LCD Soundsystem - This Is Happening
LCD Soundsystem? Hva er nå dette, da? Helt nytt for meg. Google kan fortelle at de er et "alternativt dance-band" fra New York. som ble startet i 2002 og slapp sitt første album i 2005. Denne plata er deres tredje og foreløpig siste, som ble utgitt i 2010.
Jeg hører forsåvidt både litt "alternativ rock" og indie baki her, og spesielt vokalen er innimellom litt på vei mot avantgarde/post punk og brit pop, men jeg synes det er mye 70-80-talls disco her også. Jeg tenker litt på Daft Punk innimellom når jeg hører på dette. Mest markant (enerverende) er det elektroniske bakteppet av elektroniske/synthesizer-samples og loops som ALLTID er der. Det er sikkert DET som er uttrykket til LCD Soundsystem, men jeg synes det blir ganske slitsomt. På de enklere låtene, der plingplong-skredet holdes på et noe mer beskjedent nivå, registrer jeg at det er gjemt gode låter som kunne dukket opp på radioen uten at jeg måtte skifte stasjon,
men andre igjen høres, for en som ikke liker denne typen musikk, ut som en kakofoni av disharmoniske samples i en urytmisk kaskade. (Eller kanskje jeg bare har blitt gammel?
Uansett...) Det å høres mest mulig "elektronisk" ut, virker det på meg som er viktig for bandet.
Hvis jeg skal beskrive hvordan dette høres ut, ville jeg kanskje si at det låter som om Kraftwerk skulle blitt produsert av Giorgio Moroder og Captain Beefheart, som kranglet og dro spakene i hver sin retning, og spleiset på en litt glatt Liam Gallagher-wannabe studiovokalist.
De klarer imidlertid å lage "dansemusikk" litt kult skranglete. DET skal de ha.
Plata gjorde et ganske ettertrykkelig førsteinntrykk på meg, siden den begynner med over tre minutter med en dempet vokalharmoni-loop på noen sekunder pr. repetisjon, lagt oppå noen elektroniske beats som rett og slett klør dypt inne i hjernen og får meg til å ville sparke høyttalerne ut av vinduet.
God start! Jeg
hører jo at dette er godt håndverk, og for de som "skjønner" og liker denne typen musikk, kan sikkert dette være en fantastisk musikkopplevelse, men for meg, når jeg tvinger meg til å ikke miste interessen og tenke på noe annet, blir det dessverre enten irriterende, slitsomt eller begge deler.
Så, la meg bare si at selv om denne plata sikkert er verdt en objektiv sjuer eller deromkring fra en anmelder som utstår musikkstilen, vil
jeg, siden den har plaget meg sånn, legge den på slaktebenken og gi den en saftig:
1/10
Nå skal jeg skynde meg og høre på noe HELT annet!