Årets Horten messe resulterte i et besøk hos Motron.
Ba om forslag til nye rør i Calypsoen.
Det endte med disse røra:
Golden Dragon ECC83T
og
Siemens- Halske E88CC (2/62)
Foranledningen til byttet var at jeg etterhvert syntes å høre litt sus fra begge kanaler, samtidig som jeg savnet litt detaljer oppover og litt mer definisjon i bassen. Om dette var kvaliteter som var forsvunnet over tid er jeg litt usikker på. Det har jo gått noen år siden Calypsoen kom i hus og vanskelig å huske.
Setter en femmer på at definisjonen nok har tapt seg noe, samtidig som at jeg har tenkt at eget anlegg nok har mer å by på....
Blant annet hadde jeg kjøpte en sub for å se om bassen kunne bedres og modifisert Cd spilleren (tungt) for å få mer luft og definisjon.
Subben var vel ikke noen entydig suksess, men CD spilleren kvitterte med en betydelig strammere og mer utstrakt gjengivelse. En klar forbedring.
Ikke for å banne i kjerka, karer, men må erkjenne at jeg i mørke stunder likevel var inne på tanken med å kjøpe en enda bedre preamp.
(En brukt EAR 912 var en av kandidatene).
Nuvel, bestemte meg altså for å prøve nye rør først.
Og da må jeg si; gudskjelov for det!
Impacten av dette ble mye større enn hva jeg hadde forventet:
- For det første har jeg koblet vekk subben. Den trengs ikke lenger. Jeg hører nå en dypere og bedre definert bass enn hva jeg noen gang kan huske å ha hørt i dette anlegget.
- Mellomtonen, kanskje særlig den øvre del og diskanten er dratt en del fram og gir 3D og fin dybde i nesten enhver innspilling(!)
- Det vrimler av detaljer over hele frekvensområdet egentlig, og jeg skvetter til av dynamikken jeg nå opplever.
- Tror gain er øket med ca. 3 dB.
Ulempen med dette er at en del innspillinger, kanskje særlig låter med mye synth og/eller mye elektroniske manipulasjoner, kan låte litt slitsomt og, - ja nettopp; kunstig. Noen vil nok hevde at totalen nå er mer analytisk. Fokus litt oppover i frekvensområdet..
Men de gode innspillingene låter nå med disse røra utrolig "live" og realistisk og - har tenkt at dette må da minne om Signature versjonen av Calypsoen? Total sett er jeg meget fornøyd med det hele. Noen ny Preamp blir det IKKE!
Andre med samme "kombo"?
Forøvrig ikke fremmed for å prøve flere rør-kombinasjoner for kanskje å få litt i både pose og sekk..