Albumstafetten 27

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    18 sanger, 1 time og 22 føkkings minutter om en kanin som får seg ett nummer. Strengt, og dere vet sikkert hva jeg mener om laaaange album :p
    haha
    har siden nominasjonen lest tittelen på albumet som "Bunny Gets Laid", så det først nå.

erre' mulig? Uansett, blir fort for mange låter og uprioritert etter min smak dessverre
    Når kaniner først get laid, så er det vel det hele som regel over på en god del mindre tid enn 1 time og 22 føkkings minutter :)

Eg prøvde meg litt på dette, red red meat altså, ikkje å get laid - det har eg gitt opp for lengst. MEN... umiddelbart fikk eg ikkje noe fot, men tenker også litt i de baner OAlex nevner, at dette kan være en vokseplate. Hører ikkje Nirvana her i alle fall, sjøl om eg skjønner jo at den Rosewood, wax bladi bladi bla, kan sende tankene litt i retning In Utero, og Serve the servants (om eg husker rett tittel på åpningslåta der i farten).

Sliter med den musikalske parallellen til Motorpsycho også. Joda, de hadde vel en "ting" for akustiske låter med litt snåle akkorder i snåle tuninger en stund de også, men syns ikkje det er så himla likt.

Anyhooo, som sagt, satt ikkje umiddelbart, men eg avskriver ikkje denne helt. Tror faktisk det kan være noe brukbart her. Muligens.

Etter en ultrakjapp snurr er man nok på roughly 5-6/10 tenker eg.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    18 sanger, 1 time og 22 føkkings minutter om en kanin som får seg ett nummer. Strengt, og dere vet sikkert hva jeg mener om laaaange album :p
    haha
    har siden nominasjonen lest tittelen på albumet som "Bunny Gets Laid", så det først nå.

erre' mulig? Uansett, blir fort for mange låter og uprioritert etter min smak dessverre
    23 Photos To Test If You Have A Dirty Mind : DormStormer
    23/23 :D

M

mfufu

Gjest
    Hmm, ja den ble litt lang som noen sier, var vel kanskje derfor jeg følte at første halvdel av platen var den beste? Og lot den gode første halvdelen av plata komme hele til gode (for og si det slik) når jeg gav karrakter, følte den ble bedre og bedre for hver gang og hadde jeg hørt på den. Og over lengre tid hadde den nok kommet seg den siste halvdelen også tror jeg.

Ellers så tenkte jeg på In Utero med Nirvana, som du nevner Townes. Men tenkte på bonus låta "Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the Strip" (hvis jeg husker rett, jeg har ikke dobbletsjekket) :)

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.908
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg ikke sa i #34 er at jeg liker plata, men går ikke i slåsskamp for den. Har et ambivalent forhold til Caliphone; var ikke klar over at det var en link der..
    OAlex: hvis du forsker på Caliphone er Heron King Blues et nøkkelalbum syns jeg..

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.908
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    haha

22/23; en liten ubesudlet flekk der..

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Hmm, ja den ble litt lang som noen sier, ...
    Ojsan.. Det var kun sang 1 til 11 som skulle anmeldes :( Jeg skulle sagt ifra. Ville aldri bedt dere om å høre atten sanger, kan dere skjønne..
    Skulle egentlig ikke; hverken høre eller skrive, men med såpass lunken mottakelse ble jeg fristet til å sette den på – rart med det. Allerede på låt 12 nå – grei nattmuzak… har ikke hovedfag (og her kommer låt #13) i Nirvana, men koblingen er vel ikke helt borte? "Rosewood…" og "Buttered" feks.? Men disse har jo mye skeiv Stones i seg også. Sløv shoegazergrunge… Tenker litt på Dino jr. – kanskje Smashing Pumps? Usual suspects. Ihvertfall; flere gode idéer, flere gode produksjonsvalg, sober instrumentering og mye "fint" gitararbeid… og om 18 låter nok er overdose, så glir 11 greit ned i kveldsmørket – klarer saktens både 13 og 14 på rappen.

Faen, trøtt i trynet nå - ble sent ikveld igjen… Å dobbeltfaen – natt til første mai! Skulle jo ut og lage bråk! Ja, ja… ble Nattrock istedet. Får ta det igjen til neste år – kanskje jeg får med meg ungene da.

mvh e

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    haha

Når kaniner først get laid, så er vel det hele som regel over på en god del mindre tid enn 1 time og 22 føkkings minutter :)
    Og er man "artisten" Sting, så er det fremdeles et godt stykke igjen til oppløpssiden.

e

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    haha

Kun 23?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Hmm, ja den ble litt lang som noen sier, ...
    Ojsan.. Det var kun sang 1 til 11 som skulle anmeldes :( Jeg skulle sagt ifra. Ville aldri bedt dere om å høre atten sanger, kan dere skjønne..
    Skulle egentlig ikke; hverken høre eller skrive, men med såpass lunken mottakelse ble jeg fristet til å sette den på – rart med det. Allerede på låt 12 nå – grei nattmuzak… har ikke hovedfag (og her kommer låt #13) i Nirvana, men koblingen er vel ikke helt borte? "Rosewood…" og "Buttered" feks.? Men disse har jo mye skeiv Stones i seg også. Sløv shoegazergrunge… Tenker litt på Dino jr. – kanskje Smashing Pumps? Usual suspects. Ihvertfall; flere gode idéer, flere gode produksjonsvalg, sober instrumentering og mye "fint" gitararbeid… og om 18 låter nok er overdose, så glir 11 greit ned i kveldsmørket – klarer saktens både 13 og 14 på rappen.

Faen, trøtt i trynet nå - ble sent ikveld igjen… Å dobbeltfaen – natt til første mai! Skulle jo ut og lage bråk! Ja, ja… ble Nattrock istedet. Får ta det igjen til neste år – kanskje jeg får med meg ungene da.

mvh e
    Vurderte å nominere et tidligere album av Red Red Meat, Jimmywine Majestic. Det har mye Stones i seg.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Det jeg ikke sa i #34 er at jeg liker plata, men går ikke i slåsskamp for den. Har et ambivalent forhold til Caliphone; var ikke klar over at det var en link der..
    OAlex: hvis du forsker på Caliphone er Heron King Blues et nøkkelalbum syns jeg..
    Har det allerede på innkjøpslista :)

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Lynyrd Skynyrd - Street Survivors (1977)

Street Survivors er det femte studioalbumet til Lynyrd Skynyrd. Dette er også det siste med Ronnie Van Zandt og Steve Gaines da de omkom i en flyulykke tre dager etter utgivelsen. På original coveret er bandet (og spesielt Gaines) innhyllet i flammer og det ble ganske raskt byttet ut med et mindre kontroversielt.

Platen starter bra med «What's Your Name» og «That Smell». Dette er typiske Lynyrd Skynard låter med masse overskudd og gnistrende gitarspilling. «That Smell» skrev Van Zant som en advarsel mot overforbruk av alkohol og narkotikabaser på egne erfaringer. Denne låten er også platens høydepunkt.

De roer det så ned med «One More Time». En rolig fin sak med flott gitarspilling. Men etter dette faller det noe sammen. Det er enten litt smått kjedelige southern rock låter eller relativt håpløse boogie blues låter. Det høres rett og slett ut som om de er litt uinspirerte. Det som er litt snodig er at de likevel klarer å redde selv de mest håpløse låtene takket være gitarspillingen.

Denne platen har ingen «Working for MCA» eller «Free Bird». Og selv om «Thet Smell» er en god låt er den ikke i nærheten av disse. Lynyrd Skynyrd var vel først og fremst et live band og om man først skal snurre litt Skynard vil jeg selv foretrekke «One More from the Road» 10 av 10 ganger.

Alt i alt en OK plate men den når ikke helt opp. Hadde det vært et annet band ville jeg ha trukket mer for mangel på originalitet, men man kan ikke trekke for at Lynard Skynard høres ut som Lynard Skynard. Derimot kan man trekke for å spille intetsigende boogie blues. Og man kan gi bonuspoeng for god gitarspilling.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Lynyrd skynyrd street survivors MCA 1977

image.jpg

Man begynner med seg selv.
    I mi bygd er det vanskelig å unngå sørstatsrock, som oftest betyr det etpar låter som går om, og om igjen fra kjipe anlegg, i kjipe amerikanere, med kjipe sjøfolk som henger over ripa og spyr heimøl.
    Når en håpefull fjortis plukker opp gitaren for å lande storkveita, er det vanskelig å unngå visse band. Deriblant Lynyrd Skynyrd.
    Jeg skal ikke skryte på meg at forholdet til dette bandet har vært hverken nært eller djupt. Men de er ikke helt ukjente heller.
    I hylla står to plater. Street Survivors, og Second Helping. De står fint, og plukkes frem når det er fest.

Tilbake til band og plate...

Lynyrd skynyrd signerte med MCA i 1974 (Eller var det '73?)
    I 1976 tok Steve Gaines over etter Ed King som gitarist. Sistnevnte hadde visst lyst på dagjobb. Han angrer sikkert ikke på det idag. ;)
    Gaines fikk -om man skal tro internet- jobben fordi søstra hans som sang i the honkettes maste til han fikk audition. Det var gjort unna på et liveshow i Kansas i '76. Street Survivors var eneste plata han rakk å være med på. Som sikkert de fleste vet, gikk charterflyet til Lynyrd Skynyrd tom for drivstoff, og landet i sumpen i ...
    Tre av bandmedlemmene. Ronnie Van Zant, Steve Gaines, søstra, roadmanageren, og pilotene døde.
    Etter ulykken ble det gitt ut to plater posthumt, men bandet lå brakk til slutten av åttitallet. Også da fortsatte de å miste medlemmer
    Jeg skal ikke gjøre noe forsøk på å plassere Street Survivors i noen rekkefølge. Jeg har ikke hørt nok på resten av platene til å rangere denne i Skynyrd sammenheng.

Påstand:
    Det er ei plate etter en mal jeg kan like. Låtene er spredt over et bredt spekter innenfor sin egen sjanger. Noen ballader, noen køntriprega låter, noe streit rock, noe bluesrockgreier. Det er en ærlig og enkel måte å jobbe på. Bandet har et knippe låter, drit i hvordan de låter opp mot hverandre. Gi beng i progresjon, konsept, og fremdrift. Vi har åtte låter. De spiller vi inn, og det blir ei plate. Ferdig. (Som Edorf skriver kan man ikke trekke for at Skynyrd låter som Skynyrd).

Tekstene handler stort sett om hverdagslige opplevelser. I den grad livet til en livemusiker er hverdagslig. Det går mye i sex, drugs, livet på veien, og så bortetter. Helt greit for min del. Jeg trenger ikke djup mening i hvert eneste ord. Bare det er troverdig. Jeg tror på et disse gutta selger. De backer de enkle lettfattelige tekstene, med et komp som flyter fint avgårde. Stort sett. Noen låter, som ... Blir litt tunge og seige, og nesten kjedelige.
    De tre gitaristene kan skiten sin, og er ikke redde for å vise seg fram. (Det samme gjelder for så vidt resten av musikerne også)
    I coveret på Second Helping husker jeg at det stod hvilke gitarer de ulike gitaristene brukte. Det var ekstremt fett for en fjortis. Når jeg tenker meg om synes jeg fortsatt en ganske kul ting å gjøre.
    Jeg vet ikke om det er gjort på Street Survivors. Men at de bruker Firebird, strat, og Les Paul føler jeg meg sikker på.
    Hver gitar må brukes på en spesiell måte, og gir sin sound. En kan ikke gjøre samme låta på en Les Paul med en strat, og forvente at det skal fungere, langt mindre gi samme resultat. De låter for ulikt til det. Gaines, Collins, og Rossington klarer å ta disse tre øksene og lage en fullendt sound. Kanskje Tom Dowd og de andre studioteknikerne skulle hatt litt kudos for dette også?

Her er flere karer som synger. Jeg har ikke funnet ut hvem alle er. Feks. På "You've got that right".
    Men når Ronnie Van Zant setter igang er jeg solgt. Han har en griserå, hard stemme. Den virker kald, og litt fjern, og øker troverdigheten til de enkle tekstene. Et godt eksempel i "that smell". Det er ikke mye teknikk bak vokalen, bare røyk, og øl. Arrester meg gjerne, men for meg så høres det slik ut.

For å oppsummere.
    Langt fra alle låtene er sterke låter. "One more time" er som å trø i gjørme.
    Samtidig finner jeg kvaliteter i enkeltprestasjoner i alle kutta på plata.
    Godt samspill, men det skorter noe på arrangementene til tider. Ref "One more time".
    Rent subjektivt trekker jeg litt for at trommisen ligger frampå. :)

seks av ti høres riktig ut.

Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.038
    Sted
    Sortland
    Meget gode anmeldelser. Meget gode!

Om jeg skal si noe om min egen opplevelse av dette albumet blir det kort og grettent........Syns melderne er presise i å beskrive nedturene på plata; problemet midt er at disse bunner fullstendig, og at de beste låtene holder til en grei sekser eller sådær. Skal ikke lire av meg ukvemsord og lettkjøpte sammenligninger - bare konkludere med at jeg fikk min mistanke bekreftet; Southern (-Boogie) er definitivt ikke min sjanger og det hullet som tilsynelatende var i platesamlinga nok var der av en årsak. Og det forblir der.
    Flinke til å spille gitar var de - det skal de ha!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Har aldri likt det bandet og likte ikke denne platen. En svak 3

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Street Survivors er for meg nest siste Lynyrd skive i hyllene. Enig med tidligere talere, noe ujevnt, men ikke halvgærnt heller. Første forutsetning for å sette på skiva er ikke ha allergier mot southern rock.

Favoritt låt her er ironisk nok den lengste, kutt 2, "That Smell".

Andre her som i låt 4, "I Know a Little", assosierer med Brian Setzer Orchestra 25-30 år etter?

Sist redigert:
    M

mfufu

Gjest
    Jeg har allerede Lynyrd Skynyrd sin "best of" på WiMP favoritter, liker bandet og det meste av musikken jeg har hørt av de. Denne platen har jeg ikke hørt før, kun de låtene som er med på best of, "whats your name", "you got that right".

Generellt banner jeg livet opp og ned :p da det meste av bra musikk ble laget før jeg ble født... Men selvsagt ingen regel uten unntak, dette albumet er ett av unntakene og kom ut Oktober 1977, dvs. ett par måneder etter at jeg kom ut.

Fokuserer ikke på noe negativt på denne platen, den får meg i godt humør og det er mer en nok til en 7+/10 i min bok (går litt mot strømmen som vanlig :cool: ).

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Liker Skynyrd. Det opprinnelige Skynyrd altså.

Var et ganske så habilt orkester på 70 tallet de, og mye mer enn Sweet Home Alabama. Foretrekker helst de to første skivene (strengt tatt syns eg alle fire studioskivene før denne er bedre enn Street Survivors). That smell står seg rimelig bra da, og åpningskuttet svinger brukbart også. Men ellers så syns eg de rocker litt mindre på denne.

Dessverre hadde ikkje de overlevende etter kræsjen vett nok i knolten til å legge instrumentene på hylla, og bandet holder det jo gående den dag i dag (usikker på kor mange originalmedlemmer som fortsatt er der). Siste slbum så seint som i 2012 tror eg. Den, og ikkje minst den som kom noen år tidligere (God & Guns), er bare helt fullstendig talentløse.

Street Survivors er nok rundt 6/10 herfra.

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Om en skal tro internet er der bare ett medlem i bandet som har vært med fra starten, og det er Gary Rossington. Rickey Medlock som trommer i Skynyrd nå var med fra 70-71, forsvant ut (tipper det var da Artimus Pyle kom inn på trommer) og ble med igjen fra 1996.
    Ed King er jo ikke med. Men han lever i alle fall. ;)

@Townes Bandet hadde for så vidt vett til å legge fra seg instrumenta etter ulykken. Men de plukket dem opp igjen i 1987. Det var vel egentlig litt unødvendig.

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jupps,

Visste jo at det var et langt avbrekk. Det burde bare vært permanent :)

De var jo tøffe da:

Van Zant er ganske kool og laid back med tanke på at han står foran ca en halv milliard mennesker og synger...

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    ca fem hundre MILLIONER i publikum. ikke verst. ;) Men jobb er nå jobb det. Samma hvem du gjør den foran vel?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Joda for all del. Sjøl var eg påfallende mer nervøs bare å spille foran 200, enn eg var da det var 15-20 i konsertlokalet... Men heldigvis forsvant nervøstiteten i takt med øl som ble konsumert.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Har dessverre ikke fått hørt denne platen da den ikke var på wimp.Har egentlig aldri hatt sansen for Skynard,og har ingen av platene deres i samlinga.

mvh.s,

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Hva tenker Janfrt sjøl om denne plata da?
    Riktig så velskrevne anmeldelser. Bra!

Jeg har alltid likt Lynyrd Skynyrd, spesielt de første skivene; bra melodier, vokal og gitarspilling. Den beste synes jeg er "Gimme Back My Bullets", spesielt tittelkuttet med ganske så fremtredende bass som røsker godt i HT.

"Street Survivors" kjøpte jeg på Playtime i Trondheim da den utkom, med det originale coveret. Synes det er fett og spesielt, som de fleste, "That Smell". På det kuttet fungerer alt: melodi, tekst og suverent gitarspill. Ellers, som det også blir bemerket, et par daffe låter som er for rutinepreget og som drar ned helhetsinntrykket.

Nominerte denne, ikke fordi det er en superutgivelse, men (som vanlig) for å få vite hva andre/dere synes. Selv gir den en 7/10-karakter. Da er det på tide med en kald en i det småkalde været. 8)

M

mfufu

Gjest
    Nominerte denne, ikke fordi det er en superutgivelse, men (som vanlig) for å få vite hva andre/dere synes. Selv gir den en 7/10-karakter. Da er det på tide med en kald en i det småkalde været. 8)
    Det betyr at jeg faktisk gav bedre karrakter en du som nominerte den da, hehe...

En kald en i kaldt vær er som minus ganger minus i mattematikken, det blir pluss :)

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Har dessverre ikke fått hørt denne platen da den ikke var på wimp.Har egentlig aldri hatt sansen for Skynard,og har ingen av platene deres i samlinga.

mvh.s,
    Denne er da vitterlig på wimp i hele tre utgaver.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Trondheim
    Er helt blank på Lynyrd Skynyrd, men synes dette høres greit ut. Liker det bedre enn jeg hadde forventet. Skal investere i et album ved passende anledning.

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    I navnet på ølet med den sirlig utførte spritusj-etiketten ligger et ordspill. Er det noen av dere musikkvitere som tar referansen?

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    I navnet på ølet med den sirlig utførte spritusj-etiketten ligger et ordspill. Er det noen av dere musikkvitere som tar referansen?
    Garland Jeffreys. Har den på CD. Fortreffelig lyd til å være CD, med en suveren bass.

Garland Jeffreys - Don´t Call Me Buckwheat (BMG, 1991)

61UB6AugLOL.jpg

En gjennomført, solid utgivelse. Ikke et eneste dårlig kutt.

[video=youtube;1dnXCW-D3aY]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=1dnXCW-D3aY[/video]

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Absolutt ikke den jeg var ute etter janfrt! Men dægen det der er jo minst like bra! :)
    jeg var ute ette nofx med "don't call me white" fra punk in drublic plata.

Takk for tipset! Denne skal jeg ta en runde med nå. :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Absolutt ikke den jeg var ute etter janfrt! Men dægen det der er jo minst like bra! :)
    jeg var ute ette nofx med "don't call me white" fra punk in drublic plata.

Takk for tipset! Denne skal jeg ta en runde med nå. :)
    Ha, ha, sånn kan det gå! :) Guff på og, som sagt, fet bass.

krom

Fersking
    Ble medlem
    05.05.2014
    Antall liker
    8
    Fy faen så forbanna jeg er. Sitter og ser på TV, tenker at nå er det på tide å legge ut anmeldelsen, pynte litt på den først. For dette tas alvorlig. Kona har akkurat lagt seg. Gordonetteren sover. Alt fredelig. Men, da starter helvete. For, hva ser jeg: Jo, gule, ekle "rammer" rundt alt som heter Brukernavn, Passord osv. osv. på Sentralen. Alt annet fungerer (Dagbladet osv.) Prøver å logge meg inn med nytt passord. Nei, ikke en dritt funker. Mannen med fjærene, hva skjer? Nå var blodtrykket mitt farlig høyt en stund!

OK, snekret en ny profil, alt annet gikk til helvete, så dette er min kone, måtte jo ha ut innlegget, valgte henne som Rødstrupe (Avatar) og som altså sover. Vi, ehhh, jeg, får se hva hun sier i morgen.

Her er i allefall anmeldelsen min/hennes (hun har dessuten hørt på dette like mye som meg):

Riverside - Rapid Eye Movement (InsideOut Music, 2007)

riverside_-_rapid_eye_movement.jpeg

Populære i Polen disse karene, Pjotr og Pjotr og to til med navn fulle av konsonanter. En kvartett m.a.o. Tradisjonelt instrumentert med bass, trommer, gitar og div. keyboards. Dette er dere siste utgivelse i en trilogi (de to første het «Out of Myself» og «Second Life Syndrome»).

Musikken fremstår for meg som 70-talls Progrock med islett av Jazzrock her og der. Veldig tradisjonelt oppbygget, med mye bruk av orgel, gitarriff, noen litt svevende gitarsoli og en stemmebruk som nesten kan kalles sakral. Smådystert og innbyr ikke til å hente seg en kald en.

Melodiene er svært like; de er bygget opp på samme vis alle sammen, over samme lest. Ikke mange overraskelser her, gitt! Det eneste som varierer, er et taktskifte i ny og ne. Så det blir forutsigbart og efter flere gjennomlyttinger, så blir ikke jeg mer og mer begeistret, snarere tvert imot. Her vet man hva som kommer. Og dermed blir det kjedelig. Komposisjonene vokser ikke.

Noe av det verste med denne utgivelsen er vokalisten, som høres ut som dagens Morten Harket på noen av kuttene. Inte bra, inte. Og tekstene skjønner jeg ikke bæret av. Men, dét skal de ha: engelskuttalen er upåklagelig.

Èn ting til skal de også få ros for og det er fremførelsen. De kan sine respektive instrumenter. Det er profft spilt, likeså produksjonen.

Hadde de lagt mer vekt på varierte melodier og mer variert bruk av instrumentene, så hadde det løftet det hele.

Uansett, så er dette musikk jeg hørte på for 40 år siden, men er for meg forlengst utgått på dato. Sorry.

Hvis noen lurer eller lurte, så er dette avsendt av janfrt.

4/10

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Riverside - Rapid Eye Movement

Riverside er et "prog metal"-band (jeg snakker veldig mye om sjangre til å hevde at jeg ikke liker å forholde meg til slike, merker jeg. ...Men i første setning er det litt for for tidlig å spore av, så...) fra Warszawa i Polen, som startet opp i 2001.

Jeg har blitt anbefalt dette bandet mange ganger av folk jeg respekterer musikksmaken til, (Takk, JanR!) men har aldri fått ut finger'n og sjekket det ut. Nå er det altså på tide, så vi får se, da. Det burde være noe for meg, høres det ut som, selv om min "flavour of the month" har vært et stykke fra prog i den siste tiden. Nuvél...

Det er i alle fall helt tydelig at disse gutta har hørt en del på Porcupine Tree, så vel som Marillion, etc. Noe av det første som slo meg, er at progressiv rock kanskje ikke er så progressiv lenger, for det er liksom samme oppskrift som "alle" moderne band i sjangeren bruker. La det likevel være sagt at om Riverside nå følger en "oppskrift", så er de likevel bedre kokker enn de fleste. :) "Selvsagt" er plata et konseptalbum om en mann som prøver å finne seg selv, og attpå til er den siste del av bandets "Reality Dream Trilogy". Prog! ;)

Låtene er jevnt over temmelig bra. Gode melodier, temposkifter helt etter oppskriften, ;) og kompliserte arrangementer som heldigvis følges opp av at musikerne mer enn holder mål, som seg hør og bør i "prog". :) Den rolige, melodiøse vokalen passer bra i musikken, og utfylles av det tidvis harde bittet fra gitarene og perkusjonen. Her høres kanskje innimellom at noen av bandmedlemmene har sin fortid i death metal-band. Uansett: Flotte kontraster. Etter oppskriften, altså. :) Ikke vondt ment. Jeg liker jo sånt! Og cocktailbæret som kompletterer retten, er keyboardet som svever, svinger og bukter seg i sikksakk mellom de andre instrumentene gjennom låtene!

Et voila! :)

Ikke sånn å forstå at noen av låtene er "platefyll", men ikke alle er like interessante, selvsagt. De som for meg skiller seg ut i positiv forstand er nok "Beyond The Eyelids", "Panic Room" og "Cybernetic Pillow". Muligens som vanlig, er dette nok de låtene med mest heavy gitar og høyest tempo, og for andre vil det nok være de vakre, rolige låtene som gir mest. "Schizophrenic Prayer", for eksempel, med sine østlig-inspirerte melodier, er slett ikke noe dårlig valg. ...Men den er vel forresten ikke akkurat noen "ballade" den heller. Det finnes i alle fall helt rolige spor her også. ;)

Så, til konklusjonen: Det at denne plata krysser av alle boksene på sjekklista for prog, og at den er så "etter boka" at det av denne omtalen høres ut som en slags prog-klisjé, gjør den ikke under noen omstendighet dårlig. Faktisk er den jo, når man faktisk liker progrock/progmetall, nesten perfekt. Dette er så bra utført at det ikke går an å trekke noe for det. Selveste Porcupine Tree begynte jo som en parodi på progband, og vi vet jo hvordan det gikk med dem. :) Riverside hører hjemme der oppe sammen med dem! De unngår å gå i "flinkis-fella", synes jeg også.

Jeg gir "Rapid Eye Movement" 9/10, og går snart på Discogs for å handle litt vinyl! Tror kanskje jeg er på progmetall igjen de neste månedene! :)

Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Glimrende anmeldelser ! Har bare fått tid til å høre denne platen en gang,men dette er musikk som jeg liker.Har deres 'shrine of the new generation' på vinyl i samlinga.

mvh.s,

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Riverside...

En glimrende påminnelse om hvorfor eg ikkje fant tid til å delta denne runden.

Brrrrrrrrrrrrrrrrr. Grøss og gru. Det beste med denne skiva må være anmeldelsene.

Tror vi snuser på 1'ern...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Riverside...

En glimrende påminnelse om hvorfor eg ikkje fant tid til å delta denne runden.

Brrrrrrrrrrrrrrrrr. Grøss og gru. Det beste med denne skiva må være anmeldelsene.

Tror vi snuser på 1'ern...
    Haha. Nei, jeg trodde vel ikke dette var helt i din gate.

Er det noe prog i den boka di? Marillion, kanskje? ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn