Det gjør jeg,legger så til det som passerDet er x-antall ulike standard svarmeldinger man nå kan velge på Finn ( Latskap skal lenge leve veit du). Man kan jo også etter-redigere de om man vil
Jeg ville f.eks. aldri solgt til noen som feilstaver phishing . Det er ikke skriveferdighetene som betyr mest for meg ifm kjøp/salg i det jeg i hovedsak selger/kjøper ved personlig fremmøte og totalvurderer motparten ved forsendelse. Hvis vedkommende virker troverdig og har tlf, adresse og gjerne facebook-konto el.l. pleier magefølelsen å si ok. Evnen til å kommunisere teller også (svarer på meldinger etc)Det er «barnelærdom» ift pishing o.l., at når det er feil i grammatikk ift det som annonseres så blokkerer du.
Så når jeg selger ski,bindinger,støvler o.l. og får nevnte setning, så ringer bjella naturlig nok.
Altså, frem til du gjorde meg oppmerksom på at dette er en standard melding.
Trykkleif er noe annet.
Kunne ikke dy meg. Jeg har handlet med ærlige og fine folk som knapt kan skrive navnet sitt, men evnen til å fremstå som troverdig var til stede.Hehe! Som jeg skrev, trykkleif teller ikke. Da kommer man inn på sårbare temaer som delvis ordblindhet
Jeg synes jo det. En melding tilpasset det som faktisk selges, og gjerne avsluttet Mvh. XX.Er det ikke så enkelt som å opprette en "personlig" kontakt, enten man kjøper eller selger.. tlf, bekreftet navn og adresse, etc....
Hvis motparten ikke vil identifisere seg, så holder man seg unna.....
Har kjøpt litt greier p åFinn, - verktøy, musikkinstrumenter o.l. - aldri hatt problemer, - men alltid kontakt med fulle opplysninger...
Det høres svært sammenfallende ut med mitt tilfelle, ja. Anbefaler at du også rapporterer dette til Finn.Mulig samme nordlending svindler tok kontakt med meg 5min etter jeg la ut ønsker kjøpt annonse på finn. Jobbet i bank, hadde aldri mulighet til å sende den i postoppkrav, bare via banken, pga god avtale . Ville gjerne ha hele beløpet inn på konto føre han sendte.... Uaktuelt sa jeg..... Halvparten da?? Fortsatt uaktuelt.... Postoppkrav eller cash når jeg har produktet i handa..... Det gikk ikke sa han. Tlf nr er ikke registrert og ikke på vips heller. 93626023.
Nei, det er ikke mulig. Ett punkt jeg også har lurt på. Hvordan har han tilgang på så mange nummer?Bare sånn for å lure på... kan man fortsatt gå i en kiosk ala Narvesen, 7-Eleven osv å kjøpe kontantkort uten å legitimere seg??
Jeg har hatt tjenstetelefon i mange år, men for rundt ti år siden ble det en nødløsning da den andre telefonen gikk i svart mens jeg var på reise....
Jeg er enig i at man fort blir litt mistenksom ved grammatikkfeil. Men jeg synes det er å ta litt for hardt i å automatisk blokkere på bakgrunn av det. For min del må det flere dårlige tegn til for det. Det kan jo til og med være en som har dysleksi eller er dårlig i norsk.Det er «barnelærdom» ift pishing o.l., at når det er feil i grammatikk ift det som annonseres så blokkerer du.
Så når jeg selger ski,bindinger,støvler o.l. og får nevnte setning, så ringer bjella naturlig nok.
Altså, frem til du gjorde meg oppmerksom på at dette er en standard melding.
Trykkleif er noe annet.
Jeg var rett og slett ikke klar over at den samme meldingen jeg fikk flere av var standard melding på finn.no, førJeg er enig i at man fort blir litt mistenksom ved grammatikkfeil. Men jeg synes det er å ta litt for hardt i å automatisk blokkere på bakgrunn av det. For min del må det flere dårlige tegn til for det. Det kan jo til og med være en som har dysleksi eller er dårlig i norsk.
Når det gjelder standardmeldingen du nevner, solgte jeg en vare for over 20 tusen rett før helga etter en slik melding som start på konversasjonen
Det er nok samme fyren som går igjen i flere av disse sakene. Jeg vil anbefale deg også å rapportere det til Finn. Hadde inntrykk av at de tok dette på alvor og var takknemlig for alle som rapporterte. Så lenge man har en velutviklet kritisk sans, så er Finn en ganske trygg og grei markedsplass.Pga av denne tråden så har jeg vært skeptisk til å legge ut ø.k. annonser på Finn. I dag la jeg ut en annonse på McIntosh C2200 Gold ø.k. Noen timer etterpå så fikk jeg telefon fra en i Nord-Norge som tilfeldigvis hadde en liggende å slenge. Han hadde kjøpt den ny, men hadde aldri brukt den. Med tanke på at disse var i salg på begynnelsen av 2000-tallet så var sannsynligheten liten. Bilder skulle han ordne og plutselig så fikk jeg 8-9 bilder av dem du finner når man googler denne forsterkeren
Jeg tenkte å rapportere dette til Finn, men vet ikke om det er noen vits. Jeg har bare et tlf.nr. som det ikke er registrert noe navn på.
Hæstkuk e litt lenger sør fra.Et stort dyrt sine genitalier?
Var det hæstkuk eller?
I tilfelle en ækte nordlending, kanskje m hang til søringkarantene
Nå har jeg rapportert det til Finn, så får vi se. Jeg har aldri blitt lurt, eller forsøkt lurt før nå. Når man driver litt med kjøp og salg av brukt utstyr og bor ute i "huttiheita", så blir det til at man tar noen sjangser av og til. Nå hadde jeg heldigvis lest denne tråden og visste med en gang at dette antageligvis forsøk på svindel, men det er jo ikke alle som snoker rundt her...Det er nok samme fyren som går igjen i flere av disse sakene. Jeg vil anbefale deg også å rapportere det til Finn. Hadde inntrykk av at de tok dette på alvor og var takknemlig for alle som rapporterte. Så lenge man har en velutviklet kritisk sans, så er Finn en ganske trygg og grei markedsplass.
Litt vanskelig i og med at FINN kun formidler kontakt mellom kjøper og selger.Tror finn må finne en løsning på denne type svindel. Bank id innlogging er vel et skritt i riktig retning..
Hørtes ut som samme karen jeg gikk i fella til 2 juledag for en par år siden,burde blinket rødt her også men jeg satt i sosialt selskap å ble så gla når han ringte og hadde varen jeg etterspurte på finn til en veldig hyggelig pris at jeg benyttet selv straksoverføring før jeg etter 20-30 min fattett mistanke,da jeg fant bildene han sendte meg på google ble det flathånda klask i tryneHar selv blitt lurt av en "nordlenning" på finn. Jævlig irriterende men min egen skyld siden alle varsellampene burde ha blinket heftig. Var ekstremt stresset grunne en avtale jeg var for sen til og selger ønsket straksoverføring.
Selges igjenJo... snakkede med ham på det telefonnummeret.
Forstod ikke så veldig meget af, hvad han sagde .... Men spurgte ham specifikt, om det var sikkert, at høyttalerne var mine, og jo.... helt sikkert.
Da havde han vist allerede bildt @Brombrom inn, at jeg havde trukket mig og solgt dem til ham også
Sidste besked fra ham var den 4/1 kl. 19.30 hvor jeg bad om trackingnummer. Han skrev, at har slett ikke var kommet til det endnu, og han stadig var på job.
Siden da.......... Ingenting.
Takk for deling. Jeg har blitt svindlet av samme dama ved forsøk på kjøp av en PS5. Denne gangen fra 41266275. Jeg la ut en "ønskes kjøpt" annonse på FINN og hun sendte en melding. Jeg prøvde å forebygge ved å få facebook-profilen hennes og gjøre avtalen over Messenger. Jeg overførte dessverre et depositum via Vipps på samme nr. Etter et par dager uten noe mer info fra henne om forsendelse ringte jeg. Hun svarte og sa at det var søstern som skulle sunde, så hun hadde ikke detaljene der. Jeg har blitt mer og mer skeptisk og etter flere vage svar klarte jeg i dag å google meg frem til denne tråden. Jeg ringte og konfronterte henne, da ble hun litt mutt og måtte legge på fordi hun hadde besøk. I morgen anmelder jeg. Har allerede rapportert til Messenger/facebook.Ifølge 180.no heter vedkommende som eier telefon nr Ingrid Merete Sæther. Tlf 929 94469.
Kan til info si at dette mennesket overhode ikke eier noe form for anger eller i det minste tror de gjør noe galt med å forsøke svindle..Takk for deling. Jeg har blitt svindlet av samme dama ved forsøk på kjøp av en PS5. Denne gangen fra 41266275. Jeg la ut en "ønskes kjøpt" annonse på FINN og hun sendte en melding. Jeg prøvde å forebygge ved å få facebook-profilen hennes og gjøre avtalen over Messenger. Jeg overførte dessverre et depositum via Vipps på samme nr. Etter et par dager uten noe mer info fra henne om forsendelse ringte jeg. Hun svarte og sa at det var søstern som skulle sunde, så hun hadde ikke detaljene der. Jeg har blitt mer og mer skeptisk og etter flere vage svar klarte jeg i dag å google meg frem til denne tråden. Jeg ringte og konfronterte henne, da ble hun litt mutt og måtte legge på fordi hun hadde besøk. I morgen anmelder jeg. Har allerede rapportert til Messenger/facebook.
Problemet er at hennes sak vil stå sterkere i rettsystemet enn din. For individets integritet ansees som mer verdifult enn materielle gjenstander eller penger. Gitt at det ikke er offentlige som er blitt offer.Kan til info si at dette mennesket overhode ikke eier noe form for anger eller i det minste tror de gjør noe galt med å forsøke svindle..
Noen uker etter leg la ut posten her fikk jeg sms med at hun skulle anmelde meg for å ha hengt henne ut offentlig. For det var virkelig ikke greit.
Når jeg da spurte om det var greit å prøve svindle folk for flere tusen kroner så var det liksom ikke noe galt..
Så totalt blottet for fornuft og strengt tatt inteligens.
Ba henne pent om å dra til en varm plass og at jeg så fram med glede til å motta anmeldelse
Stille ble det.