O
OivindJ
Gjest
Andre flerkanals data-lydkort ikke gode nok?
(Med Fireface 800 eller RME ADI-8 QS)
(Med Fireface 800 eller RME ADI-8 QS)
|
Hvis man tar en produsent som Behringer, så tilbyr de flere apparater som gjør "alt" for en billig penge. Her kan man i det digitale domenet utføre EQ, rom-korreksjon, aktiv deling, upsamling, oversampling, og gud vet hva. Behringer fortjener masse ros for at de tilbyr all denne funksjonaliteten for en så billig penge, og de kan ikke kritiseres da pris/kvalitetsforholdet er så gunstig. Vær dog oppmerksom på at selv om selve DAC chipper og enkelte andre vitale komponenter i disse apparatene (som uansett ikke koster mye innkjøpt i store mengder) holder god standard, så er det spart på det meste annet. Analogdeler, powersupply, mekanikk, skjerming, etc er "pinglestandard", sett med High-End øyne. Derfor finnes det oppskrifter på nettet på hvordan man kan modifisere/bygge om slike standard apparater. [Kjører du et bypass signal gjennom en Behringer, så låter High-End anlegget ditt Mid-Fi. Kjører du i tillegg en A/D-D/A konvertering, så låter det Lo-Fi..].Sniff skrev:Interessant å lese artikkelen om anlegget ditt pedal, og jeg stusset også da på valget av en analog delefilterløsning. Ditt innlegg over kastet nytt lys på den tematikken. Kanskje en nødvendig realitetsorientering/nyansering i tider hvor deq, dcx og pc-vekkelsen går over landet.
Ikke helt sikker på at jeg forstår..theStig skrev:Fireface 800 er et lydkort i seg selv.
Med ekstern DAC som støtter ADAT så er det gode muligheter i proff lydkort hvis man bruker stasjonær maskin. Med bærbar snevrer det seg inn betraktelig.
Aktiv delning löser vissa problem och skapar vissa andra problem. Ett par av dom positiva egenskaperna är att baselementen inte behöver matchas mot "topphögtalarna" eftersom du lätt kan vrida upp nivån/volymen för bara basarna. En annan fördel är att det praktiskt är nästan omöjligt att bygga branta filter vid låga frekvenser. Vad detta betyder är att filtret blir sjukt stort och att dom passiva komponenterna dels fysiskt är skitstora men också att dessa komponenter slutar vara "linjära" eller enligt "textboken".nescafe skrev:Gidder noen å ta jobben med å fortelle meg med barnespråk og ganske grundig hva aktiv deling går ut på, og hvilke komponenter/inngrep som inngår i å ordne dette? Jeg vil ha det inn med dråpeteller, takk!
Gå ut fra at jeg kan ingenting om det, for sånn er det!
Er disse filtrene minimum fase eller lineær fase?pedal skrev:Min løsning er valgt utelukkende pga. best lydkvalitet. High-End versjonene av de aktive DP filtrene er diskret oppbygget, DC-koblet og har de sedvanlige DP lydkvaliteter. De er også usedvanlige støysvake i forhold til andre analoge filtre. Hadde ørlite hørbart sus i basseksjonen til og begynne med, grunnet 18dB EQ. Dette er nå borte (i lytteposisjon) etter at jeg skrudde opp gainet på effekttrinnet.
Da spørs det om du har prøvd de rette løsningene.Et annet hensyn er at digital EQ signalbehandling i seg selv har en forvrengning som jeg er lettere allergisk mot. Synes det reduserer mikrodynamikk og introduserer en lettere "prosessert karakter" i lyden.
Jeg har sett omtrent samme kommentaren vedrørende oppsampling fra theStig. Jeg stusset første gang og jeg stusser fortsatt. Jeg har over flere år opparbeidet relativt god kjennskap til miljøer som har holdt på med digital XO samt romkorreksjon basert på Tact utstyr og PC-baserte løsninger. Gudene skal vite at i disse miljøene har det meste vært prøvd: Klokke synkronisering, oppgradering av strømforsyninger, oppgradering av digitalklokker, Big Ben, spdif, bnc, AES/EBU, oppgradering av analoge komponenter, interne dac'er, eksterne dac'er, optisk overføring, lineær fase filtre, minimum fase filtre, mye korreksjon, lite korreksjon, mekanisk vibrasjonsdemping, demping/endring av elektromagnetisk stråling fra strømforsyning og andre aktive komponenter osv osv - og selvfølgelig alskens med kablerDenne bieffekten blir mindre dersom den utføres med høyre bitoppløsning (feks 24/96) og aller helst mens signalet er i det digitalet domenet (mellom drivverk og DAC). Nå har det seg slik at jeg ikke har hørt noen 24/96 DAC som på Red Book overgår min 16bits DDDAC, så det er en annen grunn til mitt systemvalg.
Det finnes to ulike tilnærminger til digital lydkorreksjon:Når det er sagt, så synes jeg de nyeste digitale filter/EQ løsningene (à la Stig Erik sin) er lovende. Hadde jeg vært på budsjett, så hadde jeg også ville ha satset på dette. Hvem vet, om noen år sitter jeg kanskje med en High-End heldigital integrert løsning hvor all prosessering skjer 24/96 og med et powersupply og en analogdel i DP-klassen. :![]()
Javisst ja... nesten så jeg føler meg litt dum..he heOivindJ skrev:Crossover
Ja, den klarer alt dette alene.OivindJ skrev:Ikke helt sikker på at jeg forstår..theStig skrev:Fireface 800 er et lydkort i seg selv.
Med ekstern DAC som støtter ADAT så er det gode muligheter i proff lydkort hvis man bruker stasjonær maskin. Med bærbar snevrer det seg inn betraktelig.
I tillegg til 8 analoge utganger (i ditt tilfelle)trenger du:
- En digital utgang der musikken fra Foobar kommer.
- En "loop kabel" ?
- En digital inngang der signalet som skal deles kommer inn.
- Eventuelt enda en inngang til spiller/upsampler.
Klarer FF800 alt dette samtidig, alene, uten å måtte dele noe av jobben med et "studio lydkort" i PC`n (til fem lapper ekstra..)?
Ibland X Over, ibland XO...anekdoten skrev:Javisst ja... nesten så jeg føler meg litt dum..he heOivindJ skrev:Crossover, takk ihvertfall
Jag ser det tvärtom - alla som postar och frågar är ju nyfikna och vetgiriga. Dom om några borde ju vara välkomna på ett forum!Nostrum skrev:Ai ai. Føler meg nesten ikke værdig til å poste i denne tråden, men det er utrolig interessant å få et blikk inn i "fremtiden" som på en måte allerede er nåtid! Om 18 år er jeg 50, lurer på hvilket annlegg jeg sitter med da... Har allerede bookmarket tråden i min egen mappe for "særdeles interessante hifi-tråder..." (Har seff en egen forkortning) Kjempeartig å se at Petter Dale har engansjert seg her også
![]()
.
Det kan man si, og det bør man si (etter min ærbødige oppfatning). Grunnene til at dette fortsatt er den dominerende teknologien er ikke tekniske, men snarere kommersielle eller organisatoriske. F eks at få produsenter har relevant kompetanse innen digital filterteknologi, effektforsterkere og høyttalerelementer/kasser, og at de som eventuelt har det ikke har markedsmuskler til å brøyte seg vei i salgskanalene. Dette området er fullmodent for et teknologisk paradigmeskifte, så snart noen er i stand til å gjennomføre det.Dr.No skrev:Kanskje man kan si at det allerede er teknologisk bakstreversk å lage for eksempel treveis høyttalere med tradisjonelle passive delefiltre i prisklassen "noen hundre tusen"?
... det er nå over 15 år siden Phillips lagde en høyttaler med digitalt delefilter ... Den fikk forøvrig «skremmende» god mottakelse, på tross av merket og prisen, som den gang lå rundt 20 forgnertiere.asbjbo skrev:Det kan man si, og det bør man si (etter min ærbødige oppfatning). Grunnene til at dette fortsatt er den dominerende teknologien er ikke tekniske, men snarere kommersielle eller organisatoriske. F eks at få produsenter har relevant kompetanse innen digital filterteknologi, effektforsterkere og høyttalerelementer/kasser, og at de som eventuelt har det ikke har markedsmuskler til å brøyte seg vei i salgskanalene. Dette området er fullmodent for et teknologisk paradigmeskifte, så snart noen er i stand til å gjennomføre det.Dr.No skrev:Kanskje man kan si at det allerede er teknologisk bakstreversk å lage for eksempel treveis høyttalere med tradisjonelle passive delefiltre i prisklassen "noen hundre tusen"?
Skulle ønske det var mere(/noe?) å velge i når det gjaldt: 25-35W (Triode i klasse-A)Dr.No skrev:Det jeg egentlig hadde tenkt å si i denne tråden: En fordel med aktiv deling som sjelden blir nevnt er at behovet for svinedyre, gedigne forsterkere bortfaller, i prinsippet.
Mr Pedal?OivindJ skrev:...og vil en filterløs hifi dac ha noe for seg etter at signalet allerede har vært konvertert fram og tilbake i datamaskina for digi-eq software`n? Kanskje flere burde vurdere et urørt signal til hoved HT og bare la data`n styre bass-kassene?
Er ikke sikker på hvilke behov du snakker om, OjvindJ. Når det er snakk om fremtiden og Brave New World, kan det vel faktisk tenkes at rørforstekere uten utgangstransformatorer vil bli brukt en gang i blandt, til direkte drift elektrostatiske diskanter o.l. (hvorved to kvalitetsforringende og fordyrende trafoer koblet etter hverandre i signalveien vil falle bort). NoOivindJ skrev:Skulle ønske det var mere(/noe?) å velge i når det gjaldt: 25-35W (Triode i klasse-A)Dr.No skrev:Det jeg egentlig hadde tenkt å si i denne tråden: En fordel med aktiv deling som sjelden blir nevnt er at behovet for svinedyre, gedigne forsterkere bortfaller, i prinsippet.
B&O bruker ICE i alle kanaler i top-of-the-line BeoLab 5. 2x1000W + 2x250W pr høyttaler, for å være presis. Se http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/Products/Technical%20Specifications/BeoLab5_en.pdfomholt skrev:Noen som har noe formening om hvorfor B&O ikke bruker ICE til mellomtone og diskant til sitt aktive høyttaler system? Er forvrengningen ICE har i diskanten lett hørbar og har det noe særlig praktisk betydning?
Har hørt flere nevne at B&W ikke bruker ICE til mellomtonen og diskanten i et anlegg, men da må det vel ha vært et annet system enn den du linker til. Skulle uansett likt å vist hvorfor.asbjbo skrev:B&O bruker ICE i alle kanaler i top-of-the-line BeoLab 5. 2x1000W + 2x250W pr høyttaler, for å være presis. Se http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/Products/Technical%20Specifications/BeoLab5_en.pdf
omholt skrev:Har hørt flere nevne at B&W ikke bruker ICE til mellomtonen og diskanten i et anlegg, men da må det vel ha vært et annet system enn den du linker til. Skulle uansett likt å vist hvorfor.asbjbo skrev:B&O bruker ICE i alle kanaler i top-of-the-line BeoLab 5. 2x1000W + 2x250W pr høyttaler, for å være presis. Se http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/Products/Technical%20Specifications/BeoLab5_en.pdf
Ja, så sannelig har den det: http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/Products/Technical%20Specifications/BeoLab9_en.pdf Årsaken kan være så enkel som at toppen av BeoLab 9 var basert på en eksisterende aktiv monitor, som så ble forsynt med et nytt ICE-basert bass-system. B&O's webside forteller en slik historie. Uansett er det BeoLab 5 (all ICE) som påstås å være storebror og "ultimate".bwd skrev:B&O? Den du tenker på heter BeoLab 9. Den har kunn ICE power i dyp bassen, og bruker "vanlige" forsterkere til mellomtone/diskant.omholt skrev:Har hørt flere nevne at B&W ikke bruker ICE til mellomtonen og diskanten i et anlegg, men da må det vel ha vært et annet system enn den du linker til. Skulle uansett likt å vist hvorfor.asbjbo skrev:B&O bruker ICE i alle kanaler i top-of-the-line BeoLab 5. 2x1000W + 2x250W pr høyttaler, for å være presis. Se http://www.bang-olufsen.com/UserFiles/File/Products/Technical%20Specifications/BeoLab5_en.pdf
Jovisst! DEQX PDC-2.6P + en kvartett hjemmebygde effektforsterkere basert på Hypex 400- og 700-watts UcD-moduler + et par lobotomerte dynaBel Euforia + en hjemmebygd mono 200 W sub. Signalkildene er Electrocompaniet EMC-1UP som leverer digitalsignal til DEQX'en og en Michell Gyrodec med Mørch arm, Ortofon Kontrapunkt pickup og Electrocompaniet RIAA. Byggetråder på monoblokkene her og her. Den siste byggetråden beskriver også oppstarten av DEQX'en og modifikasjonen av Euforiaene.omholt skrev:Asbjbo: Kjører du aktivt? Hvilke elektronikk?
Et argument for at B&O ikke bruker ICE over alt kan faktisk være at en ICE modul er temmelig dyr, selv om B&O lager de in-house. En klasse AB IC-krets koster en slikk og ingenting i forhold. På rimelige produkter er komponentkost viktig å få så lav som mulig så klart.omholt skrev:Da kan man nok si at det ikke skyldtes svakheter i ICE som gjør at BeoLab 9 bruker AB forsterker til øvre frekvensområde. Det har blitt brukt som et argument av ICE tvilere, men det holder jo ikke mål når ICE brukes hele veien i det beste anlegget. Tror jeg faktisk skal ta en tur en B&O butikk og sjekke ut høyttalerne.
Har veldig gode transistorforsterkere bedre kontroll i bassenenn de beste ICE ?theStig skrev:Et argument for at B&O ikke bruker ICE over alt kan faktisk være at en ICE modul er temmelig dyr, selv om B&O lager de in-house. En klasse AB IC-krets koster en slikk og ingenting i forhold. På rimelige produkter er komponentkost viktig å få så lav som mulig så klart.omholt skrev:Da kan man nok si at det ikke skyldtes svakheter i ICE som gjør at BeoLab 9 bruker AB forsterker til øvre frekvensområde. Det har blitt brukt som et argument av ICE tvilere, men det holder jo ikke mål når ICE brukes hele veien i det beste anlegget. Tror jeg faktisk skal ta en tur en B&O butikk og sjekke ut høyttalerne.
Det kommer helt an på hvem du spør.....John_Harald skrev:Har veldig gode transistorforsterkere bedre kontroll i bassenenn de beste ICE ?theStig skrev:Et argument for at B&O ikke bruker ICE over alt kan faktisk være at en ICE modul er temmelig dyr, selv om B&O lager de in-house. En klasse AB IC-krets koster en slikk og ingenting i forhold. På rimelige produkter er komponentkost viktig å få så lav som mulig så klart.omholt skrev:Da kan man nok si at det ikke skyldtes svakheter i ICE som gjør at BeoLab 9 bruker AB forsterker til øvre frekvensområde. Det har blitt brukt som et argument av ICE tvilere, men det holder jo ikke mål når ICE brukes hele veien i det beste anlegget. Tror jeg faktisk skal ta en tur en B&O butikk og sjekke ut høyttalerne.