Deftones - Kvit ponni
Beklager folks, men tiden jobber mot meg om dagen, så her er det man rakk å tenke rundt skiva mens smøysa mekker middag
Deftones - White Pony
Maverick, 2000
Aldri likt hester, ikkje ponnier heller
-Hei gutter, ka om vi lager et band?
-Ja! Så kan alle få vite om kor kjipt og vanskelig det er å være en angstridden emokid i american suburbia
-Ja! Kjempeplan!
Or not. Men omtrent sånn innbiller eg meg at Deftones oppsto en eller annen gang. Mikefish har allerede tatt seg av wiki-delen, så eg fokuserer heller på musikken. Eller lyden da. For musikk er det fan meg ikkje.
Like greit å starte med konklusjonen. Dette er søppel. Søppel fra ende til annen, totalt blottet for enhver form for musikalsk verdi og kvalitet. Bygd på en kjedsomhetsmal som heter “rolig…rolig...rolig...GWAHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!! rolig... rolig...rolig...GWAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!”, og sånn tralte det no avgårde. Har også problemer med dette fjolleriet de har gående med vokalen. Sånn hveseviskeskrike-greie er ikkje min tekopp.
Musikalsk er vi sikkert i metalluniverset, sjøl om dette “fenomenet” av musikk som Deftones representerer havner i emo-korgen for min del. Skikkelig råttent og guffent. Det eneste de evner er å irritere meg. Uten kjennskap til folka i bandet så tipper eg minst to av de har en eller flere psykiske diagnoser, ala depresjon etc. Eg blir irritert fordi låtene (er det
låter i det hele tatt?) er så elendig komponert, vokalen er utelukkene enerverende, og instrumentering/produksjon er bare slitsomt. Det støyer, det er insisterende, men rocker det? No way Hose
Det mest positive man kan si om white pony er at noen låter tross alt er jævligere enn andre. Elite er definitivt blant det dårligste. Klarer kun å få meg i dårlig humør - intet annet.
Så kan man jo si at eg neppe er i målgruppa. Dette treffer nok trolig unge menn i en eller annen identitetsskapende fase/krise mer enn det gjør en sur gammal grinebiter som meg, men fanden heller, eg liker jo bråk også. Bare ikkje dette emosippete miget her.
Nei beklager folkens, her melder eg bare totalt pass. Dette har ikke noe med at eg ikkje liker metall/rock eller denslags, men det faktum av at dette bare er skvip.
1
2 3 4 5 6 7 8 9 10
CEVBOF triller 2/9
PS!
Sjøl om tid til skriving har vært ikke-eksisterende, så har eg faktisk hørt skiva en god del ganger. Bare så det er sagt
God sommer folkens!