Advarsel

T

Thomas_Lutro

Gjest
Jeg har i den "modne" alder av 34 år begynt å ta lappen. Teorien er bestått med klar margin, men den praktiske delen vil være i fokus fremover. Jeg anbefaler derfor alle som har livet kjært å oppholde seg i 2.etg. eller høyere inntil videre.  :D

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Jammen si nå ihvertfall hvilken del av landet som må holde seg innendørs da mann  ;D  ;D

Og lykke til forresten.  :)

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Hadde vært kjekt å vite..Langt unna Halden, håper jeg :-/

T

Thomas_Lutro

Gjest
Det er en drivstofføkonomisk liten jævel jeg øver med, så alt mellom Lidnesnes og Nordkapp er farlig område...

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Skummelt!

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Det er en drivstofføkonomisk liten jævel jeg øver med, så alt mellom Lidnesnes og Nordkapp er farlig område...
Dette er psykisk terror :mad:. Jeg har nå flyttet anlegget opp i 2. etasje, og ringt og sagt at jeg ikke kommer på jobb på en stund! Hmm,.....takk Shoganai ;D

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Lykke til, og kjør forsiktigt  ;D

Tom-Erik

J

justincaz

Gjest
bil er farlige greier. ikke mange meterene å gå på, ikke i 200+ iallefall :D

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Kjør i vei, du! Jeg sitter i 2 etg. med helhjelm på, og NRK Trafikk på maks volum.

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
- drivstofføkonomisk...? Jeg spyler deg av fangern ved neste vask 8)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Slik så det ut etter at dattera mi hadde sin første "kjøretime"....med meg som co-pilot ;)

Kjører rundt m en stor, rød L for tiden...

T

Thomas_Lutro

Gjest
Dette ser da riktig koselig ut. Grolsch er meget velsmakene øl, og flere av flaskene er hele. Det gjelder bare å gjemme unna litt "roadkill" før viltnemnda kommer, og ikke åpne flaskene før kullsyra har roet seg en smule....

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Slik så det ut etter at dattera mi hadde sin første "kjøretime"....med meg som co-pilot  ;)

Kjører rundt m en stor, rød L for tiden...

Snakk om alkoholmisbruk i stor skala................
8)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Jeg har i den "modne" alder av 34 år begynt å ta lappen. Teorien er bestått med klar margin, men den praktiske delen vil være i fokus fremover. Jeg anbefaler derfor alle som har livet kjært å oppholde seg i 2.etg. eller høyere inntil videre.  :D
Oppholder meg i 11. etg., håper det holder.. Ellers vil jeg anbefale alle å kjøre forsiktig. Er en av de svært få heldige som har overlevd en front til frontkollisjon uten airbag i +100 km/t.

T

Thomas_Lutro

Gjest
En liten heia staten.

Jeg tok teoriprøven og besto som nevnt med klar margin i september. Nå har jeg ikke hatt tid til å kjøre nok til å ta prøven før jul. Overgangsordningen for oss som begynte for lenge siden er nå avviklet.

Følgende skjer derfor: Jeg må på "trafikalt grunnkurs". Dette er et teorikurs som jeg altså nå må gjennomføre. Det koster kr. 2500,- og første pulje er ferdig 16. januar på skolen jeg bruker. Den beståtte teoriprøven gjelder fortsatt, så jeg trenger bare å være tilstede på kurset, ikke lære noe. Jeg får ikke øvelseskjøre før kurset er gjennomført. Hadde det ikke vært for denne ytterst elegante avgjørelsen fra myndighetene, kunne jeg vært i gang med den obligatoriske kjøringen i løpet av uka (og kr. 2500,- rikere).

Er det rart at antistatpartiet (ikke ECO-3) har så stor oppslutning??

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
UFF dette er for dumt Shoganai.

Jeg har forstått det slik at om du er ferdig med alt det obligatoriske som teoriprøven, glattkjøring, forbikjøring og mørkekjøring kan du fortsatt kjøre opp på den gamle ordningen (dvs slippe trafikaltgrunnkurs) før april.

Men, den nye ordningen virker meget lovende, ingenting er mer lærerrikt enn å sitte ved siden kjørelæreren når han kjører i mørket :D

Lin

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Antall liker
0
En liten heia staten.

Jeg tok teoriprøven og besto som nevnt  med klar margin i september. Nå har jeg ikke hatt tid til å kjøre nok til å ta prøven før jul. Overgangsordningen for oss som begynte for lenge siden er nå avviklet.

Følgende skjer derfor: Jeg må på "trafikalt grunnkurs". Dette er et teorikurs som jeg altså nå må gjennomføre. Det koster kr. 2500,- og første pulje er ferdig 16. januar på skolen jeg bruker. Den beståtte teoriprøven gjelder fortsatt, så jeg trenger bare å være tilstede på kurset, ikke lære noe. Jeg får ikke øvelseskjøre før kurset er gjennomført. Hadde det ikke vært for denne ytterst elegante avgjørelsen fra myndighetene, kunne jeg vært i gang med den obligatoriske kjøringen i løpet av uka (og kr. 2500,- rikere).

Er det rart at antistatpartiet (ikke ECO-3) har så stor oppslutning??
Jeg synes det er flott at staten tar ansvar for å holde deg unna gatene. Med bakgrunn i dine utsagn vedr. egne ferdigheter kommer jeg til å puste lettere, i alle fall ut januar måned :p

T

Thomas_Lutro

Gjest
....ingenting er mer lærerrikt enn å sitte ved siden kjørelæreren når han kjører i mørket :D

Lin
Det hadde uansett ikke kostet mer enn kr. 450,- pr. 45 min. Det er vel heller de fire kveldene med teori som gir meg det kraftigste utslettet. Noen som vet hvor stor den nye teoriboka er og kan foreslå noen gode tegneserier som passer inni?

T

Thomas_Lutro

Gjest
Jeg synes det er flott at staten tar ansvar for å holde deg unna gatene. Med bakgrunn i dine utsagn vedr. egne ferdigheter kommer jeg til å puste lettere, i alle fall ut januar måned  :p
Nyt dine 16 dager ferie, de er vel fortjent. :D

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
treffer du meg får du 10 000 kr i premie for da er du litt for god.

Shoganai

Fersking
Ble medlem
19.08.2006
Antall liker
0
FÆÆRDIIIG!!

Som om det ikke var nok med staten og sånn....

Før jeg fikk tilsendt tillatelsen til å øvingskjøre, datt det jaggu ca. 3,5 meter snø i Oslo. Pause.

Da jeg omsider kom i gang, måtte jeg vente til etter påske før de fant en annen elev og ledig time til glattkjøring. Pause.

Så ble jeg naturligvis blakk. Pause, pause, pause, pause..

Så måtte jeg jo vente på makker til landeveiskurset. Pause.

Ingen tror vel at jeg ble bedre til å kjøre mens jeg hadde pausene mine. Dessuten var jeg rikelig klønete fra før....

Sluttstatus er kr. 48.171,- til kjøreskole og trafikkstasjon.

Vennligst ikke et ord om hva annet jeg kunne fått for pengene.

Når det gjelder trygghet for dere andre:

Har jeg blitt så flink at faren er over?

Har jeg blitt farligere uten "shotgun" med eget pedalsett?

Time will show........................ ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Poden har no mista hifiinteressa og er på kik etter ein Polo eller Golf i 60 kkr klassen....synd, han har bygd rørforsterkar og testa høgtalarar og fått masse kompetanse få andre 18-åringar har. Og så endar han med å køyre rundt i ein bil....

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
FÆÆRDIIIG!!

Sluttstatus er kr. 48.171,- til kjøreskole og trafikkstasjon.
det var da helt extremt, :eek: kjørte opp for ca 1,5 år siden, og det ble da godt under 15k, kansje en 12-13k.

Shoganai

Fersking
Ble medlem
19.08.2006
Antall liker
0
det var da helt extremt, :eek: kjørte opp for ca 1,5 år siden, og det ble da godt under 15k, kansje en 12-13k.
Sånn er det ikke lenger. Her følger de obligatoriske utleggene med priser fra kjøreskolen jeg brukte:

Trafikalt grunnkurs (inkl. bok):      
2500,-​
Glattkjøring:                
2550,-​
Baneleie:                      
800,-​
Landeveiskjøring:        
5200,-​
Teoriprøve:                    
335,-​
Oppkjøring (til skolen)
2200,-​
Oppkjøring (gebyr):      
835,-​
Bilde:                              
62,-​
Førerkort:                      
295,-​

Til sammen:              
14.777,-  ​

Uten en eneste "vanlig" kjøretime.

Dette inkluderer kanskje bestikkelsene også!? ;)

;D
Hadde jeg hatt vett til å bestikke, osv...

Det skulle latt seg gjøre å kjøpe litt velvilje fra en fattig statsansatt for mindre enn dette.

;)

L

Lydtekniker

Gjest
Til sammen:              
14.777,-  ​

Uten en eneste "vanlig" kjøretime.
Herrejemini! Da jeg tok sertifikatet i 1998, endte jeg opp på rundt 15.000 for hele sullamitten, inkludert 9 kjøretimer i tillegg til det obligatoriske...

...og min forhenværende kjørelærer kjører nå rundt i en F355, så til og med da har han tatt seg godt betalt.

....synd, han har bygd rørforsterkar og testa høgtalarar og fått masse kompetanse få andre 18-åringar har. Og så endar han med å køyre rundt i ein bil....
Du mener han burde kjørt rundt i en forsterker isteden? ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.433
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg brukte 10 timar a kr 100, og 2 av desse var teori. Dessutan betalte eg eit gebyr på 50 - 60 kr for oppkøyringa. Dette sertifikatet var betre enn dei de får, sidan eg vart kompetent til å køyre doningar opp til 7,5 tonn......

Elles kunne poden kjøpt eit stereoanlegg, eller ein båt, som eg kunne hjulpe han med å passe medan han var ute og køyrde for kompisane som ville ha privatsjåfør i helga.....(eg har fått brutale innskrenkingar av lytterom #3 etter at rommet er annektert av min no heimebuande son.)

S

slowmotion

Gjest
Ja, det var bedre før :)

Jeg hadde ikke en gang teorikurs da jeg tok billappen,
siden jeg allerede hadde motorsykkellappen.

Så: 9 kjøretimer, ta lappen, ferdig.
Så kunne jeg kjøre bil.
Dette var i 1976.

Og da jeg tok motorsykkellappen var det enda enklere:
Ingen kjøretimer, kjøre opp, ferdig.
Nå kan dere angre på at dere ikke tok lappen den gang!  ;D

Åja: med den lappen kan jeg kjøre lastebil opp til 7,5 tonn med henger... ;D

;)

S

slowmotion

Gjest
Elles kunne poden kjøpt eit stereoanlegg, eller ein båt, som eg kunne hjulpe han med å passe medan han var ute og køyrde for kompisane som ville ha privatsjåfør i helga.....(eg har fått brutale innskrenkingar av lytterom #3 etter at rommet er annektert av min no heimebuande son.)
Kansje podens plutselige bilinteresse har noe med damer å gjøre? ;D

Dessuten, siden du har 3 lytterom er det vel ikke så farlig?

:D

J

Jurassic

Gjest
Tror lappen min for lastebil opp til 32 tonn kom paa underkant av 2000 kroner. Billappen kom paa noe under 10 og sykkellappen paa en 5 6 tusen.
Naa er jeg fodt i 79 da og det er mer enn 5 aar siden jeg tok noe forerkort men jeg fatter ikke at det kan bli saa dyrt for enkelte jeg.
Istedenfor aa ta uendelig med kjoretimer bor folk heller kjore opp paa ode steder som f. eks Finnsnes [der jeg kjorte opp med lastebil] eller Alta hvor det er oversiktlig og nesten ikke trafikk og saa heller risikere noen bonustap og smeller naar en kommer til byen 8)

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
MC-lappen, lettvekter: Kjøre opp, ingen timer - ble automatisk gjeldende stor mc ved fylte 18 år. Dette var 1972. Har lappen på stor MC enda.
Billappen: Fem timer, så kjøre opp. Kostet 420 kroner.

Det rare er at undersøkelser viser at de som kjører opp i dag ikke er bedre sjåfører oss gamle.

Sønen kjørte opp for fem år siden. Det kostet vel omtrent 15000...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.079
Torget vurderinger
2
Å ta lappen er ikke alltid det dyreste, kan i mange tilfeller være vel så dyrt å miste den.

J

Jurassic

Gjest
Derfor en boer bo paa et sted hvor Lensmannen slutter halv 4 og hvor UP ikke gidder aa ta turen innom....
Er sinnsykt irriterende aa ikke ha norsk tastatur

L

Lydtekniker

Gjest
Å ta lappen er ikke alltid det dyreste, kan i mange tilfeller være vel så dyrt å miste den.
Aye! Mista lappen i fjor sommer pga. at jeg kjørte på ei jente i et fotgjengerfelt (fikk sola i øynene og så ikke at det hadde blitt rødt - et øyeblikks uoppmerksomhet, så er det gjort!). Kjørte ikke fort da, og det gikk bra med jenta, men 8500 i statskassa, halvt år uten lappen, tapt arbeidsinntekt og anmerkning på rullebladet smakte ikke noe særlig...

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
203
Tok kl.C i fjor,kosta ca 30',men gikk i +,da arbeidsgiver betalte hele greia.Kjøring til kurs 12 mil t/r. Men det som sjokkerte meg mest var glattkjøringen,ca 50, full brems,stoppet etter 125M.Litt å tenke på når en har en trailer i bakspeilet på vinterføre.Hjelper lite med asb og div når det som kommer bak bruker 5 ganger så lang tid på og stoppe.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hjelper lite med asb og div når det som kommer bak bruker 5 ganger så lang tid på og stoppe.
Er det riktig? Jeg mener å ha lest at en trailer har lik bremselengde med en personbil.

Økt vekt gir også økt friksjon.

Topp Bunn