Det er jo alltid en fordel å kunne være litt fleksibel og tåle at noen alltid kommer for sent eller bråker unødvendig mye når uforutsette ting skjer. I min erfaring er det en sammenheng med disse tendensene hos enkelte folk, ja.
Jeg synes sitatet i det første innlegget i tråden treffer ganske bra. Når vi mennesker beholder vaner som ikke er optimale for oss selv eller andre, må det være en eller annen gevinst med det likevel. Vi får altså utløp for noe eller tror vi oå denne måten dekker et behov som vi har.
Når det gjelder fenomenet å komme for sent, ser jeg i hovedsak to gevinster. Og selvsagt foregår dette på et ubevisst plan. Fornuften kan ikke uten videre akseptere denne handlingen og behovet det dekker. Fornuften vil rasjonallisere og kommer opp med et utall unskyldninger eller projeksjoner for å slippe ta ansvar eller endre seg.
Den milde varianten av å komme for sent handle om noe så enkelt som oppmerksomhet. Den som ankommer til slutt eller for sent kan ikke unngå en eller annen oppmerksomhet. Alle ser denne personen ankomme. Det kan kjennes ubehagelig å alltid komme for sent. Men på et plan er gevinsten av å bli sett vesentlig større. Dette kan høres banalt, men folk slutter å komme så kronisk ofte for sent når jeg påpeker dette på møter etc. - Nå har du kommet for sent og fått oppmerksomhet. Nå får du sette deg alle har sett deg nå. Ved å forstørre den smerten litt er personen avslørt og vanen brytes ofte tvert.
En tyngre variant er den tendensen som første innlegg berører. Det finnes et vesentlig markeringsbehov eller generelt protestbehov som ubevisst tas ut når det er anledning. Når andre mennesker må vente, kjenner den som kommer for sent at den har makt eller den ubevisst hevner seg. Det er i og for seg bra for personen sin helse å siden det er fint å kunne avreagere seg. Men det er jo bedre måter å selvregulere seg på enn dette og hver og en av oss kan bli mer bevisste om hva som egentlig styrer oss. Er det overskudd som styrer oss eller underskudd. Personer som kommer for sent på denne måten kan i visse tilfeller kjenne seg brydd eller ha dårlig samvittighet. Samtidig er det sjelden eller aldri personen selv sin feil. Det finnes et velutviklet fornuftsystem som har alle unskyldinger klare eller har igjen vært et uskyldig offer for andre menneskers forsinkelser. Saken er den at det er vanskelig å gi opp denne atferden selv om den blir avslørt for personen. Prostestbehovet kan være altfor stort til å gi opp og avsløringen rasjonaliseres bort eller avfeies som nonsens. De øyeblikkene, minuttene eller tom. timene som personen kommer for sent oppleves ubevisst eller delvis ubevisst som veldig frie. Ingen person i verden kan tvinge meg eller styre meg. Denne tiden er bare min. Denne frihetsfølelsen er selvsagt falsk i og med at personen som regel ikke er bevisst hva som sker og fordi psyken trenger den for å hente seg inn og avreagre seg. Det er nok en selvregulering gjennom hevn og protest. Alle som vil komme tidsnok kan klare det selv om det selvsagt iblandt kan inntreffe uforutsette ting.
Å komme alltid komme for sent eller alltid bråke om noe for den del avslører en ganske umoden personlighet med ventileringsbehov. De bruker en nokså respektløs og lite pen metode. Tid er helse og penger for folk i dag. Det er i min mening respektløst simpelt tyveri å alltid komme for sent når det går utover andre. Om det i stedet kun går utover personen selv blir det selvsagt noe annet, men som regel er det ikke noe gevinst i det. Om man da ikke ønsker å være martyr eller offer og få oppmerksomhet for det da.
Unnskyldingen får være at man ofte ikke vet hva man driver med. Da hadde man kanskje vært direkte slem om man visste det. Det er slik psykopater holder på. De kan i alle fall ikke slutte, bare late som de tilpasser seg så lenge det tjener deres egen hensikt.
Når jeg opplever slike folk som alltid kommer sent eller folk som lever for å bråke, gidder jeg ikke lenger bry meg om det. Noen kan bare ikke endre på seg. Det er ikke verd å miste humøret for. Jeg vil respektere folk og være fleksibel, men jeg setter stopp for det om det berører meg utover det jeg kan akseptere. Om det er ansatte får de pent velge om de vil kutte ut slike protester eller jobbe et annet sted. Kunder som holder på med slikt tar jeg ikke på alvor. I privatlivet får folk jeg kjenner holde på som de vil og kan. Jeg ser og forstår mønstrene, det hjelper mye for å ikke trekkes inn i saken.
Glad og optimistisk hilsen Atman oppe fra min høye hest