Albumstafetten 27

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Riverside...

En glimrende påminnelse om hvorfor eg ikkje fant tid til å delta denne runden.

Brrrrrrrrrrrrrrrrr. Grøss og gru. Det beste med denne skiva må være anmeldelsene.

Tror vi snuser på 1'ern...
    Haha. Nei, jeg trodde vel ikke dette var helt i din gate.

Er det noe prog i den boka di? Marillion, kanskje? ;)
    Mohahahaha.

Joda, har prog i samlinga, klart det. Har den gode. Den ene. Eller, det er kanskje to når eg tenker meg om.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Joda. Jeg mener noe om Riverside! Synes der er et interessant band og denne platen er vel den jeg liker best. Hører på de i perioder, men merker at jeg blir litt mettet etter en stund. Muligens det blir litt for like sanger. Personlig foretrekker jeg Porcupine Tree mer da de er bedre på variasjon og har bedre låter, med der slår de jo omtrent alle så det er urettferdig å sammenligne med de. Denne platen ville jeg gitt en 7'er.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Det er jo blitt nevnt før, men prog er jo en sjanger mange elsker å hate. Det samme gjelder jo metall og når man da har prog metall blir det ekstra stort hat. Empirisk forskning viser at antall plater med prog i en platesamling et omvendtporporsjonal med antall eurodance plater, og motsatt :)

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Det er jo blitt nevnt før, men prog er jo en sjanger mange elsker å hate. Det samme gjelder jo metall og når man da har prog metall blir det ekstra stort hat. Empirisk forskning viser at antall plater med prog i en platesamling et omvendtporporsjonal med antall eurodance plater, og motsatt :)
    Hm. Litt avhengig av definisjoner, men tror forholdet mellom disse sjangerne er sånn noenlunde i balansert her i huset.

e

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke fått hørt så mye på denne plata. Det virker som det hele er litt sejft, men jeg skal være forsiktig med å uttale meg.

Jeg liker mettallen min RÅ. Denne plata virker veldig snill, og ikke spesielt utfordrende egentlig. Jeg kommer nok til å høre meg litt mer opp på den før jeg bestemmer meg, men i utgangspunktet sogner jeg til en annen kirke. Det skal kjennes å ha hørt på mettall. Det skal gjøre vondt, og det skal merkes i et par dager. Sånn for å ta hardt i.

Edit: Mathcore er greia.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hm. Litt avhengig av definisjoner, men tror forholdet mellom disse sjangerne er sånn noenlunde i balansert her i huset.

e
    Høhø! jeg tok'n! ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke fått hørt så mye på denne plata. Det virker som det hele er litt sejft, men jeg skal være forsiktig med å uttale meg.

Jeg liker mettallen min RÅ. Denne plata virker veldig snill, og ikke spesielt utfordrende egentlig. Jeg kommer nok til å høre meg litt mer opp på den før jeg bestemmer meg, men i utgangspunktet sogner jeg til en annen kirke. Det skal kjennes å ha hørt på mettall. Det skal gjøre vondt, og det skal merkes i et par dager. Sånn for å ta hardt i.

Det er mye rart som av enkelte omtales som "metal". Selv liker jeg ikke å "utfordres" (annet enn i stafetten) av, eller å få fysisk vondt av, musikken jeg skal høre på, men jeg liker mye "metal" likevel. (Hm... Av en elelr annen grunn kom jeg nå på den neste anmeldelsen jeg skal skrive.) ;)

Mathcore? Høres ut som Thrashmetal var noe pappa likte da han var ung, og at Jr. bare MÅ være så mye mer ekstreme og harde. Sorryass! De når ikke Lemmy til Hakevorta engang, uansett hvor fort de spiller! ;)

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Apropos empirisk forskning, finnes der noen vitenskapelig oversikt over aksepterte hårfrisyrer innenfor prog/metall sjangerne? Virker på meg som valget står mellom:

A) skulderlangt

B) svært kort (0-3 mm)

Ansiktshår stiller åpenbart i en friere kategori – både "smultring", "fipp", ubarbert og glættis (som vist over) er visst hipp som happ. Har observert flere fullskjegg også (gjerne i kombo med alt. B).

e

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Skjønner ikke helt sammensausingen hvor begrepet "metal" dukker opp i beskrivelse sammen med østeuropeisk symfonisk MGP-pop. ;)
    Stor fan av Sam Dunn og hans serie "Metal Evolution". Av 11 episoder var det kun en jeg sleit litt med, gjett hvilken. :rolleyes:

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Hehe,
    Det er helt greit å ha ulik smak dazed, og jeg snakker for meg selv. Hvor de når på Lemmy er det samme for meg. I beste mening. :)
    Mettall har alltid vært brukt utagerende for min del. Og får jeg ikke brukt musikken for å få ut aggresjon, så gjør den ikke jobben sin.
    Når en skal lage noe "nytt" i dag (eller for den del, når Pantera gikk bort fra glam greia si, og fikk philip inn som vokalist) må en legge på noe ekstra. En er nødt å gjøre noe som er sitt eget.
    Sikth handler ikke om å spille fort. On that note:
    Junior skal gjøre det han vil. Og hvis ikke det er feitere enn det fadern dreiv med før han fikk vorte på haka, så kan du ha det for meg. ;)

Det er mye rart som av enkelte omtales som "metal". Selv liker jeg ikke å "utfordres" (annet enn i stafetten) av, eller å få fysisk vondt av, musikken jeg skal høre på, men jeg liker mye "metal" likevel. (Hm... Av en elelr annen grunn kom jeg nå på den neste anmeldelsen jeg skal skrive.) ;)

Mathcore? Høres ut som Thrashmetal var noe pappa likte da han var ung, og at Jr. bare MÅ være så mye mer ekstreme og harde. Sorryass! De når ikke Lemmy til Hakevorta engang, uansett hvor fort de spiller! ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå var ikke mitt innlegg så alvorlig ment. Alle får høre på det de vil? :)

Jeg lurer også fælt når folk sier de bruker metal til å få ut aggresjon. Jeg skjønner ikke det, jeg. Jeg bare liker musikken. ..men det er sikkert bare meg. ;)

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Kan ikke noe for det men jeg synes Riverside er bra jeg, Rapid eye movement står til en åtter hos meg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    iverside er ikke min greie. Det er for kjedelig og pretensiøst for meg. jeg faller fort ut. Jeg orker ikke å bruke så mye tid som denne musikken krever for at jeg skal eventuelt forstå om det er bra

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389
    Du er nok inne på noe vesentlig der 65finger, det er ikke hver dag prog er bra, kommer veldig an på dagsformen og så må man ha tid til å lytte, egner seg dårlig til bakggrunnstøy.

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tok meg heller ikke nær av det dazed. Jeg bare svarte det jeg tenkte. :)
    En kan naturligvis høre på akkurat det en vil. Så lenge det ikke er N'sync. Man får ikke høre på N'sync. ;)
    Vi bruker bruker musikk ulikt. Selv har jeg spilt en del forskjellig opp gjennom åra. Hoppefaktor, aggresjon, med videre (eller beint ut det å spille seg sliten) har alltid vært en naturlig del av pakka. For min del.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Apropos empirisk forskning, finnes der noen vitenskapelig oversikt over aksepterte hårfrisyrer innenfor prog/metall sjangerne? Virker på meg som valget står mellom:

A) skulderlangt

B) svært kort (0-3 mm)

Ansiktshår stiller åpenbart i en friere kategori – både "smultring", "fipp", ubarbert og glættis (som vist over) er visst hipp som happ. Har observert flere fullskjegg også (gjerne i kombo med alt. B).

e
    De reglene gjelder ikke lenger. Man kan også ha relativt vanlig frisyre om man kompenserer med tatoveringer:

Eller man kan ha en mer unormal frisyre om man kompenserer med å lage ekstra god musikk:

(Keenan kjører for øvrig helt skinnhead nå. Tror egentlig dette er en klassisk overgangsfrisyre når vikene og/eller månen blir for dominerende til den lange prog frisyren som var standard tidliger)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Og nå til dags ser jo noen av de største countrystjernene ut som stoner-rockere

Jamey Johnson

Shooter Jennings

David Allan Coe

Hank III

Israel Nash Gripka

Whitey Morgan

Verden står ikkje til påske. Men heldigvis er det ei stund til nå.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71

A) skulderlangt

B) svært kort (0-3 mm)

e
    De reglene gjelder ikke lenger. Man kan også ha relativt vanlig frisyre om man kompenserer med tatoveringer:

Ah! Tattis-kompensasjon, selvsagt – burde tenkt… Regner med at pannetatovering er et slags frikort i så måte. Takk for oppklarende oppdatering. Men; snaut ved ørene og styling-voks – ironisk hvitsøppelbart og lekebilhjul i ørene… blir mye å holde styr på – vanskelig å trekke konklusjoner. Må spørre, har Emo vært et påvirkende element i dette paradigmeskiftet?

Eller man kan ha en mer unormal frisyre om man kompenserer med å lage ekstra god musikk:

(Keenan kjører for øvrig helt skinnhead nå. Tror egentlig dette er en klassisk overgangsfrisyre når vikene og/eller månen blir for dominerende til den lange prog frisyren som var standard tidliger)
    Okay. Taxidriver-look. Kjenner ikke til denne Keenan, men tenker umiddelbart at det må være noe funky RHCP-greier. Tar vel feil. Sikker på at det der er hår? Ser mest ut som en garnrest.

Og; viker, ja. Bruker selv en hendig liten fargespray for å få "hårfestet" tilbake på gamle tomter – ser ikke så verst ut, ihvertfall på et par meters avstand.

e

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Maynard James Keenan er vokalist i verdens beste band. Rart du ikke har hørt om han. Synes det er litt som ikke å ha hørt om John Lennon :)

Tool finnes dessverre ikke på Spotify så jeg kan ikke nominere de. Men det hadde vært artig. Tipper det hadde blitt litt sutring og litt halleluja. Men hva vet jeg. Er ofte alene med mine absolutte sannheter.

Tool er forresten ikke det mest funky bandet i verden.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Maynard James Keenan er vokalist i verdens beste band. Rart du ikke har hørt om han. Synes det er litt som ikke å ha hørt om John Lennon :)

Tool finnes dessverre ikke på Spotify så jeg kan ikke nominere de. Men det hadde vært artig. Tipper det hadde blitt litt sutring og litt halleluja. Men hva vet jeg. Er ofte alene med mine absolutte sannheter.

Tool er forresten ikke det mest funky bandet i verden.
    John Lennon har jeg hørt om… men spilte han i verdens beste band? Det visste jeg ikke.

Tool kjenner jeg faktisk til. Og; absolutte sannheter nytes oftest alene.

mvh e

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Her er noen Tool låter. Artige og oppløftene videoer.

Og en liten Led Zep cover:

Og til slutt denne som er basert ganske mye på Fibonacci følgen.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Her er noen Tool låter. Artige og oppløftene videoer.

Så dette er Tool.

Klikker første lenke og skyter fra hoften nå: Tracy Chapman backet av Jane’s Addiction.

Men slapp av; et par klikk til og Tracy er forsvunnet fra referansehimmelen… Jane er jeg ikke sikker på – er muligens fremdeles noe der.

Neida, er ikke fremmed for metall, men denne varianten treffer nok ikke helt. Foretrekker råjern og ordknapphet før forniklet messing og vokalt filigransarbeid. Mye engelsk middelalder, eller "Folk", i dette. Men kunne saktens vært langt verre – klarte jo å høre gjennom alle uten å klore ut øynene… eller evt. rive av meg hodetlf. – det går jo også an.

mvh e

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    En nominasjon av a perfect circle eller puscifer er vel kanskje greit nok?

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.058
    Sted
    Sortland
    Fine meldinger.
    Har blåst i barten av prog de siste 32,8 årene - men Riverside traff en eller annen nerve. Tungt nok, lyrisk nok, tett nok, godt spillt uten å gli ut i uinterressante instrumentale eskapader. Rett og slett storveis musikk.

hmmm...hva er neste på programmet da?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hellacopters! :D
    Da setter jeg meg som vanlig ned og venter på dagens anmeldelser, jeg da. Klare, Finger'n og Drammen Lyd? Når Finger'n anmelder mine plater blir det ofte enten full pott eller total slakt. Lurer på hva som skjer denne gangen. :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    min anmeldelse blir sen dvs ettermiddag/tidlig kveld. Veldig spent på om det blir kniv eller fyrverkeri

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.058
    Sted
    Sortland
    ahh, trodde det var amerikansk solskinnsblues, ser at jeg har frist til lørdag - passer fint med dagsformen....:D

passer fint med litt svingende svensk dansepop i dag!

Sist redigert:

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    ahh, trodde det var amerikansk solskinnsblues, ser at jeg har frist til lørdag - passer fint med dagsformen....:D

passer fint med litt svingende svensk dansepop i dag!
    Trodde først du refererte til blidet lenger oppe, men det var jo amerikansk der-solen-aldri-skinner bluss.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389

HELLACOPTERS: PAYING` THE DUES

FASTEN YOUR SEATBELTS!
    Her er det bare å holde seg fast for disse gutta kjører ikke med håndbrekket på, her er det fullt øs fra første til siste låt.
    Hellacopters ble startet opp i 94 og kom med debuten i 96, Payin the dues er andreplata og kom ut i 98.
    Dette kan vel beskrives som heavy garagepunk og det nærmeste jeg vil sammenligne det med er band som Gluecifer og Turboneger
    Er vel ikke skiva du setter på når du skal ha en rolig kveld med dama, men den passer bra på øret når du skal ha ei beinhard treningsøkt for det er lite dødpunkter hvor du kan slippe ned pulsen her.
    Var så heldig å se dem live som oppvarming for Black Sabbath i spektrum i 98, og må si at det var mer minneverdig enn Sabbath, det var mange der som fikk sitt første møte med hellacopters og de gjorde ikke skam på svensk rock ihvertfall.

I denne sjangeren er det ikke mange band som er stort bedre og det er for meg de to første skivene som Dregen er med på som har satt størst spor etter seg hos meg ihvertfall.
    Skal jeg trekke noe på denne skiva så må det være at lydbildet er litt `innestengt` så det blir `bare ` en 8er fra meg :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Bra!

Siden Finger'n har meldt forsinkelse, er det bare å sette i gang å diskutere plata for alle som måtte mene noe! :)

M

mfufu

Gjest
    Bra anmeldelse, denne plata ble allt annet enn kjedelig og "langtråkig" ihvertfall, full fart fra start til slutt :)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ColorfulFireworks.jpg

The Hellacopters Payin' the Dues 1997

Etablert I 1994 og ga ut den første av I alt syv studioalbum I 1996. Bandet ble oppløst I 2007. The Hellacopters er svenske fra Stockholm. De har blant annet samarbeidet med Glucifer.

payin-the-dues-503a26475d619-2.jpg

klokker inn på I underkant av 30 minutter. Aldeles glimrende lengde.. Jeg ble oppmerksom på Hellacopters for en 16-17 år siden og jeg har spilt de fleste av platene siden dengang. Dette er kjente og kjære saker.

Musikken kan beskrives som en blanding av garage, punk, 70 tallsrock med noe metal. En fin blanding eller ROCK I all enkelthet. Metallelementene kan spores I produksjonen. Lydbilde er iallefall tidevis stort og kraftig men uten å bli pompøst. Det er samtidig hærlig skittent og rølpete. Men guttene Kan traktere instrumentene svært godt. Det minner om elder Turboneger og Glucifer men er selvsagt også noe eget.

Det er ingen dødpunkter på denne skiva. Det er energi og et øs ut av ville helvete. Låtene er uten unntak glimrende og jeg digger platen hemningsløst. Ingen selvopptatte grandiøse elementer. Det er pur gøyal musikk.

Et av tidenes beste band som I denne platen leverer lykke.

En fjellstø 10

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn