedikert "gutterom" i kjelleren på drøye 30 m^2. Dette rommet består i dag av lecavegger, støpt gulv og uferdig himling. Siden det er mange ting på huset som må prioriteres kan nok dette prosjektet ta litt tid.

Når det gjelder lyd, gitt under de forhold anlegget står per dags dato, er jeg meget fornøyd.
Ella med Adire ga meg masse glede, men syntes det manglet litt trykk.
Etter at jeg fikk TR-1000 inn i hus falt alt på plass. Min rør CD-spiller og DIY platespiller er kilde til TR-1000. Begge disse kombinasjonen trives jeg godt med. At TR-1000 sammen med Adire gir meg så mye musikkglede er bare helt fantastisk.
Skal nå etterhvert bygge om Ella til et rent sluttrinn, og koble opp TR-1000 (eventuelt Huldra 10) som forforsterker. Tipper dette gir meg det jeg søker. Dersom dette blir resultatet skal jeg ikke klage, og ikke min familie heller ;D

Prislappen på anlegget blir da: Knappe 40.000 NOK

Ella: 5500
TR-1000: 1000 NOK
Høytalere: 7368
CD-spiller: 3800
Platespiller (med tilbehør): 20000
Kabler: 1000

Når det gjelder høytalerkabler oppdaget jeg til min store glede, at kabler til en pris av 20 NOK per meter spiller utolig åpent og detaljert, ingen mangel på bass er det heller.
 
R

RODA

Gjest
Oj!! Du kjører VIRKELIG "source first" ;)

Fint å høre at billig kan låte bra.

Mvh
Rolf
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Knallbra tråd,
En av HT kandidaten til 8W SET jeg drømmer om.. ;)
Dette er slikt en følsom amatør trenger som veiledning.

Hva slag forsterker er Ella?
Sleiven
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
Ella er en push/pull rørforsterker fra diyhifisupply som kan kjøres med EL34, KT88 eller 6550 rør. Samme firma har også en forsterker som heter Ladyday som er en 300B SET.
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
noe mer å si om høyttalerene no etter en stund?
de virket interesant.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
noe mer å si om høyttalerene no etter en stund?
de virket interesant.
Ikke noe annet en at jeg storkoser meg med dem :) Med tiden "slapp" de litt, og bassen ble mer frigjort. I kombinasjon med TR-1000 som pre, spiller dette helt etter min smak.......
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Hei,
Hva slags musikk lytter du til på Adirene?
Etter det jeg leser virker som de lettdrevne sakene (fulltone/horn i allafall) egner seg bra til små kvartetter etc.. men dårligere til rock???

Selv liker jeg rock og blues (SRV,Dire Straits, Pink Floyd,Deep Purple,Camel,Vollenveider) .Gir Adirene nok trøkk og bassfundament for slik musikk?
mvh
Sleiven
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei,
Hva slags musikk lytter du til på Adirene?
Etter det jeg leser virker som de lettdrevne sakene (fulltone/horn i allafall) egner seg bra til små kvartetter etc.. men dårligere til rock???
Hei Sleven

Unskyld at jeg bryter inn i tråden. Jeg tror du er feilinformert. Det er fulltoner og horn som egner seg til rock osv. Det er motsatt av det du har fått opplyst. Alt annet er uegnet ;-)
Hva tror du PA systemer er laget av feks?

Mvh
Bjørn
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Som nevnt tidligere i denne tråden er ikke dette høytalerne som får mellomgulvet til å vrenge seg. Men når det er sagt, de gir mer enn nok naturlig bass! Det gjelder bare å ”fore” dem med de rette signalene. Denne konstruksjonen er en coax konstruksjon, der horndiskanten sitter bak "senterkoppen" i 10''. Senter koppen er ikke tett, men faktisk veldig åpen. Man ser horndiskanten gjennom den.

Jeg lytter til Jazz, Pop, Mellom-rock og klassisk +++!
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Lurer på om disse er en helt annen "skole" enn HFLS-1?
Men det blir sikkert vanskelig å teste da HFLS-1 liker endel transistorwatt og Adire vil ha rør....
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Lurer på om disse er en helt annen "skole" enn HFLS-1?
Men det blir sikkert vanskelig å teste da HFLS-1 liker endel transistorwatt og Adire vil ha rør....
Adire vil ikke bare ha rør, langt i fra! Uten at dette skal bli en Tandberg-tråd, vil jeg trekke fram TR-1000. Adire sammen med TR-1000 spiller aldeles nydelig. Detaljert og kontrollert i alle ledd. Bassen er det heller ikke noe å si på ;) Jeg har valgt å benytte rør i effekt, da dette er lyden jeg liker! Men et midels transistor sluttrinn, foran Adire, vil garantert spille meget musikalsk, da man slipper å "tyne" ut effekten.
Ønsker man mer ”trøkk”, kan Adire HE 12.1 kanskje være tingen? Dette er en gulvstående konstruksjon, men med samme prinsip!
 
Topp Bunn