Cash 63 Hifi/Kino. (The Re-Birth of cool)
Hei , så var det duket for nok en hyggelig tur innom Cash i kveld. Nå er det svært lenge siden jeg har vært innom , og mye var byttet ut.
jeg tar for meg det vi hørte på i dag.
Nottinghamen snurrer fortsatt platene , men armen er ny siden sist , ikke hva som helst avtonearmer dette , en graham Phantom ( b44??) kjempearm med god mekanikk , påmontert en flott veloppløst zyx pickup , kan jo ikke dette gå feil !
Så setter vi igang å spille , umiddelbart ser jeg høyttalerne nærmere meg enn jeg har gjort før , så her er det flere endringer som må fordøyes..
vi spillte litt storband-jazz , kontra før låter dette meget uanstrengt i bassomerådet , og mer snappy bass , tørrere og mer distinkt , og deretter kan det registreres stålkontroll i svingene , storband-jassen kan lett tippe over , det er det langt i fra å gjøre her , flott åpenhet og sprut i blåserekkene , behagelig klang , og engasjement i lyden.
Når det gjelder Graham-armen , har nok denne mye av æren for kontrollen , og muligheten for å oppleve ro i svingene , Cash sin forrige arm var Nottinghams egen , ikke dårlig , men slett ikke på Graham-nivå.....jeg vil gå så langt at den rekker egentlig ikke grahamen til knea en gang , spesiellt ikke på ro og dynamikk , rett og slett rått.....Det er vel ofte greit å være forsiktig med ordet velanvendte penger i hi-fi sammenheng , i allefall når ting når ett visst nivå , men dette armbyttet har løftet den fra før så gode hyperspacen opp på ett nytt nivå , hva ro og kontroll angår , og igjen forteller oss at armen er meget viktig .
Som gjest er det deilig å bare lukke øynene og kose seg , vi spillte bare vinyl , og mye forskjellig , blandt annet min favorittplate med dire straits , On every street , som låt meget flott.
Wienerbrød og nytrukket kaffe står på menyen , selv om undertegene slett ikke har godt av for mye wienerbrød , ;D er atmosfæren så hyggelig , at det er jo nytteløst å ikke kose seg , dermed fortæres både wienerbrød og kaffen med ett snev av god samvittighet.
vi spiste og drakk i " forværelset " som også har ett eget , spennede oppsett som jeg velger å ikke omtale nærmere denne gang.
Men vi prøvespillte noen Dylan-klassikere som senere skulle under zyx nåla , så var det tilbake i hovedoppsettet med platene under armen , og gyve på Dylan platene.
Undertegnede har jo nettopp sett lyset , og koste seg med Dylan fra early days og oppover .
Anlegget spiller Dylan med glans , takler ro og orden i rekkene på storband-jazz, og engasjerer i bassen ( Velodyne påfyll her).
Høyttalerplasseingen er vesentlig endret , dette gir store ( større enn jeg trodde var mulig) utslag.... det gir en snappy luftig bass , og tørrere bass , samtidig som om det tonale kan se ut til å ha blitt noe mere utstrakt ( kan ha noe med arm og gjøre også selvsagt)
spillelisten var mer enn allsidig , og fra friskt minne lister jeg opp artister/plater i huskende rekkefølge.
Storbandjazz meget god....hva het denne Roger ?
Helge lien trio Hello troll
Emmylou Harris
Zz top Tres Hombres
Bob Dylan samlebox aldri sett denne før
Dire Straits on every street og communique
og mange andre fine plater....
Takk for meg for denne gang Roger.
Nå spiller det virkelig godt , og du kan høste for tolmodighet , testing og prøving , plassering og tweaks, samt innvesteringer i riggen som er gjort.
Mvh Espen