Adire høytalerne er ferdige, endelig. Det tok noen måneder, men kan vel alt nå konkludere med at det var verdt ventingen.
Etter montering av elementer, bassrør, delefilter og terminaler, var det bare å koble opp "herligheten" til min Ella med KT88 rør
Signalkilde er under innspilling ShengYa S-10
Høytalerkabler består av "innbrente" DIY -kabler
, og signalkablene er også DIY.
Etter den laaaange oppvarmingstiden for CD-spiller og forsterker, begynte høytalerne å gi lyd fra seg. Lyden som kom, var urovekikende elendig. Det var null kontroll i lydbildet. Men heldigvis etter noen minutter stabiliserte alt seg. Roen senket seg både for høytaler og meg selv. Jeg ble overasket over hvor godt disse høytaleren spilte fra "første" stund. En god kontroll i alle ledd. Rett og slett en høytaler etter min smak. Ikke for skarp og ikke for dyp. Den coax-monterte diskanten jobber også med en utrolig nøyaktighet. Opprinnelig var jeg litt skeptisk til denne løsningen, men ser nå mange fordeler med denne monteringen. Siden denne sitter montert bak et filter (sentrum av bass / mellomtone) slipper jeg å tenke på dopapirtweaket. Her blir de skarpeste tonene filtrert bort, dersom de eksisterer. Lydforskyvningen mellom bass/mellomtone og diskant må også sies å ligge på bortimot null.
Når det gjelder klangen i kassene, skal kan jeg rett og slett ikke registrere noen klang. Kassene virker totalt døde, noe som overasket meg litt. Når man slår på kassene, er det ikke den kjente MDF-lyden (bump) vi hører, men en hardere lyd. Det er tydelig at kassene er så godt dempet og stive at disse spiller på lag med elementene.
Har alltid sverget til lukkede kasser, men dette var kasser med bassrefleksrør. Fryktet da "portplystring" og ukontrollert bass. Her ble jeg også positivt overasket. Den bassen som kom (kommer tilbake til bassen) var deilig å smidig. Dette skyldes trolig at kassene er dempet med 12 ounce polyfill. Fyllet ligger da helt inntil inntaket på bassporten (se bilde).
Til slutt, liker du bass, masse bass, da er ikke dette høytaleren for deg. Jo da den gir meg mer en nok bass, men tenker at mange vil savne noe. Dette var noe jeg viste før jeg bestilte høytalerne. Etter ca 30 timers lytting, har jeg ikke hørt noen utvikling i lydbildet, sett bort fra de første minuttene? Mulig at noe kommer til å skje, eller kanskje ikke?
Nå gjenstår det å få noen gode DIY høytaler-stativ, som fylles med sand. Legger med noen bilder under. Oljet for hånd og håndpolert. Her er det 3 lag olje, men er ikke helt fornøyd enda. Skal pusse kassene med 400 papir og så olje dem en gang til.
Noen stusser sikkert på plasseringen? Anlegget var rigget til på kjøkkenet, da det var ønskelig med litt taffelmusikk under et godt lag.