Alkohol eller isopropanol skadelig?

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Ser i omtalen til pro-ject vacuumvasker at de tilbyr sitt eget vaskemiddel, de hevder:
(Sitat)
For å oppnå den perfekte rengjøringen trenger du også en passende rensevæske. Alkoholholdige rensevæsker kan ødelegge musikalsk mikroinformasjon i sporene og det er grunnen til at Pro-Ject har designet en ny miljøvennlig og alkoholfri rensevæske kalt "Wash it 2
(sitat slutt)
Jeg erfarer i mange av trådene som tar for seg renseveske at isopropanol er en av ingrediensene.
Jeg selv har prøvd litt forskjellig og har endt opp med denne oppskriften: 1/3 isopropanol 1/3 eddik 1/3 vann
Når jeg vasker platene lar jeg vesken ligge lenge på platen, gjerne 3-5 minutter hvis platen er skikkelig skitten. Og jeg «skurer» lenge og vel med børsten før jeg vacuumsuger opp alt, jeg lar også dette gå i et par minutter.
Resultatet har jeg gransket i gjennom et mikroskop som forstørrer 250x.
Det er visuelt og hørbart på samme nivå som jeg får med en ultralydsvasker. Helt rene riller og ingen rillestøy eller knitter.

Men det hevdes fra Pro-ject at alkohol skader platen og isopropanol er vel en form for alkohol. Og den lange perioden jeg lar den være i kontakt med vinylen bør vel være skadelig?
Hva mener dere? Er dette reelt eller bare et markedsføringsargument for sitt eget produkt.?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.481
Antall liker
35.321
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har ikke hatt noen problemer med min UL-vasker, men nå har jeg ikke Pro-Ject-produkt.
Bruker hfs-blandingen.

1 del isopropanol
7 deler vann (destillert)
1 dråpe Zalo pr liter væske.

Fungerer meget godt. Har 16L stående klart til bruk.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
En ultralydsvasker trenger vel ikke et kraftig vaskemiddel da den skrubbes ren ved utralyd.
En vanlig platevasker er avhengig av at vaskemiddelet er kraftig nok, men uten å skade vinylen, det er det som er utfordringen.
 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.294
Antall liker
878
Sted
Tromsø
Noen burde kanskje ta jobben med å gjøre et forsøk her. Samle opp noen av de trådene med vinyl som noen ganger finnes rundt kanten på skivene og legge de på ren isopropanol og de om de forsvinner etterhvert.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.481
Antall liker
35.321
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
En ultralydsvasker trenger vel ikke et kraftig vaskemiddel da den skrubbes ren ved utralyd.
En vanlig platevasker er avhengig av at vaskemiddelet er kraftig nok, men uten å skade vinylen, det er det som er utfordringen.
Zalo brukes for å bryte overflatespenning på vannet...
 

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1.294
Antall liker
878
Sted
Tromsø
En ultralydsvasker trenger vel ikke et kraftig vaskemiddel da den skrubbes ren ved utralyd.
En vanlig platevasker er avhengig av at vaskemiddelet er kraftig nok, men uten å skade vinylen, det er det som er utfordringen.
En ultralydvasker trenger rensevæske den også. Lyden formidles via væsken... Dersom det er sprit i væsken hjelper den til å løse opp fremmedpartikler og dersom man i tillegg har et middel for å senke overflatespenningene i væsken vil det hjelpe ultralyden å penetrere dypere i rillene.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
  • Liker
Reaksjoner: KJ

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Det er en viss forskjell mellom ulike alkoholer ift hvordan de reagerer med PVC. Isopropanol er ikke/lite skadelig, mens etanol bør unngås.

EDIT2: Eddik er også noe en kan unngå.
Veldig fin tabell, takk for den. Du nevner at eddik kan unngås, men tabellenn sier at vinegar er good.
Noe jeg misforstår her?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Har brukt ~7/1 vann/isoprop i mellom ti og 15 år, på en VPI 16.5 og nå i en HumminGuru, uten problemer av noe slag. Vann alene er nærmest ubrukelig, det fjerner overflatestøv og større partikler, og that's it. Isopropanol er langt mer effektivt når det gjelder å fjerne olje fra fingeravtrykk o.l. og gir væsken mindre overflatespenning, som gjør at den trenger bedre inn i rillene.
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Nå skriver de i innlegget til tabellen at (sitat)

Ratings of chemical behavior listed in this chart apply at a 48-hr exposure period. We have no knowledge of possible effects beyond this period
(Sitat slutt)

Nå utsetter vi vinylen kun i noen minutter, føler at dette er safe.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Interessant å lese at ozon klassifiseres som B. Mange av antistat duppedittene som generer det.😁
... :eek: ...

lista er basert på 48 timer eksponeringstid «Ratings of chemical behavior listed in this chart apply at a 48-hr exposure period.» så en blir nok litt gåen i avtrekkeren på antistat pistolen, og batteriet til usb-lighteren må lades et par ganger før det blir et problem.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Veldig fin tabell, takk for den. Du nevner at eddik kan unngås, men tabellenn sier at vinegar er good.
Noe jeg misforstår her?
Eddiksyre på engelsk er acetic acid:
1710360305303.png

men her er det kanskje en tilsynelatende inkonsistens i lista mht klassifiseringen mellom 20 og 80%. Dette er også et spørsmål om konsentrasjon og eksponering. Det er forskjell på en grundig og vask og «daglig» vask. Det er også grenser for hvor nervøs en behøver å være.


mvh
KJ
 

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Innlegg
107
Antall liker
56
Sted
Risør
Hvem av disse tre er den isopropanol vi benytter til vask?

Alcohols: IsopropylA1-Excellent
Isopropyl AcetateD-Severe Effect
Isopropyl EtherB-Good
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Etter å ha brukt isopropanol noen år gikk jeg over til etanol (60%) for i hvert fall 20-25 år siden av HMS årsaker.
Har ikke merket noe problem...
... men om jeg nå skal prøve isopropanol igjen, hvor kjøper dere den og i hvilken kvalitet?
Jeg så på nettet i går at Apotek 1 hadde 99.5% ren iso til en ganske høy pris mens Biltema og Clas Olsson har billigere, uspesifiserte varianter...

mvh
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg har brukt Blåtind i all den tid. Renheten har neppe noe som helst å si; det overskytende er jo ikke pukk og grus, men H2O.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.770
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Blåtind Blårens her og, i HFS-blandingen. Humminguru-maskin.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Blåtind Blårens skal være 99% isopropanol.

Mvh
KJ
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.481
Antall liker
35.321
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kjøper på apoteket. Litt dyrt, men den varer lenge.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.481
Antall liker
35.321
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.715
Antall liker
3.860
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt dyrere...
EDIT: Tidligere brukte jeg Biltemas "Karburatorskydd" som også er IPA, men de har begynt å tilsette blåfarge som IKKE fordamper totalt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Apotekene har tildels helt absurde priser på det meste som ikke er direkte legemidler... om det finnes andre kilde er det stort sett å foretrekke..
Vanlige legemidler er også betydelig dyrere enn tilsvarende i utlandet..
 

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Innlegg
1.534
Antall liker
4.343
Sted
Glåmdalen
Torget vurderinger
16
Kontorgiganten tar 60 kr for 1 liters flaske. Ulempen er at man må kjøpe 12 stk. Men vasker man mye eller har venner man kan dele med, er det greit.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Jeg benytter NittyGritty sin billigste modell, som jeg sikkert har hatt i 20+ år og "Blårens" fra OBS og "Demineralized water" fra Biltema (i 1/7 forhold) + pluss litt (en dråpe pr. l. veske) kodak Photo Flo (kan byttes med zalo, som er billigere)...funker som bare rakker'n
 
Topp Bunn