Albumstafetten 15

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Jeg er veldig enig med Bent her!
Ble også positivt overrasket av denne platen. At de har lagt growlingen på hylla, viser musikalsk modning.

7,5
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
God anmeldelse fra Bent også, og jeg er nok mest enig i hans karakter. En 7-er før jeg hørte låtene live, og en 8-er nå etterpå.

Selv synes jeg ikke det er riktig å bedømme plata etter hvor lik eller ulik den er de andre platene til bandet, men la den stå på egne ben. ...Men selvsagt er det lov å like de eldre platene til bandet bedre. (Selv liker jeg perioden fra 2001 til 2003 best. Altså Blackwater Park, Deliverance og Damnation.)

Bandet har byttet stil flere ganger før. Orchid og Morningrise låt annerledes enn My Arms Your Hearse og Still Life, som igjen låter annerledes enn de jeg nevnte over. Så skiftet de igjen med Ghost Reveries og Watershed, men et så voldsomt stilskifte som dette siste har de ikke gjort før.

...Men de må jo få utvikle seg. Jeg synes også det er dumt hvis de helt kutter ut de forrige stilene sine, men på den annen side er dette en veldig gjennomført og godt laget plate i den stilen den er spilt inn. Jeg liker den mer og mer jo flere ganger jeg spiller den.

Wilson har forøvrig bare mikset plata, og den er innspilt i sin helhet i Sverige.

Takk til begge to!
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Takk for fine tilbakemeldinger :)
Likte denne mye bedre enn jeg hadde trodd på forhånd, så dette var en av de store positive overaskelsene for meg hittil i stafettene, siden forventningene var såpass lave.
Dazed skrev:
Wilson har forøvrig bare mikset plata, og den er innspilt i sin helhet i Sverige.
Ser det nå, men synes fremdeles det minner om PT innimellom. ;)
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Regner meg som Opeth-fan, og har hørt en del på Heritage. Musikken er mer innadvent, og har ikke samme grad av energi som på flere av de andre platene. Favorittsporet mitt er I Feel The Dark, låta som mest minner meg om det massive uttrykket som er gjenkjennelig fra andre plater.

Åkerfeldt har dempet (stengt ute?) sin "Mr. Hyde" og det som gjenstår er en mer sivilisert "dr. Jekyll". Bandet har blitt roligere, men man merker potensialet det innehar til kraft. Manglende growling er èn ting, men musikken er blitt litt salongfähig og passer (tidvis) til rødvinskvelder. I og for seg ikke noe galt i det, bandet har stor spennvidde.

Jeg foretrekker utvilsomt Opeth foran mange andre, ofte kjedelige band og artister, selv når Opeth er såpass laidback som her. Heritage blir for meg mer stemningsbetinget enn andre plater i katalogen deres. Gir den foreløpig 6/10.

- tverrfløyte kan forresten være ganske rocka, synes jeg, og det funker veldig bra på denne plata ;)

Takk til anmelderne :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
fine anmeldelser! hørt igjennom plata noen ganger til og står på en 4.
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
fine anmeldelser,
personlig (og ikke Opeth fan) så må jeg nok oppjustere noe,
har lyttet endel til denne da den ligge etter Os Mutantes på albumlista,

må nok kunne strekke meg til 7+
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
jowil skrev:
Dazed skrev:
Jowil? Wazzup?
Sorry, søndagen ble litt kortere enn jeg hadde regnet med på forhånd. Faktisk forsvant den nesten helt. Skal på jobb om et par timer og får ikke mulighet å levere før i kveld, håper det er ok?
"Ikke før i kveld" betydde visst ikke det jeg trodde. ;)

Håper fremdeles på en levert anmeldelse, så du kan være "han som leverte for sent" i stedet for "han som ikke leverte". Det hadde vel vært noe?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg er på linje med Mikefish når det gjelder karakter til Opeth, albumet klarer ikke å engasjere meg.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
FUGAZI

In On The Kill Taker

Fugazi, et amerikansk band med røttene solid plantet i jord med et næringsgrunnlag fra punk og hardcore.

Jeg er ingen lidenskapelig tilhenger av punk. Er vel ikke sint eller frustrert nok..

Men dette er noe mer enn den normale voldtekt av instrumenter man som regel finner i punk. Dette er musikk som kombinerer energien fra punken med musikalsk plan og mening. Disse gutta kan virkelig også traktere sine instrumenter!

Vanligvis søker jeg andre kvaliteter i musikk enn dem jeg finner her. Men likevel må jeg innrømme at mye av dette er både tøff og engasjerende musikk. Man må dog være i det rette lune for å nyte dette. Til rett tid og sted er det dog perfekt til sitt bruk.

Bandet startet karrieren i 1987. «In on the kill taker», som kom i 1993, var den tredje utgivelsen og ble så langt den fremste kommersielle suksess.

Jeg synes denne platen har et godt overskudd med mye øs pøs. Normalt vil jeg nok styrt unna musikk i denne sjanger. Trodde da også at dette ville bli slakt fra min side.

Men så finner jeg altså nok spennende detaljer og kvaliteter til å gi den en god 7!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
God anmeldelse, Karma! Alltid fint når stafetten hjelper oss å oppdage ny musikk og nye sjangre!
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Fugazi er tøft, ble glad når den ble nominert.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Meget bra anmeldelse av en meget bra plate. Har ikke hørt den på 15 år. Merksnodig ???
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Fugazi er et hedersband.Fint å bli påminnet om de.Har et par,tre vinyler av bandet.

mvh. s,
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.940
Antall liker
1.934
Sted
Sortland
Fugazi: In On The Kill Taker

Jeg husker denne fra da den kom ut i 1993. Den fikk sine runder i spilleren, men komm aldri i 'heavy rotation',
noe som ikke er rart konkurransen tatt i betraktning. Helt grei gitarbasert rock, relativt fort og passe hardt og bråkete. Meget underholdende,
men uten de helt store kvalitetene. Har den tålt lagring i nesten 20 år?
Svaret på det må bli et absolutt ja. Det er ofte meget gode melodier, rufsete og flott framført med en tett gitarbasert sound,
plassert et sted mellom grunge og postpunk. Intet viktig eller sjelsettende album, men meget underholdende for de av oss som liker
gitarlyd med fuzz og feedback. Plata er også mer variert enn jeg husker, mye fortrock, men mange fine spor i roligere tempo.
Av en eller annen grunn får jeg assosiasjoner til engelsk postpunk - 'A Trip To Marinevill', kan være gitarlyden og vokalen.
Kommer nok fortsatt ikke på heavy rotation, men et gjenhør i ny og ne er gøy.
Konklusjon: Albumet anbefales og får en solid 7/10.

Beklager den korte meldingen, mye jobb og kone også i turnus gjør at det i perioder er lite lyttetid tilgjengelig, og da blir annen musikk prioritert
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Bra levert !

Da er stafetten unnagjort,og det har vært en ubetinget suksess ! Bra med romslige frister,slik at alle har tid til å delta.Vel blåst godtfolk !

Blir det flere runder,så er nye deltagere også hjertelig velkommen.

mvh. s,
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for to gode anmeldelser, som runder av Albumstefetten 15! Klart det blir flere runder, Mikefish! Lyngen sa jo på slutten av Albumstafetten 14-tråden at han skal kjøre en runde på nyåret. Håper han snart dukker opp her igjen etter langferien sin!
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
2 fine anmeldelser av en plate som ikke falt helt i smak hos meg.

Takk for en flott stafettrunde alle sammen :)
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.508
Antall liker
11.515
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Både Repeater og 13 songs (Satt sammen av Minilpene Fugazi og Margin Walker) er bedre enn denne, forøvrig beskriver Hansern plata i tråd med min egen oppfatning.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Albumstafetten 15 - Vel overstått!

Da takker jeg alle deltakerne for en godt gjennomført og artig Albumstafett, og håper på enda flere og like gode anmeldelser i neste runde når Lyngen er tilbake på nyåret.

Denne runden var det én anmeldelse som uteble. Det er vel hverken bedre eller verre enn normalen, men litt kjipt likevel. Spesielt for Karma, som nominerte platen det gjaldt. Beklager fra Stafettsekretæren til han. Han har heldigvis vært ute en vinternatt Albumstafett før, så jeg håper det går greit. ;)

God jul og godt nyttår til alle sammen, og velkommen tilbake til dyst i Albumstafetten 16. :D
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Albumstafetten 15 - Vel overstått!

Dazed skrev:
Da takker jeg alle deltakerne for en godt gjennomført og artig Albumstafett, og håper på enda flere og like gode anmeldelser i neste runde når Lyngen er tilbake på nyåret.

Denne runden var det én anmeldelse som uteble. Det er vel hverken bedre eller verre enn normalen, men litt kjipt likevel. Spesielt for Karma, som nominerte platen det gjaldt. Beklager fra Stafettsekretæren til han. Han har heldigvis vært ute en vinternatt Albumstafett før, så jeg håper det går greit. ;)

God jul og godt nyttår til alle sammen, og velkommen tilbake til dyst i Albumstafetten 16. :D
Veldig bra runde, ypperlig håndtert av general Dazed :) Ser frem til neste. Hvor faen er Lyngen?
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.508
Antall liker
11.515
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
En bra runde med mange interessante anmeldelser. Synd Karma bare fikk en anmeldelse av sin plate (som var en bra plate forøvrig!)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hei, Lyngen! Er du parat til å overta startpistolen igjen og kline til med nr. 16 på nyåret?

Hvordan er stemningen ellers? Bare å kjøre i gang vel, folkens? :D
 
U

utgatt60135

Gjest
Dazed skrev:
Hei, Lyngen! Er du parat til å overta startpistolen igjen og kline til med nr. 16 på nyåret?
Ja, setter igang rett over nyåret med en ukes frist tenker jeg.

Blir en runde med AFRIKA tema! :eek:

;D
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
jepps da er det bare å begynne å glede seg,
Afrika ja hva med "we are the world"?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Mye bra garagerock fra Afrika. dette er fra Angola
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Lyst å være med,men har litt prestasjonsangst,I hvertfall har jeg klar en plate som jeg vil nominere.

mvh. s,
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
mikefish skrev:
Lyst å være med,men har litt prestasjonsangst,I hvertfall har jeg klar en plate som jeg vil nominere.

mvh. s,
Klin til, om at en ser at oppgaven blir for stor er det bare å slakte i vei,
ingen kan ta fra deg sær smak.

P.
 
Topp Bunn