Akustikk gardiner til L formet rom

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har ikke både prolyd og Avshop molton. Scenemolton...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lytterommet mitt er L formet og jeg trenger noen akustikk gardiner til og dele rommet slik at det blir avlangtfirkantet........ hvem forhandler noe slikt her hjemme ?

Jeg har sett på dette:

https://hofa-akustik.de/module/vorhang/

Men det er i Tyskland.
Hva er den akustiske tanken bak det?
Slike gardiner vil ikke dempe noe annet enn aller øverste frekvensområdet. Er det ønskelig?
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Håper jeg kan låne denen tråden litt:

Har store vinduer på hver side av lytte vegg. Noen som vet hvilke lameller som egner seg best? Tenkte unngå refleksjoner
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.531
Antall liker
7.623
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Lytterommet mitt er L formet og jeg trenger noen akustikk gardiner til og dele rommet slik at det blir avlangtfirkantet........ hvem forhandler noe slikt her hjemme ?

Jeg har sett på dette:

https://hofa-akustik.de/module/vorhang/

Men det er i Tyskland.
Hva er den akustiske tanken bak det?
Slike gardiner vil ikke dempe noe annet enn aller øverste frekvensområdet. Er det ønskelig?



Det var kun en tanke om og avhjelpe at bakdelen i vinklen ble et ekkokammer ala en basstrap, men jeg er enig i at en gardin neppe vil ha den store virkningen i bassen....... men i nøden spiser fanden fluer.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Håper jeg kan låne denen tråden litt:

Har store vinduer på hver side av lytte vegg. Noen som vet hvilke lameller som egner seg best? Tenkte unngå refleksjoner
Ingen som fungerer spesielt godt da selv akustiske lamellgardiner bare demper i øverste frekvensområdet, lar resten reflektere og dermed fungerer som en uheldig EQ. Hva med og heller bruke et flyttbar akustisk panel som settes frem ved lytting? Ellers er kanskje noen trepersienner vel så bra som gardiner.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Lytterommet mitt er L formet og jeg trenger noen akustikk gardiner til og dele rommet slik at det blir avlangtfirkantet........ hvem forhandler noe slikt her hjemme ?

Jeg har sett på dette:

https://hofa-akustik.de/module/vorhang/

Men det er i Tyskland.
Hva er den akustiske tanken bak det?
Slike gardiner vil ikke dempe noe annet enn aller øverste frekvensområdet. Er det ønskelig?



Det var kun en tanke om og avhjelpe at bakdelen i vinklen ble et ekkokammer ala en basstrap, men jeg er enig i at en gardin neppe vil ha den store virkningen i bassen....... men i nøden spiser fanden fluer.
Det vil ha null effekt på bassen og heller ikke nevneverdig i mellomtonen. Er det et innhuk, så kan det fylles med løs isolasjon og trekke en gardin/stoff foran.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Er kun akustikk forbedring foran to store vinduer som gjelder i regi av en eller annen stilfull gardin.. Hvis det fins:)
 
Topp Bunn