helt klart! Det er merkbar forskjell mellom premium rør og standardrør i både ecc83 og ecc88 posisjoner. Har lekt meg litt med ulike Amperexrør i ecc88 posisjon, og merker forskjell i sus mellom standard 6DJ8 og premium 7308 rør.LMC skrev:rørvalg kan også redusere sus
imo
mvh
Hvis jag med rörbytte får en issue med sus kan detta vara intressant. Har du da selv foretatt denna justering av gain med fremgang? Finnes det inga ulemper med justeringen ihht. till utnivå och impedanskaraktäristika?SOS skrev:det har vært skrevet litt om sus fra Aesthetix Calypso tidligere. Jeg opplevde det med mine tidligere høyttalere (95 dB følsomhet). Såvidt jeg husker var noen av de tidligere utgavene plaget med dårlige motstander i volumkontrollen, men dette gjelder ikke senere produksjon. For å bli kvitt susen kan en justere ned gain med 12dB ved å flytte på fire jumper-kontakter i Calypsoen. Jeg har en tegning som viser hvordan dette gjøres, mulig jeg har den som pdf og kan sende til dem som er interessert, evt. gjøre den tilgjengelig her på sentralen.
Rudi skrev:Jeg shoppa meg et sett Mullard CV2493 for bruk på V5 i Rhea av Kvanlid som en start.
SOS skrev:som et apropos: jeg har brukt Mullard CV 2493 fra Brynjar/Motron i ecc88 posisjon i Calypsoen, det har vært en vellykket kombinasjon i mitt oppsett og i mine ører.
Sigurd
Rudi skrev:Hmmmmmmmm, her er det noe muffens .......... på min Rhea er det ikke noen Ecc88 rør, derimot er det E83CCS/12AX7 og 6922/6DJ8.
ECC88 er en ekvivalent til 6DJ8 og E88CC er en ekvivalent til 6922.Rudi skrev:Hmmmmmmmm, her er det noe muffens .......... på min Rhea er det ikke noen Ecc88 rør, derimot er det E83CCS/12AX7 og 6922/6DJ8.
Gratulerer med herlig forforsterker!Morty skrev:Med kliss ny Calypso i hus, må jeg selvfølgelig registrere meg her i venneklubben.
Har vel hatt den en måneds tid nå og, som avløser for den forøvrig eminente Parasound Halo JC2, begynner lytteinntrykkene å stabilisere seg.
Bare for å ha sagt det med én gang; Jeg benytter originalrørene med gain -12 og plages ikke av støy ved de nivåer jeg normalt spiller på: fre 30 til 55 dB.
Synes Calypsoen glimrer med en flott makrodynamikk i stort sett hele toneområdet. Her er uhemmet sprut og trøkk fra ganske langt ned i bassen til ganske langt opp i diskanten. Helt i toppen er ikke Calypsoen så finkornet og luftig som JC2, og i den dypere delen av bassen, er DP C1b fremdeles konge.
Mellomtonen og den utpreget naturlige spillestilen er imidlertid Calypsoen alene om, etter min mening. Den blir aldri slitsom og virker egentlig meget nøytral, SAMTIDIG som den har denne flotte "rør-mellomtonen" om jeg kan si det slik.
Er også veldig glad for det tydelige displayet og den logiske og enkle fjernkontrollen.
Det eneste jeg synes er litt under "par" er manualen som fulgte med. - Der er det ikke en gang en visuell forklaring på hva de forskjellige inputs og outputs er tiltenkt. Her må det leses og atter leses.
Selv ikke da er det hele særlig entydig.
Kan f.eks alle TRE output kobles og benyttes samtidig? Jeg tenker på det faktum at det er to stk XLR + 1 stk RCA pr. kanal out.
Osv.
Men det er også alt.
Topp og bunn er noe av det som bedres markant ved rørbytte til f.eks Mullard CV4004. Anbefales selv om rørene er ganske kostbare (ca 1000 lappen pr rør fra Motron). Ellers lurer jeg veldig på de oppgraderingene som Great Northern Sound tilbyr http://www.greatnorthernsound.com/aesthetix.html. Disse oppgraderingene er ganske kostbare 15 og 18k pluss frakt og evt. moms for hhv. Calypso og Rhea. Mener det er hos GNS Roysen har sendt sin versting Wadia digitalrigg for oppgradering. Har tro på at de karene vet hva de holder på med! Ser ikke bort fra at det kan bli en oppgradering av en av boksene etter at mitt neste prosjekt er i hus Hyggelig med tilvekst til denne forholdsvis lille "fanklubben" forøvrig.Morty skrev:Med kliss ny Calypso i hus, må jeg selvfølgelig registrere meg her i venneklubben.
Har vel hatt den en måneds tid nå og, som avløser for den forøvrig eminente Parasound Halo JC2, begynner lytteinntrykkene å stabilisere seg.
Bare for å ha sagt det med én gang; Jeg benytter originalrørene med gain -12 og plages ikke av støy ved de nivåer jeg normalt spiller på: fre 30 til 55 dB.
Synes Calypsoen glimrer med en flott makrodynamikk i stort sett hele toneområdet. Her er uhemmet sprut og trøkk fra ganske langt ned i bassen til ganske langt opp i diskanten. Helt i toppen er ikke Calypsoen så finkornet og luftig som JC2, og i den dypere delen av bassen, er DP C1b fremdeles konge.
Mellomtonen og den utpreget naturlige spillestilen er imidlertid Calypsoen alene om, etter min mening. Den blir aldri slitsom og virker egentlig meget nøytral, SAMTIDIG som den har denne flotte "rør-mellomtonen" om jeg kan si det slik.
Er også veldig glad for det tydelige displayet og den logiske og enkle fjernkontrollen.
Det eneste jeg synes er litt under "par" er manualen som fulgte med. - Der er det ikke en gang en visuell forklaring på hva de forskjellige inputs og outputs er tiltenkt. Her må det leses og atter leses.
Selv ikke da er det hele særlig entydig.
Kan f.eks alle TRE output kobles og benyttes samtidig? Jeg tenker på det faktum at det er to stk XLR + 1 stk RCA pr. kanal out.
Osv.
Men det er også alt.
10 K sier du. betyr det at 2 stk Mullard CV4004 koster såpass? Eller inkluderte du også disse 6992 rørene?gut_man skrev:Så hyggelig med ny giv i denne vennetråden! Vurderte ikke du Rhea for en stund siden Burnt_Island? Ser det er Calypso som er mest utbredt. Litt synd at ikke flere har fått øynene opp for den fantastiske Riaa som Rhea faktisk er. Det handler kanskje om prioriteringer, men for min del tror jeg nok at Calypso ofres på oppgraderingsalteret før Rhea. Ikke at jeg føler det presserende, men jeg tror det er dyrere og vanskeligere å overgå Rhea enn Calypso. Min neste investering på Aesthetix fronten vil nok bli to matchede sett Mullard CV4004 til Rhea. Regner med at de vil "løfte" den like mye som de "løftet" Calypso hos meg. Motron anbefalte meg også denne løsningen. Men jeg syntes at nesten 10k ble litt i meste laget for en oppgradering som jeg ikke visste hvordan ville fungere da jeg kjøpte de første røroppgraderingene.
Takk Roy. I dobbel forstand. Det var jo ditt utlån som førte til at jeg valgte nettopp Calypsoen!Roy_RK skrev:Det er bare og gratulere! Aesthetixen er en veldig veldig bra PreAmp!
Roy
God ide Roy!Roy_RK skrev:Jeg har prøvd alternative rør fra Mullard, Amperex og Philips. Akkurat nå så kjører jeg noen Ram rør som jeg har kjøpt fra Vidar i Audioart. De liker jeg veldig godt. Vi kan ta en liten rørdiskusjon når vi treffes i Horten til neste helg. Det kan lønne seg og tweake litt.
Ah, so.gut_man skrev:Morty; Mullard rørene koster ca en tusenlapp for stk. 6k var totalprisen for å bytte alle rørene i både Calypso og Rhea. Hvis jeg hadde gått for CV4004 i Rhea også, ville totalprisen blitt 10k fordi jeg da ville brukt 4 CV4004 i Rhea også. Jeg gikk for en billigere løsning i Rhea dengang.
Velkommen inn i det gode selskap GS. Grattis med flott pre!gs skrev:Ikke så mye fart i denne tråden ser jeg. Men melder meg herved inn som venn. Nå står en Calypso på hylla og spiller.
Skal bli spennende å følge den videre i innspillingsfasen. Førsteinntrykket er positivt. Betjeningsmessig meget smart og behagelig. Jo dette tegner bra.
Nope, har ikke hørt bare lest om at det skal være veldig bra. Snakket så vidt med Rudi om dette, og jeg deler hans sunne skepsis til å betale så mye som signaturoppgraderingen koster bare for bedre komponentkvalitet i samme kretser. Etter å ha eksperimentert litt med rør, tror jeg som Rudi at det kanskje er minst like mye å hente på å oppgradere rørene fra hva som står i der orginalt. Jeg teller på knappene mht å fleske til med Mullard cv4004 over det hele i Rhea også.Roy_RK skrev:Er det noen av dere som har hørt eller som har oppdatert deres standard Calypso til Signatur?
Begynner å bli litt keen på en upgrade.