Akustikkplater i Bergen

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Det gikk raskt!

Bestilling lagt inn hos Montér Minde, pris i snitt 700,- per pakke (30mm var litt dyrere enn 75mm).
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Tidlig idag fikk jeg en telefon fra Montér, de kunne fortelle at Rockwool Akustikkplater var gått ut av produksjon, at det var noe som het Rockfon som gjaldt nå.

Sannsynligvis mente han disse himlingene:
http://guiden.rockwool.no/produkter/himlinger/akustikkplate

Noen som vet noe mer om dette? Disse platene var selvfølgelig også dyrere enn de vanlige platene...
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Tenker jeg forsøke hos Neumann Bygg iløpet av morgendagen, ser Orso har handlet slike plater der tidligere. Obs! hadde bare Glava. Jeg tar gjerne imot tips :)

Skal ikke være helt enkelt, tydligvis...
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
Hei!

Akustikk-plate erstatningene fra Rockfon skal være mye det samme som de gamle platene. Med såpass tynne plater som du tenker på er det en god del å hente på å bruke denslags relativt tette plater. Med større feller funker det fint med lettere/billigere plater, men de er til gjengjeld så løs at de må ha ramme for å se bra ut.

Er ikke bare vekt/volum som teller, størrelsen og retningen på fibrene er også viktig, overflatestruktur spiller inn, osv. Med lettere demping som A-platene til rockwool spiller det ikke så stor rolle. Tettere plater kan derimot være rent ut dårlig til normal akustisk bruk om de ikke er beregnet spesifikt for luftbåren lyd. En smal nisje i den store sammenheng, forklarer mye av prisforskjellen fra andre produkter.

En annen ting er størrelsen på 30mm platene. Det fungerer fint i himlinger med 40cm avstand til det ekte taket. Til normalt akustikkbruk nærmere harde overflater blir det bedre med 75mm eller 100mm. Vær obs på at fronten på platene er noe stiv, så de reflekterer relativt lett på høye frekvenser avhengig av vinkel og avstand til innkommende lyd og hard overflate bak. Er viktig å få noenlune riktig vinkel på disse om de skal brukes til å ta tidlige refleksjoner. Samme effekten skjer til en viss grad ved bruk av enhver form for overflate, dvs tekstiler osv, så det er alltids greit å ha i bakhodet! Men altså litt mer enn vanlig når akustikk-platene (eller rockfon erstatningen) brukes med den harde overflaten vendt utover.

Du får sikkert bruk for alt du kjøper.. Om ikke kan du gi en lyd! :)


Mvh,

Andreas Nordenstam
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Hele dempeseansen kommer dessverre til å være et stort kompromiss, så gjelder det bare å gjøre det beste utav det...

Jeg har gitt samboeren fritt spillerom i forhold til valg av stoff (så lenge det er "mykt" og at det "puster"), men hun vil ikke ha noe som stikker særlig mer enn 5cm ut fra veggen… Det blir sannsynligvis Ribba fra Ikea som blir rammeverket, og klaringen inn til vegg fra platene blir i underkant av 3 cm.

Unntaket er vinduene rett bak lytteposisjon, der tenker jeg å lage "blokker" av platene på 75 mm, som skal ligge i vinduskarmene. Disse skal gå fra kant til kant (litt over en meter) og være rett under 30 cm høye. Det er to vinduer. Dette tiltaket får jeg full støtte for, ettersom det har en ekstra misjon: å være et ledd i bekjempelse av kaldras.

Jeg håper derimot å på sikt få mekket en bassfelle på en supermegaultralur måte, slik at ´dragen´ ikke protesterer. Jeg har et hjørne jeg tenker kan være fint til dette. Tror ikke jeg skal diskutere dette særlig før det plutselig dukker opp ;D

Det tok forresten bare noen minutter før jeg hadde noen å dele med, men jeg skal ha deg i tankene dersom det blir mer handel på sikt (når jeg får overbevist i heimen at "dette var jo ikke så verst").

Er forresten den ene siden på akustikkplatene mykere enn den andre?
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
Ja, akustikkplatene (og 99% sikkert erstatningen fra rockfon) har en hardere side (den med valgbar farge) og en noe mykere bakside. Begge overflatene er behandlet, dvs, ikke like åpen som rå steinull type A-platene.
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Om du går ned på geitanger bygg så har de ecophone master B (type alpha) inne.

De er ganske fine og kan henges rett på vegg.
 

ChuckNorris

Bransjeaktør
Ble medlem
10.09.2009
Innlegg
104
Antall liker
39
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
3
Vet du ca hvor mye disse master B platene koster? er interessert selv i noen liknende :)
 

saschagabor

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Innlegg
460
Antall liker
2
Jeg har hvertfall en liten oppdatering å komme med, angående Rockwool.

Ringte Neumann Bygg igår og fikk priser og tilgjengelighet på 50 mm, 75 mm og 100 mm Rockfon, størrelse (nesten) 1200 x 600 mm i svart utførelse. (priser er avrundet og inkludert mva, samt frakt til butikk. Sistnevnte beregnes ut fra m2):

50 mm 4,32 m2 835,-
75 mm 2,88 m2 705,-
100 mm 2,16 m2 635,-

De bestiller visstnok regelmessig fra Rockwool, cirka én gang i uken. Platene sendes samtidig med denne ordren, slik at man slipper unødvendige fraktkostnader.
 

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Innlegg
134
Antall liker
0
Jeg kjøpte en kasse med 10 stk 60 x 60 x 4 cm for 1400kr inkludert moms
 

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Innlegg
196
Antall liker
3
Hei!

Ville bare gi en liten oppdatering på akustikkplatene. Snakket med rockwool i dag. Erstatningen i rockfon serien heter "industrial" og kommer i opal (hvit), nature (gulhvit) og black (eh..).

http://produkter.rockfon.no/media/298304/datablad_no_industrial_opal,black,nature_06.2010.pdf

Opal: http://produkter.rockfon.no/no/products/modular-ceilings/special-area/industry/industrial-opal.aspx
Nature: http://produkter.rockfon.no/no/prod.../special-area/industry/industrial-nature.aspx
Black: http://produkter.rockfon.no/no/products/modular-ceilings/special-area/industry/industrial-black.aspx

En ting som er nytt er at alle platene kommer med kantforsegling (maling på kantene). Meget hendig da det støver mindre / setter mindre krav til innpakning. Tidligere var det kun kantforsegling tilgjengelig ved forespørsel.


Spurte også om å få mer spesifik data, er spesielt interessant å vite flytmotstanden. Det var visst noe som måtte gå gjennom hovedkontoret i Danmark så det kan ta et par dager. Kommer tilbake med oppdatering!
 
Topp Bunn