Airplay og begrensninger.

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Airplay er i utgangspunktet en meget praktisk ting. Jeg har brukt de mulighetene Airplay gir med ios-dingser og Macbook Pro lenge allerede.

Men nå har jeg planer om å gjøre lyden bedre ved å utnytte den digitale optiske utgangen som Airplay Express eller Apple TV har. Jeg ser for meg å koble en brukbar DAC (Abrahamsen eller Hegel kanskje?) til airplaydingsen via de optiske portene.

Her kommer jeg til denne trådens kjerne. Jeg har prøvd å finne ut om det er mulig å streame musikk i HD kvalitet, det vil for eksempel si 24bit 96khz over airplay, og videre uforringet fram til DAC-en? Noen sier at Airplay/OSX/iTunes/IOS-dingsen nedsampler lyden før den blir overført, for så å oppsample den i den andre enden. De mener at Airplay er begrenset til 16bit/41khz. (CD Kvalitet) Om det er tilfellet forsvinner jo litt av moroa.

Jeg har, ved hjelp av min gode venn google, prøvd å finne ut av dette, men har ikke funnet noe krystallkart og definitivt svar.

Er det noen som vet fakta her, og som eventuelt vet om et bedre alternativ til Airplay?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Airplay er ikke egnet for audiofil avspilling av lyd. Det er såpass mye rart som foregår av resampling og volumkontroll som ikke gjør det mulig å få bitperfekt lyd i alle sammenhenger.

Så vidt jeg har erfart er man i hvertfall tvunget til å resample til den sampleraten den mottakende enheten kjører med. Man får derfor ikke samplerateskifter når man skifter låter ved avspilling. I tillegg har jeg som deg hørt det samme ryktet om at alt resamples til en felles lydstrøm før den oversendes. Dette er helt nødvendig om lyd fra flere programmer skal kunne oversendes på samme tidspunkt, men jeg vet ikke om dette egentlig er støttet i Airplay.

24-bit tror jeg ikke eksiterer som konsept i Airplay en gang.

Og selv om man klarer å unngå downsampling i begge ender vil det alltid være usikkerhet rundt volumkontrollen. Er signalet f.eks bitperfect med volumet på iPaden på max?
 
Sist redigert:

lunch

Medlem
Ble medlem
06.01.2012
Innlegg
43
Antall liker
4
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Airplay støtter inntil 16bit/44,1kHz. Jeg har kjørt opplegget du skisserer i flereår tidligere: streame trådløst til AE og kjøre opisk til DAC. Det funker som bare det så lenge det trådløse nettet ditt er bra nok. Bitperfekt? Vet ikke. Ser ikke helt hvorfor det ikke skulle bli bitperfekt frem til DACen så lenge nettet er brukbart. Perfekt for enkelhet er det i hvert fall. All min musikk er Apple lossless CD-kvalitet eller høyere. Airport Express er grei å bruke så lenge du henter det ut optisk.

Og: har du audiofile krav til lyden så er det vel ikke bare AE/ATV det står på uansett. Det er ikke forskjellen mellom 16 bit og 24 bit som er forskjellen på bra og dårlig lyd, for å si det sånn.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Bitperfekt har da ingenting med nettverket å gjøre i denne sammenheng?

Airplay er fint fordi det er praktisk og lettvint. Det er også de eneste argumentene på plussiden. Til hifi-bruk finnes det mange andre streamerløsninger som er langt mer egnet om optimal kvalitet er målet.
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Airplay er ikke egnet for audiofil avspilling av lyd. Det er såpass mye rart som foregår av resampling og volumkontroll som ikke gjør det mulig å få bitperfekt lyd i alle sammenhenger.

Jeg tror du tar feil.

Airplay måler veldig bra:
http://www.hifisentralen.no/forumet...-eller-airport-begrensninger.html#post1529961

Det er noe rart som gir tredjeharmonisk forvrengning på -102dB. Jeg tror det er en måleartifakt men man hører det uansett ikke.

ØE
 

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Innlegg
944
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Stereophile har også målt: Apple AirPort Express Wi-Fi Hub-D/A processor | Stereophile.com

Fra konklusjonen: "....The beauty of this unassuming component, however, is its S/PDIF data output, which allows the AirPort Express to assume a respectable role in a true high-end audio system."

Leser man hele testen i Stereophile så ser man også at det kun er 16 bit 44.1 kHz, men at overføringen er bit-perfekt.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.384
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Trådstarter spør også om alternativ.

Når jeg gikk til anskaffelse av streaming løsning for musikk så jeg på muligheten for å bruke Airplay, men gikk fort bort fra det. Mest fordi det ikke var innebygd støtte for flac. Noe som er merkelig da flac er mer eller mindre de facto standard for høyoppløslige audiofiler. At alternativet (Apple lossless) er et proprietært format laget for å låse brukeren til Apple produkter liker jeg heller ikke. Det at Airplay ikke støtter 24 bit var jeg ikke opptatt av da. Men nå ser jeg at jeg har stadig flere slike filer og angrer ikke på at jeg valgte bort denne løsningen. Jeg sitter med følelsen av at Airplay er laget først og fremst for å tjene penger for Apple og at forbrukeren kommer i andre rekke.

Jeg vurderte også Sonos (takler heller ikke 24 bit), men valgte Squeezbox. Denne ble uheldivis kjøpt opp av Logitech som har lagt ned produksjonen. Men jeg er kjempefornøyd med løsningen. Squeezbox Touch streamer 24bit/96kHz, men har en uoffisiell plugin for 192kHz.

Skulle jeg kjøpt noe nytt i dag virker Bluesound utrolig lovende. Alternativt ville jeg sett på en DLNA løsning.
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Jeg valgte Cambridge Stream Magic 6. Er veldig godt fornøyd med den løsningen, må jeg si.

Bruker en bluetooth-enhet, som er ekstrautstyr, for å koble ios-enheter til HIFI-anlegget.
 

Naturlyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
599
Antall liker
375
Torget vurderinger
24
Jeg kjøpte et par Airport Express etter testen i Stereophile, dvs før Airplay standarden kom. De har ikke vært mye brukt pga endringer i nettverk/anlegg men har tidvis vært svært nyttige.

Spørsmål: Selv om overføringen fra PC/Mac til AE var bitperfect da Stereophile testet det, er vi sikre på at den er det nå med Airplay?
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.384
Antall liker
1.055
Sted
Bergen
Jeg valgte Cambridge Stream Magic 6. Er veldig godt fornøyd med den løsningen, må jeg si.

Bruker en bluetooth-enhet, som er ekstrautstyr, for å koble ios-enheter til HIFI-anlegget.
Dette blir ganske likt min løsning. Squeezeboxen min er koblet til en Cambridge DAC Magic Plus. Dette er så vidt jeg vet samme DAC som sitter i Stream Magic. Muligens du kan få en liten fordel da Stream Magic antageligvis har samme World Clock på streamer og DAC. Men Squeezboxen kan spille blandt annet Wimp og Spotify. Muligens Stream Magic kan det også nå, men den kunne ikke det da den kom. Men det er ikke sikkert det er viktig for alle.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Airplay er ikke egnet for audiofil avspilling av lyd. Det er såpass mye rart som foregår av resampling og volumkontroll som ikke gjør det mulig å få bitperfekt lyd i alle sammenhenger.

Jeg tror du tar feil.

Airplay måler veldig bra:
http://www.hifisentralen.no/forumet...-eller-airport-begrensninger.html#post1529961

Det er noe rart som gir tredjeharmonisk forvrengning på -102dB. Jeg tror det er en måleartifakt men man hører det uansett ikke.

ØE
Nja. Apple gjør akkurat som de vil med sin egen implementasjon av protokollen og nå nylig endret de oppførselen slik at alt resamples til 48 kHz, uten at dette gikk klart frem noe sted. Utstyret til Apple er derfor ikke bitperfect i nyeste implementasjon. Siden dette ikke er nøyaktig dokumentert så er det vanskelig å vite hva signalet går gjennom på veien om man benytter Apple-komponenter. Aiport Express er vel foreløpig ikke utsatt for de siste endringene i Airplay-implementasjonen til Apple.

Dersom man benytter 3. parts implementasjoner vil man fremdeles få korrekt samplingsfrekvens ved 44.1kHz, men jeg er fremdeles ikke sikker på hva som skjer med signalet på veien, siden f.eks volumkontrollen er fullt funksjonell. Det er derfor rimelig å anta at signalet passerer en mixer på veien. Man kan med andre ord benytte airplay for bitperfekt avspilling på eldre Apple-utstyr, gitt at kjeden er satt korrekt volummessig, og/eller med 3. parts implementasjoner, men det er vanskelig å si noe om jitterverdiene på de ulike implementasjonene. Man kan imidlertid spørre seg hva som er den reelle betydningen av dette, men den vanlige audiofile tilnærmingen er jo "best mulig" uavhengig av faktisk betydning, i hvertfall når dette ikke en gang trenger å koste store summer ekstra.

I tillegg støtter ikke Airplay overføring av high-res noe som også er rimelig begredelig når man sammenligner med andre tilgjengelige alternativer. Jeg har i hvertfall store mengder high-res som jeg gjerne vil ha avspilt i et egnet format. Dette utelukker også gjerne trådløst nett som bærer uansett, i hvertfall om man vil ha noe som responderer lynraskt i alle tilfeller uten fare for dropout uansett hva som skjer.

Ergo består konklusjonen min. Airplay er først og fremst en praktisk løsning, ikke en fullverdig audiofil lydavspillerløsning. At enkelte implementasjoner av protokollen kan gi en helt grei opplevelse av 16bit 44.1kHz virker imidlertid å gjelde om man ser på målingene, men man må da ha tunga rett i munnen når man velger løsning, og utviklingen ser ut til å gå "feil vei" hos Apple i og med at de siste variantene resampler alt til 48khz.
 
Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.711
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Tror ikke de har endret noe nevneverdig, bortsett fra inkludering av ekstra meta-data. Selve airplay *Kun LYD-protokollen* (d.v.s identisk som gamle Airtunes) er og blir 16/44,1. Tror muligens nyere generasjoner av Airport Express har høyere jitter-verdier på optisk. (Men alle har uansett høy digital wow/flutter som ikke kommer fram med vanlige målinger, som gjør at enkelte DACer har vanskeligheter med å holde på lock)

Lyden kan bli resamplet ved sender og mottaker, men er selve datastrømmen bitperfekt, vil også AEx (alle generasjoner) være bitperfekt

Iogmed ATV2/3 er en mediaspiller, så er det alltid en mixer som mixer alt til 48khz. Dette er helt etter boka:)
 

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1

oyvine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
184
Antall liker
1
Jeg har, ved hjelp av min gode venn google, prøvd å finne ut av dette, men har ikke funnet noe krystallkart og definitivt svar.
Denne karen har anstrengt seg en smule og funnet det endelige svaret på hva Airplay kan brukes til av "hifi":
Am I Experienced?: Possibility for Airplay/AirTunes to Airport Express with Hi-Res Audio

---snip----
1. On Apple TV, up/down sampling is done on the Apple TV itself. (Not a big deal)


2. iTunes ALWAYS down-sampling the audio file to 16/44.1k, no matter the remote end is an AE or Apple TV. In other words, iTune was hard-coded to down-sampling to 16/44.1k while using the AirTunes ................ (This sucks!!)

3. The worst case for playing audio via AirPlay/AirTunes is: playing a Hi-Res file to an Apple TV!! Since the audio file is firstly down-sampled by iTunes and then up-sampled by Apple TV.

---snip----

hilsen,
Øyvin
 
Topp Bunn