Akkustikkplater

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
559
Antall liker
103
Torget vurderinger
9
Hei, jeg kontaktet et lokalt byggvarefirma for ¨få tak i noen akustikkplater, ettersom jeg ikke har noe serlig kunnskap rundt dette, så ble det ikke spesifisert akkurat hva jeg skulle ha. Ønske mitt er å dempe refleksjoner som gjør at diskant og evt. øvre mellomtone kan oppleves hard.. og i tillegg få strammet opp bassen.. Dette var hva de hadde på lager

http://www.glava.no/sitefiles/1/dokumenter/ProdDok_913_1.pdf

Platene som jeg fikk er på 25 mm
Lurer på om det har noe for seg å bruke disse i det hele tatt, tenkte å sette sammen 4 plater med tre lag i hver slik at jeg får 75 mm plater.tenkte å plassere disse bak frontene, og evt. bakhøyttalerne..

Burde jeg gå på tykkere, eller andre typer plater eller kan disse ha positiv virkning
 

MortenV

Medlem
Ble medlem
29.06.2007
Innlegg
9
Antall liker
0
Hei

Dette vil fungere helt ypperlig som demping i førsterefleksjonspunkter. Om de er 25, 50 eller 75mm vil ikke gjøre noe forskjell i bassområdet da det vil kreve betydelig tykkere plater (flere 100mm tykke).

Jeg ville gått for 50mm (2x25mm) da det vil dempe bra nedover i mellomtone-frekvensområdet.

Sørg også for å ha en god del luft bak platene mot vegg da dette også vil bidra til demping nedover i frekvensområdet.

Mvh Morten
 

MortenV

Medlem
Ble medlem
29.06.2007
Innlegg
9
Antall liker
0
og en ting til: plasser de i førsterefleksjonspunkt på sidene og førsterefleksjonspunkt bak frontene. Bak lytteposisjon er det ikke så mye gevinst (min erfaring).

Førsterefleksjonspunkt finner du ved å sette opp speil på veggen og der du ser høyttalerne i speilet når du sitter i sweet spot er førsterefleksjonspunktene.

Morten
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
559
Antall liker
103
Torget vurderinger
9
MortenV skrev:
Hei

Dette vil fungere helt ypperlig som demping i førsterefleksjonspunkter. Om de er 25, 50 eller 75mm vil ikke gjøre noe forskjell i bassområdet da det vil kreve betydelig tykkere plater (flere 100mm tykke).

Jeg ville gått for 50mm (2x25mm) da det vil dempe bra nedover i mellomtone-frekvensområdet.

Sørg også for å ha en god del luft bak platene mot vegg da dette også vil bidra til demping nedover i frekvensområdet.

Mvh Morten
Ok takk for god veilednig, her bestilt noen spesialplater fra rockwool, disse er 150 mm tykke, og 60* 60 cm.. tenkte å kutte disse kryssdiagonalt, slik at jeg får 30*30*30 cm, for deretter å kle disse å sette di i hjørnene bak frontene fra gulv til tak, og evt. lage noen lavere for å ha bak, bak ht.. evt henge noen plater i taket.. hva tror dere om dette
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Rommet mellom platen og veggen/taket har like mye å si som tykkelsen hvis egenskapene til platene er de samme som Rockwool.
 

Vedlegg

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.692
Antall liker
9.073
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
MortenV skrev:
Hei

Dette vil fungere helt ypperlig som demping i førsterefleksjonspunkter. Om de er 25, 50 eller 75mm vil ikke gjøre noe forskjell i bassområdet da det vil kreve betydelig tykkere plater (flere 100mm tykke).

Jeg ville gått for 50mm (2x25mm) da det vil dempe bra nedover i mellomtone-frekvensområdet.

Sørg også for å ha en god del luft bak platene mot vegg da dette også vil bidra til demping nedover i frekvensområdet.

Mvh Morten
Hei.
En ting til du også vil få større effekt av er hvis du lar det være like mye luft imellom platene
som de er tykke.+ avstand til vegg, som tidligere nevnt.

Steinar.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Denne siden er det greit å ha lest gjennom før man begynner på et prosjekt som å dempe et roms svakheter.

Jeg pønsker nesten på å kjøpe meg en XTZ-rommåler som skal gi et ganske greit grunnlag for å måle et rom med dertilhørende anlegg.

Jeg ville ha montert opp trekanter i hvert hjørne. Det er vel kanskje lettest å gjøre dette bakerst i rommet. Det vil uansett påvirke etterklangstiden i rommet ditt som er ganske lang i de lavere frekvensene om jeg ikke husker helt feil. Dette er ved bruk av ører, så det er ingen presise målinger som ligger bak denne påstanden. Bassanslagene fløt ut og det er et tegn på etterklang - og/eller manglende kontroll på bassen i forsterker.

Hadde det vært litt høyere under taket hadde takmonterte plater med luft mellom tak og plate vært interessant også.

Trekk platene i lin og eksperimenter litt og kjør en låt med stramme bassanslag som gjør at det blir greit å høre forskjellen.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.074
Antall liker
4.251
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg har fått rimelig en del 20mm akustiske himlingsplater fra Glava som forhandleren som han hadde liggende siden "tidenes morgen"

tenkte meg jeg lager en ramme med 120mm høyde 20mm plate, 20mm luft, 20mm plate og 60cm luft til førsterefleksionene. høres dette greit ut?
 

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Innlegg
189
Antall liker
37
Det er mulig noe høyfrekvent lyd blir reflektert, dette vil du finne ut ved å måle ETC og sammenligne lydnivået på refleksjonenner fra lydplatene i førsterefleksjon på forskjellige frekvensbånd.

Vinkel på høytaler kontra absorberende flate spiller inn her.


tenkte meg jeg lager en ramme med 120mm høyde 20mm plate, 20mm luft, 20mm plate og 60cm luft til førsterefleksionene. høres dette greit ut?
Det er bedre å plassere platene inntil hverandre, lenger ut fra vegg, ettersom partikkelhastigheten er høyere og effekten bedre, du kan godt bruke tre lag med 20mm akustikkplater, og 5cm avstand til vegg.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.074
Antall liker
4.251
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg har noen skumgummiplater liggende som jeg brukte før- kan jeg gjenbruke de so foring bak akustikkplatene eller er det best med bare luft?
 

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Innlegg
189
Antall liker
37
Skummgummi har som regel lukkede celler, bare ha et luft mellomrom bak mot vegg.
 
Topp Bunn