Komponenten skrev:
Akk ja, Gjestemedlem er like bastant som vanlig, og tror at det er religiøse grunner til å være motstander av aktiv dødshjelp, vel det er faktisk ikke det som er grunnen, hvordan kom du til den konklusjonen?
Fordi mange av de mest religøse overhodene tar sterkt avstand fra dette og hevder det strider mot religionen deres. Det gjelder muslimer, mange kristne, og de mest ortodokse og minst reformvennlige av jødene. Det kan selvsagt være andre grunner til at noen har kommet til dette standpunktet. Men religion er den viktigste drivkraften på et samfunnsmessig plan om enn ikke på det personlige for alle.
Resonementet er gjerne som
følger:
"Theological: Voluntary euthanasia has often been rejected as a violation of the sanctity of human life. Specifically, some Christians argue that human life ultimately belongs to God, so that humans should not be the ones to make the choice to end life. Orthodox Judaism takes basically the same approach, however, it is more open minded, and does, given certain circumstances, allow for euthanasia to be exercised under passive or non-aggressive means. Accordingly, some theologians and other religious thinkers consider voluntary euthanasia (and suicide generally) as sinful acts, i.e. unjustified killings."
Katolsk dogme: "The Church's official position is the 1980 Declaration on Euthanasia issued by the Sacred Congregation for the Doctrine of the Faith."
"Protestant denominations vary widely on their approach to euthanasia and physician assisted death. Since the 1970s, Evangelical churches have worked with Roman Catholics on a sanctity of life approach, though the Evangelicals may be adopting a more exceptionless opposition. While liberal Protestant denominations have largely eschewed euthanasia, many individual advocates (e.g., Joseph Fletcher) and euthanasia society activists have been Protestant clergy and laity. As physician assisted dying has obtained greater legal support, some liberal Protestant denominations have offered religious arguments and support for limited forms of euthanasia."
Like the trend among Protestants, Jewish medical ethics have become divided, partly on denominational lines, over euthanasia and end of life treatment since the 1970s. Generally, Orthodox Jewish thinkers oppose voluntary euthanasia, often vigorously,[26] though there is some backing for voluntary passive euthanasia in limited circumstances.[27] Likewise, within the Conservative Judaism movement, there has been increasing support for passive euthanasia (PAD)[28] In Reform Judaism responsa, the preponderance of anti-euthanasia sentiment has shifted in recent years to increasing support for certain passive euthanasia (PAD) options.
"Islam categorically forbids all forms of suicide[citation needed] and any action that may help another to kill themself. It is forbidden for a Muslim to plan, or come to know through self-will, the time of his own death in advance."
Det er hevet over en hver tvil at mange gamle/syke/skrøpelige føler seg som en byrde for familien, og derfor velger å dø for å spare familien. Å benekte dette vitner om mangel på innsikt.
Jeg benekter ikke at det finnes gamle som føler dette. Men det er IKKE det dette handler om. Hvis disse personene føler så strekt for ta sitt eget live, er jeg enig med at de får klare det på egenhånd, noe også mange av dem utvilsomt gjør. Det er ikke uvanlig at endel oppdages av sine pårørende med et tomt pilleglass på sengkanten. Det er trist og oftest unødvendig, men lite man kan gjøre noe med annet enn å være mer åpen om å snakke om slike ting og ufarliggjøre døden og ikke se på dette som et tabuområde eller religøst syndig.
Kriteriene for å få hjelp til å dø skal være mye mye strengere enn at noen føler seg til en byrde. I det hele tatt å trekke noe slikt inn i denne debatten er svært useriøst og nedlatende for dem som ønsker et slikt tilbud.
Det er ikke sikkert at det er dette man sier høyt, i alle fall om dette i dag ikke er grunn god nok, men en hver med litt menneskelig innsikt skjønner at det vil bli mange slike tilfeller, og at det allerede er mange slike tilfeller. Var faktisk delvis for aktiv dødshjelp til jeg så et nederlandsk program om dette, hvor det helt tydelig kom fram at dette egentlig var den underliggende grunnen til at personen ønsket å dø. De snakket så fint om det, både den dødsdømte og hans kone, men man ble sittende med en ganske guffen følelse av total mangel på menneskeverd og respekt for individets rett til å bestemme over eget liv, det var mer et press om at en viss type mennesker bør velge å dø.
Selvsagt skal det ikke være noe press på noen til noe slikt. Det skule da bare mangle. Dette skal være et tilbud til uhelbredlig syke som lever i en tilstand av uutholdelige smerter som det ikke finnes noen løsning på, eller andre som lever i en tilstand som er uutholdelig og som aldri kan helbredes eller lindres.
Og hva med den dagen staten synes det blir for dyrt å holde liv i alle skrøplingene?
Igjen et fullstendig useriøst argument. Det er da ingen som har tatt til orde for noe slikt. Av og til lurer jeg på hva som går galt med resonementene dine kompo, eller om du bare finner på noe slikt tull i mangel på noen interessante synspunkter.
Budsjetter som stadig overskrides, mange flere gamle, dette kommer til å gå en vei, og respekten for menneskeverdet er ikke det som kommer til å stå frem som det viktigste, tvert imot, det ser vi allerede i dag, er behandlingen for dyr risikerer du å ikke få den, hvorfor da bruke masse penger på å holde liv i uhelbredelig syke?
Fordi de selv ønsker å leve? Er ikke det er godt nok argument da? Retten til å leve og retten til å dø er to sider av samme sak.
Det finnes i dag situasjoner der døende ikke får livsforlengende behandling fordi dette er så kostbart at det går ut over tilbudet til mange andre pasienter. Men det er en helt annen diskusjon.
Selvsagt kan man forstå grunnen til for eksempel kvinnen man her snakker om, og andre, virkelig ønsker å dø, men det har vist seg, som Solo nevner, at det har tendens til å gli ut.
Man trenger strenge regelverk på plass. Regelverk som sikrer at ingen ting "glir ut". Dette er et flåsete argument uten noen som helst annen bakgrunn enn ens behov for å rettferdiggjøre feighet og redsel for at ta vanskelige valg.
Den dagen man aksepterer at et menneske faktisk kan drepe et annet, har vi trådd over en grense, og synet på hva et menneskeliv er verdt endres.
Den dagen vi dømmer et menneske til uutholdelige pinsler og nekter å hjelpe mennesket bare fordi vi selv har en rar ide om at dette skal man ikke gjøre er vi ikke annet en feige usle byråkratiske regelyttere som burde skamme oss for vår unnlatenhet og manglende vilje til å hjelpe mennesker i den ytterste nød. Kanskje ikke med andre grunner enn at religøse dogmer forhindrer barmhjertighet.
Det er ikke snakk om å drepe noen. Jeg er sterk motstander av dødsstraff. Men å hjelpe noen til å dø som har dette som sitt høyeste ønske er da noe helt annet enn å drepe noen.