Albumstafetten 27

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er klokka 12, og det er bare å diskutere LCD Soundsysrtem, så får StingrayV komme når han kommer. ;)

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Joda, jeg tok den. ;)
    Fine anmeldelser fra begge to.
    Har hatt denne plata i hylla lenge. Den ble sikkert kjøpt fordi det stod noe om den i metalhammer tipper jeg.
    Å være en overpretensiøs runkis er en label som passer på de fleste i metal. Man skal ikke overse det finger'n. Man skal omfavne det. ;) sånn helt objektivt altså.
    hehe det var ment litt spøkefult. likte skiva etterhvert godt og den blir sikkert bedre. er litt skapmetallfan:cool:

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    LCD Soundsystem - This IS Happening utgitt på Norges nasjonaldag for fire år siden.
    LCD-Soundsystem-new-album-001.jpg

Tredje og siste utgivelse fra et band jeg aldri har hørt om før.
    Sjangeren blir beskrevet som "american dance-punk" og alternative dance på wiki.
    Jeg er ikke kjent med denne type musikk fra før, og det nærmeste jeg kommer er DEVO, XTC, Madness, og the Cure. Det er i alle fall de tinga som detter ned i hodet mitt når jeg skrur på spotify. Sammenligningen er tilfeldig. Dette er ikke DEVO. Det mangler nerven. Det er ikke XTC. Det mangler nerven. Det er IKKE The Cure. Det mangler nerven. I alle fall treffer de ikke min nerve.

Jeg har latt platen stå på i bakgrunnen, noen ganger har jeg hørt på den i bilen, og jeg har så vidt finlytta til den.
    Uansett hvilken tilnærming jeg velger, så flyter det hele ut for meg. Låtene er ulike, men over samme lest. Jeg klarer ikke å skille dem. Eller det vil si. Jeg klarer ikke å engasjere meg i dem nok til å høre etter.
    Det går seint, er rent og pent, har lettfattelige melodier, og har en vokalist jeg mistenker for å stå på en diett av sobril og vival. Selv om at jeg hører at det er en brukbar produksjon, og at de sikkert kan spille litt, så klarer jeg ikke å slutte å kjenne på den voksende klumpen i magen min. Den er stor og tung, og ligger kilt fast i magesekken som en Casiosynth fra lekebutikken.
    Vokalen ligger som antydet ovenfor i et bedagelig leie. Mer som snakking. Det er god bruk av stemmen som rytmeinstrument, men jeg synes at han høres ut som en travel drittunge som er vant til å få det han peker på. Det er ikke særlig sjarmerende. Jada. Subjektivt som faen. Slik får det bare være. En kan ikke være venner med alle og like alt.

Jeg må rette en beklagelse til Gjestemedlem for at jeg ikke orker å gjøre et grundigere arbeide denne gangen. Det her var bare ikke min tank diesel.

1/10

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    LCD Soundsystem er et typisk band som får blodet til å bruse hos hipsterne i Pitchfork. Og dermed digger alle hipstere dette. Eller rettere sagt digget dette, for det er ikke hipt å digge en så gammel plate. Jeg er ikke spesielt hipsteraktig og LCD Soundsystems får jeg meg ikke til å like. Ville nok ikke brukt 1'eren her for det er mye musikk som er mye, mye dårligere enn dette.

Likevel liker jeg nominasjonen. Artig å få inn sjangere som ikke blir nominert så ofte. Håper noen kan komme å snakke varmt om denne. Er litt spent hva som er å like...bortsett at det var hipt for noen år siden.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jaggu! 9,2 på Pitchfork, gitt! :) Ja, som sagt. Sikkert en bra plate for de som liker sånt.

stingrayV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2011
    Antall liker
    245
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    4
    Du har et godt poeng her edorf...

Hadde en tenkt seg litt om burde en objektiv karakter ligge høyere enn den jeg gav. Min karakter er basert på at jeg måtte sette meg på ramma å skvise ut det Casio-keyboardet. :)

LCD Soundsystem er et typisk band som får blodet til å bruse hos hipsterne i Pitchfork. Og dermed digger alle hipstere dette. Eller rettere sagt digget dette, for det er ikke hipt å digge en så gammel plate. Jeg er ikke spesielt hipsteraktig og LCD Soundsystems får jeg meg ikke til å like. Ville nok ikke brukt 1'eren her for det er mye musikk som er mye, mye dårligere enn dette.

Likevel liker jeg nominasjonen. Artig å få inn sjangere som ikke blir nominert så ofte. Håper noen kan komme å snakke varmt om denne. Er litt spent hva som er å like...bortsett at det var hipt for noen år siden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    LCD skiva liker jeg godt. minner meg om tidlig Ultravox med en 2000tallet twist. Kule brekk og temposkifter. Gode melodilinjer. etter første gjennomlytting er jeg såvidt positiv at vi snakker 8+

G

Gjestemedlem

Gjest
    Platen er kanskje aller best på øret en knallvarm sommerdag, når man går på tur. Den er oppløftende og energisk som få, helt på høyde med The Knifes Silent Shout i så måte. Men det forutsetter nok at man trives i dette lydlandskapet. Veien til John Foxx er heller ikke så alvorlig lang.

Jeg var vel forberedt på at mange ikke vil like denne platen. Det har jeg full forståelse for. Det er nok en enten/eller plate. Men hvis det er noen få som ikke har hørt den som kommer til å like den like godt som meg er det verdt nominasjonen.

Et lite kutt fra platen for dem som har blitt litt nysgjerrig men ikke har hørt den ennå.

Fortjener litt volum og god lyd, enten på øret eller i et habilt full range anlegg. Men en youtubesnutt kan vel være en teaser om ikke annet.

Takk til anmeldere som skriver artig om platen sett fra en helt annen vinkel og referansegrunnlag enn mine.

For meg er dette en sterk 8/10

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Husker jeg kjøpte debutalbumet til LCD på tidlig totusentall.Den var nok litt hypa og fikk endel seksere dengang.Hørte på den en stund,men glemte både plata og bandet etterhvert.Hørte gjennom denne stafettplaten i formiddag.Syns det er en god del bra på den,mulig jeg er på villspor,men syns endel her minner om Talking Heads i electronicadrakt.En sjuer herifra.

mvh.s,

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    En sjelden gang treffer denne typen musikk meg, men dessverre ikke denne. Jeg vet ikke helt hva det er som mangler i forhold til de platene jeg liker.

Dette jo litt tøft å nominere en plate som får to enere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Husker jeg kjøpte debutalbumet til LCD på tidlig totusentall.Den var nok litt hypa og fikk endel seksere dengang.Hørte på den en stund,men glemte både plata og bandet etterhvert.Hørte gjennom denne stafettplaten i formiddag.Syns det er en god del bra på den,mulig jeg er på villspor,men syns endel her minner om Talking Heads i electronicadrakt.En sjuer herifra.

mvh.s,
    Villspor er det ikke, for jeg også hører mye Talking Heads i rytmene på mange av låtene.

På Home og Pow Pow f.eks.

Leken tørr synthfunk...

Turn on, Tune in ... etc. Dette er musikk man må være på bølgelengde med for at det skal svinge. Er du utenfor kanalen blir det sikkert bare støy på nervefrekvensene.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Platen er kanskje aller best på øret en knallvarm sommerdag, når man går på tur. Den er oppløftende og energisk som få, helt på høyde med The Knifes Silent Shout i så måte. Men det forutsetter nok at man trives i dette lydlandskapet. Veien til John Foxx er heller ikke så alvorlig lang.

Jeg var vel forberedt på at mange ikke vil like denne platen. Det har jeg full forståelse for. Det er nok en enten/eller plate. Men hvis det er noen få som ikke har hørt den som kommer til å like den like godt som meg er det verdt nominasjonen.

Et lite kutt fra platen for dem som har blitt litt nysgjerrig men ikke har hørt den ennå.

Fortjener litt volum og god lyd, enten på øret eller i et habilt full range anlegg. Men en youtubesnutt kan vel være en teaser om ikke annet.

Takk til anmeldere som skriver artig om platen sett fra en helt annen vinkel og referansegrunnlag enn mine.

For meg er dette en sterk 8/10
    Ikke så gærent dette.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Det likner veldig på Talking Heads. Spesielt sangen Home som det linkes til over. Men det gjør jo ingenting sålenge det er bra.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.058
    Sted
    Sortland
    LCD skiva liker jeg godt. minner meg om tidlig Ultravox med en 2000tallet twist. Kule brekk og temposkifter. Gode melodilinjer. etter første gjennomlytting er jeg såvidt positiv at vi snakker 8+
    :cool: Der er jeg helt enig med Finger'n! :cool:

Befriende musikk som er akkurat passe på kanten av mainstream til at det fenger en gammel 'hipster-wannabe' :rolleyes:.

Hadde nok strukket meg til 8,4!

Når det gjelder forrige album - Down: 'Down II' så får de en relativt likegyldig 5'er. Helt greit liksom....
    Kan godt like gitarrifforama (en sjelden gang), men....ehhh, altså - har liksom hørt greia før. Greit nok. Fin & Flott men
    duverden så kjedeligilengden.......Blir for kjedelige melodier egentlig. Er nok der det ligger?

Syns anmeldelsene var fine, og føler med melderne... - har vært der sjøl, krever sin mann! :D

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da er vi klare for Albumstafetten 27's siste to anmeldelser. Fyr løs! :)

M

mfufu

Gjest
    Scud Mountain Boys - Massachusettes
    også kallt 4 søvnige karer?

scud.jpg

Føler nesten behov for og beklage på forhånd for og være så negativ. For dette albumet hadde jeg ikke tålmodighet til å høre på helt ut mer enn ett par ganger. Satte det på mange ganger siste par ukene, men byttet fort til noe annet de fleste gangene for jeg holdt rett og slett på og kjede meg på grensen til at jeg ble irritert. Startet noen ganger litt ut i albumet for å være sikker på og få hørt alle låtene, det kunne jo hende det bare var at det startet kjedelig og avsluttet bra. Men dessverre, nei.

De er nok flinke til å spille disse rolige og søvnige karene, og de gjør kanskje ikke så mye galt? Men utover det så har jeg ikke så mye positivt og si.

Vel, dette er i hvert fall ett veldig rolig album. Det kan vel kanskje kalles country, men de gjør ingenting nytt eller interessant innen sjangeren, det er bare ekstremt ordinært, enkelt og greit. Det er sjeldent jeg ikke finner noe positivt og si når det kommer til musikk.

Jeg kan (veldig subjektivt) ikke gi dette albumet mer enn en 1/10, for det er veldig sjelden jeg blir oppgitt fordi jeg kjeder meg når jeg hører musikk. Men 0 sitter dypt inne også, (med en litt off topic referanse) det kan alltids bli verre, det kunne vært Sting :)

Sometimes I'm scared of being Ozzy Osbourne. But it could have been worse. I could have been Sting. - Ozzy Osbourne

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.058
    Sted
    Sortland
    Scud Mountain Boys: Massachusetts (1996)

Nei, det var ikke køntrilikevel. Kan jeg kalle det tradisjonell country-rock, ala Byrds ogderomkring?
    Ikke at de ligner, men det gir en pekepinn på detmusikalske landskapet. Veldig 60-talls i uttrykket syns jeg, uten at de på noen som helst måte
    høres ut som kopister eller retroromantikere.

Nokså nedpå i tempoet, låtene rusler liksom avgårde. Kan vel minne litt om Jason Molina -og selvsagt Neil Young. Det er viktig å understreke at da snakker jeg om instrumentering og den overliggende atmosfæren. Fint arrangert og godt fremført. Meget behagelig musikk egentlig.
    Kvaliteten på melodiene vil selvsagt være avgjørende; og her står de til Meget+. Utover albumet kommer den ene perlen etter den andre. Melodiene preges av at de ikke følger det opplagte sporet, melodlinjen har en liten intrikat tvist som gjør at de vokser og vokser. Låtsnekringen deres ligner ikke på noen andre og den er faktisk såpass sterk at sammenligningene over ikke spiller noen rolle.
    Tekstene variere fra pur adolesent fortvilelse til mørk selvransakelse, uten at klisjeene kommer for tett. Kontrasten til det behagelige musikalske uttrykket er påtagelig, og gjør sitt til at albumet tåler gjenhør og hever seg godt over gjennomsnittet.

Åpningssporet er ikke det beste, skal du sample prøv den Pink Floyd(!)-aktige''Grudge****''
    Anbefales!

Karakteren blir en solid 8,5/10.

M

mfufu

Gjest
    ;)...og ikke helt på linje med mfufu, der altså......;)
    Hehe, nei det kan man si. Men musikk er jo individuelt og veldig personlig, og jeg må si jeg har full respekt for alle sjangere og stiler, også de jeg ikke personlig liker selv :)

Og vi skal vel være glade for at ikke alle liker det samme? :)

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    "Rocky" Raccoon TKO's contender "Scud" Mountain Bores in first round. Retains belt.

«Hey you guys, we’re the Scud Mountain B…» (amplified sound of a toilet flushing…) «NEEEXT!»

GAAAWD! Dette var trøtte greier.
    Samme hva de kaller seg, disse guttene hadde ikke overlevd så mye som en sommernatt i noe som helst fjell – knapt nok på plenen foran huset til mor og far… (vill hamring på døren kl. 23:44, hodelykter på snei; «Mom! Dad! HEEELP! There’s a GRIZZLY outside our tent!!»… soveromsvindu i andre åpnes; «Now now, settle down Honey. It’s probably just a raccoon… Your dad’s on his way down – as soon as he finds his slippers.»)

Og "Grudge"? I "Grudge" hører jeg førstogfremst en potensiell kombækksingel for Robbie Williams (Tenkte å kjøre Elton John på tangenter og gjestevers, for å booste markedsappellen i 50+ segmented. Kuuult.). Og;
    Kom igjen mann! Kom i-gjeeeeen! Generisk syttitallssolo på autopilot eller?… JAY-ZUSS! Går det an?! Fantasiløsheten får meg til å gjespe tinningene ut av ledd. What’s that, dear? Okay… So you’re down in a «Big Hole» now? Well, GOOD FOR YOU, piss-pants! And just to keep you and your annoying puny-assed voice company, I’m gonna throw you down a BIG ROCK!

"Lift Me Up" løfter riktignok greiene over i nabobåsen til GoR/Syndicate/Prophet/Precoda-gjengen… Ja, nabobåsen. Hadde enda Dan Stuart svingt den dvaske kroppen sin over gjerdet og kuppet vokalen, kunne dette vært et lyspunkt. På størrelse med et nålehull. For, "Glass Jaw"? Vel, sikkert det óg, men glasskjeve er nok bare en del av problemet… «I’m no stranger to the canvas.»; Nei, det vil jeg tro – stiller du i ringen med den fotstillingen der, ja da ber du faktisk om å få besøke matten, mister.

Så, spør dere meg (kom igjen – spør meg da! pliiis!), har Scud Mountain Boys to (2) alternativer: enten komme seg ut av flanellspysjen, eller gå og legge seg igjen.

godnatt. esp

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Takk for to gode anmeldelser av Scud Mountain Boys ! Det var ikke noen spesiell grunn til at jeg nominerte denne plata.Syns bare den er innmari fin.Oppdaget denne platen for bare fire år siden da jeg tilfeldigvis kjøpte den under Platekompaniets Rough Trade-salg.Likte den fra første stund,og siden har den bltt spilt ofte.De kom med en plate i fjor,men den kan ikke måle seg med 'massachusetts'.

Dette er ikke noen harddancemania-cd,så forstår at enkelte kan kjede seg når alt er rolig og sakte her.En stor takk til Handsoer som har fått mye mer opp fra rillene enn meg.Jeg er ikke hårsår,så jeg syns det var moro at det gikk fra kjeller til loft med denne skiva !

Takk for enda en vellykket stafett karer !

mvh.s,

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Rin runde. skal forsøke å skrive noen ord om siste skiva. Spoty vil ikke for øyeblikket:mad:

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    etter en kort og overfladisk runde. jeg er nok nærmere Handsoer. behagelig, fine melodier. skal høre mere på dette korpset.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det ønskes en runde til før fellesferien, må noen andre holde i roret. :) Jeg har for mye annet å knote med nå, men hvis noen gidder, blir jeg nok med, og jeg kan gjerne skrive en teskje-oppskrift på det jeg synes er "best practice" for gjennomføringen, hvis det er ønskelig.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Har ingen mulighet som kaptein, men blir med som matros

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn