Diverse Advarsel mot kjøp på FINN.no

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.951
    Torget vurderinger
    1
    Svært få som gidder personlig oppmøte for å kjøpe noe også for tiden. Blir også flere av de som lager en avtale, også hører man ikke noe mer fra de (spesielt om man har noe på gi bort!).
    Fikk 20 meldinger om dagen med avtaler på en sofa jeg skulle gi bort en gang, tok vel 5 dager å få gitt den bort. De ødelegger jo også for de som kanskje trenger det mest.
    Litt vanlig folkeskikk er visstnok for mye å forlange, blir man forsinket så er det jo normal etikette å si ifra.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så finn tilbyr subsidierte priser for frakt også for å lure folk til å bruke fiks ferdig.
    Jeg tilbyr kjøper et avslag for å ta det på gamle måten, er ikke det godt nok så kan det være samme med hele greia.
    Er kanskje litt sta, men finn har jo allerede hele markedet for bruktsalg i Norge. Før vi vet ordet av det har de kontroll på transport og oppgjør også.
    Egentlig ekstremt motstander av vipps også men det er nesten ingen som vil ha cash eller bankoverføring lenger..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    "Kan sendes" setter jeg alltid i mine annonser, likeledes at jeg sender med Posten, med forsikring og sporing. Nå er det stort sett saker og ting som koster litt da, ikke en og en bok til 25,- eller annet stash til ingen penger. Aldri hatt problem med at folk ikke aksepterer dette. Sto over et kjøp for en tid tilbake da vedkomendeinsisterte på Helt hjem..

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg slått av 200kr (4% av prisen) som burde gi et insentiv så ser vi.
    Noen prinsipper må man ha :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.592
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Som når Finn tilbyr "Smidig MC-handel". Det finnes ikke mekanisme for å håndtere heftelser som skal løses ut på et kjøp.

Jeg trodde ikke mine egne øyne når jeg fikk svar på det spørsmålet fra support...

Johan-Kr

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Når man legger ut ny annonse nå så må man velge mellom ulike pakkestørrelser eller «jeg kan ikke sende», hvilket bare betyr at jeg ordner frakt selv. Jøvlig irriterende hvordan de pusher fiks ferdig.
    Men selv det var styrete å velge bort nå og rett etter jeg la ut annonsen fikk jeg melding fra finn.. Noen vil kjøpe varen din legg til fiks ferdig så får du solgt den med en gang....
    Yesh right det skjer I løpet av et minutt etter jeg la den ut

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.109
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Fatter ikke sutringen med Fiks Ferdig.... Har hatt sikkert 20 knirkefrie handler med både kjøp og salg... Helt supert !
    Har brukt det på små skit ting.. men på dyr stereo er det ikke et alternativ.
    Har blitt forsøkt lurt av kjøper på en forsterker der en gang så etter det ba jeg support på Finn samt hele det fiks ferdig greia reise når det kommer til sånne ting.

Man satt med null beskyttelse som selger..

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    503
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår heller ikke sutringen mot Fiks ferdig".
    Forrige måned solgte jeg en senterhøyttaler som jeg la ut her på sentralen og på Finn.no.
    Hadde originalesken, så det var bare å fylle inn målene da jeg fylte ut annonsen.

Kjøper valgte "Fiks ferdig" på Finn, og dagen etter at pakken var hentet fikk jeg pengene på konto.(Det er frivillig å bruke "Fiks ferdig", selv om selger tilbyr det, en kan fint sende som Norgespakke)
    Om kjøper vil være vanskelig, så kan det like gjerne skje om du sender pakken som Norgespakke.
    Hvis jeg er "drittsekk" og sender en eske med "murstein, så får jeg heller ikke pengene mine av kjøper.
    Om du som selger er "drittsekk" og har krevd forhåndsbetaling via Vipps, og pengene er på konto, så er det jo mye lettere å svindle ved å ikke sende varen, enn å bruke "Fiks ferdig".

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.429
    Fatter ikke sutringen med Fiks Ferdig.... Har hatt sikkert 20 knirkefrie handler med både kjøp og salg... Helt supert !
    Samme erfaring har jeg hatt. Fungerer knirkefritt. Ikke noe tull med kjøpere som ikke betaler, dersom kjøper ikke henter varen blir den returnert og selger får pengene.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    14.962
    Sted
    Interiore Simplicitate
    "Sutringen" for min del skyldes først og fremst at finn.no prøver å gjøre det så vanskelig som mulig å omgå, de skal prakke løsningen
    på alle. Kjøper på sin side oppfordres til å be selger om fiks-ferdig, selv om selger har valgt å legge ut annonsen uten.

Så sitter finn.no og ruger på pengene noen dager, først mens forsendelsen finner sted, pluss noen dager til selvsagt.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det her tok en interessant vending
    ble kontaktet av enda en fyr som spurte om fiks ferdig, svarte som vanlig og etter litt om og men viser det seg at vi selger det samme. Vi har begge aktivt valgt vekk fiks ferdig. Kjøper prøver å presse prisen hans ned ved å si at jeg kan tilby bedre pris med fiks ferdig.
    Hva feiler det folk?
    Pruting er lov, men å tro man gjør gode kjøp med sleipe triks og juging, det er ikke greit.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Antall liker
    602
    Helt Hjem har jeg kjørt for, det starter å bli lenge siden.

Kan ikke si hvordan de er i dag, men den gang ville jeg aldri funnet på å sende noe med dem. Gud hjelpe meg hvor mye rot det var og hvor mange saker det ble den gang.

Men skjer mange forandringer i transportbransjen, nær sagt konstant, så forhåpentligvis både håndteres gods bedre i dag og rutinene kan være bedre. Men klart at inntrykkene sitter i og Posten hadde føles mye tryggere å benytte for egen del i alle fall.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    14.811
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Har kjøp og solgt mer enn 200 ganger på Finn. Aldri hatt problem med verken betaling eller levering. Har brukt både forskudd og fix ferdig, og levering med Posten eller Helt hjem. Aldri solgt og sendt med Postnord.
    Én eneste gang har jeg hatt verre problem enn forsinkelse ved kjøp, og det ble løst det også (Posten).

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.163
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Helt Hjem er uaktuelt for meg å bruke - både ved kjøp og salg.
    Mistet totalt tillit til de etter at en pakke jeg skulle sende ikke ble hentet på 2dre døgnet. Plassert utenfor døren m/angivelse om 2dre dør til v.
    I vårt område er det avisbudet som henter/leverer for Helt Hjem.
    Kundeservice hevdet at budet som skulle hente hadde meldt at han hadde lett etter pakken begge dager, men ikke funnet den.
    Jeg forklarte de at i natt kom det 10cm snø, avisen er levert, men det var ingen spor i snøen fra postkassene og inn til huset der pakken sto. Så veldig nøye har han vel da ikke lett?
    Betalt porto ble refundert, og jeg leverte pakken på Posten samme ettermiddag.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    356
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    3
    Nå var ikke dette på Finn, men ble litt mistenksom etter noen mailer med en engelskmann.

Takk og pris for at det går å google bilder av en annonse på nett.
    Fikk et tilbud på et par Gm70 blokker, som jeg syntes var nesten for billige....
    Og har du sett. Bildene var fra en Polsk annonse fra 2019.:(

Og der var det også en svenske med et bilde fra UK Audio Mart.
    Skal ikke være lett dette ser det ut til.
    2 kjeltringer til nå pluss en sur tysker og en polakk som ikke svarer.:rolleyes:

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.501
    Torget vurderinger
    2
    Fikk denne suspekte meldingen fra Helt Hjem.
    Når avsender har adressen min hva skal de med mer info? Suspekt, så jeg ignorerte denne. Kjenner ikke til 4PX heller. Men venter på en pakke fra noen andre som burde vært her nå. Kan ikke folk bruke Posten , bare tull og kluss med PostNord og DHL.
    IMG_8297.jpeg

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.540
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Hva er suspekt med at helthjem vil vite hvilken etasje du bor i og hva som står på døra? Det er vanskelig for dem å levere pakke til deg om natten uten den kunnskapen. Eller er det 4PX som er problemet? 4PX Worldwide Express - The 4PX Expresses Globally. Jeg tror du trygt kan svare på den SMSen, særlig hvis du venter på pakke fra Asia.:)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.109
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    21
    Problemet med "helt hjem" er at de ikke har postens systemnøkkel, det betyr at skal de hente eller levere en pakke hos deg om natten så må den henge på utsiden av borettslagets postkasser. Det fungerer dårlig i byene våre der det reker suspekte individer rundt om for å stjele. Det er jo heller ingen risiko ved å gjøre det.
    Derfor bruker jeg aldri "fiks ferdig" på Finn og heller ikke firmaer som bruker tjenesten "helt hjem"

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.540
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Problemet med "helt hjem" er at de ikke har postens systemnøkkel, det betyr at skal de hente eller levere en pakke hos deg om natten så må den henge på utsiden av borettslagets postkasser. Det fungerer dårlig i byene våre der det reker suspekte individer rundt om for å stjele. Det er jo heller ingen risiko ved å gjøre det.
    Derfor bruker jeg aldri "fiks ferdig" på Finn og heller ikke firmaer som bruker tjenesten "helt hjem"
    Det du sier her er feil. Det er mulig de ikke har postens systemnøkkel til postkassene, men de har nøkkel til hoveddør i det sameiet jeg bor i og jeg får pakker om natten på dørmatten i 3. etasje. De leverer bestandig på dørmatten og aldri i postkassen. Her i sameiet fungerer Helthjem utmerket.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.253
    alle snus pakkene jeg fikk fra helthjem la de på asfalten utenfor blokken 5-6 om natta av en eller annen grunn.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Vært et problem i området jeg bor at folk følger etter helthjem budene og tar pakker umiddelbart etter levering.. synes den sms så litt suspekt ut men kan ikke se link eller verifisere avsender utfra bildet

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.109
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    21
    Det du sier her er feil. Det er mulig de ikke har postens systemnøkkel til postkassene, men de har nøkkel til hoveddør i det sameiet jeg bor i og jeg får pakker om natten på dørmatten i 3. etasje. De leverer bestandig på dørmatten og aldri i postkassen. Her i sameiet fungerer Helthjem utmerket.
    Det jeg sier er ikke feil. Jeg har snakket med Posten og det er kun Posten og Bring som har nøkler til systempostkassene. At Helthjem har nøkkel til døra i sameiet er noe sameiet står for. Jeg prøvde å bruke "fiks ferdig" ved salg på Finn og fikk da beskjed av Helthjem om å legge det jeg hadde solgt ut i min postkasse før kl. 23.00 samme kveld. Det gjorde jeg. Men dagen etterpå fikk jeg beskjed om at den ikke var hentet fordi de ikke hadde nøkkel og at jeg måtte kontakte kundeservicen hos Helthjem. Jeg kansellerte salget....
    Jeg har sett naboer som har kjøpt varer fra Helthjem og de henges på postkassa med en stålkrok, men det er mulig de har begynt å legge de på dørmattene her, men hva hjelper det når vi bor i rekkehus med dørmattene synlige og lett tilgjengelige for Gud og hvermann.
    Det jeg liker å bruke er Instabox, Posten eller Postnord.

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.501
    Torget vurderinger
    2
    Hva er suspekt med at helthjem vil vite hvilken etasje du bor i og hva som står på døra? Det er vanskelig for dem å levere pakke til deg om natten uten den kunnskapen. Eller er det 4PX som er problemet? 4PX Worldwide Express - The 4PX Expresses Globally. Jeg tror du trygt kan svare på den SMSen, særlig hvis du venter på pakke fra Asia.:)
    Pakken er fra Hamar.Hva med å ringe på inngangsdøren, navnet mitt står der. Er ingen hjemme kommer de uansett ikke inn.. og å legge den på gaten er ingen løsning.
    Normale Transportører leverer på hentested om ingen er hjemme eller de ikke har tilgang til postkassen .

som @Terje-A beskriver, folk bør holde seg unna slike dustetransortører . Vi bor ikke i Kardemomme by hvor dørene er ulåste og ting får ligge i fred på dørmatter

Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.501
    Torget vurderinger
    2
    Leverandør bekrefter ingen kjennskap til heltHhjem 4PX .’,så mistanken om svindelforsøk er ikke blitt mindre

Det er Posten som leverer pakken, rett i postkassen din. 4PX er ikke noe jeg har hørt om, vi bruker bare Posten/Bring direkte, og ingen "andre" tjenester. Står det noe konkret om oss i meldingen? :-/

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.109
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    21
    Pakken er fra Hamar.Hva med å ringe på inngangsdøren, navnet mitt står der. Er ingen hjemme kommer de uansett ikke inn.. og å legge den på gaten er ingen løsning.
    Normale Transportører leverer på hentested om ingen er hjemme eller de ikke har tilgang til postkassen .

som @Terje-A beskriver, folk bør holde seg unna slike dustetransortører . Vi bor ikke i Kardemomme by hvor dørene er ulåste og ting får ligge i fred på dørmatter
    Men det er dessverre mange som tror at verden er som Kardemomme by.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.055
    Torget vurderinger
    5
    Hei!

Helt hjem kan ha avtale med distribusjonsselskap som leverer f.eks. papirutgave av aviser, eller andre trykte medier. Disse har normalt tilgang til felles postkasser i fellesarealer. Praksis kan derfor variere mellom ulike sameier/ borettslag om Helt hjem har tilgang eller ikke. Tilgang kan være gitt til distributør for å levere aviser. Distributør har så senere blitt representant for Helt hjem. En av eierne er Amedia.

Må vel erkjenne ut fra erfaringer at det kan svikte for både den ene og den andre distributøren. Unntaket er en lokal representant for ett av de store internasjonale selskapene, som alltid ringer i forkant, og som gjerne tar vare på varene som er bestilt, til det passer oss å ta i mot.

Dog er man helt ferdig med Helt hjem, dessverre.

mvh Olav E

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.563
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

helt hjem kommer jo stort sett på natta så skjønner godt at de ikke vil ringe på hos folk..

StoneFree

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.04.2023
    Antall liker
    139
    Sted
    Kølis
    Jeg har fått levert mange pakker med Helthjem, uproblematisk - enn så lenge. Stort sett ting fra Finn og Temu.
    Nå bor jeg i det som kan betegnes som det sentrale østlandsområdet, og min forståelse er at pakker blir levert med det lokale avisbudet. Jeg holder til i en blokkleilighet, og ting kommer på dørmatta, ikke i postkassa. Med SMS sånn ved syvtiden om morgenen. Jeg hadde blitt dritsur hvis de hadde ringt på.

Om jeg på død og liv skal kritisere noe, så må det være at pakker - med min begrensete erfaring - kunne ha blitt levert en dag eller to tidligere ut fra når de er plukket opp hos avsender / frigjort fra tollbehandling, men det er bagateller. Posten, derimot, må innimellom gå gjennom utleveringssted selv om leilighetsnummer står på pakka og etasje står på postkassa.

Vi har alle forskjellige erfaringer.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.109
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    21
    Hei!

Helt hjem kan ha avtale med distribusjonsselskap som leverer f.eks. papirutgave av aviser, eller andre trykte medier. Disse har normalt tilgang til felles postkasser i fellesarealer. Praksis kan derfor variere mellom ulike sameier/ borettslag om Helt hjem har tilgang eller ikke. Tilgang kan være gitt til distributør for å levere aviser. Distributør har så senere blitt representant for Helt hjem. En av eierne er Amedia.

Må vel erkjenne ut fra erfaringer at det kan svikte for både den ene og den andre distributøren. Unntaket er en lokal representant for ett av de store internasjonale selskapene, som alltid ringer i forkant, og som gjerne tar vare på varene som er bestilt, til det passer oss å ta i mot.

Dog er man helt ferdig med Helt hjem, dessverre.

mvh Olav E
    Med fellesarealer så menes det områder bak en låst dør i sameier og borettslag. Dette er en vanlig systempostkasse;
    systempostkasser-robust-615702.jpg
    Og Helthjem hadde altså ikke nøkkel til låsen øverst som gir tilgang til det som er i postkassene. Den nøkkelen er det kun Posten og Bring som har ifølge det lokale postbud som kjører rundt her på en Paxster.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    1.055
    Torget vurderinger
    5
    Med fellesarealer så menes det områder bak en låst dør i sameier og borettslag. Dette er en vanlig systempostkasse;
    Vis vedlegget 1135730
    Og Helthjem hadde altså ikke nøkkel til låsen øverst som gir tilgang til det som er i postkassene. Den nøkkelen er det kun Posten og Bring som har ifølge det lokale postbud som kjører rundt her på en Paxster.
    Hei igjen!

Det kan være riktig det ditt lokale postbud sier om ditt område. Men der det leveres aviser til abonnenter som bor i sameier og eller borettslag, og det er montert felles systempostkasser inne i fellesarealet, har normalt, dersom aviser ikke er avtalt levert på dør/dørmatte hos hver enkelt beboer, også avisdistribusjonen nøkkel til systempostkassene. Og dersom distributøren av avisene også har avtale med Helt hjem, så ….. 😉

Mvh Olav E

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.591
    Platekompaniet har valget "utleveringsted" om en ikke vil ha det hjem på dørmatten tidlig om morgenen.
    Det er en "post i butikk" er jeg bor (Stavanger) og er butikken jeg vanligvis handler i, så dette er et greit valg.

For noen få år siden bestilte jeg litt Blu-Ray og CD'er fra Amazon , Tyskland.
    Med DHL var det flere ganger her dagen etter bestilling. Super service.
    De hadde også et valg om å hente på et utleveringsted, dengang - og kanskje enda - noen bokser ved den lokale Rema'en.
    Virket helt sikkert det opplegget.

Til og med Bring har klart å levere alle mine bestillinger fra Presto. Noen ganger har det tatt litt tid, men pakken har alltid dukket opp til slutt.
    Og alltid i "Post i butikk" leveringsstedet.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.052
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt på siden... Jeg har handlet mye fra Elfa i jobbsammenheng... da Distrelec-gruppen kjøpte opp Elfa, og levering stort sett gikk fr Nederland via DHL, var det oftest mindre enn 20 timer til Oslo... og gjerne opptil ei uke videre nordover... med Postnord eller Bring.....:cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn