Adytons venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Sett mange anbefale Rhea II. Etter å ha hatt de og byttet til Paradigm Sub 1 er det noe helt annet. Bedre kontroll og mulighet for å dele høyere (180 Hz). Høyere deling gjør at man får fyldigere stemme-klang som mange ser som ankepunktet til Adyton. Har også prøvd med B&W-subbene i oppsettet og det fungerer også veldig bra. Føler at Rhea II er forbigått av mange subber nå. Uten å ha hørt de med Adyton vil jeg tippe at Rel 212 vil funke bra og også nye A-serie-subben til Magico. Aktiv deling er også et must 😊 Veien til eksellent lyd på Adyton er å legge mesteparten av pengene i subwoofer og deling (jeg bruker Devialet 440). Glem kabler, strømrens, dyr streaming etc. før dette er på plass. Og etterpå låter det så bra at du likevel går på en seriøs økonomisk smell på alle de andre produktene for å få det enda bedre 😂
    Jeg leste nylig fra Joachim Gerhard at driver teknologi er så videreutviklet de siste 15 årene at man nå får minst 10 til 12 dB mere dynamikk ut av tilsvarende type drivere med samme forvrengning. Han ser forøvrig ut til å bruke mye SB acoustics. Dette var ikke spesielt myntet på sub drivere men var av mere generell art. Det gjelder sikkert også sub-drivere.

    Det alene betyr vel at nyutviklede subwoofere med ny teknologi har gode muligheter for å være bedre på alle områder. Jeg har investert i 4 stk Rhea II, men tror vel det kan bli et steg "opp" en gang, men det er godt frem i tid isåfall. Hadde lyst på en stack Paradigm Persona sub, men det koster jo litt mere enn 10 kroner .... sorry, deler av dette innlegget hører nok hjemme et annet sted også :ROFLMAO:

    Enig i uttalelsen om Paradigm sub👍🏻
    Hvis det skulle være noen brukte Paradigm Sub-1 på markedet, så stikker vel @alphamale av med dem før man får sagt kake :ROFLMAO:
    Jeg så en brukt sub-2 for ikke så lenge siden, den var ikke på markedet lenge nei :oops:
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Sett mange anbefale Rhea II. Etter å ha hatt de og byttet til Paradigm Sub 1 er det noe helt annet. Bedre kontroll og mulighet for å dele høyere (180 Hz). Høyere deling gjør at man får fyldigere stemme-klang som mange ser som ankepunktet til Adyton. Har også prøvd med B&W-subbene i oppsettet og det fungerer også veldig bra. Føler at Rhea II er forbigått av mange subber nå. Uten å ha hørt de med Adyton vil jeg tippe at Rel 212 vil funke bra og også nye A-serie-subben til Magico. Aktiv deling er også et must 😊 Veien til eksellent lyd på Adyton er å legge mesteparten av pengene i subwoofer og deling (jeg bruker Devialet 440). Glem kabler, strømrens, dyr streaming etc. før dette er på plass. Og etterpå låter det så bra at du likevel går på en seriøs økonomisk smell på alle de andre produktene for å få det enda bedre 😂
    Og du er sikker på at Rhea II var satt opp optimalt?
    Jeg har hørt Rhea II spille mere enn fenomenalt, både hos OHC og hos @Skink_123
    @Skink_123 har fortalt meg at det har kostet 2 år på å få optimal subwoofer oppsett hjemme hos ham...

    Bare ren nysjerrighet... hvor mye energi har du lagt ned i subwoofer oppsettet på Rhea II?
    Jeg regner vel et års tid hos meg før det begynner å bli bra :ROFLMAO:
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Og du er sikker på at Rhea II var satt opp optimalt?
    Jeg har hørt Rhea II spille mere enn fenomenalt, både hos OHC og hos @Skink_123
    @Skink_123 har fortalt meg at det har kostet 2 år på å få optimal subwoofer oppsett hjemme hos ham...

    Bare ren nysjerrighet... hvor mye energi har du lagt ned i subwoofer oppsettet på Rhea II?
    Jeg regner vel et års tid hos meg før det begynner å bli bra :ROFLMAO:
    Underskriver på at Rhea II er fenomenalt bra hos Skink_123!
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Og du er sikker på at Rhea II var satt opp optimalt?
    Jeg har hørt Rhea II spille mere enn fenomenalt, både hos OHC og hos @Skink_123
    @Skink_123 har fortalt meg at det har kostet 2 år på å få optimal subwoofer oppsett hjemme hos ham...

    Bare ren nysjerrighet... hvor mye energi har du lagt ned i subwoofer oppsettet på Rhea II?
    Jeg regner vel et års tid hos meg før det begynner å bli bra :ROFLMAO:
    Man er aldri sikker på om man har satt opp noe riktig, men prøvde en del varianter. Det er ikke slik at det låter dårlig med Rhea II, men når du bytter oppover blir det klart hvor mye forvrengning det er i dem, spesielt ved høy delefrekvens. Jeg liker at subbene ikke får så mye hjelp fra vegger for å spille høyt, men det gjør også at forvregning blir mer hørbar.
    Dette var ikke ment som et frontalangrep på Rhea II som spiller helt OK, men mer en pekepinn mot at Rhea kan være det svake punktet i kjeden.
    Vet om mange som har gitt opp Adyton fordi de ikke har fått til overgangen ned til subbene og da er det nyttig å informere om gevinsten av å bytte subber 😊
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Dersom man ikke får Adyton iMagic til å spille fyldig og balansert i området fra 100 og oppover så er det noe feil med rommet eller høytalernes plassering. Det å bruke subwoofere til å spille opp mot 200 hz kan ikke være noen god løsning. Kanskje det vil maskere et uheldig oppsett/plassering, men det er sikkert mer effektivt å løse årsaken til problemet i stedet for å sminke over det.

    Jeg har selv iMagic 1,6 og to Rhea II og det spiller veldig, veldig bra. Det tok en del tid med flytting og justering før ting falt på plass, men nå er det til tider uforskammet bra lyd her (deler på 100hz).

    Når jeg ser på en del bilder her på forumet (og noen hjemme hos-demoer) så kan jeg godt forstå at noen har problemer. Mange har høyttalerne nesten klistret opp mot veggene, lang avstand mellom høyttalerne og vinklet i 45 grader mot lytteposisjon. Dette kan aldri bli bra mtp problemer med stående bølger og det at man mister energi i nedre mellomtone når høyttalerne står så langt fra hverandre.

    Til de som sliter med at Adyton låter spinkelt; prøv å dra dem 1/3 (av rommets lengde) ut fra frontveggen, plasser stolen 1/3 fra bakveggen, dra høyttalerne nærmere hverandre slik at du bare behøver noen få grader med toe-in. Jeg er overbevist om at det blir en dramatisk forbedring. Om det er umulig å ha en slik plassering til vanlig så kan det være greit å gjøre et forsøk for en dag, bare for å høre hvor bra det kan bli.

    Det er ikke høyttalerne man skal oppleve, men lydbildet som oppstår mellom dem...
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Dersom man ikke får Adyton iMagic til å spille fyldig og balansert i området fra 100 og oppover så er det noe feil med rommet eller høytalernes plassering. Det å bruke subwoofere til å spille opp mot 200 hz kan ikke være noen god løsning. Kanskje det vil maskere et uheldig oppsett/plassering, men det er sikkert mer effektivt å løse årsaken til problemet i stedet for å sminke over det.

    Jeg har selv iMagic 1,6 og to Rhea II og det spiller veldig, veldig bra. Det tok en del tid med flytting og justering før ting falt på plass, men nå er det til tider uforskammet bra lyd her (deler på 100hz).

    Når jeg ser på en del bilder her på forumet (og noen hjemme hos-demoer) så kan jeg godt forstå at noen har problemer. Mange har høyttalerne nesten klistret opp mot veggene, lang avstand mellom høyttalerne og vinklet i 45 grader mot lytteposisjon. Dette kan aldri bli bra mtp problemer med stående bølger og det at man mister energi i nedre mellomtone når høyttalerne står så langt fra hverandre.

    Til de som sliter med at Adyton låter spinkelt; prøv å dra dem 1/3 (av rommets lengde) ut fra frontveggen, plasser stolen 1/3 fra bakveggen, dra høyttalerne nærmere hverandre slik at du bare behøver noen få grader med toe-in. Jeg er overbevist om at det blir en dramatisk forbedring. Om det er umulig å ha en slik plassering til vanlig så kan det være greit å gjøre et forsøk for en dag, bare for å høre hvor bra det kan bli.

    Det er ikke høyttalerne man skal oppleve, men lydbildet som oppstår mellom dem...
    Det du sier her må jeg si meg helt enig I, har aldri heller hørt Imagic låte hardt eller tynt, har og eid Imagic I mange år og subbene som har vert brukt har vert delt
    på 100 HZ, har og brukt Bass tårn I lag med Imagic og ved forskjellig plassering har de vert delt på alt fra 90-120 HZ for best resultat, å spille I Rom på 12 kvadrat med Imagic og subber må da bli en utfordring
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har stort sett endt opp med aktiv deling mellom 115hz og 140hz på Imagic 2.0TC. Jeg ser ikke noen grunn til å forsøke å dele Imagic så dypt som mulig. Som alle andre dynamiske høyttalere så sliter de også med høyere forvrengning ved større membranvandring. Vi er selvsagt i den pirkete enden av skalaen her, men hvis man har et godt bass system som kan spille oppover i frekvens så er det ingen skam å flytte delefrekvensen over 80-100hz.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Jeg har aldri hørt iMagic låte tynt og spinkelt

    Ad høyttalerplassering er det vel mange tanker, jeg har lenge sverget til ”Joachim Gerhard style”. Svært stor separasjon mellom høyttalere, faktisk ganske nær sidevegger, og langt langt ut fra frontvegg... funker for meg. Hvis det er ”hull i midten” så lurer jeg på om det kan være et problem med mastring og ikke med høyttaleroppsett:unsure:
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Jeg har stort sett endt opp med aktiv deling mellom 115hz og 140hz på Imagic 2.0TC. Jeg ser ikke noen grunn til å forsøke å dele Imagic så dypt som mulig. Som alle andre dynamiske høyttalere så sliter de også med høyere forvrengning ved større membranvandring. Vi er selvsagt i den pirkete enden av skalaen her, men hvis man har et godt bass system som kan spille oppover i frekvens så er det ingen skam å flytte delefrekvensen over 80-100hz.
    De Scan Speak Revelator subwoofer driverne du har er vel helt rå, kan de ikke deles ennå høyere enn det?
    de funker jo vel bra langt opp i frekvens ....

    Peter Lyngdorf sverger jo til deling på mange hundre Hz
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    De Scan Speak Revelator subwoofer driverne du har er vel helt rå, kan de ikke deles ennå høyere enn det?
    de funker jo vel bra langt opp i frekvens ....

    Peter Lyngdorf sverger jo til deling på mange hundre Hz
    Jo, det funker faktisk ganske bra.
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Å plassere høyttalerne så langt ut til sidene gir en snodig effekt. Poenget er vel at lyden oppstå som et "image" foran lytteren. Både mellom høyttalerne, men også utenfor for å gjenskape en realistisk opplevelse. Ved å plassere høyttalerne way-out til sidene så blir det høyttalerne som blir i fokus. Da er det sikkert like greit med et par skikkelige hodetelefoner.

    Ved å dra høyttalere og lyttestolen ca 1/3 ut i rommet så reduseres problemet romnoder med betydelig Mao problemet med peak rundt 70hz reduseres og subwooferen spiller flatere - dvs litt mer gain i "hele subområdet" uten at det oppleves pløsete. Dette fører også til mer energi der subbene deler - noe som gir en mer sonor klang i Adytonhøyttalerne.

    Min erfaring er også at to subwoofere ikke bør plasseres helt symmetrisk i forhold til hverandre eller rommet. Ser fint ut på bilder, men litt asymmetri kan også bidra til å ytterligere nulle ut romroder - som ofte er elefanten i rommet.

    Det er sikkert greit å dele både høyt og lavt alt etter som, men plassering av høyttalerne er viktigere enn alt annet. Det beste med det er at det koster ingen ting. Bare sett noen tapebiter på gulvet så man vet hvor høyttalerne stod før flyttingen og dra høyttalerne laaaangt ut fra alle vegger. så er det bare å eksperimentere. Gir garantert mer utbytte enn et par nye Nordost Odin 2 kabler.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Spørsmålet rundt hvor langt «ut til sidene» avhenger selvsagt av avstanden til lytteposisjonen. Min erfaring er at vinkelen mellom lytteposisjonen og de to høyttalerne skal være omkring 45 grader (synes jeg å huske). Dette gir circa en avstand mellom diskantene på 83% av avstanden fra sweetspot og til punktet på linjen mellom diskantene. Legg merke til «omkring» og «circa» her da alle rom er forskjellige.

    Edit: i mitt oppsett akkurat nå er bredden mellom diskantene ca 352 cm, mens avstanden fra linjen mellom diskantene og ut til lytteposisjonen 391cm
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Å plassere høyttalerne så langt ut til sidene gir en snodig effekt. Poenget er vel at lyden oppstå som et "image" foran lytteren. Både mellom høyttalerne, men også utenfor for å gjenskape en realistisk opplevelse. Ved å plassere høyttalerne way-out til sidene så blir det høyttalerne som blir i fokus. Da er det sikkert like greit med et par skikkelige hodetelefoner.

    Ved å dra høyttalere og lyttestolen ca 1/3 ut i rommet så reduseres problemet romnoder med betydelig Mao problemet med peak rundt 70hz reduseres og subwooferen spiller flatere - dvs litt mer gain i "hele subområdet" uten at det oppleves pløsete. Dette fører også til mer energi der subbene deler - noe som gir en mer sonor klang i Adytonhøyttalerne.

    Min erfaring er også at to subwoofere ikke bør plasseres helt symmetrisk i forhold til hverandre eller rommet. Ser fint ut på bilder, men litt asymmetri kan også bidra til å ytterligere nulle ut romroder - som ofte er elefanten i rommet.

    Det er sikkert greit å dele både høyt og lavt alt etter som, men plassering av høyttalerne er viktigere enn alt annet. Det beste med det er at det koster ingen ting. Bare sett noen tapebiter på gulvet så man vet hvor høyttalerne stod før flyttingen og dra høyttalerne laaaangt ut fra alle vegger. så er det bare å eksperimentere. Gir garantert mer utbytte enn et par nye Nordost Odin 2 kabler.
    Jeg har way way wider

    Avstand diskant til diskant er 372 cm ... mens avstand fra ører til senterlinje mellom høyttalerne er 230 cm.
    I mitt tilfelle funker det bedre enn om jeg drar høyttalerne inn. Høyttalerne peker rett på ørene.

    På ganske mye musikk er det unreal imaging med pinpoint imaging et sted i rommet foran meg
     
    Sist redigert:

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Jeg har way way wider

    Avstand diskant til diskant er 372 cm ... mens avstand fra ører til senterlinje mellom høyttalerne er 230 cm.
    I mitt tilfelle funker det bedre enn om jeg drar høyttalerne inn. Høyttalerne peker rett på ørene.

    På ganske mye musikk er det unreal imaging med pinpoint imaging et sted i rommet foran meg
    Ojoj. En av mine favorittplater som jeg spiller akkurat nå er «Friday night in San Francisco. Med den oppstillingen så sitter du ikke på 5. rad, men på fanget på Al Di MeOla:)

    Hvor langt er det fra høyttalerne til sideveggene?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg må korrigere min post hvor jeg nevnte et forhold på ca 0,83 i forhold avstand mellom diskantene og
    Spørsmålet rundt hvor langt «ut til sidene» avhenger selvsagt av avstanden til lytteposisjonen. Min erfaring er at vinkelen mellom lytteposisjonen og de to høyttalerne skal være omkring 45 grader (synes jeg å huske). Dette gir circa en avstand mellom diskantene på 83% av avstanden fra sweetspot og til punktet på linjen mellom diskantene. Legg merke til «omkring» og «circa» her da alle rom er forskjellige.

    Edit: i mitt oppsett akkurat nå er bredden mellom diskantene ca 352 cm, mens avstanden fra linjen mellom diskantene og ut til lytteposisjonen 391cm
    forholdet på 0,83 skal være avstand mellom høyttalerne (diskant til diskant) delt på avstand mellom diskant og sweetspot. Når jeg kontrollregner dagens oppstilling så er den spot - on dette forholdet. Da er det også slik at jeg sikkert en gang brukte dette forholdet som et utgangspunkt (for noen år siden) og så har jeg prøvd litt rundt med posisjonerinh av høyttalerne. Sluttresultatet er at de fremdeles står plassert med samme forhold til sweetspot som jeg startet med en gang.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Hvor langt er det fra høyttalerne til sideveggene?
    Diskant er 38 cm fra sidevegg, så tett som mulig, Mine erfaringer stemmer også overens med det Joachim Gerhard har erfart og anbefaler, i mindre rom mener han høyttalerne må så tett på sidevegg som mulig, men jeg er usikker på om dette gjelder line-source, kan være dette gjelder kun point source...

    Joachim Gerhard anbefaler også minst 5 meter avstand til en "full høyde" linesource for optimal ytelse, mens en kortere linesource som iMagic 1.5 er god i nearfield... Han er etter min mening en av de smarteste folkene i høyttalerindustrien så jeg synes det er god grunn å legge øret til ham :)

    Screenshot 2020-12-05 at 17.55.32.png


    Her er video med diskusjonen hvor denne skissen er tatt fra

     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man ikke får Adyton iMagic til å spille fyldig og balansert i området fra 100 og oppover så er det noe feil med rommet eller høytalernes plassering. Det å bruke subwoofere til å spille opp mot 200 hz kan ikke være noen god løsning. Kanskje det vil maskere et uheldig oppsett/plassering, men det er sikkert mer effektivt å løse årsaken til problemet i stedet for å sminke over det.

    Jeg har selv iMagic 1,6 og to Rhea II og det spiller veldig, veldig bra. Det tok en del tid med flytting og justering før ting falt på plass, men nå er det til tider uforskammet bra lyd her (deler på 100hz).

    Når jeg ser på en del bilder her på forumet (og noen hjemme hos-demoer) så kan jeg godt forstå at noen har problemer. Mange har høyttalerne nesten klistret opp mot veggene, lang avstand mellom høyttalerne og vinklet i 45 grader mot lytteposisjon. Dette kan aldri bli bra mtp problemer med stående bølger og det at man mister energi i nedre mellomtone når høyttalerne står så langt fra hverandre.

    Til de som sliter med at Adyton låter spinkelt; prøv å dra dem 1/3 (av rommets lengde) ut fra frontveggen, plasser stolen 1/3 fra bakveggen, dra høyttalerne nærmere hverandre slik at du bare behøver noen få grader med toe-in. Jeg er overbevist om at det blir en dramatisk forbedring. Om det er umulig å ha en slik plassering til vanlig så kan det være greit å gjøre et forsøk for en dag, bare for å høre hvor bra det kan bli.

    Det er ikke høyttalerne man skal oppleve, men lydbildet som oppstår mellom dem...
    Jeg har plassert mitt høyttalersystem slik som du anbefaler over her.😄
    Vil i den forbindelse si at jeg anbefaler dere å prøve å flytte høyttalerne deres
    så langt fra hverandre som lydmessig mulig.
    Når det gjelder lite energi i nedre mellomtone øvre bass,har faktisk effektforsterkerne
    veldig mye å si. Noen av dem har lite energi nedover,andre vesentlig mer...................
    Derfor kan det kanskje hende at høyttalerne kan flyttes lengere fra hverandre
    ifbm. et forsterkerbytte?😄
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Diskant er 38 cm fra sidevegg, så tett som mulig, Mine erfaringer stemmer også overens med det Joachim Gerhard har erfart og anbefaler, i mindre rom mener han høyttalerne må så tett på sidevegg som mulig, men jeg er usikker på om dette gjelder line-source, kan være dette gjelder kun point source...

    Joachim Gerhard anbefaler også minst 5 meter avstand til en "full høyde" linesource for optimal ytelse, mens en kortere linesource som iMagic 1.5 er god i nearfield... Han er etter min mening en av de smarteste folkene i høyttalerindustrien så jeg synes det er god grunn å legge øret til ham :)

    Vis vedlegget 680378

    Her er video med diskusjonen hvor denne skissen er tatt fra

    Ta med en liten detalj her: Han promoterer "point-source" for kortere enn 2 meter, constant directivity (som feks dipole) for 2-3 meter og deretter hopper han til 5-7 meter for line-source og horn. (Red: han sier altså ikke noe om 3-5 meter, så jeg oppfatter hans beskrivelser som omtrentlige) Jeg ville ikke tatt tallene helt bokstavelig, men heller tenke på prinsippet om at point source fungerer best på korte avtander og line-source/horn i større rom da de i større grad styrer strålingsmønsteret på lengre avstander.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Ta med en liten detalj her: Han promoterer "point-source" for kortere enn 2 meter, constant directivity (som feks dipole) for 2-3 meter og deretter hopper han til 5-7 meter for line-source og horn. (Red: han sier altså ikke noe om 3-5 meter, så jeg oppfatter hans beskrivelser som omtrentlige) Jeg ville ikke tatt tallene helt bokstavelig, men heller tenke på prinsippet om at point source fungerer best på korte avtander og line-source/horn i større rom da de i større grad styrer strålingsmønsteret på lengre avstander.
    dette er uansett subjektive oppfatninger :unsure:
    Men kanskje det kan forklare litt rundt hvorfor iMagic 1.5 med sin korte linje er min favoritt linesource høyttaler
    Jeg har personlig ikke opplevd samme magien fra de beste point source i en linesource .... kanskje bortsett fra hos @andrekopo og @Skink_123 hvor den er der, men ikke i fullt samme grad, synes jeg :unsure:
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    dette er uansett subjektive oppfatninger :unsure:
    Men kanskje det kan forklare litt rundt hvorfor iMagic 1.5 med sin korte linje er min favoritt linesource høyttaler
    Jeg har personlig ikke opplevd samme magien fra de beste point source i en linesource .... kanskje bortsett fra hos @andrekopo og @Skink_123 hvor den er der, men ikke i fullt samme grad, synes jeg :unsure:
    Jeg har hatt noen gode point-source høyttalere som feks Kef Reference 207/2 og Piega Coax70. Disse var strøkne i mitt gamle lytterom på 15m2. I musikkrommet mitt på 37m2 ble de totalt utklasset av Adyton Imagic 2.0TC og senere av mine to sett med line array høyttalere. I musikkstuen min har jeg forsøkt forskjellige lytteavstander på mellom ca 3,5m og 4,5m.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Jeg har hatt noen gode point-source høyttalere som feks Kef Reference 207/2 og Piega Coax70. Disse var strøkne i mitt gamle lytterom på 15m2. I musikkrommet mitt på 37m2 ble de totalt utklasset av Adyton Imagic 2.0TC og senere av mine to sett med line array høyttalere. I musikkstuen min har jeg forsøkt forskjellige lytteavstander på mellom ca 3,5m og 4,5m.
    ja den er grei, men stemmer det ikke at du må ha bra med ”plass” forå få dem til virkelig å åpne seg opp?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ja den er grei, men stemmer det ikke at du må ha bra med ”plass” forå få dem til virkelig å åpne seg opp?
    Tenker du på line-arrayene? Nei, jeg synes egentlig ikke det, men i praksis har jeg nok ikke brukt noen av dem nærmere enn ca 3 meter, så noe av svaret kan ligge der. Samtidig var målet mitt å få «musikken i rommet» og ikke bare «rett inn i ørene» da jeg gikk fra 15m2 til 37m2 for det primære lytterommet. I forhold til det ønsker så var nok line array godt samstemt med det jeg drømte om.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Tenker du på line-arrayene? Nei, jeg synes egentlig ikke det, men i praksis har jeg nok ikke brukt noen av dem nærmere enn ca 3 meter, så noe av svaret kan ligge der. Samtidig var målet mitt å få «musikken i rommet» og ikke bare «rett inn i ørene» da jeg gikk fra 15m2 til 37m2 for det primære lytterommet. I forhold til det ønsker så var nok line array godt samstemt med det jeg drømte om.
    jeg er enig i at line arrayene er fantastiske, men kanskje ikke på alt, det er noe ”intimitet” i lydbildet som kunne være bedre om du forstår meg....ofte synes jeg en line array presenterer et ”for stort lydbilde” men dette er min helt subjektive oppfatning
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For øvrig liker jeg mye av det Joachim beskriver i videoen. Han kommer fram til mange av de samme konklusjonene til Jim Smith i boken «get better sound», selv om prosessen for å komme dit er litt forskjellig. Jim Smith er i liten grad teoretiker og i stor grad praktiker så for meg (som klart liker teori og matematiske bevis) var det interessant å se at hans observasjoner i stor grad stemte med mine egne. Joachim sine metoder ser også ut til å ende opp meg de samme resultatene i stor grad.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    jeg er enig i at line arrayene er fantastiske, men kanskje ikke på alt, det er noe ”intimitet” i lydbildet som kunne være bedre om du forstår meg....ofte synes jeg en line array presenterer et ”for stort lydbilde” men dette er min helt subjektive oppfatning
    Ja, jeg skjønner hva du mener. Selv om line arrays totalt sett er mitt foretrukne valg så har jeg også mye glede av andre alternativer. Noen av de høyttalerne jeg pr har i hus er: forsman D2, Mange sett med line arrays inkl Adyton - også i kinoen, Infinity Kappa 8.1i og noen mindre kappa modeller, Elac 310.2jet, Piega, Monitor Audio MA 7 Gold, Celestion 15, Tannoy Dc6T, Celestion 300, Celestion 100 og sikkert noen flere!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.641
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    dette er uansett subjektive oppfatninger :unsure:
    Men kanskje det kan forklare litt rundt hvorfor iMagic 1.5 med sin korte linje er min favoritt linesource høyttaler
    Jeg har personlig ikke opplevd samme magien fra de beste point source i en linesource .... kanskje bortsett fra hos @andrekopo og @Skink_123 hvor den er der, men ikke i fullt samme grad, synes jeg :unsure:
    Hyggelig! La oss ta en ny runde snart ;D
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Ja, jeg skjønner hva du mener. Selv om line arrays totalt sett er mitt foretrukne valg så har jeg også mye glede av andre alternativer. Noen av de høyttalerne jeg pr har i hus er: forsman D2, Mange sett med line arrays inkl Adyton - også i kinoen, Infinity Kappa 8.1i og noen mindre kappa modeller, Elac 310.2jet, Piega, Monitor Audio MA 7 Gold, Celestion 15, Tannoy Dc6T, Celestion 300, Celestion 100 og sikkert noen flere!
    Det er jo ingen høyttalere som er best på alt, det er alltid et kompromiss i forhold til det man liker best.... det som funker best for noen funker ikke fullt så bra for alle andre :ROFLMAO:

    Beklager derailing folkens, denne hører ikke hjemme her men godeste Joachim Gerhard har noen ekstremt spennende ting på gang :love:
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg tenkte å benytte anledningen til å ønske alle Adyton-entusiastene god jul!

    Som hifi-entusiast sikler man på annet og fantaserer om det ene og det andre, men når jeg spiller plater på min enkle rigg så klarer jeg ikke å se for meg hva som skulle være bedre enn Adyton Imagic 2.0.

    Etter mange besøk i hi-fi-butikker er det egentlig bare to lytteropplevelser som sitter som en påle:

    Imagic 1.5 på Wadia i kjelleren
    Imagic 2.0 med Impetus på «hovedscenen» med Burmester 808 etc.

    Begge selvsagt på asylet, OHC.
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    God jul med god musikk (og lyd)!
    Jeg henger meg på lovsangen. Etter å ha vært eier av ymse elektrostathøyttalere i mer enn 20 år dro jeg innom OHC for for å oppgradere mine glimrende Martin Logan Montis høyttalere.

    Tilfeldigvis stod det et oppsett med Adyton i samme rommet som jeg ble oppfordret til å lytte på først.
    - det ble ikke noe kjøp den dagen. Jeg dro rett hjem uten nye Martin Logan for å fordøye det jag hadde hørt. Ikke lenge etterpå hadde jeg Adyton hjemme og eletrostatene var lagt ut på Finn.

    Nå har jeg hatt Adyton og PS Audio i noen år og for første gang har jeg null sug etter oppgradering eller bytte. Det er bare jævlig bra som det er. De få gangene jeg har vært innom noen «sjapper» i ettertid har det bare bekreftet min oppfatning.

    Tror det blir flere år før jeg vurderer noen oppgradering. Jeg er rett og slett fornøyd - endelig :)
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Ja, det eneste jeg tenker på er:

    * Bassløsning
    * Platespiller og tilhørende herligheter

    Ellers føler jeg det er relativt komplett. Dessverre har husdragen krevd nytt kjøkken, så jeg tror at nye investeringer kun er mulig etter dette :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    Ja, det eneste jeg tenker på er:

    * Bassløsning
    * Platespiller og tilhørende herligheter

    Ellers føler jeg det er relativt komplett. Dessverre har husdragen krevd nytt kjøkken, så jeg tror at nye investeringer kun er mulig etter dette :)
    hmmmm... dette er vanskelig, nytt kjøkken eller platespiller? 🤔

    Vurderer du å bytte ut de Rhea II?
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    hmmmm... dette er vanskelig, nytt kjøkken eller platespiller? 🤔

    Vurderer du å bytte ut de Rhea II?
    I drømme ankommer GeirF med en stor varebil utenfor huset. Han har med årets nyttårsgave, to Impetus. I den virkelige verden kunne jeg tenkt meg å prøvd en bass-løsning som f.eks. Kvålsvoll design selger. Jeg er egentlig tilfreds, men pga. umulig romløsning må jeg ha Rhea-ene plassert på midten av høyre vegg og bak til venstre.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    2.313
    Sted
    Endor
    I drømme ankommer GeirF med en stor varebil utenfor huset. Han har med årets nyttårsgave, to Impetus. I den virkelige verden kunne jeg tenkt meg å prøvd en bass-løsning som f.eks. Kvålsvoll design selger. Jeg er egentlig tilfreds, men pga. umulig romløsning må jeg ha Rhea-ene plassert på midten av høyre vegg og bak til venstre.
    du har jo også Dynaudio core sub som er stackable. ... såvidt jeg forstår er de knall-knall bra

    jeg er overbevist om at de vil funke utrolig bra med iMagic ...
    (Prolyd har disse)

     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    I drømme ankommer GeirF med en stor varebil utenfor huset. Han har med årets nyttårsgave, to Impetus. I den virkelige verden kunne jeg tenkt meg å prøvd en bass-løsning som f.eks. Kvålsvoll design selger. Jeg er egentlig tilfreds, men pga. umulig romløsning må jeg ha Rhea-ene plassert på midten av høyre vegg og bak til venstre.
    Det er jo bare å bygge selv da...
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Godt nyttår!

    Flott benk. Hvilket merke er dette? (Dette er jo selvsagt ikke drømmespørsmålet når man stiller opp alt man har samlet i hifihulen, så beklager :)
    Det er Bluehorizon Rack System , samme folka som står bak Isotek System ( Ingenting å beklage :) )
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn