95 cents?! Fuck You, I’ll skate to the beach! And I’ll look better gettin’ there!
Kjøpte Introduce Yourself da den kom ut i ’87. Ble mye spilt. Ikke så mye nå lenger, naturlig nok, men den er fortsatt et solid stykke nybrottsarbeid. Ren og fokusert. En underkjent klassiker.
[Fikk et par år senere også sporet ned den (da ihvertfall) nokså beskjedent distribuerte første utgivelsen We Care A Lot (’85). Den ble ikke mye spilt. Svingte på langt nær så mye som etterfølgeren, og jeg holdt meg følgelig til den. Men likevel; gjorde et nytt dykk her ifjor, og We Care… er faktisk ikke så ille som jeg kunne huske. Hederlig.]
1987 altså. Villmann og vokalist Chuck Mosley fikk fyken året etter. Ser at Wiki nevner hans (overdrevent) festglade natur som noenlunde direkte årsak (oversatt: disponert for dop). Det stemmer nok sikkert, men hvis jeg ikke husker feil fra relatert musikkpressedekning den tiden, hadde mannen også et rulleblad som gjorde det vanskelig for ham å følge bandet på utenlandsturné (as in; Not allowed to leave the Ol’ US of A, I presume). Whatever. Faith No More uten Mosley er ikke mye å samle på. Da Prettyboy Patton tok over mikken, var det brått over for min del. Pønken død. Disco lives.
Reading festivalen i 1990; Høylys dag. På et skabbete jorde. Øl i plastglass. Trykkende hete. Langt borte klatrer Mike Patton helt til topps i sceneriggen – kun iført kilt og militærstøvler – uten at det engasjerer meg noe videre. Mye morsommere å se på fyren rett bortenfor, som sitter med en stigende demning av sitt eget oppkast mellom lårene, og ikke klarer å slutte å spy [How high’s the water Mama? She say’s it’s two feet high and risin’…]. Den skitne hanekammen henger medtatt over hovne øyne i et plommerødt ansikt, og skjelver matt for hver eneste brekning. Kameratgjengen rundt ham ler så de skriker. Det er umulig å ikke knegge med. God stemning.
Artig å lese om bandet på Wikipedia. At Justin Broadrick (Godflesh) ble tilbudt jobb som gitarist for FNM i ’93, er en overraskelse. At han takket nei er det tilsvarende ikke. Og at Courtney Love har en fortid – om enn kort – som gruppens vokalist var også nytt for meg. Kos med trivia.
[Og, forresten… jada, er klar over at Patton har mye annet «sprøtt» på samvittigheten – ble eksponert for funkfreakbreakbeatske Mr. Bungle da den kom på begynnelsen av nittitallet… Skyll og spytt ut. Falt ikke i smak. Øvrige prosjekter er konsekvent avskrevet med dette som referanse.]
Men, Sol Invictus da? Åpner med «Invictus» – uten Sol. Nesten så man forestiller seg en dresskledd (slipsløs, seff) og tangenttrakterende Nick Cave i et vokalvikariat. «Superhero» er litt tøff og tilsvarende teit på en forutsigbar/formulaisk måte, men det blir fort gammelt, og når de melodiøse partiene tar overhånd – som de til stadighet gjør – logger min (allerede nokså labre) interesse av. Og slik fortsetter det vel egentlig hele veien inn. Siterte påvirkningskilder; The Cramps, Link Wray og Souxsie and The Banshees. Virkelig? Det må ha kokt bort i kålen.
[Tøff og Teit, ja; det slår meg plutselig at ethvert metallrelatert musikkuttrykk sliter litt med disse to uadskillelige følgesvennene… And everywhere that Mary went, her lamb was sure to go… 2 x "I’m with Stupid"? Uh, so, which one of you two guys is «Stupid»?? Skjønner? Ikke det nei. Det får så være. Cryptic is the new Clear.]
Så, igjen; Sol Invictus? La oss si at platen er mindre verst enn jeg fryktet, og la det bli med det. Men da er gladkvoten brukt opp, fra denne kanten.
mvh esp