Albumstafetten 26

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dato:
    Anmelder:
    Anmelder:
    Artist:
    Album:
    Nominert av:
    Spotify-link:
    Kommentar:
    1
    28/2stingrayVOAlexManic Street PreachersJournal For Plague LoversDrammen LydManic Street Preachers – Journal For Plague Lovers
    2
    3/3ErosLoveking65fingerThe Beta BandThe Three EP'sBurntIslandThe Beta Band – The Three EP's
    3
    5/3DazedRune SThe David Mayfield ParadeGood Man DownUnitedThe David Mayfield Parade – Good Man Down
    4
    7/3unitedjanfrtStereolabDots And LoopsOAlexStereolab – Dots And Loops
    5
    10/3Drammen LydmikefishSocial DistortionSomewhere Between Heaven And HelljanfrtSocial Distortion – Somewhere Between Heaven And Hell
    6
    12/3Eviledorfhpm-1100Drive-By TruckersThe Dirty SouthTownesDrive-By Truckers – The Dirty South
    7
    14/3TownesmfufuTelevisionMarquee MoonEviledorfTelevision – Marquee Moon
    8
    17/3BurntIslandDrammen LydArcade FireThe SuburbsmfufuArcade Fire – The Suburbs
    9
    18/3Rune SunitedBow To each OtherThe urge DrumsErosLovekingBow To Each Other – The Urge Drums
    10
    20/3Eros LovekingDazedThe Wooden BirdsTwo Matchsticks65fingerThe Wooden Birds – Two Matchsticks
    11
    21/365fingerTownesMorphineGoodhpm-1100Morphine – Good
    12
    24/3hpm-1100janfrt22FluxstingrayV22 – Flux
    13
    25/3stingrayVBurntislandDark TranquillityProjectorDazedDark Tranquillity – Projector
    14
    27/3mikefishEviledorfJohn Mayall's BluesbreakersChicago lineRune SJohn Mayall & The Bluesbreakers – The Power Of The Blues CD2Albumet heter "The power of the blues CD2" på Spotify/Wimp.
    15
    28/3OAlexmfufuLushSplitmikefishLush – Split

Spilleliste: Albumstafetten 26

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her var det ikke mange som satt spente og fulgte med! ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Joda! et ukjent og et kjent. ser ut som en spennende runde. Du er flink dazed

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Neste gang må du legge det opp som en livetrekning i champions league. Først rekkefølgen på platene, deretter en og en anmelder. Uliidelig spennende mot slutten. Får jeg kremplata Daze nominerte, eller blir det skitten fra Television.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Blir bra dette! Drive-By Truckers var faktisk den eneste platen jeg allerede har begynt å høre på. Tilfeldig? Neppe. Må nok melde meg på et eller annet sjette sans program på TV Norge nå.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    To ukjente plater her, så det blir nok koseslakt.
    Per definisjon kjenner jeg jo til alle godplater. :)

Bli artig dette.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Ja,er fornøyd med trekningen.Mayall-plata er ny for meg,Social Distortion har jeg fra før av på cd.Lykke til med runden folkens !

mvh.s,

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Glimrende trekning, trenger ikke sitte og ha det vondt i timesvis denne gangen.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Nok en runde hvor ingen av titlene er representert i samlinga, begynner nesten å lure på kampfiksing her? :rolleyes:
    Har gjort et seriøst forsøk på å spore opp vinylen til mine to vinnerlodd i trekninga i dag, uten hell dessverre. Får nesten bruke sånn strømmefunskjon da, må bare huske hva DACen skulle stilles inn på igjen.

Blir nok en fin runde det her.......... :)

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Fin spredning der. :)
    Da vet jeg hva som skal spille når det meskes iipa imorgen. ??????

M

mfufu

Gjest
    Dette skal bli interessant, kjenner ingen av bandene fra tidligere :)

@ Dazed: håper det går bra at jeg skriver den første anmeldelsen før jeg reiser på ferie da, og sender på PM til deg? Jeg tror det er det sikreste da jeg ikke kjenner til hvordan pc og internet mulighetene er på hotellet.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    @ Dazed: håper det går bra at jeg skriver den første anmeldelsen før jeg reiser på ferie da, og sender på PM til deg? Jeg tror det er det sikreste da jeg ikke kjenner til hvordan pc og internet mulighetene er på hotellet.
    Selvsagt. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da er det like før! Klare i morgen, StingrayV og OAlex? :)

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Gleder meg til og lese og fulge litt med fra sidelinjen, ser ut som mange spennende plater som vanlig.
    Her er det rett og slett litt for travelt på jobbfronten til at jeg tok sjangsen og melde meg på denne gangen.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er klokka over 12, og det er fritt frem å diskutere dagens plate selv om anmeldelsene ikke har kommet inn enda.

StingrayV melder at hans anmeldelse ikke kommer før i ettermiddag.

OAlex?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ålreit...

Maniske gateprester

Manic street preachers spiller streit radiovennlig rock med riff og sånt. Inn ene øret ut det andre. Pregløst, sjelløst og totalt blottet for nerve.
    På ingen som helst måte noe dårlig håndverk, men det blir for A4 t til at eg får noe som helst ut av det.
    Og ja, enervernede vokalist også, høres ut som en med fartstid fra et puddelband fra 80 tallet.

Ikkje dårlig, bare kjedelig.

4/10

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg likte debutalbumet, Generation Terrorists, som jeg faktisk kjøpte på dobbel vinyl i 1992, men selv den er litt i overkant kjedelig når jeg gir den en runde nå. Denne plata når ikke opp til debuten, selv om den strekker seg nærmere enn de dryppene med mer radiovennlig "alternativ britpop" jeg har hørt fra dem i mellomtiden. ("If You Tolerate This...", etc.)

Tipper jeg hadde gitt den 5-6, så altså en helt grei midt på treet-plate. En slik som aldri blir tatt frem fra hylla.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Bare en liten tanke som slo meg.Levere en annmeldelse før 12 på det som for mange er en arbeidsdag? ...Kanskje bedre å si før kl24? Så kan man diskutere albumet dagen etter og før neste anmeldelse. Ka dokke trur?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det gjorde vi før, med det resultat at vi ikke fikk diskutert albumene før neste dag, og det krasjet gjerne med neste plate.

Det er dessuten fremndeles lov å levere helt frem til midnatt, men det anmodes om å levere før klokka 12, og gjør man ikke det, venter ikke vi andre med å diskutere platene til etter at anmeldelsene er levert, slik som egentlig er best. Nå venter de som ikke anmelder med å diskutere platene enten til begge anmeldelsene er inne, eller til klokka 12:00. Alt etter som hva som komemr først.

Man MÅ ikke skrive anmeldelsen samme dag som den skal leveres. Man KAN ha den klar dagen før, eller enda tidligere. Hvis noen ikke kan gå på nettet for å poste en ferdigskrevet anmeldelse ila. arbeidsdagen/lunsjpausen, får de heller poste før de legger seg dagen før, eller etter at de kommer hjem, men da altså finne seg i at vi andre har ment noe om platen først.

"reglene" står her:

http://www.hifisentralen.no/forumet...ding-til-albumstafetten-26-a.html#post1762976

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Det som er interesant med denne skiva fra 2009 er at alle tekstene er skrevet av Ritchey James, som forsvant sporløst i 95.
    Etter The holy bible som kom i 94 har det vært så som så med minneverdig utgivelser fra predikantene med unntak av Send avay the tigers, som var et skritt i riktig retning, men ligger litt tilbake for Journal for plauge lovers.
    Dette viser jo viktigheten av en god låtskriver da de kan gi ut ei skive med tekster skrevet 15 år før utgivelsen og som ikke høres spesielt utdaterte.

Er nok en 7,5-8 fra meg.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det gjorde vi før, med det resultat at vi ikke fikk diskutert albumene før neste dag, og det krasjet gjerne med neste plate.

Det er dessuten fremndeles lov å levere helt frem til midnatt, men det anmodes om å levere før klokka 12, og gjør man ikke det, venter ikke vi andre med å diskutere platene til etter at anmeldelsene er levert, slik som egentlig er best. Nå venter de som ikke anmelder med å diskutere platene enten til begge anmeldelsene er inne, eller til klokka 12:00. Alt etter som hva som komemr først.

Man MÅ ikke skrive anmeldelsen samme dag som den skal leveres. Man KAN ha den klar dagen før, eller enda tidligere. Hvis noen ikke kan gå på nettet for å poste en ferdigskrevet anmeldelse ila. arbeidsdagen/lunsjpausen, får de heller poste før de legger seg dagen før, eller etter at de kommer hjem, men da altså finne seg i at vi andre har ment noe om platen først.

"reglene" står her:

http://www.hifisentralen.no/forumet...ding-til-albumstafetten-26-a.html#post1762976
    I see.Da glemmer vi det forslaget :)

M

mfufu

Gjest
    Generelt bra album, har ikke hørt mye på dem og dette albumet var nytt for meg. Syntes stemmen til vokalisten er over middels kjedelig og lite engasjerende, noe lignende er nevnt tidligere, men musikalsk sett er det veldig bra etter mine ører og smak :)
    Ville gitt en 5-6/10

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    En skikkelig midt på treet plate. Ikke så mye positivt å si, men heller ikke så mye negativt. Får litt lillebroren til Foo Fighters følelse på noen av låtene. Det mest spennende med bandet er han som ble sporløst borte. Jeg viste ikke at han hadde skrevet tekstene. Krydrer litt med slik trivia.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.268
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Dårlig trommelyd, får ikke det til å stemme med Steve Albini (er det spotify)? Ellers blir jeg ikke klok på denne skiva, den fester seg ikke ved meg hverken positivt eller negativt- glad jeg slapp å anmelde..

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Har denne plata i samlinga,men den er lite spilt.Innimellom er det bra låter her,men som helhet er jeg enig at den er noe kjedelig.Har hørt for lite på den til å gi den en karakter.

mvh.s,

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Dårlig trommelyd, får ikke det til å stemme med Steve Albini (er det spotify)? Ellers blir jeg ikke klok på denne skiva, den fester seg ikke ved meg hverken positivt eller negativt- glad jeg slapp å anmelde..
    Er nok spotify, vinylen er glimrende og dette er jo et helanalog live studio opptak.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Har spilt igjennom denne skiva delvis i forrige uke og hele i ettermiddag, og må bare konstatere at den ikke er for tandre sære meg.

Fullt mulig at det er kvaliteter der, men jeg oppfatter den bare som enda en småpompøs halvhard rockeplate. Ompa-ompa. Myk nok til at jeg klarer å høre på den, men den blir litt for kjedelig. Ingenting i meg pirres, får ikke lyst til flere lytt.
    Hadde jeg måttet, kunne det jo endre seg. men det får jeg forhåpentligvis aldri vite.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Synst i grunni ditte e bra handverk,mykje bra speling og ok låta,men om ej he blitt farga ta andre anmeldera her eller ka det e,så klare den ivertfall ikkje heilt å engasjere mej.Lika ofte ting som ditte,rock/gitar/band basert,ganske melodiøst,og ej kan ofte like pompøse ting.Men likevel så blir ditte berre sånn nesten for min del,og tvila på den fe noke meir speletid her i huset.
    Merka ej heller vil slenge på noke Alarm eller gammalt U2.

Trur me fleska til me enj 6ar i dag.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Sett heller på Toto på repeat:p

Trur nok ja at det kan være lurt å prøve å få tatt en lytt av den aktuelle plata før dagen for anmeldelser.

PS: jaggu trur æ at æ forsto sunn'mørsk.
    Vi nordmøringan e jo fleire fjorda unna

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    musikken gir lite motstand og låtene er lettglemt. innimellom er det noe men ikke nok. lyttet igjennom et par ganger. jeg husker en låt fra 90tallet ellers aner jeg ikke en tøddel om dette korpset
    4

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Hei alle saman. Når ej ser suksessen RuneS hadde med sunnmøring, trur ej pika det ej ska ta å slå om. Kun før dåkke.

Ej satte på dinnje platå nedi brygghusa våra rett ette trekninga. Sida he ej høyrt på ne i bila te å frå jobb.

Ej hekje nåke forhold til musikantanje frå før, annja enn en radiohit om harejakt i nagano i åttånitti.

Med eit ej skruddinnje på rannj det ut me saftige, og lettfattelige riff. Det skal seiast at min harman kardon iphone-klump he en tendens til å feite opp det meste. Men ej fekk fot. Og det betyr mykje førr mej når det gjelde musikk.
    Det he våre nåken travle daga, so ej hekje fått sett på platå på et stjikkeli anlegg.
    Lydkvaliteta helde ej mej derførr førr gode til å kommentere... Ej he rett og slett ikkje peiling.

Forresten må ej få snike inn at, ej lika lydbildet. Når miksen e relativt rein. På sommer spor får dei til å skrangle, uten at ting felle frå. Bandet virka tight og fint, og ganske nært.

Somme ta songane e uptempo, med et snev ta håp og glede, uten at ej egentlig gadd å høre på tekstanje. Somme ta dei hine (andre) virka som dei skal være fine og meine mykje. Men det e slik, at rockebænd so teke fram kassegitari, e nøydde å fatte at en kassegitar kreve litt meir enn akkorda og flate dynamikk for å høres ut so nåke meir enn ei ihjelskræmde kattslye.
    En del nødrim og strykara e altso ikkje det so skal til. For mej... Førr dei so tvila, so gleda det mej å konde informere om at "this joke sport servered" e rett og slett ei dritlåt. Den trur ej trekke fire av ti poeng heilt åleine for mitt vedkomande.

Det her e snakk om et knippe poplåta. Det he våre sagt her i tidlegare innlegg, men ej finnikkje det vanskelig å gjenta det.
    det går rett inn. Men like fort ut att. Det i sej sjøl trengikkje å være en negativ ting. En søte, sutrete lissjebror av Foo Fighters?

I SHIT YOU NOT! Ej stod å tenkte nettopp det! Og for mej he alltid Foo Fighters våre stort. Disse gutane vart et fint tilskudd for mej. Men dei verte aldri det pompøse illsinte lokomotivet Dave Grohl e tejpa fast i fronté på.

Om ej skal drage fram etpar songa ej likte ekstra godt, må det være åpningskutte "Peeled Apples" og "Virginia State Epileptic Colony"

Avslutningsvis må ej få poengtere at påpp? Det skal ikkje alltid være nyskapande. So ej landa på en rasandes 6.57 av 10

mvh
    Stingray v

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hårreheite det Stingray,pika det artig med litt skjikkelig språk:D

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Manic Street Preachers, Journal For Plague Lovers
    (2009)

Før lytt har jeg to tanker:
    1. Fan! Hater dette bandet. Kjøpte faktisk de to første platene deres for mange år siden. Skjemmes. De ligger i bunnen av en eske et sted.
    2. Så innmari pompøse og ekle. Sminkede menn med kommersiell musikk og pretensiøse tekster. Kan ikke bli mye værre. *

Så hva er dette egentlig for noe? De ligner litt på Queen imellom. Vokalen som følger gitarlinjene og dominerer lydbildet. Og vokalisten kan faktisk synge. Han bruker stemmen litt på samme måte Freddy Mercury. I tillegg har vi tromme-lomme-lom med millitært preg og romantiske strykere.

Tekstene bikker over. Det er noe insisterende og pretensiøst over det. Ord som kan tattoveres på underarmen. Jeg registrerer ingen humor eller selvironi i dette? En gjeng med viktigperer. **

Noe positivt?
    -De har enkelte gode riff.
    -Vokalisten synger teknisk greit.
    -Bandnavnet passer godt til musikken.

Et kort øyeblikk på nittitallet trodde jeg at jeg likte dette bandet. Gode riff, dyktig vokal med fine fraseringer, frisk power rock. Hva er det å mislike? Men det er noe med helheten som gjør meg litt kvalm. Tror det er de insisterende tekstene. Eller kanskje det dreier seg om image? En type musikk jeg har bestemt meg for å mislike? Et fremmed territorium? Som om jeg skulle iføre meg trange skinnbukser og en tøff piratskjorte, og så oppdage at bare tullinger bruker slike plagg?

Karakter: 3

(*) Jo, det kan alltids bli værre.
    (**) Med unntak av en sang på førsteplata hvor Tracy Lords synger: "Used, used, used by men..".

Sist redigert:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    mye grautpreik her nå. Minner meg mest om kommentarfeltet i lokalavisa, hvor knapt avsender skjønner hva budskapet er. :rolleyes:

Manic er mye spilt her i heimen, men dessverre mista bandet meg, eller jeg de (?), etter "Know Your Enemy", og favoritten er vel fortsatt "This is My Truth....." . Forskjellen fra den gang er at bandet fortsatt er bra, men mangler nesten helt låter som står seg ut. Hvilket egentlig gjelder mye som blir utgitt, og som skiller klassikerne fra det jevne.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn