AKG Q701 - hodetelefonforsterker

madshaa

Medlem
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
11
Antall liker
1
Ryddet på lofter og fant frem mine gamle hodetelefoner. Men jeg har ikke noe fornuftig å drive desse med.
Forslag til noe budsjettvennlig som kan være en grei match?
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.334
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har ikke kjennskap til q701, men k701 låter meget meget bra med.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.334
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Absolutt, til K701 holder L30 plenty, men det kan godt være at Q701 er mer tungdreven.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.210
Antall liker
2.695
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ville ikke brukt så mye penger på dem
Selv kom jeg short of power tilmed balansert head / pre

Selv brukte jeg den rett på power ampen direkte ,,, da våkner de litt" 20 w eller mer

Skal du bruke den på en dual supply amp eller mono amps bør du dele opp inni ledningenog lage ren H og ren V kanal med egne koblinger


********Sorry det var K701 jeg refererte til
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.334
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Merkelig at vi har så forskjellige opplevelser angående k701... Synes de låter knall med topping L30 (og A30).
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.210
Antall liker
2.695
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ja sant nok ,,, etter ett langt liv med flere av stax sine ,, ble, ikke livet med dynamiske det samme

: ( ME
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.210
Antall liker
2.695
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Mulig q701 har familære likheter med k 701 ,,,den liker effekt ,,
Verdt ett forsøk : ) power amping

Det kule med det er i tillegg at klA driften sannsynlig vis er mye høyere enn en en ren hode telefon amp
Flere av dem har ikke railer mer enn -+15 v i tillegg men en power vil ha 2-3 x mer rail ,, mer headroom
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.334
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har du noen forslag til budsjettvennlig forsterker?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.210
Antall liker
2.695
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Nesten hvilken som helst integrert power amp 20 w - 50 w

Må lage seg en overgangs plugg fra ht til hodetelfon kontakten : )
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.477
Antall liker
84.263
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Forskjellen mellom K701 og Q701, er at sistnevnte er en "hyllest" til Quincy Jones. Har selv hatt et eksemplar med grønn kabel og noen andre designforskjeller. Ellers helt identiske
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.488
Antall liker
35.334
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Forskjellen mellom K701 og Q701, er at sistnevnte er en "hyllest" til Quincy Jones. Har selv hatt et eksemplar med grønn kabel og noen andre designforskjeller. Ellers helt identiske
Da står jeg fast ved min anbefaling. Topping L30ii
 

madshaa

Medlem
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
11
Antall liker
1
Takk for svar. Blir nok å se nærmere på Topping da disse er innenfor mitt budsjett.
- En evt annen løsning. Vurderer å pensjonere min YBA YA201 for en Rega Brio. Kan jeg slå to fluer i en smekk her?
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.511
Antall liker
8.052
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det kommer vel mye an på hvilke høyttalere du bruker, siden et skifte til Brio halverer effekten fra 100W til 50W. De bør helst være temmelig lettdrevne i så fall, siden Rega selv anbefaler å holde seg til høyttalere med en reell impedans på 8Ohm. HT-forsterkeren i Brio har jeg ingen formening om.

Hvorfor tenker du å pensjonere YBA?
 

madshaa

Medlem
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
11
Antall liker
1
Det kommer vel mye an på hvilke høyttalere du bruker, siden et skifte til Brio halverer effekten fra 100W til 50W. De bør helst være temmelig lettdrevne i så fall, siden Rega selv anbefaler å holde seg til høyttalere med en reell impedans på 8Ohm. HT-forsterkeren i Brio har jeg ingen formening om.

Hvorfor tenker du å pensjonere YBA?
YBA'en reagerer ikke på flere funksjoner fra fjernkontrollen. Blant annet volum ned. Har også cd spilleren med identisk fjernkontroll, og det er de samme funksjoner som er defekt på denne, ergo er det forsterkeren det er noe galt med. Men tenker å få et overslag hva det koster å fikse, men bruker ikke store summer på å fikse en 15 år gammel forsterker.
 
Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.484
Antall liker
3.605
Sted
Sunnmøre
brukte jeg den rett på power ampen direkte ,,, da våkner de litt" 20 w eller mer
[...] K701 jeg refererte til
OK, eg skjønar rett og slett ikkje desse erfaringane med AKG K701.

Mi erfaring er at dei har meir enn nok futt både på monitorutgangen på RME ADI-2 og på ein slags kina-kvasi-røyrheadamp eg har liggjande. Og Naim Headline, for den del. Anten spelar folk hinsides høgt, eller så har eg veldig dårlege øyro. Kanskje eg lyt spørja katten.

Men dårleg hørsel er sannsynlegvis det beste tweaket når det gjeld hifi. Har lurt på å bestilla Topping DX1 til bruk på laptop-en, sidan den iallfall har glimrande specs eg kan kosa meg med. På jobb bruker eg forresten B&O U70, eit sett vintage-klokker som er vesentleg meir tungdrivne enn K701.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.511
Antall liker
8.052
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
YBA'en reagerer ikke på flere funksjoner fra fjernkontrollen. Blant annet volum ned. Har også cd spilleren med identisk fjernkontroll, og det er de samme funksjoner som er defekt på denne, ergo er det forsterkeren det er noe galt med. Men tenker å få et overslag hva det koster å fikse, men bruker ikke store summer på å fikse en 15 år gammel forsterker.

Da er det forståelig at man ser seg om etter noe nytt. Håper det er en enkel sak så du kan beholde den du har, hvis det ikke går mot skifte uansett da.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.210
Antall liker
2.695
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
OK, eg skjønar rett og slett ikkje desse erfaringane med AKG K701.

Mi erfaring er at dei har meir enn nok futt både på monitorutgangen på RME ADI-2 og på ein slags kina-kvasi-røyrheadamp eg har liggjande. Og Naim Headline, for den del. Anten spelar folk hinsides høgt, eller så har eg veldig dårlege øyro. Kanskje eg lyt spørja katten.

Men dårleg hørsel er sannsynlegvis det beste tweaket når det gjeld hifi. Har lurt på å bestilla Topping DX1 til bruk på laptop-en, sidan den iallfall har glimrande specs eg kan kosa meg med. På jobb bruker eg forresten B&O U70, eit sett vintage-klokker som er vesentleg meir tungdrivne enn K701.
It is what it is ,,, ref tråd # 7
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Takk for svar. Blir nok å se nærmere på Topping da disse er innenfor mitt budsjett.
- En evt annen løsning. Vurderer å pensjonere min YBA YA201 for en Rega Brio. Kan jeg slå to fluer i en smekk her?
Jeg har en brio, kan se om jeg får koblet den opp og prøve

Det er forøvrig nærmest INGEN forskjell på Q701 og K701 (eller K702) Samme driver, tilnærmet identisk tuning. Så like at de fleste neppe klarer en blindtest. Bare gimmick, trolig kun forskjellig skum foran driveren 😏😆
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1

Spec for følsomheten er 105 dB/V, impedansen er 62 om og maksimal effekt er 200 mV, som skulle innebære en maksimal signalspenning på ca 3,5 V / ca 10 dBV og et maksimalt lydtrykk på 115 dB.

Mvh
KJ
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3

Spec for følsomheten er 105 dB/V, impedansen er 62 om og maksimal effekt er 200 mV, som skulle innebære en maksimal signalspenning på ca 3,5 V / ca 10 dBV og et maksimalt lydtrykk på 115 dB.

Mvh
KJ
Min erfaring er at disse likevel trenger en svært kraftig forsterker for å få maksimal dynamikk og oppløsning.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
808
Antall liker
428
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Topping A90D driver K701 med fyndogklem :) SPL Phonitor drar det enda lenger
 
Topp Bunn