Albumstafetten 11

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt60135

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Generelt mener jeg at det får bli opp til hver enkelt deltager om lydkvalitet skal være et kriterie under vurderingen av platene. Selv syntes jeg tilnærmingen til Gjestemedlem er interesant med MasVis. Lyngen er sjef for stafetten Brasse. Det er sjelden jeg reagerer på lydkvaliteten på platene jeg anmelder. Men jeg nevner det hvis det er påtagelig som med Et album jeg anmeldte i runde 10
    Jeg synes ikke at lydkvalitet skal påvirke inntrykket av musikken og i allefall ikke påvirke karakteren. Derimot synes jeg det er bare positivt å skrive litt om lydkvaliteten på platene.

Ja, men hva når det ikke er lydkvaliteten som er problemet da? Men at musikken er så herpet, at alle elementene er skrudd til samme volum, at musikken ikke har et fnugg av dynamikk overhodet, alt alt går i samme duren. Da er det jo selve musikken som er ødelagt og ikke et spørsmål om lydkvalitet.

Skal det ikke være lov å ta hensyn til slike elementer i musikken. Skal man i stedet kun forholde seg til hvilket potensiale musikken hadde hatt hvis den var laget bedre? Når musikken er så dårlig laget at det blir en prøvelse å lytte til så er det noe som er veldig galt.

Ok, hvis det er veldig påtagelig så kan det kanskje være grunn til det. Men hvor mange "profesjonelle" anmeldelser har du sett hvor man trekker for lyden? De aller fleste plater har ikke topp lydkvalitet uansett. Det må vi bare leve med.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Karma skrev:
    Jeg synes uansett at også "de nye og dårlige" utgivelser låter bedre på mitt siste anlegg, enn de gjorde på mitt gamle og dårligere anlegg.
    Men jeg har også en mistanke om at jeg stort sett lytter på en type musikk som er mindre plaget med overdreven kompresjon enn kanskje din type musikk er..?
    Tråden her handler jo ikke om hva som er min eller din musikk. Her skal vi gi en vurdering av det vi blir servert. Forøvrig er det mye forskjellig musikk jeg gir plass til i kategorien "min type musikk". Men fenomenet med ødelagte utgivelser er vel mer fremskredent innen pop, rock, blues, country, rnb, sould, hiphop, og hybrider... vel egentlig det meste utenom viser, jazz og klassisk.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    rolfozzy skrev:
    10/10, streken?!

Nå har jeg ikke hørt denne, men ut fra hva du ellers spiller så slo Bremnæsfilteret seg på hos meg.

Det er kobla direkte til fordommene.
    Det filteret ditt blokkerer for en artist med gode melodier, gode tekster, gode musikere og god lyd. ;)

(Noe av det som har med "den gode smak" å gjøre ;D)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Generelt mener jeg at det får bli opp til hver enkelt deltager om lydkvalitet skal være et kriterie under vurderingen av platene. Selv syntes jeg tilnærmingen til Gjestemedlem er interesant med MasVis. Lyngen er sjef for stafetten Brasse. Det er sjelden jeg reagerer på lydkvaliteten på platene jeg anmelder. Men jeg nevner det hvis det er påtagelig som med Et album jeg anmeldte i runde 10
    Jeg synes ikke at lydkvalitet skal påvirke inntrykket av musikken og i allefall ikke påvirke karakteren. Derimot synes jeg det er bare positivt å skrive litt om lydkvaliteten på platene.

Ja, men hva når det ikke er lydkvaliteten som er problemet da? Men at musikken er så herpet, at alle elementene er skrudd til samme volum, at musikken ikke har et fnugg av dynamikk overhodet, alt alt går i samme duren. Da er det jo selve musikken som er ødelagt og ikke et spørsmål om lydkvalitet.

Skal det ikke være lov å ta hensyn til slike elementer i musikken. Skal man i stedet kun forholde seg til hvilket potensiale musikken hadde hatt hvis den var laget bedre? Når musikken er så dårlig laget at det blir en prøvelse å lytte til så er det noe som er veldig galt.

Ok, hvis det er veldig påtagelig så kan det kasnkje være grunn til det. Men hvor mange "profesjonelle" anmeldelser har du sett hvor man trekker for lyden? De aller fleste plater har ikke topp lydkvalitet uansett. Det må vi bare leve med.
    Vi anmelder en helhet, en produksjon i mitt hode, konsertanmeldere er opptatt av lyden har jeg lest. Enig at det er sjelden men det inntreffer. Plater jeg uansett "ikke kan leve uten" overhører jeg det

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    rolfozzy skrev:
    10/10, streken?!

Nå har jeg ikke hørt denne, men ut fra hva du ellers spiller så slo Bremnæsfilteret seg på hos meg.

Det er kobla direkte til fordommene.
    Det filteret ditt blokkerer for en artist med gode melodier, gode tekster, gode musikere og god lyd. ;)

(Noe av det som har med "den gode smak" å gjøre ;D)
    Hvis det er Bremnæs du mener, så finner jeg musikken hennes dørgende kjedelig.

Og det fins garantert mange gode artister der ute som ikke faller i smak hos meg. Alle kan ikke like alt.

U

utgatt60135

Gjest
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:

Ok, hvis det er veldig påtagelig så kan det kasnkje være grunn til det. Men hvor mange "profesjonelle" anmeldelser har du sett hvor man trekker for lyden? De aller fleste plater har ikke topp lydkvalitet uansett. Det må vi bare leve med.
    Vi anmelder en helhet, en produksjon i mitt hode, konsertanmeldere er opptatt av lyden har jeg lest. Enig at det er sjelden men det inntreffer. Plater jeg uansett "ikke kan leve uten" overhører jeg det
    Jeg reagerer oftere på dårlig lyd på konserter av det enkle grunn at det er mer påtakelig når det spilles så j .... høyt. Hjemme er det veldig virkningsfullt å dempe lyden eller å ikke sitte i sweetspot hvis lyden er kvass godt hjulpet av kraftig komprimering. Slik er det sjelden det påvirker musikkgleden. Må ikke spille høyt eller å sitte godt plassert for å nyte musikken. Hører mye musikk over ipod og over mac´en også, men da er det aldri noe problem.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Karma mente nok heller din kommentar i en annen tråd, fozzy, der du utga deg å ha enerett på den gode smak. Det er på tide du bremser nå, og lar være å stikke ut snublefot over andre sin smak, spør noen meg.

Da var det sagt!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:
    Lyngen skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Lyngen skrev:
    65finger skrev:

Jeg reagerer oftere på dårlig lyd på konserter av det enkle grunn at det er mer påtakelig når det spilles så j .... høyt. Hjemme er det veldig virkningsfullt å dempe lyden eller å ikke sitte i sweetspot hvis lyden er kvass godt hjulpet av kraftig komprimering. Hører mye musikk over ipod og over mac´en også, men da er det aldri noe problem.
    Meget sjelden jeg reagerer på det selv og hører mye musikk i bil og soverom på ymse utstyr. lytter generelt på mye på musikk hvor HIFI lyd ikke er prioritert

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Lyngen skrev:
    Hjemme er det veldig virkningsfullt å dempe lyden eller å ikke sitte i sweetspot hvis lyden er kvass godt hjulpet av kraftig komprimering. Hører mye musikk over ipod og over mac´en også, men da er det aldri noe problem.
    Det er vel en viss logikk i det? Er det ikke for å tekkes slikt avspillingsutstyr at man overdriver komprimering?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Karma mente nok heller din kommentar i en annen tråd, fozzy, der du utga deg å ha enerett på den gode smak. Det er på tide du bremser nå, og lar være å stikke ut snublefot over andre sin smak, spør noen meg.

Da var det sagt!
    I hvilken tråd har jeg påberopt meg enerett på den gode smak?

Kan du vise meg det?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Hjemme er det veldig virkningsfullt å dempe lyden eller å ikke sitte i sweetspot hvis lyden er kvass godt hjulpet av kraftig komprimering. Hører mye musikk over ipod og over mac´en også, men da er det aldri noe problem.
    Det er vel en viss logikk i det? Er det ikke for å tekkes slikt avspillingsutstyr at man overdriver komprimering?
    Jo, det er desverre det. Det er vel ikke noe galt i å ønske seg best mulig kvalitet på det man hører?
    Jeg mener; liker man noe, vil man vel like det enda bedre om lyden er topp?

Når det er sagt, betyr ikke det at man ikke hører på musikk om lyden er dårlig. Bortsett fra skrikende, øreblødende diskant da :'(

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:

Da var det sagt!

Kan du vise meg det?
    I Robbie Robertson-tråden.
    Stoppe nå, og være venner :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:

Da var det sagt!

Kan du vise meg det?
    Riktig!!! Du pleier ikke å være hårsår du lars_erik. Jeg får jo PMS av å lytte til KB til tross for at jeg har 7 album ;)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    lars_erik skrev:
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Jo, det er desverre det. Det er vel ikke noe galt i å ønske seg best mulig kvalitet på det man hører?

Når det er sagt, betyr ikke det at man ikke hører på musikk om lyden er dårlig. Bortsett fra skrikende, øreblødende diskant da :'(
    Vi er jo enig!

Musikk burde blitt distribuert i ulike kvaliteter til ulik pris. Alt etter behov hos lytteren.

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Det sies så, men i mine øreplugger (og alt annet) så svinger det mer av plater med god dynamikk. Tror radioer har bare godt av større dynamikk også. Bare noen kloke hoder hadde sluttet å mase om at deres lås skal markeres mer enn andre over radioen. I biler er det nok en bra ting å komprimere- til en hvis grad.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:

Da var det sagt!

Kan du vise meg det?
    Som kommentar til en som mente the Band ikke var noe særlig, så var dette en kommentar til det. Og det eneste jeg skrev i den tråden.

"Tiden går, The Band består. Et av de absolutt gjennom tidene beste banda.

Jeg har et par av Robersons plater. De to første. Fine, men lite spilt. Hørte gjennom den nye, men kommer ikke til og bli kjøpt av meg."

Hvordan får du dette til og bli at jeg påberoper meg eneret på den gode smak?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Karma skrev:
    lars_erik skrev:
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:

Vi er jo enig!

Musikk burde blitt distribuert i ulike kvaliteter til ulik pris. Alt etter behov hos lytteren.
    Som dette i 352.8-32bit ;D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    lars_erik skrev:
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:

Da var det sagt!

Kan du vise meg det?
    For ordens skyld: Jeg har aldri oppfattet at rolfozzy har påberopt seg en slik enerett.
    Han var dog involvert i en annen skribents ordspill rundt fenomenet "den gode smak". Det var dette jeg litt humoristisk mente å minne om.
    Hovedpoenget mitt var nå at rolfozzy går glipp av en artist med gode musikalske kvaliteter, grunnet sine fordommer. Såå fortskjellige ER vi.. 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:

Da var det sagt!

Kan du vise meg det?
    Som kommentar til en som mente the Band ikke var noe særlig, så var dette en kommentar til det. Og det eneste jeg skrev i den tråden.

"Tiden går, The Band består. Et av de absolutt gjennom tidene beste banda.

Jeg har et par av Robersons plater. De to første. Fine, men lite spilt. Hørte gjennom den nye, men kommer ikke til og bli kjøpt av meg."

Hvordan får du dette til og bli at jeg påberoper meg eneret på den gode smak?
    Godt spørsmål

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg orker ingen lang diskusjon angående det. Bremnes-filteret kan godt tolkes veldig negativt, særlig når det gjentas for mange ganger. Da kan nok piggene komme litt ut.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    65finger skrev:
    Karma skrev:
    Som dette i 352.8-32bit ;D
    Slik musikk kunne sikkert blitt bedre på en sveivegrammofon, der man sveivet feil vei.. ::) :D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    lars_erik skrev:
    Jeg orker ingen lang diskusjon angående det. Bremnes-filteret kan godt tolkes veldig negativt, særlig når det gjentas for mange ganger. Da kan nok piggene komme litt ut.
    Trekk heller inn piggene og vær stolt av at du har en så god musikalsk kvalitetssans, at du hører de opplagte kvaliteter i musikken til Kari! ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Karma skrev:
    lars_erik skrev:
    Trekk heller inn piggene og vær stolt av at du har en så god musikalsk kvalitetssans, at du hører de opplagte kvaliteter i musikken til Kari! ;)
    +1

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Karma skrev:
    lars_erik skrev:
    ;D

Nå har det vært lange Kari-diskusjoner her før.
    Kommer sjelden noe godt ut av det.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Karma skrev:
    lars_erik skrev:
    ;D

Jeg skal prøve så godt jeg kan og ikke komme med en eneste negativ, eller på annen måte, kommentar om Kråka Bremnæs fra nå av.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    lars_erik skrev:
    Noen diskusjoner forteller mer om debattantene enn om temaet.. 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:
    Karma skrev:
    lars_erik skrev:
    ;D

Jeg skal prøve så godt jeg kan og ikke komme med en eneste negativ, eller på annen måte, kommentar om Kråka Bremnæs fra nå av.
    vi må få lov til å slenge litt dritt om Kari av og til

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:
    Karma skrev:
    lars_erik skrev:
    ;D

;D

Grågåsa....
    http://www.youtube.com/watch?v=SZ1gwqIXf5k

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:
    Karma skrev:
    lars_erik skrev:
    ;D

Du har 1 mer plate av Kari enn meg ;)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:

Da var det sagt!
    Så så. Han har ikkje enerett. Han deler den med meg og et par andre ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    rolfozzy skrev:
    lars_erik skrev:
    Karma skrev:
    lars_erik skrev:
    ;D

Du har 1 mer plate av Kari enn meg ;)
    Skam deg!!! løp og kjøp! å husk jeg kan av den grunn disse førkja når jeg vil ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Townes skrev:
    lars_erik skrev:

Da var det sagt!
    ;D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    lars_erik skrev:

Da var det sagt!
    Og det kan vi ikke noe for. ;D

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.822
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg orker ikke noen lang diskusjon om formen på denne stafetten heller; vil man ha med masvis, ok, vil man bruke det i karaktersettinga ok, vil man la vær, greit det og. vi kan ikke komme trekkende med regler midt inne i stafetten. Om det er nødvendig med presisering eller ensretting så får vi bli enige om det før runde 12, men la meg slippe inni runde 11.
    Kari Bremnes kan spilles eller ei; la Harald Eia ta seg av snakkinga om henne..

Nok oppgulp fra meg. Lars_Erik sin anmeldelse av albumet jeg nominerte er lagt inn og med begge anmeldelsene på plass så kan jeg komme med mine kommentarer. Hos cyber vokste den etter hvert og det holdt til 7. Plata har hatt tid til å romstere lengre hos Steinkjerbyggen og det holdt til 10. Hos meg? Et sted i mellom. 8 tror jeg. Snublet over plata via siste utgave av "Stereophiles" Records to die for R2D4. Det er ikke det dummeste stedet å finne musikktips, og det handler slettes ikke bare om lydkvalitet. Jeg er glad for at nominasjonen falt i smak. Men hvorfor ikke: Tuba, munnspill, strupesang. Sørstatsblues og Klezmer i en og samme pakke. Det kan jo ikke bli feil ;D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    rolfozzy skrev:
    Townes skrev:
    lars_erik skrev:

Da var det sagt!
    Og det kan vi ikke noe for. ;D
    På tampen av denne utskliinga:

Er det ikke egentlig mer et kall enn en rett? :D

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.704
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg spiller litt Buddy Guy

Kona:
    "Hva er det du bråker med nå?"

Jeg:
    "Musikk"

Kona:
    "Er det den der stafetten igjen?"

;D ;D ;D ;D ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    Jeg spiller litt Buddy Guy

Kona:
    "Hva er det du bråker med nå?"

Jeg:
    "Musikk"

Kona:
    "Er det den der stafetten igjen?"

;D ;D ;D ;D ;D
    du er savnet!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Skal muligens tilbringe hele dagen i mårra i Ålesund, så here it goes

Artist: The Who
    Tittel: Live at Leeds
    Label/År: MCA/1970

This one goes to eleven.

Det var litt diskusjon i forkant hvorvidt vi skulle ta utgangspunktet i den originale 6-spors LP'n fra 1970, eller om vi skulle legge til grunn en av de nyere utvidede cd-versjonene av denne konserten. For en meningsløs diskusjon! Når det er sagt, så tar denne anmeldelsen utgangspunktet i spotifyversjonen, som vel er cdversjonen fra 1995. Tommy er dermed ikke anmeldt, og innslaget fra den som er med på Spotify utgaven er dermed ignorert.

Det er faktisk egentlig nesten meningsløst å anmelde Live at Leeds. Albumet er høyoktan rock & roll, i all sin edle prakt, enten man hører en tilfeldig låt, eller tar for seg hele konserten fra a-å, Tommy inkludert. Dette er så ekte, så reint og så ubesudlet rock & roll at det hele koker ned til et avgjørende spørsmål; liker du rock & roll, eller er du en pudding? Det finnes ikke tvil hvor undertegnede lander i dette spørsmålet, og jeg har kost meg glugg i hjel med Daltrey & Co igjen siste tida.

Fy faèn for et band The Who var i sine glansdager. For noen musikere og personligheter! En naturlig analogi er Zeppelin, hvis band-konstellasjon var påfallende lik, og som også var, for å si det forsiktig, et meget potent liveband. Men faèn heller, Live at Leeds, som nådde tredjeplass på den britiske albumlista, slår gnister fra første strofe, og står ikke tilbake for noen av Zeppelins offisielle liveutgivelser, eller andre liveutgvivelser generelt for den saks skyld.

For en energi, for en råskap, for et vulkanutbrudd dette albumet er! Dette er lyden av et band på høyden av sin karriere; Mikrofonslyngeren Daltrey synger fletta av de fleste rocke-vokalister, Keith Moon slår både hardere, oftere og bedre på trommene sine enn de fleste andre (det er vel strengt tatt kun Bonzo som topper ham), Townshend er ett med gitaren sin og balanserte Entwistle binder det hele sammen på elegant vis, en grasiøs maestro som holder tre villstyringer i tøylene med en løssluppen jernhånd - helt på grensen til det totale kaos, men alltid innenfor. Entwistle er stødigheten sjøl, en bauta, og lar heller tordnede bassnoter, framfor en gestikulerende sceneopptreden, gjøre snakkinga. The Who eide Leeds denne februarkvelden1970. Det ryktes at det fantes rundt 80 timer med konsertopptak fra turnevirksomhet i 1969–1970, som tidvis gikk Live at Leeds en høy gang (noe jeg har svært vanskelig for å tro), men disse opptakene skal angivelig ha lidd en ublid skjebne i form av ildspåsettelse av bandmedlemmer, blant annet for å unngå bootlegging. Daltrey skal ha sådd tvil om at disse pyromanfaktene faktisk fant sted, sjøl om Townshend hevder så. Da Live at Leeds landet i hyllene sommeren 1970 så den da også vitterlig ut som en bootleg, med en tilsynelatende kjip innpakning. Det var det imidlertid ikke, det var en riktig så forseggjort sak, med mye snacks til fansen. Blant annet poster og annet snasent memorabilia.

The Who må ha vært blant klodens aller feteste liveband på denne tida, og de har lykkes bedre enn de fleste med å fange denne energien og kraften på plate.
    Det er bassist John Entwistle som får æren av å åpne det hele, med sin Heaven&Hell. En tung, drivende rocker, som våre egne nasjonalhelter Motorpsycho også har spilt inn. Motorpsycho har forøvrig ved flere anledninger vist sin affeksjon for dette live-albumet, blant annet ved å spille hele den originale 6-spors LP'n live. Umiddelbart etter Heaven&Hell kommer I can't explain, The Who sitt eget forsøk på å ligne the kinks. Det klarer de for så vidt med glans, ettersom låta er helt konge, hvilket jo kinks også er. Et enkelt, klassisk og udødelig rockeriff, med driv og trøkk så det holder. Verdt å nevne her er det det usedvanlig melodiske refrenget, som fungerer som en perfekt kontrast til det mer "rocka" verset. En liten genistrek.

Men hva er det som gjør Live at Leeds til så mye mer enn bare enda et live album fra 70 tallet? Jo, flere ting. Én ting er Daltrey's brilliante, erkebritiske, humor, som innimellom er på stand-up nivå:

...We'd like to play three selected hit singles, the three easiest...Substitute, which we like, that was our first number four, and Happy Jack, which was our first number one...in Germany....And I'm a boy, which according to the Melody Maker was our first numer one in England, I think for about half an hour".
    Noe annet er bare den enorme energien som er på Live at Leeds, som nærmest mangler sidestykke i historien. Selv om låtene varierer i tempo, og dels også intensitet, er det strengt tatt bare ett gir her; racergiret. Høydepunktene står i kø og er for mange til å nevne dem alle hver for seg, men noen ting sparker enda mer rompe enn resten. Aller fetest er Mose Allison coveren av Young Man Blues, som også åpner den opprinnelige LP'n fra '70. Townshend sin intro er reine skjære lykkepilla. For et riff, for en lyd! Det er som om Allison må ha hatt noe sånt i tankene da han skrev denne perlen. The Who makter her å gjøre en cool jazza låt om til reine skjære rock&roll hymnen, i en vital og herlig råskap. Dette er rett og slett et magisk øyeblikk fanget på tape. Motorpsycho har også gjort denne, både på plate og live, men de når ikkje britene til nederst på anklene en gang

En annen coverlåt, som også fungerer utmerket, er Fortune teller (gjort av en hel haug artister), som med sitt snertne taktskifte litt over midtveis bare tar fullstendig av. Fra en litt tung og seig rytme innledningsvis, gjør Townshend noen små grep, og vips, så er låta transformert til en frenetisk rocker med et fabelaktig driv. Låta glir sømløst over i deres egen Tattoo, som langt på vei demonstererer Daltreys register som vokalist. Han er kanskje liten av vekst, men stemmen er stor. Veldig stor.

Det er flere coverlåter enn de som allerede er nevnt: Summertime blues og Johnny Kid's Shakin all over fremføres også med bravur. Sistnevnte er jo en så avsindig fet låt i utgangspunktet at det skal være umulig å trø feil med den, og det gjør jo naturligvis ikke The Who heller. Legg merke til den utrolig geniale bassinga til Entwistle på denne, det svinger som fy. Og Daltrey synger med en vannvittig autoritet og selvsikkerhet her. Stålkontroll kaller en sånt.

Innimellom disse klassiske coverlåtene og "hits" fra egen katalog spiller de så mesterkverket Tommy i sin helhet, før de avslutter det hele med nevnte Summertime blues og Shakin all over, samt udødelige My generation og Magic Bus. Gitararbeidet på Magic bus må også fremheves. Hjelpe meg for et fett groove de opparbeider seg på denne låta. Med klassisk call and respone vokal seiler denne også opp som en av alt for mange personlig favoritter. Det er så grisetøfft at eg tar meg sjøl i å riste vantro på hodet. Er det virkelig mulig å låte kult og groovy? For en vannvittig coolness de utviser her.

Da Live at Leeds omsider kom ut i sin helhet, var låtrekkefølgen noe endret, slik at hele Tommy kom til slutt. Det syns eg er helt greit, for på et vis så blir Tommy delvis et antiklimaks til den totale utblåsningen resten av konserten er. Det er egentlig to helt forskjellige ting, og det er en noe strammere regi på Tommy. "Rockeoperaen" til Townshend gjør seg også live, bevares, men personlig foretrekker eg studioversjonen av Tommy, som jeg i min ungdom hadde et smått autistisk forhold til.

Så hvordan skal jeg så kunne sette en karakter på Live at Leeds? Det blir jo helt meningsløst å lytte analytisk og kritisk til dette. Det blir derfor vanskelig, og også nokså underordnet, å finne ting å sette fingeren på. Hvem er jeg til å si at noe her og der kunne vært gjor annerledes på en magisk aften som denne? En solo her kunne vært kortet litt ned? Manglet det litt på samspillet der? Var de et milliesekund ut av synk noen steder? Ha ha, som om ikkje gutta boys i The Who visste akkurat ka de holdt på med, de hadde fullstendig kontroll denne kvelden, og de strutter av selvtillit og spilleglede. Det er liten vits å snakke om produksjon og lyd her, det blir fullstendig irrelevant. Det er meg revnende likegyldig hvordan MasVis grafer, eller hva det nå heter ser ut på denne. Forhåpentligvis er den på full hyling hele veien. Maktdemonstrasjonen Live at Leeds handler ikkje om karakterer, analyse og vudering av musikk, Live at Leeds handler om noe myyyyyyyye viktigere; nemlig ROCK&ROLL !!!!!!!!!!!!!!

Jeg kan ikke gjøre annet enn å gjøre noe jeg neppe kommer til å gjøre flere ganger i stafetten, og denne henger sykt høyt hos meg. Eg må rett og slett,
    slå til med smått ufattelige:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
    CEVBOF hadde sagt 8+/9 (eg trekker et halvt poeng siden eg ikkje var der)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn