Albumstafetten 12

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.691
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Takk for gode anmeldelser og kommentarer.
Ingen tvil om at dere har fått med dere essensen av Dan Reeder og veldig hyggelig at dere liker ham. 7-ere er gode karakterer, slik jeg ser det.

Skjønner også godt at han kan virke ensformig, uttrykket hans er temmelig enkelt og rendyrket, så faller man ikke totalt, er det naturlig å bli litt lei i lengden. Tror også flere ville likt plata bedre om han hadde kuttet ut en fire-fem spor.

Jeg har falt totalt og ville ikke hatt plata kortere. Inhabile meg er glad i singer/songwritere generelt og syns det er noe helt unikt med Reeder. Skjønner at han har blitt benevnt som en naturlig etterfølger av Randy Newman og John Prine. Dog litt for store ord, foreløpig..

For meg er plata en 9-er.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
baluba skrev:
65finger skrev:
Bra anmeldelser av de to siste platene. Pink dots ville jeg gitt høyere karakter, 7 tipper jeg. finner det bandet fasinerende. Den siste platen er jeg helt på linje med anmelderene. Godt jobba. Makeløs flagging av Townes :D
Enig i at standarden har vært bra, selv om også jeg er bittelitt uenig i den unisone kritikken av Pink Dots. Men ikke så uenig som deg, tror jeg. Ville nok endt på en sekser selv foreløpig. Jeg har hørt platen tre ganger, og kommer nok til å høre den igjen. Kanskje den stiger eller synker litt mer etterhvert?
for meg er den platen avhengig av hvilken stemning jeg er i når jeg lytter til den. jeg syntes den vokser. blir spennende å lytte til den på et skikkelig anlegg. kun via aktive små og spoty hittil

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
united59 skrev:
Takk for gode anmeldelser og kommentarer.
Ingen tvil om at dere har fått med dere essensen av Dan Reeder og veldig hyggelig at dere liker ham. 7-ere er gode karakterer, slik jeg ser det.

Skjønner også godt at han kan virke ensformig, uttrykket hans er temmelig enkelt og rendyrket, så faller man ikke totalt, er det naturlig å bli litt lei i lengden. Tror også flere ville likt plata bedre om han hadde kuttet ut en fire-fem spor.

Jeg har falt totalt og ville ikke hatt plata kortere. Inhabile meg er glad i singer/songwritere generelt og syns det er noe helt unikt med Reeder. Skjønner at han har blitt benevnt som en naturlig etterfølger av Randy Newman og John Prine. Dog litt for store ord, foreløpig..

For meg er plata en 9-er.
Eg syns dub / koringa er fantastisk og kamuflerer det som nok er eit heller begrensa vokalsk spenn. Det kler plata veldig godt. Det eg saknar er litt meir tekstur og instrument, kanskje på samme måte som Stein Torleif Bjella nyttar diverse instrument på Vonde Visu (t.d. Innegubbe). Det er ikkje fraværande hjå Reeder, men kunne godt ha vore meir.
Det er også verdt å nevne at Reeder også har laga sitt eige opptaksutstyr.

Reeder har uttalt at musikken hans er det han ikkje kan male.
http://danreeder.com/post/315584447/artwork

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.691
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Skjønner godt hva du mener, Brasse, med at det kunne vært flere instrumenter her.
Da kunne det blitt noe annet, kanskje risikert å miste noe av fokuset på tekstenes lavmælte "understatements"? Nå greier han (for meg) likevel å lage en plate det generelt er behagelig å låne sitt øre til. Og flire av.

Men jeg håper likevel han etterhvert gjør som Dylan gjorde, blir elektrisk.
Ikke den store vokalisten han heller, men har det hindret ham?
Uten sammenligning forøvrig..

Er spent på hva jeg syns om denne plata om et år eller to og på hva Reeder finner på framover. Han har jo allerede utvikla seg i litt "modnere" retning tekstmessig, hvis man sammenligner med "Sweatheart" fra 2006.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.822
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
baluba skrev:
65finger skrev:
Bra anmeldelser av de to siste platene. Pink dots ville jeg gitt høyere karakter, 7 tipper jeg. finner det bandet fasinerende. Den siste platen er jeg helt på linje med anmelderene. Godt jobba. Makeløs flagging av Townes :D
Enig i at standarden har vært bra, selv om også jeg er bittelitt uenig i den unisone kritikken av Pink Dots. Men ikke så uenig som deg, tror jeg. Ville nok endt på en sekser selv foreløpig. Jeg har hørt platen tre ganger, og kommer nok til å høre den igjen. Kanskje den stiger eller synker litt mer etterhvert?
for meg er den platen avhengig av hvilken stemning jeg er i når jeg lytter til den. jeg syntes den vokser. blir spennende å lytte til den på et skikkelig anlegg. kun via aktive små og spoty hittil
Jeg syntes det er en avgjørende forskjell på LPD over pc høyttalere og over "my sorry excuse of a" skikkelig anlegg ;) Jeg fiok heldigvis lånt cdn på vårt utmerkede Trondheim Folkebibliotek.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Burnt_Island skrev:
65finger skrev:
baluba skrev:
65finger skrev:
Jeg syntes det er en avgjørende forskjell på LPD over pc høyttalere og over "my sorry excuse of a" skikkelig anlegg ;) Jeg fiok heldigvis lånt cdn på vårt utmerkede Trondheim Folkebibliotek.
all elektronikken er til oppgradering for tiden så alternativet er tangent aktive rakkere koblet mot laptop og spoty. Det er ikke helt der oppe men slett ikke verst

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er teknisk sett lørdag nå, og siden jeg har snaut med tid i morgen, poster jeg like godt anmeldelsen min nå i kveld.

Jeg har strengt tatt hatt dårlig tid en god stund nå, så hvis den påfølgende anmeldelsen bærer preg av å være hastverksarbeid, ber jeg om unnskyldning. For den er strengt tatt det. :(

Men, here goes:

Lissie – Catching A Tiger

Elisabeth "Lissie" Maurus vokste opp i Rock Island, Mississippi og har levd med musikk rundt seg hele livet. På denne plata spiller hun strengt tatt (god) popmusikk, selv om mange kaller det "folk". Plata har influenser fra mange stilarter, og man hører hint av både alternativ country, westcoast, folk, amerikansk radiorock og god gammel New York-punkpop á la Phil Spector.

Plata starter med den lovende, men kanskje litt glattpolerte "Record Collector". Kul og slækk, litt skranglete poprock.

Spor nummer to er radiosingelen "When I'm Alone", som blir litt vél A4 for min smak, selv om det er en grei låt radioen gjerne kan spille i stedet for mye av dagens listepop.

Spor tre og fire; "In Sleep" og "Bully" glir forbi ganske ubemerket, men så kommer den skranglete og catchy "Little Lovin'" som er den mest alternativ country-inspirerte låta her, samtidig som den er litt "Tom Waits". Artig.

Deretter følger "Stranger", som er en morsom poplåt som jeg ikke ville ha reagert på om noen fortalte meg at Phil Spector hadde produsert på 70-tallet. Artig innslag!

Spor sju, "Loosen The Knot" er en litt med "up tempo" radiorocker, tett etterfulgt av "Cuckoo" som også føyer seg inn i rekken av roadtrip-sanger. Her synger hun til og med om "pickup trucks". ;) Minner meg egentlig litt om Texas, dette. Bandet, altså. Ikke delstaten.

"Everywhere I Go" er en slags ballade-anthem. Litt mye av det gode, kanskje?

"Worried About" er nok en A4 radiorocker. Litt Sheryl Crow-vibber, men ett av de kjedeligere sporene.

Spor 10, "Worried About" er en bedre poplåt igjen, med litt særpreg. Nå tar det seg opp. :)

Neste, "Look Away", er en roligere ballade-type ting igjen. Det dabber litt av på disse sporene, men det forblir hørbart likevel, grunnet de kulle basslinjene og den glimrende vokalen som går igjen gjennom plata. Litt country-twang innimellom her.

Siste låt, "Oh, Mississippi", er en slags hymne til elva med de gjørmete breddene. Sikkert godt musikkhåndverk, men ganske kjedelig.

Alt i alt en solid popplate, og en drivende dyktig dame. Skulle ønske de store radiokanalene i Norge kunne fylle opp spillelistene med denne typen mainstream-musikk istedet for den masseproduserte fylmassen de programmerer den oppvoksende generasjon med for øyeblikket! Har virkelig store forventninger til hva Lissie finner på for å følge opp denne, for hun er jo helt i starten av karriéren. Hun har allerede samarbeidet med masser av kjente artister, som Ray LaMontagne og Big Bang, og hun har sikkert ikke tenkt å roe ned nå. :)

Og jenta kan virkelig synge. Her setter hun f.eks. Ellie Golding helt i skyggen:

...Dessuten blir det aldri feil med en Telecaster! ;)

Lissie er ikke helt i mål enda, men totalt sett står denne plata til en meget god 6/10, synes jeg. ...Og det er en veldig hørbar plate, selv om jeg personlig ikke hører så mye på såpass "radiovennlig" popmusikk til vanlig.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2

Lissie Catching a Tiger 2010.

Hva er nu dette tenkte jeg når jeg ble trukket ut til og mene noe om denne.
Enda en av disse popskvipdamene som bare bruker ett navn.

Men etter en rask gjennomgang på Spotify følte jeg at det måtte en revurdering til av den fordommen.

Og etter vinylutgaven kom i hus er jeg sikker på den revurderingen.

Dette er et glitrende stykke sommerlig poprockalbum. Veldig godt produsert, og veldig åpen bra lyd.

Produsert av Jacquire King (Kings of Leon), Bill Reynolds (Band of Horses) Julian Emery og Ed Harcourt. Disse har også vært medkomponister på de forskjellige låtene.

Fantastisk stemme på dama er det også. Minner kanskje noe om Sheryl Crow, men bedre. Sheryl Crow har tilgode og levere et så helstøpt album som Lissie har.

Den første låten som festa seg i hue på meg var Stranger. Tankene gikk til Buddy Hollys Peggy Sue. Foten går når den spilles. (egentlig er det sampla fra Jaywalker-Totempole)

Neste jeg falt for var In Sleep og gitarsoloen på den.

Et par flotte ballader, Bully og Everywhere I Go.

Plata avsluttes med enda en ballade, Oh Mississippi, nærmest en hymne.
Og jeg kan ikke finne en overflødig låt på plata, ingen fillers her nei.

Gitar, bass og trommer gjør det fremdeles. Og piano slik som på Oh Mississippi.

Høyst subjektivt fordi jeg liker plata: 9/10

Send meg solkremen og snu plata.

U

utgatt60135

Gjest
Dazed skrev:
Alt i alt en solid popplate, og en drivende dyktig dame.

Og jenta kan virkelig synge.

Lissie er ikke helt i mål enda, men totalt sett står denne plata til en meget god 6/10, synes jeg. ...Og det er en veldig hørbar plate, selv om jeg personlig ikke hører så mye på såpass "radiovennlig" popmusikk til vanlig.
Jeg må si meg veldig enig i dine utsagn her. Dyktig dame, selv om ikke låtene er helt der oppe. En sekser fra meg også.

Litt overraskende at rolfozzy slår til med en 9´er og artig er det :). Dere formidler inntrykkene godt begge to. Takk til dere også. Må enda en gang takke fingeren for et glitrende forslag med to anmeldelser. Jeg tenke også at det sikkert bare er enda en ny småkjedelig popdame, men dama har mye å fare med takke være en god vokal. Hadde bare ønsket meg litt mer egenart, mindre glatt, mer kreativitet og snert fra musikerne hennes.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
rolfozzy skrev:
Minner kanskje noe om Cheryl Crow, men bedre. Cheryl Crow har tilgode og levere et så helstøpt album som Lissie har.
Jeg synes den minner mer om Sheryl Crow.. ;D

Fin anmeldelse. Jeg gir plata 6.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
rolfozzy skrev:
Minner kanskje noe om Cheryl Crow, men bedre. Cheryl Crow har tilgode og levere et så helstøpt album som Lissie har.
Jeg synes den minner mer om Sheryl Crow.. ;D

Fin anmeldelse. Jeg gir plata 6.
Det var da faen så vanskelig det skulle være da.

Rettet igjen.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.691
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Veldig gode anmeldelser.

Har hørt plata to ganger, den gav ikke så veldig mersmak.
Jeg ville vel gitt den 5 - 6, avhengig av humøret den dagen.
Bra det fins ulike meninger.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Den starta vel med rundt 6-7 her. Etter og ha spilt den mer har den vokst kraftig. Det er en aldeles utmerket plate for sommerdager. Så får vi se når vintern kommer hvor mange poeng det blir da.

Jeg har spilt den, tja......mye. Og den blir bare bedre for hver gang. Jeg tror ikke dere riktig vet hvilke kvaliteter denne plata har.

Jeg vet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Jeg tror ikke dere riktig vet hvilke kvaliteter denne plata har.

Jeg vet.
Godt noen sitter med fasiten, da. ;)

Artig med en sånn overraskelse iblant. Jeg kan jo krysse fingrene og håpe at jeg får en tilsvarende når jeg skal anmelde min neste stafettplate om en uke.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.691
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Jeg har spilt den, tja......mye. Og den blir bare bedre for hver gang. Jeg tror ikke dere riktig vet hvilke kvaliteter denne plata har.
Jeg vet.
Jeg vet ikke. :)
Men har bestemt meg for å gi den en sjanse til.
Første gangen var det en sekser ja. I går var det en 4-er.
I mårrå....

skal eg ikkje gjørra det slag.....
(unntatt å anmelde noko heilt anna)

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.691
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Morphine - Cure For Pain 1993

Morphine høres ikke ut som noe annet band. Trommer, saksofon og tostrengers bassgitar skaper en slags bluesy jazzrockabilly, det hele holdt sammen av vokalen til frontmannen Mark Sandman. Cure For Pain var trioens andre album og av mange regnet som det aller beste de laget i løpet av de ni årene de holdt sammen.

Alternativrockerne fra Boston ble først og fremst kjent for sin unike sound. De mange drivende riffene på Cure For Pain er altså kun skapt av bass og sax (som oftest barytonsax), helt uten hjelp av gitarer. Knapt noen andre har greid å integrere saksofon i rock and roll slik som dem. Med barytonstemmen til bassmannen Sandman på toppen av lydbildet, og med hans ironiske og til dels depressive tekster, er resultatet blitt en meget mørk plate. At det er mye i smerte i Sandmans liv, kommer godt fram i tittelkuttet.

Someday there'll be a cure for pain
That's the day I throw my drugs awa
y.

Jeg har hatt Cure of Pain i ganske mange år, og det var virkelig morsomt å dra den fram igjen. Ingen av de 13 sangene på Cure For Pain er svake. Soundet her er helt fantastisk. Spilt høyt i passende porsjoner i de rette stunder, byr bandet på store feststunder. Mønsteret er at annethvert spor er ganske aggressive rockere (for eksempel den flotte ’Buena’), mens kuttene innimellom heller mot det litt mer rolige.

Til sammen blir det 37 minutter med spilletid. Ikke mye, men dessverre oppleves det som litt lenge. Musikken fremtrer etter hvert som ganske repeterende og monoton, muligens på grunn av de begrensingene trioen har satt på seg selv. Opplevelsen min denne gangen tror jeg var ganske lik den jeg fikk første gang jeg spilte plata. Først ble jeg begeistret, skrudde opp lyden og ble enda mer begeistret. Deretter gikk jeg litt lei. Heldigvis har jeg nå mulighet til å sette sporene inn i en spilleliste, sammen med andre sanger. Alle kuttene på Cure For Pain fortjener spilletid, men for meg passer det best i små porsjoner av gangen.

Karakter 7 av 10.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Faèn i svarteste helvete...

I tillegg til å ha hatt en helg tettpakket med familieforpliktelser, startet arbeidsveka med at jobbpc'n min tok kvelden for godt kl 0630 i dag, så det var jo en vidunderlig start på dagen. Er på lånepc nå, og alt er bare krise. Uansett, her er ei forsinka røtamelding av Morphine.

Artist: Morphine
Tittel: Cure for pain
Label/År: Rykodisc/1993

Sax e sexy

En regnfull og forblåst aften i en mørk bakgate et sted i USA en gang på 90 tallet. Smøyso og eg går ned trappa til et av våre foretrukne vannhull. Vi trer inn i et røykfult, alt for hett, og glorete lokale. Det er godt med folk denne kvelden, og skal man dømme ut fra summinga fra folk og fe, er stemninga bra. Stø kurs mot baren midt i lokalet, to krakker venter på oss. Noen øl og litt whisky bestilles, og vi stirrer forventningsfult mot den lett eleverte, nesten totalt røyklagte, scenen innerst i lokalet. Klokka blir både midnatt og mer, men så skjer det noe. En fyr kommer slentrende inn på scena, han ene plukker opp en saxofon, det ser ut til å være en barryton-sax, og han drar i gang noen blåser i gang noen lavmælte blå toner. Akkompagnert til disse fløyelsmyke tonene kommer resten av bandet inn og inntar sine respektive instrumenter, samtidig med at lokalet stilner helt og alt fokus rettes mot scenen. De drar i gang Buena, og søkke ta for ei låt! Det er groovy, det er bluesa og jazza, og det rocker som hælvette. Jeg er av typen som kvir meg for å kalle musikk for sexy, men her kan et unntak vurderes.

"Men kor er gitaristen da?" utbryter smøyso, med oppriktig undring og engasjement i stemmen. "Drit i gitaristen" svarer eg, "Dette låtter jo fett uansett". Morphine klarer seg uten gitarer stort sett hele veien. Her er det slidebass og sax som gjelder.

Mannen bak saxen heter visst Dana Colley. Bak slagverket sitter Billy Conway, som for anledningen erstatter faste Jerome Dupree, som sliter med helsa. Det er vokalisten som introduserer ensemblet, og sjøl presenterer han seg som Mark Sandman. Han har en cool. laidback røst, med visse croonerkvaliteter, men han trøkker bra til når det også må til.

De spiller en låt de har døpt All wrong, og den har akkurat denne bluesa grooven som bare fungerer så bra. Den glir nesten sømløst over Candy, som er mer en representant for de nedpå "deppelåtene" de har å by på. Suveren låt! Smøyso og eg koser oss storveis her vi sitter. "Det er ikkje mange band som ligner på disse" utbryter smøyso entusiastisk.
Midtveis i konserten syns vi det dabber noe av, det blir kanskje litt for ensporet og likt i lengda, og interessen daler noe. Men for all del, det røsker bra, og vi lar oss imponere over at sax og bass sammen kan danne et slikt hefitg groove. Det blir aldri kjedelig, egentlig, men noe variasjon hadde kunne hjulpet.

Det tar seg opp igjen når låta Cure for pain blir spilt. Nydelig, nydelig låt. Det samme er det siste de etterlater oss med; Miles Davis' funeral er et lite stykke perfeskjonisme, og man lager seg bilder av kaktuser, prærien, og solnedgang i det gyldne vesten.

Det veksles hele tiden mellom røffe, bluesa rockere, og mer nedpå "deppelåter" (i mangel av bedre ord). Mark Sandman var nok ingen happy-go-lucky, og hadde vel sitt å stri med. Sandman er også sikret legendestatus takket være hans ekstraordinære exit fra denne verden; han omkom på scenen under en konsert i Italia, hvor hans siste ord angivelig var:

It's a beautiful evening and it's great to stay here and I want to dedicate a super-sexy song to you
Morphine var fine, de. Litt på siden av annen rock/indie, kall det hva du vil, fra den tiden. Dette er nok kanskje deres beste plate, og det var artig med et gjenhør. Og enda artigere om eg hadde sett de i en slik tenkt setting som over.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
CEVBOF hadde trolig sagt 7-/9

Bekalger på det sterkeste at eg har levert forsinka, men tiden strekker rett og slett ikkje til at the moment. Er himla mye stress for tiden, så eg må i alle fall ha en liten stafettferie nå...

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Bra anmeldelser av united og Townes. Høret mye på Morphine når de var nye. Hadde Yes og en til. Husker ikke hvilken. Spesiell og bra musikk.

Når det gjelder albumstafetten så tror jeg den går en stille død i møte. Det er jo nesten null tilbakemeldiner.

Synd hvis så skjer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Enig med rolfozzy, Det må bli flere tilbakemeldinger. Har syndet litt selv i det siste grunnet mye jobbing. veldig bra anmeldelser av Morphine. jeg liker den platen godt og legger meg på samme score som Townes

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.822
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Albumstafett er kanskje mer av en høst/vinteraktivitet enn vår/sommer? Når det er sagt så har jeg en "bordet fanger" holdning til dette. Har man først meldt seg på så får man delta som best man kan. For min egen del er det vanskelig å finne tid til stafett midt i mellom alt mulig annet som krever min oppmerksomhet nå, så det kommer nok ikke daglige oppdateringer fra meg, men noe skal jeg da få tid til.

Lizzie og Dan Reader har jeg ikke hatt tid til å lytte til enda, derfor har jeg ikke kommentert dem. Det jeg kan si er at anmeldelsene har gitt meg lyst til å sjekke dem ut. Fire bra anmeldelser med andre ord.

Morphine har jeg hatt et forhold til lenge. De har ikke gitt ut en dårlig plate, slik jeg ser det. Cure for Pain har av og til vært favorittplata pga flere sterke enkeltlåter, men jeg tror jeg har endt opp med "Good" som bestealbum. Cure for pain får 8 av meg. Selv om jeg setter en litt høyere karakter enn anmelderne United59 så har jeg ingen problemer med å kjenne igjen bandet og plata i det som skrives. Bortsett fra en ting: Det United opplever som monotont ser jeg på som kreativ lekenhet innenfor nokså stramme rammer. Konklusjon: To gode anmeldelser til, altså.

edit: korrigerte jfr Townes innvending i #103

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Når det gjelder albumstafetten så tror jeg den går en stille død i møte. Det er jo nesten null tilbakemeldiner.

Synd hvis så skjer.
Ja, dette likte jeg ikke :-\. Jeg jobbet til midnatt i går og har hatt en lang arbeidsdag i dag. Plata trengte tid på seg og ville høre mer på den før kommentarer så derfor var det stille fra meg.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
Albumstafett er kanskje mer av en høst/vinteraktivitet enn vår/sommer? Når det er sagt så har jeg en "bordet fanger" holdning til dette. Har man først meldt seg på så får man delta som best man kan. For min egen del er det vanskelig å finne tid til stafett midt i mellom alt mulig annet som krever min oppmerksomhet nå, så det kommer nok ikke daglige oppdateringer fra meg, men noe skal jeg da få tid til.

Lizzie og Dan Reader har jeg ikke hatt tid til å lytte til enda, derfor har jeg ikke kommentert dem. Det jeg kan si er at anmeldelsene har gitt meg lyst til å sjekke dem ut. Fire bra anmeldelser med andre ord.

Morphine har jeg hatt et forhold til lenge. De har ikke gitt ut en dårlig plate, slik jeg ser det. Cure for Pain har av og til vært favorittplata pga flere sterke enkeltlåter, men jeg tror jeg har endt opp med "Good" som bestealbum. Cure for pain får 8 av meg. Slev om jeg setter en litt høyere karakter enn anmelderne så har jeg ingen problemer med å kjenne igjen bandet og plata i det som skrives. Bortsett fra en ting: Det United opplever som monotont ser jeg på som kreativ lekenhet innenfor nokså stramme rammer. Konklusjon: To gode anmeldelser til, altså.
Jeg gav den da en 8'er ;)

Uansett, enig i det som sies om stafetten. Interessen er dabbende. Sjøl er eg helt fullstendig føkka på tid for øyeblikket, jaffal ut denne veka. Derav litt slapt fra meg for tiden.
Kommer sterkere tilbake. i 2017.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.691
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Burnt_Island skrev:
Det United opplever som monotont ser jeg på som kreativ lekenhet innenfor nokså stramme rammer.
Hehe, tviler ikke på "feilen" ligger hos meg og ikke i musikken ja.
Gav helt sikkert "Cure For Pine" en åtter eller nier for 10-15 år sida.

Har blitt halvgammel og vel så det og er nok mindre tålmodig med for eksempel hard rock og med "smale musikalske uttrykk" enn det jeg var før i tida. Kan nå gå lei av både reggae, blues, punk, rockabilly mm, selv om jeg egentlig liker alle de sjangrene der.

Ikke for det, har nok alltid vært litt halvgammel der. Husker en Ramones-konsert jeg var på hvor jeg gikk fra å være begeistret til å begynne å kjede meg på bare 20-25 minutter. "Heldigvis" ble konserten avlyst etter en drøy halvtime pga publikum som stormet scenen. Sikkert ikke fordi de kjedet seg....

Syns disse deluxe-utgivelsene nesten unntak vanner ut platene og gjør dem en tanke kjedeligere og dårligere. Takke meg til 70-tallet der albumene var ca 30-35 minutter. Passe for meg det.

Og takk for dette årtusen som har gjort at denne litt rastløse sjel kan skippe spor og lage spillelister på filserveren slik at fantastisk variasjon kan oppnås. ;D

U

utgatt60135

Gjest
Morphine har jeg jeg faktisk ikke hørt om før. Jeg er nok mest enig i United selv om det ikke var det store spriket mellom de to gode anmeldelsene. Morsomt med en rockeskive hvor gitaren er byttet ut med sax. Jeg synes det fungerer bra, men kanskje noe monotont spilt slik flere har påpekt. Liker Cure for Pine godt, men ikke mange nok gode låter til å gi mer en sju synes jeg. Men enig med united59 at det er et flott sound og jeg liker vokalen.

C

Cyber

Gjest
rolfozzy skrev:

Lissie Catching a Tiger 2010.

Hva er nu dette tenkte jeg når jeg ble trukket ut til og mene noe om denne.
Enda en av disse popskvipdamene som bare bruker ett navn.

Men etter en rask gjennomgang på Spotify følte jeg at det måtte en revurdering til av den fordommen.

Og etter vinylutgaven kom i hus er jeg sikker på den revurderingen.

Dette er et glitrende stykke sommerlig poprockalbum. Veldig godt produsert, og veldig åpen bra lyd.

Produsert av Jacquire King (Kings of Leon), Bill Reynolds (Band of Horses) Julian Emery og Ed Harcourt. Disse har også vært medkomponister på de forskjellige låtene.

Fantastisk stemme på dama er det også. Minner kanskje noe om Sheryl Crow, men bedre. Sheryl Crow har tilgode og levere et så helstøpt album som Lissie har.

Den første låten som festa seg i hue på meg var Stranger. Tankene gikk til Buddy Hollys Peggy Sue. Foten går når den spilles. (egentlig er det sampla fra Jaywalker-Totempole)

Neste jeg falt for var In Sleep og gitarsoloen på den.

Et par flotte ballader, Bully og Everywhere I Go.

Plata avsluttes med enda en ballade, Oh Mississippi, nærmest en hymne.
Og jeg kan ikke finne en overflødig låt på plata, ingen fillers her nei.

Gitar, bass og trommer gjør det fremdeles. Og piano slik som på Oh Mississippi.

Høyst subjektivt fordi jeg liker plata: 9/10

Send meg solkremen og snu plata.
Takker på etterskudd for anmeldelsene, jeg er nok nærmeste Rolfozzy og liker den meget godt.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.691
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Jeg må bare få skryte av Townes' anmeldelse av Morphine-plata.

Alle anmeldelsene får jo skryt her, uansett om vi (helt) fortjener det eller ei. Men denne setter det meste i skyggen.
En episk fortelling så kreativt og glitrende skrevet at det er vanskelig å helt tro på tidsnød og pc-problemer. ;D

U

utgatt60135

Gjest
united59 skrev:

Alle anmeldelsene får jo skryt her, uansett om vi (helt) fortjener det eller ei. Men denne setter det meste i skyggen.
En episk fortelling så kreativt og glitrende skrevet at det er vanskelig å helt tro på tidsnød og pc-problemer. ;D
Ja, jeg synes alle som bidrar fortjener ros :D. Bare for korte og tydelig tegn på lite forsøk på å trenge inn i musikken kritiseres fra min side. Uansett så er det platene som bør få mest oppmerksomhet.

Men jeg har faktisk sett enda bedre anmeldelser fra den godeste Townes. Har er den flinkeste av oss til å anmelde.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
united59 skrev:

Haha :) Takk for det. Vi er jo veldig enige om plata da. Eg var egentlig tenkt å gi den 7, men eg fikk sånne gode minner fra enkelte låter at denne gangen landet eg faktisk på en noe overraskende åtter.

Men skal love deg at det er sant, både tid og datatrøbbel. Jobbpcn tok faèn meg kvelden for godt i dag, derfor må det jobbes nå. Heldigvis berget eg siste ukes arbeid som ennå ikkje var tatt backup av. Kun systemdisken som gjekk i myra. Så nå sitter eg på en enda eldre jobbpc. Men venter på flett ny ;D

Skreiv omtrent heile meldinga i går tidlig mellom kl 0500 og 0600 når poden var helt løk og eg måtte stå opp med ham så i alle fall smøyso fekk seg nokre timer på puten. Aner ikkje kor idèen om meldinga kom fra. Kanskje kjedsomhet, kanskje en begynnende psykose grunnet søvnmangel over lang tid? Kem vet...
Hadde egentlig rukket å poste den en eller annen gang i går, men sentralen var jo down&out.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.691
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
united59 skrev:
Skreiv omtrent heile meldinga i går tidlig mellom kl 0500 og 0600 når poden var helt løk og eg måtte stå opp med ham så i alle fall smøyso fekk seg nokre timer på puten. Aner ikkje kor idèen om meldinga kom fra. Kanskje kjedsomhet, kanskje en begynnende psykose grunnet søvnmangel over lang tid? Kem vet...
Hadde egentlig rukket å poste den en eller annen gang i går, men sentralen var jo down&out.
Joda tror deg så klart. Er noe med stress og tidspress, ofte yter man ekstra mye.
Neste gang skal jeg prøve å tørre å utsette og utsette....

Uansett: jeg fikk følelse av å hoppe foran Wirkola 8)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Forresten

Ble veldig overrasket over fozzys melding av Lissie. Eg hadde jo avskrevet hon som nettopp en boring Sheryl Crow kinda gal.
Men når fozzy klinker til med smått utrolige 9, ja, så må eg nok sjekke ut den før eller siden. Trolig før.
Smøyso digget singelen, When I'm alone er det vel, og en kompis eg normalt respekterer har faktisk kjøpt plata.

Så vekk med fordommene, og på med Lissie.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
Smøyso digget singelen, When I'm alone er det vel,
Skiva var absolutt verdt en snurr, den. Akkurat den singelen syntes jeg var litt overprodusert og glattpolert. Åpenbar single/moneymaker, liksom. En bra en, men langt fra høydepunktet på skiva for min del.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Lissie live på Lydverket ga meg gåsehund når ho var der i vinter.

Når det gjeld Morphine så står Yes klart sterkast i mi bok, syns den er betre sammensatt enn Cure for Pain. Morphine-sounden er herlig!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
united59 skrev:
Townes skrev:
united59 skrev:
Joda tror deg så klart. Er noe med stress og tidspress, ofte yter man ekstra mye.

Tull og tøys. Townes lyver så det renner av han. Egentlig har han jobbet så og si heltid med anmeldelsen i en uke nå, men finner på disse tøysehistoriene for at vi skal beundre ham for hans kapasitet. Townes er en luring, skjønner du. Han vet at det ikke holder med god smak for å få full respekt på sentralen.

Morphine har jeg ikke tatt meg tid til å høre på. Selv har jeg bare EP-en Honey White fra 1995, selv om jeg hørte endel på dem hos venner på den tiden. Jeg gikk vel litt i metning fordi enkelte spilte det for mye, men i ettertid må jeg si at de hører med til basisrepertoaret i en god nittitalls-samling. Når en har fått sitt første møte med et såpass sentralt band viser at stafetten har en misjon for folket, i likhet med "Hva spiller du nå?". Det meste vil være en ny opplevelse for en eller annen, uansett hvor viktig artisten er. Lars Eriks store forelskelse i Rickie Lee Jones er et eksempel på slikt. Og jeg er sikker på at hvis noen nominerer White Stripes så vil en eller annen i stafetten få sin første opplevelse med det bandet også. Og det er topp. Jeg pleier å sjekke linkene til artister jeg ikke kjenner fra før, og som ikke ser ut til å være helt på bærtur i utgangspunktet, så for meg har også stafetten verdi som en viktig tipser. Alt servert på et fat! :D

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
united59 skrev:
Townes skrev:
united59 skrev:

Tull og tøys. Townes lyver så det renner av han. Egentlig har han jobbet så og si heltid med anmeldelsen i en uke nå, men finner på disse tøysehistoriene for at vi skal beundre ham for hans kapasitet. Townes er en luring, skjønner du. Han vet at det ikke holder med god smak for å få full respekt på sentralen.

Morphine har jeg ikke tatt meg tid til å høre på. Selv har jeg bare EP-en Honey White fra 1995, selv om jeg hørte endel på dem hos venner på den tiden. Jeg gikk vel litt i metning fordi enkelte spilte det for mye, men i ettertid må jeg si at de hører med til basisrepertoaret i en god nittitalls-samling. Når en har fått sitt første møte med et såpass sentralt band viser at stafetten har en misjon for folket, i likhet med "Hva spiller du nå?". Det meste vil være en ny opplevelse for en eller annen, uansett hvor viktig artisten er. Lars Eriks store forelskelse i Rickie Lee Jones er et eksempel på slikt. Og jeg er sikker på at hvis noen nominerer White Stripes så vil en eller annen i stafetten få sin første opplevelse med det bandet også. Og det er topp. Jeg pleier å sjekke linkene til artister jeg ikke kjenner fra før, og som ikke ser ut til å være helt på bærtur i utgangspunktet, så for meg har også stafetten verdi som en viktig tipser. Alt servert på et fat! :D
Busted...

Egentlig er eg arbeidsledig og uten familie.

Ellers er eg enig i mye av det du sier baluba. Stafetten er faktisk blant de bedre måtene å oppdage ny musikk. Det samme er forøvrig lyttetråden hvor jeg konsekvent sjekker ut det enkelte spiller, og hvor jeg konsekvent styrer langt unna det andre spiller ;D ;D ;D

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2

Black Dub 2010

Om dette er et permanent band eller et prosjekt fra Danie Lanois, aner jeg ikke.

Daniel Lanois for meg er mest kjent som produsent. Han har gitt ut 3-4 soloplater, men de har jeg ikke hørt.

Han er vel en av de mest markerte produsentene, som har produsert for Dylan, Emmylou Harris og U2 bl.a.

Personlig har jeg aldri hatt den store sansen for ham som produsent. For mye dilldall og effekter som framhever produksjonen mer enn artisten.

Så var det dette Black Dub prosjektet da.

Åpner litt kjedelig syns jeg, og fortsetter noen låter innover som noe Eurytmics kunne gitt ut i sine glansdager.

Fra og med låt fire tar det seg opp og begynner og ligne noe. Låt fem Surely er en veldig bra soulballade hvor vokalist Trixie Whitley får vist hva hun kan. Og hun kan. Datter av den alt for tidlig avdøde gitaristen Chris Whitley forøvrig. De fire siste låtene er også meget hørbare.

Det som ellers utmerker seg på plata er rytmeseksjonen. Daryl Johnson, bass og Brian Blade, trommer.

Men den største beholdningen er nok Trixie Whitley. Kommer nok til og høre mer fra henne vil jeg tro.

Black DUB.

Dub er egentlig noe jamaicagreier som Lee Perry var en av de første som introduserte. Jeg er ikke så godt bevandra i termene og metodene ang. dette. Men det blir litt sånn reggaebass og rytmer av det.

Er denne bra? Halvparten er ihvertfall bra. Jeg gir den 6/10 p.g.a. de som er bra, og som jeg liker.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
34.691
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
baluba skrev:
united59 skrev:
Townes skrev:
united59 skrev:
Hehe, godt jugd er jo enda en grunn til beundring.
Om skribleriene hans er i nærheten av meta-jug, desto bedre.
"Never check å good story", heter det jo i visse kretser.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Townes skrev:
baluba skrev:
united59 skrev:
Townes skrev:
united59 skrev:

Busted...

Egentlig er eg arbeidsledig og uten familie.

Ellers er eg enig i mye av det du sier baluba. Stafetten er faktisk blant de bedre måtene å oppdage ny musikk. Det samme er forøvrig lyttetråden hvor jeg konsekvent sjekker ut det enkelte spiller, og hvor jeg konsekvent styrer langt unna det andre spiller ;D ;D ;D
He he he, det er ikke fritt for at lyttetråden kan inneholde advarsler i forkledning også noen ganger. ;)

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Jeg følger alltid med på albumstafettene, hører platene på Spotify og et og annet kjøp i ettertid har det også blitt, så jeg håper virkelig stafettene fortsetter. Enkelte her skriver jo vel så gode anmeldser som man leser i tidsskrifter.

Topp Bunn