Aktiv og passiv deling i samme ht?

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Jeg har snust litt på å bygge et av Gravesens ScanSpeak-design en stund nå. En dag slo det meg at det kanskje finnes et alternativ ettersom jeg har en Lyngdorf DPA-1 (http://www.lyngdorf.com/index.php?Itemid=43). Denne har mulighet for å dele bassdelen separat.
Slik jeg tenkte det i mitt enkle DIY-hode ville jeg bruke mellomtone og diskantdelen fra Ekta (ikke Grande pga baffelen) og så lage en aktiv bassdel i et kabinett på ca 50 liter.

Spørsmålene blir da:
1. Hva kan jeg sløyfe av delefilterkomponenter?
2. Har dere noen forslag til elementer i bassdelen? Jeg er veldig åpen her, 2x8", en 10", slaver, tl-konstruksjoner evt andre forslag. Budsjett fremgår vel av Ektakomponentene, men jeg går gjerne ned i pris på basselementene om dere mener jeg kan det.


Veldig glad dersom dere er villige til å komme med gode råd
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er i utgangspunktet ingen ting i veien for å kombinere aktiv og passiv deling. Blant annet gjør Gradient det i den aktive versjonen av Revolution.

Det er flere fordeler med aktiv deling.

En er at aktiv deling fordeler jobben på flere forsterkere. En annen er at man kan koble basselementene direkte til forsterkeren uten store spoleverdier, og dermed få bedre dempefaktor. Effekten av disse er nok størst ved aktiv deling mellom bass (til en forsterker) og mellomtone/diskant (til en annen).

En annen fordel er at en del av forsterkernes forvrengningskomponenter havner utenfor høyttalerelementenes frekvensområde. Altså slik at høyttaleren rett og slett ikke gjengir all forvrengningen fra forsterkerne. Dette gjelder både overtoner (harmoniske komponenter) og intermodulasjon. Denne fordelen er kanskje like stor ved aktiv deling mellom mellomtone og diskan også.

I tillegg har man en fordel i at korreksjon for elementenes naturlig stigende tendens kan kompenseres før forsterkeren. Dette gir en bedre utnyttelse av elementenes følsomhet i den øvre delen av sine respektive frekvensområder. Denne fordelen vil du nok ikke merke noe til hvis du bruker aktiv deling mellom en ferdig småhøyttaler som er supplert med en hjemmelaget bassmodul. Heller ikke Gradient Revolution Active gjør dette. Den passive utgaven kan bygges om til aktiv ved å fjerne høypassdelen i mellomtonens delefilter, samt helt å fjerne filteret i bassmodulene. Men det er fortsatt en seriespole på mellomtonen som demper følsomheten oppover mot delingen til diskanten. Denne løsningen er nok valgt for å gi en relativt enkel oppgraderingsvei. Ideelt sett burde nok det passive filteret mellom mellomtone og diskant vært totalt redesignet, og kombinert med en equalizer til mellomtonen.

Alt i alt tror jeg du kan oppnå en god del fordeler med en slik kombinert løsning, men det krever nok både simuleringer og målinger før du kommer i havn.
 
Topp Bunn