Albumstafetten 12

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Karma skrev:
Jeg kan ikke forstå hvorfor ikke flere løser tidsklemma ved å skrive sin anmeldelse i god tid før deadline? Selv skrev jeg mine anmeldelser mange dager før publisering, for å være sikker på å komme i mål.

Samtidig ønsker jeg meg langt større bredde i stafetten. Det er jo mange sterke profiler på forumet som absolutt burde vært med: Valentino, vredensgnag, Vidar P, Sounscape(!!), Trane, pedal, Mbare, musicus osv osv. Hvorfor er ikke flere av disse med??
Hadde også vært fint om det ble større bredde rent musikalsk. Tror nok klassisk blir for ambisiøst ogt vanskelig, men hvorfor ikke litt mer musikk i retning jazz?
Jeg akter å påtvinge en ny sjangerrunde (med jazzplate) for å få større bredde og gjøre det mer spennede, imo ;). Vi tåler å ta den utfordringen én gang til. Kanskje hadde vi kunne tatt med en klassisk den gangen også. Jeg og finger´n kan kanskje ta annen hver runde fra høsten.
Tar gjerne ansvar for å videreføre denne tråden. Bare si fra i hvilken form du ønsker Lyngen. Vi kan også kjøre spesialrunder samtidig med frie runder. Jeg syntes Jazz plater uansett kan nomineres

U

utgatt60135

Gjest
Dazed skrev:
Jeg husker hvordan det gikk forrige gang det var snakk om å legge føringer på nominasjonene. Tviler på at det gir deltakelsen og responsen noe oppsving.
Det var nummer 3 og 4. Den første ble en suksess og den påfølgende ble runden med flest deltagere av alle. Du var vel ikke med da, Dazed? Men det ble noen uheldige albumvalg tatt av de som fikk en sjanger de ikke var fortrolig med. En risiko der, men det kunne jo vært noe styrt. Det som gjør mest for interessen er albumene som blir valgt og hvor flinke folk er til å lytte til platene og gi kommentarer. Større bredde er en god ting, imo. Men det var aldri ment som noen langvarig greie, kun som variasjon. Variasjon er bra, imo.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Det var nummer 3 og 4. Den første ble en suksess og den påfølgende ble runden med flest deltagere av alle. Du var vel ikke med da, Dazed? Men det ble noen uheldige albumvalg tatt av de som fikk en sjanger de ikke var fortrolig med. En risiko der, men det kunne jo vært noe styrt. Det som gjør mest for interessen er albumene som blir valgt og hvor flinke folk er til å lytte til platene og gi kommentarer. Større bredde er en god ting, imo. Men det var aldri ment som noen langvarig greie, kun som variasjon. Variasjon er bra, imo.
Nei, så lenge har jeg ikke vært (aktiv) her, men det var vel litt snakk om å legge noen sånne begrensninger (tidsperiode) for en omgang eller to siden? Noe som medførte en mengde protester.

G

Gjestemedlem

Gjest
Problemet med den modellen var at folk ble tvunget til å nominere plater i genre de ikke har noe positivt forhold til. Da ble det mange tilfeldige plater bare for å velge et bidrag, og egentlig liten interesse for hva folk måtte mene om platene de nominerte. Da tar man jo bort mye av motivasjonen til å være med, og overlater alt til tilfeldighetene.

Det er også mye kjekkere å anmelde en plate som du vet at den som nominerer den har et forhold til og en mening med, og ikke bare er noe mer eller mindre tilfeldig som han kom på der og da når nominasjonstråden dukket opp.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tipper det er en 50-60 medlemmer som har deltatt en eller annen gang i stafettene. 15-20 er med per runde. vi har en stamme på melleom 8-12 som er med hver gang. Bør doble dette antallet før det er rom for noen spesialrunder etter min mening. Skjønner ikke helt at vi stadig har behov for pause. Dette har de fleste tid til. Høre på musikk gjør vel alle hver dag. I bilen, på jobben, på trening til og med foran anlegget. Selve anmeldelsen tar en 20-40 min å skrive. Dette fikser de fleste. Stemmer for å fortsette med en sommer spesial ;D

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Tipper det er en 50-60 medlemmer som har deltatt en eller annen gang i stafettene. 15-20 er med per runde. vi har en stamme på melleom 8-12 som er med hver gang. Bør doble dette antallet før det er rom for noen spesialrunder etter min mening. Skjønner ikke helt at vi stadig har behov for pause. Dette har de fleste tid til. Høre på musikk gjør vel alle hver dag. I bilen, på jobben, på trening til og med foran anlegget. Selve anmeldelsen tar en 20-40 min å skrive. Dette fikser de fleste. Stemmer for å fortsette med en sommer spesial ;D
Skulle til å svare i stad, men da begynte smøyso å mase om både det ene og det andre ;D

Fikk tidsproblemer denne runden. Jævli hektisk på jobbfronten, og jævli hektisk heme, i tillegg til alskens idiotiske forpliktelser her og der.
Normalt bør det være overkommelig for de fleste å levere i tide, i værste fall flagge en forsinkelse.

Men eg tror eg totalt sett bruker over 40 min på en anmeldelse (alt sammen tatt i betraktning - bildelinking, formatering etc), men det er nå så.
Man er jo med så lenge det er lystbetont.

Når det gjelder jazz og klassisk:

Jazz er helt greit for min del, men eg kan ikkje uttale meg med særlig "faglig" troverdighet. Kompetansen min er nokså ikke-eksisterende til tross for at eg har hørt ganske mye jazz. Blir det klassisk melder eg meg ut. Ikkje fordi eg ikkje liker klassisk (det tror eg at eg har potensiale for å gjøre), men fordi eg har ingen forutsetninger for å si noe som helst fornuftig om det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
hadde vært gøy med noen spesialrunder også. Jazz foreksempel. Bred og fin sjanger med noe for de fleste

U

utgatt60135

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Problemet med den modellen var at folk ble tvunget til å nominere plater i genre de ikke har noe positivt forhold til. Da ble det mange tilfeldige plater bare for å velge et bidrag, og egentlig liten interesse for hva folk måtte mene om platene de nominerte. Da tar man jo bort mye av motivasjonen til å være med, og overlater alt til tilfeldighetene.

Det er også mye kjekkere å anmelde en plate som du vet at den som nominerer den har et forhold til og en mening med, og ikke bare er noe mer eller mindre tilfeldig som han kom på der og da når nominasjonstråden dukket opp.
Jo, det er en fare for det. Jeg synes det er moro å bli utfordret også og hadde håpet at flere hadde syntes det. Men det kan kanskje styres på en eller annen måte. Vi får se hva det blir til.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Townes skrev:
65finger skrev:
Skulle til å svare i stad, men da begynte smøyso å mase om både det ene og det andre ;D

Fikk tidsproblemer denne runden. Jævli hektisk på jobbfronten, og jævli hektisk heme, i tillegg til alskens idiotiske forpliktelser her og der.
Normalt bør det være overkommelig for de fleste å levere i tide, i værste fall flagge en forsinkelse.

Men eg tror eg totalt sett bruker over 40 min på en anmeldelse (alt sammen tatt i betraktning - bildelinking, formatering etc), men det er nå så.
Man er jo med så lenge det er lystbetont.

Når det gjelder jazz og klassisk:

Jazz er helt greit for min del, men eg kan ikkje uttale meg med særlig "faglig" troverdighet. Kompetansen min er nokså ikke-eksisterende til tross for at eg har hørt ganske mye jazz. Blir det klassisk melder eg meg ut. Ikkje fordi eg ikkje liker klassisk (det tror eg at eg har potensiale for å gjøre), men fordi eg har ingen forutsetninger for å si noe som helst fornuftig om det.
Enig i at klasssisk blir for komplisert men en Jazzskive kan man angripe som en Pop/Rockskive. Den sjangeren glir inn i så mange sjangere uansett. Jeg har ikke noe særlig peiling men tar det subjektivt

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Vet ikke riktig dette med en jazzrunde. Jeg hører rett som det er på jazz, både ny og gammel. Men skulle jeg prøve og forklare skriftlig hva det er som gjør den ene bedre enn den andre hadde det blitt problematisk.

Jazz er en musikkform som appelerer på en helt annen måte enn rock, og må behandles på en helt annen måte når den skal anmeldes også. Slik føler jeg det.

Rundene med minst suksess har vel vært de som det har vært et snevert utvalg av musikk og velge i.

Men men, nå har jeg deltatt i samtlige runder (og levert på tiden) så det kan kanskje være nok.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
rolfozzy skrev:
Vet ikke riktig dette med en jazzrunde. Jeg hører rett som det er på jazz, både ny og gammel. Men skulle jeg prøve og forklare skriftlig hva det er som gjør den ene bedre enn den andre hadde det blitt problematisk.

Jazz er en musikkform som appelerer på en helt annen måte enn rock, og må behandles på en helt annen måte når den skal anmeldes også. Slik føler jeg det.

Rundene med minst suksess har vel vært de som det har vært et snevert utvalg av musikk og velge i.

Men men, nå har jeg deltatt i samtlige runder (og levert på tiden) så det kan kanskje være nok.
slutt å tull! du må bli med videre. Hvis man vil ha temarunder kan vel dette kjøres i tillegg til de vanlige rundene? Jeg syntes vi skal skille mellom de vanlige frie pop/rock rundene hvor det er obligatorisk å delta og eventuelle temarunder (gjerne samtidig)

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Jeg er skeptisk til smale temarunder. Min tanke var at om vi lyktes med å få flere med i stafettene, vil bredden i musikken øke med bredden av deltagere. Er samtidig enig i at klassisk for de fleste av oss blir for komplisert å anmelde. Når det gjelder jazz, bør man ikke la seg skremme av egen begrenset kompetanse. Bedøm musikken 100% subjektivt!

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Vel, som sagt så er min oppfatning ikke så sort/hvitt. Både runde 3 og 4 var temarunder. Den ene ble god og den andre ikke så god. Så det er flere grunner til at noen blir bedre enn andre. Men det er en større gruppe her som liker en viss type musikk best og de vil helst bare holde seg der. Det er vel litt derfor det er motstand? Jeg ser det ikke som begrensninger med utvidelser. To forskjellige tankesett, men jeg må jo respektere andres meninger så klart. Men skjønner ikke denne motstanden mot én slik runde til. Så farlig er det da vel ikke? Neste gang kan man velge hva som helst igjen. Jeg liker utfordringer og liker å utfordre andre :).

C

Cyber

Gjest
Jeg synes det har vært delvis en nedtur da jeg har fått noen skikkelig elendige skiver som har vært en lidelse å lytte seg opp på og da frister det ikke til gjentakelse. Da vil jeg heller bruke tid på musikk av god kvalitet den tiden jeg har til rådighet til å lytte.

U

utgatt60135

Gjest
cybervision_ skrev:
Jeg synes det har vært delvis en nedtur da jeg har fått noen skikkelig elendige skiver som har vært en lidelse å lytte seg opp på og da frister det ikke til gjentakelse. Da vil jeg heller bruke tid på musikk av god kvalitet den tiden jeg har til rådighet til å lytte.
Ja, og der har du essensen i graden av suksess med stafetten. Ikke tema eller ei, men hvilke plater som meldes på og hvordan trekningen faller. Jeg tror alle tåler og det kan til og med være litt artig å få noe man ikke liker, men vi har en grense hvor det blir for negativt når man får for lite interessant musikk. Jeg har også savnet flere kjente plater. Jeg skjønner at det er mest moro å melde på noe ukjent, men det har virket som at man unngår de største.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det er jo to faktorer som gjør stafetten interessant å delta i (i motsetning til bare å lese)

1. Muligheten til å få tilbakemeldinger og synspunkter på plater som er viktige.

2. Muligheten for å få plater som er interessante å anmelde, helst plater som gir en god opplevelse å høre på. Hvis det bare blir "utfordringer" blir det etterhvert mindre moro.

Punkt 1 er best hvis man står mest mulig fritt til å velge.

Punkt 2 er jeg mer usikker på hvordan man best løser. Nå er det jo intet annet enn rene tilfeldigheter hva som detter i fanget på en. Det hadde jo vært ønskelig at flest mulig fikk en plate som var litt i deres gate, og rene tilfeldigheter er kanskje ikke den optimale løsningen på det.

Kanksje noe slikt?

Folk melder på f.eks. 2 plater hver

Så lages det en liste og folk setter opp 5 alternativer som de kunne tenke seg å få anmelde. Så trekker man med dette som faktorer. Alle skal få minst 1 plate anmeldt, og man har ingen garanti fro at man får noe på listen. Men sjansen øker i det minste litt for at man treffer på noe som høres spennende ut. Kanskje en og annen omgang vil det bli bom, men i løpet av flere omganger vil man i det minste få flere treff.

Sikkert litt mer komplisert å trekke, men glupe hoder kan sikkert bidra med en algoritme.

C

Cyber

Gjest
Lyngen skrev:
cybervision_ skrev:
Ja, og der har du essensen i graden av suksess med stafetten. Ikke tema eller ei, men hvilke plater som meldes på og hvordan trekningen faller. Jeg tror alle tåler og det kan til og med være litt artig å få noe man ikke liker, men vi har en grense hvor det blir for negativt når man får for lite interessant musikk. Jeg har også savnet flere kjente plater. Jeg skjønner at det er mest moro å melde på noe ukjent, men det har virket som at man unngår de største.
Jeg er stort sett positiv og klar for noe nytt, men når man får plater som oppleves som en Via Dolorosa å lytte seg gjennom blir jeg litt :( og man får ikke lyst til å forplikte seg på nytt hvis noen da velger Best of Olga Marie Mikalsen på neste runde...

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Gossip - Music for men

Heilt ukjent for meg, Gossip. Sett CD'en på Deli de Luca og har sidan den tid trudd det var eit osloband med alternativ distribusjon.

På med første låt og sjølvsagt har eg høyrt dette før. P3. P1. P4.
Macen til anlegget og gir på. Det let hardt og jævli. Loudnesswar deluxe. Skrur av igjen. Må søke litt rundt, klarer ikkje ta dette uten nokon knaggar å henge det på. Djevelprodusent Rick Rubin står bak veggen av lyd, kunne vel ha gjetta det.

Vokalisten har visstnok eit stort markeringsbehov. Litt på sidan. Sjå på meg, eg er anleis, men det er alright. Trur lenge det er vokalisten som er på coveret. Men det er det ikkje. Ho har gullbikini og høgre BMI. Hennar agenda, hennar frelsarrop om stil og gi fan bit ikkje på meg, truverda skin ikkje gjennom.

Tilbake på anlegget, starter på andrelåta denne gangen. Enda ei låt som har fått massiv rotasjon. Overgang mellom vers og refreng er av og på, trommer bass så over til fullt band. Men alt pøses ut i 0db. Eg får ikkje grep om greiene.

Eg skrur ned og let den gå ein runde medan eg surrar rundt i huset. Så skiftar eg til P3.

4/10

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
São Paulo plata er ikke noe musikk for meg, men den er sikkert bra. Rolfozzy´s uttrykk "koke suppe på spiker" passer bra for denne musikken, ikke generelt om dagens musikk.

Jeg vet ikke om Brasse har tenkt å anmelde Gossip også eller hva.
Meget betryggende at du ikke liker Sao Paulo. Du satte et kvalitetsstempel på den der. ;D
Det høres bra ut :). Gubberockstempel ;).
På samme måte som at Beethoven er gubbeklassisk?
Eller at gammel vin er utgått på dato?

U

utgatt60135

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Folk melder på f.eks. 2 plater hver

Så lages det en liste og folk setter opp 5 alternativer som de kunne tenke seg å få anmelde. Så trekker man med dette som faktorer. Alle skal få minst 1 plate anmeldt, og man har ingen garanti fro at man får noe på listen. Men sjansen øker i det minste litt for at man treffer på noe som høres spennende ut. Kanskje en og annen omgang vil det bli bom, men i løpet av flere omganger vil man i det minste få flere treff.

Sikkert litt mer komplisert å trekke, men glupe hoder kan sikkert bidra med en algoritme.
Jeg er absolutt åpen på å prøve noe slikt.

U

utgatt60135

Gjest
Brasse skrev:
Gossip - Music for men

Heilt ukjent for meg, Gossip. Sett CD'en på Deli de Luca og har sidan den tid trudd det var eit osloband med alternativ distribusjon.

På med første låt og sjølvsagt har eg høyrt dette før. P3. P1. P4.
Macen til anlegget og gir på. Det let hardt og jævli. Loudnesswar deluxe. Skrur av igjen. Må søke litt rundt, klarer ikkje ta dette uten nokon knaggar å henge det på. Djevelprodusent Rick Rubin står bak veggen av lyd, kunne vel ha gjetta det.

Vokalisten har visstnok eit stort markeringsbehov. Litt på sidan. Sjå på meg, eg er anleis, men det er alright. Trur lenge det er vokalisten som er på coveret. Men det er det ikkje. Ho har gullbikini og høgre BMI. Hennar agenda, hennar frelsarrop om stil og gi fan bit ikkje på meg, truverda skin ikkje gjennom.

Tilbake på anlegget, starter på andrelåta denne gangen. Enda ei låt som har fått massiv rotasjon. Overgang mellom vers og refreng er av og på, trommer bass så over til fullt band. Men alt pøses ut i 0db. Eg får ikkje grep om greiene.

Eg skrur ned og let den gå ein runde medan eg surrar rundt i huset. Så skiftar eg til P3.

4/10
Det var bra å se at den kom til slutt. Hatt mye å gjøre du også? Det er vel kanskje litt sånn enten eller med Gossip? Bra anmeldelse (kanskje noe hastig?), men fant du noe positivt? Det ligger vel noe i 4 poeng vil jeg anta. RoDa som meldte den på er fortsatt ikke gjenforent med HFS?

U

utgatt60135

Gjest
Karma skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
São Paulo plata er ikke noe musikk for meg, men den er sikkert bra. Rolfozzy´s uttrykk "koke suppe på spiker" passer bra for denne musikken, ikke generelt om dagens musikk.

Jeg vet ikke om Brasse har tenkt å anmelde Gossip også eller hva.
Meget betryggende at du ikke liker Sao Paulo. Du satte et kvalitetsstempel på den der. ;D
Det høres bra ut :). Gubberockstempel ;).
På samme måte som at Beethoven er gubbeklassisk?
Eller at gammel vin er utgått på dato?
Nei ....

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Lyngen skrev:
Det var bra å se at den kom til slutt. Hatt mye å gjøre du også? Det er vel kanskje litt sånn enten eller med Gossip? Bra anmeldelse (kanskje noe hastig?), men fant du noe positivt? Det ligger vel noe i 4 poeng vil jeg anta. RoDa som meldte den på er fortsatt ikke gjenforent med HFS?
Tja, hastig, plata frista ikkje akkurat til dissekering. Styrken ligg i at vertfall dei 4 første låtane er hits og har hatt heftig rotasjon på radio.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Flott dette, Brasse!

Underholdende og velskrevet, og eg er sikkert ganske enig. Lenge sia eg har hørt den plata, men mener den er veldig ansleis enn den Movement plata deira, som eg har høyrt ein god del på.

G

Gjestemedlem

Gjest
En annen variant som går an å prøve er plateduell.

Her kan man trekke en person og så velger begge deretter en plate for den andre som den skal anmelde.

Da kan man jo nominere litt utifra hva man tror, håper eller mistenker den andre kan ha glede eller utbytte av å høre på. Men det krever kanskje enda mer dedikerte deltakere, at man har lest de andre anmeldelsene og kanskje har en formening om musikksmak og preferanser. Går jo an å kjøre noe slikt i sommer mens vi venter på at høsten skal komme og #13 starter. Dette er jo også mer uavhengig av antall deltakere for å kunne arrangeres. Det er litt mer krevende, men kan sikkert bli moro hvis det fungere.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Gjestemedlem skrev:
En annen variant som går an å prøve er plateduell.

Her kan man trekke en person og så velger begge deretter en plate for den andre som den skal anmelde.

Da kan man jo nominere litt utifra hva man tror, håper eller mistenker den andre kan ha glede eller utbytte av å høre på. Men det krever kanskje enda mer dedikerte deltakere, at man har lest de andre anmeldelsene og kanskje har en formening om musikksmak og preferanser. Går jo an å kjøre noe slikt i sommer mens vi venter på at høsten skal komme og #13 starter. Dette er jo også mer uavhengig av antall deltakere for å kunne arrangeres. Det er litt mer krevende, men kan sikkert bli moro hvis det fungere.
Hva om man så trekker ut en person som har en helt annen smak enn deg selv? Da har du kanskje ingen plater, som du selv liker, i samlingen som du kan nominere til han?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Hvis bare deltagerne i stafetten deltar når de skal delta, syns jeg det fungerer greit som det er.

Ser ikke noen grunn til og eksperimentere med andre former for dette. Men det er nå bare min mening.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
12.822
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Enig med Rolfozzy; så lenge deltakerne leverer, syns jeg "velge fritt, anmelde to" fungerer utmerket.

Siste runde syns jeg ble litt travel; kom tett på forrige runde og det var ikke veldig god tid til å hverken vurdere de man skulle anmelde eller de andre bidragene..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg kjenner at jeg begynner å glede meg til neste runde igjen nå. Håper jeg har mange med meg slik at neste runde etter sommerpausen kan bli en skikkelig god en, med mange deltakere og gode tilbakemeldinger til anmelderne.

Blir det en Lyngen- eller en Finger-runde denne gangen?

Satser vi på å starte nominasjonsrunden sånn midt i August? Var det det som ble sagt tidligere?

Jeg er i alle fall klar. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tør jeg foreslå at vi inviterer ikke-deltakere i stafetten til å være med på å kommentere og diskutere anmeldelsene denne gangen, slik Finger vel foreslo tidligere?

Håper på en stor og populær Albumstafetten 13, men rekordmange deltakere.

Ellers samme opplegg som de siste? To anmeldere pr. plate og en dag eller tre mellom anmeldelsene?

...Og minst et par uker til å samle inn nominasjoner og hause opp stemningen?

U

utgatt60135

Gjest
- very soon ....... :)

Det har vel aldri vært forbudt å kommentere for alle her ;).

Nummer 13 kommer til være som de siste, så slipper jeg replisalier enda litt til 8).

Topp Bunn