alphamale sin sutrekrok.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser bra ut Alphamale. Må få ta turen innom snart.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takker!
    Har troa på at det blir som tiltenkt til slutt. Jeg er blitt kalt ut på jobb igjen i morgen, så da går turen til Haugesund i et par uker.
    Jeg sender en pling på returen så finner vi en dag det passer for en hifikaffe Retep.

    Om det er noen andre som er innom tråden her som vil stikke på besøk til casa alphamale, så lar det seg helt sikkert gjøre.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Disse rundingene i taket var stilige! Lurer på om jeg skal sende inn en søknad for å henge opp noe slikt
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Vi må gå igjennom handlelista for media/lagring igjen snart Authentic
    Jepp går fint det, du må bare finne ut om du ønsker USB lagring eller nettverkslagring (NAS) USB er billigere men NAS er mye mer tilrettelagt for flere brukere.
    En god Synology løsning koster sånn ca fra 6000+disker og oppover. USB disken for du vel for 1500, mediaboksen koster på avshop 1990,-


    https://www.avshop.no/himedia-q10pro-4k-hdr-hdmi/cat-p/c0/p10523646/pl_bybrand

    https://www.proshop.no/NAS-Server/Synology-DS918-4-Bay-NAS-case/2622186

    Du trenger i tillegg ett Blu-Ray drev og en pc med makeMKV software for å rippe diskene.


    In Action;)

     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    regner med det blir et oppsett likt det du viste meg hos deg.
    Nå har selvfølgelig pc konka, og må ha 1.ste hjelp:( Men jeg kan hive meg rundt og startet å få bestilt sakene sånn at det er på plass til pc er tilbake.

    Har vært mye jobbing i det siste, og minstemann har vært plaget med ukjent sykdom ifb. med vannkopper så det får ta den tiden det tar. Må også få bestilt lysa som skal opp i absorbentene.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Vi må gå igjennom handlelista for media/lagring igjen snart Authentic
    Jepp går fint det, du må bare finne ut om du ønsker USB lagring eller nettverkslagring (NAS) USB er billigere men NAS er mye mer tilrettelagt for flere brukere.
    En god Synology løsning koster sånn ca fra 6000+disker og oppover. USB disken for du vel for 1500, mediaboksen koster på avshop 1990,-


    https://www.avshop.no/himedia-q10pro-4k-hdr-hdmi/cat-p/c0/p10523646/pl_bybrand

    https://www.proshop.no/NAS-Server/Synology-DS918-4-Bay-NAS-case/2622186

    Du trenger i tillegg ett Blu-Ray drev og en pc med makeMKV software for å rippe diskene.


    In Action;)

    Da er stæsjet bestilt;)
    Sammen med Himedia q10 og disker. Ble ikke billig det her min venn:rolleyes: Men jeg regner med det kommer til å dra skinnet av pølsa når det står klart en dag. Spennende!

    Jeg er også i kontakt med "Lydspesialisten" i Ålesund om et prosjekt jeg driver og funderer på. Vi får se hva det blir til da det er ganske utfordrende å få skikkelig bra. Men han er optimistisk den mannen i nordvest;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    regner med det blir et oppsett likt det du viste meg hos deg.
    Nå har selvfølgelig pc konka, og må ha 1.ste hjelp:( Men jeg kan hive meg rundt og startet å få bestilt sakene sånn at det er på plass til pc er tilbake.

    Har vært mye jobbing i det siste, og minstemann har vært plaget med ukjent sykdom ifb. med vannkopper så det får ta den tiden det tar. Må også få bestilt lysa som skal opp i absorbentene.
    Jepp det koster å være kar, godt du jobber på plattform og har ett hav av penger.

    Blir raskt dyrere når du skal ha kjøre NAS versjonen og ikke tilkople en USB disk, NAS er jo mye mer tilrettelagt for mange andre oppgaver også så det gjelder å sette seg inn i bruksområder og hvordan du kan dra mest mulig nytte av den til ditt bruksområde.

    Jeg skal jo hjelpe deg og få opp filmbiten og sette serveren i en raid løsning, samt innstallere operativ systemet på denne. Selv om serveren er enkel å håndtere må du regne med å sette deg inn i noen ting når det kommer til å håndtere denne.

    Husk at skal du rippe blu-ray filmer må du ha en blu ray leser som du kan tilkople helst en pc, har ikke testet Mac versjonen av makeMKV så vet ikke om den virker.
    Om du bestiller slik som jeg ett drev fra ASUS som vist på bilde over her må du ha 2 usb porter ved siden av hverandre da enheten krever det. Selve rippinga er enkel og gjøre med noen tastetrykk, du kan rippe direkte fra pc til serveren, litt avhengig av nettverk og prossesorkraft så går en film på ca 45 minutter.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Så så!
    Man blir ikke milionær selv om mange tror det:rolleyes:

    Setter pris på at du hjelper en stakkar i (data) nød.
    Det er pc vi snakker om ja, er egentlig mac mann men har en laptop som jeg bruker til noen oppgaver som det ikke er driver for til mac. Jeg mener jeg kjøpte blu ray drev til den da jeg handlet. Det finnes vel ikke bluray drev for mac?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det ble nok senere:rolleyes:

    Pakken med spotter og NAS er ikke sendt enda, mens himedia og disker er i hus.

    Ellers har jeg de siste dagene startet prøvekjørt noen targets i trinnoven, både i multikanal og stereo.
    Det er svært tidkrevende å skyte seg inn har jeg erfart da selv små avvik preger det tonale.
    Det er spesielt bass fra 70- 120 jeg finner hardest.

    Det låter svært bra i hele registeret nå helt til jeg kommer til 75db, så tar rommet og synger med når jeg bikker 80db og oppover.
    "problemet":cool: er at jeg har mulighet til å spille ganske høyt uten forvregning. Det låter ikke høyt i det hele tatt selv om jeg bikker 80 db så jeg har nok et luksusproblem. Mulig jeg må lage meg preset for lavt og høyt;)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Fikk meg en tur til nordlendingen idag, snakk om godlyd. Organisk og lettflytende lyd med en nydelig mellomtone og diskant, stemmer var herlig presentert i løse luften.
    Skrudde av filteret i Trinnoven .... hva fan skjedde - flat kjedelig lyd iforhold. Du sier læringskurven på Trinnoven var høy men utifra hva du har fått til med og uten er det tydelig at du vet hva du driver med. Fikk noe å tenke på ifht å prøve flere manuelle kurver. Takk for bananen og kaffen, det smakte. Nå må vi bare finne en dag der Junior ikke sover slik at vi kan dra på litt til film så jeg for så om de Paradigm subbene kan flytte noe luft også... :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Banan og kaffe ja!
    Molekylært ganske nære det lengste man kan komme fra hverandre, og er da desverre ikke noen spesiell gastronomisk opplevelse.

    (Basilikum og espresso er dog verre:cool:)

    Men desverre det eneste jeg hadde å by på denne gangen, utenom den lyden da du allerede har nevnt.
    Jeg håper det var bedre......

    Nå er du jo en beskjeden ung herremann, men jeg skal fortelle dere hva grunnen til hans besøk egentlig har opphav fra.

    Som den gentleman han egentlig er, kom han i ens ærend hjem til meg mens jeg var offshore for og plukke med seg en NAS og diskene jeg hadde kjøpt inn på anbefaling fra samme mann:) Han tar dette med seg hjem til seg selv og setter det opp for så å levere det her i dag og installere hele pakka under overvåkning av min ellers så elendige kunnskap om data.

    For en sjel...Hæ!!!!!!

    Kjærring og unger er i himmelen;)

    Jeg har troa på dette og skjønner at det blir litt snubling og feiling i starten, men authentic har åpnet "hotline" for førstehjelp på dataproblemer og mennesklig HLR når det stormer som verst her. godt er det!

    Når det gjelder din observasjon av lyden her er det godt å høre det falt i smak det lille vi hørte.
    Som du nevner er det mye som skjer når trinnoven får gjøre sine magiske ting, og det blir bare merkelig egentlig når man bypasser den.

    Det som er rart å tenke på er at 95% av de som driver øvelsen hifi/lyd/hi-end i heimen lytter nettopp slik vi gjorde i bypass her.
    Så da kan man spørre seg om hvor skoen trykker i et vanlig (rekke)hus med begrensede tiltak. Det er hvertfall ikke kablene!!

    Den targeten/kurven du hørte mest på her er det jeg vil definere som flatt, med den diskuterte hevingen på 1,3 db fra 10khz .
    Så i de fleste rom og sammenhenger ville dette falt igjennom og vært lyst og fislete, men det er det heldigvis ikke.
    Men det er heller ikke perfekt til all musikk.

    Dette er en RAW target, og jeg kommer til å bruke denn for å lage flere presets til forskjellig bruk.
    Jeg deler på 180hz, og subbene må nok ta mye av æren for at lyden forsatt oppleves rund og fyldig på rette musikken.
    Samtidig har jeg nok vært heldig med rommet gitt at dette er plassert i en vanlig stue.

    Jeg skal finne en dag, så blåser vi rein pipeløpet og naboene på flatmark.:cool:

    Tusen takk igjen for hjelpa authentic......
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Han satt opp mitt avspilling system også. Er helt sjef han derre. Så nå er det lyd altså?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Hvor lenge er du hjemme nå da:) Skal vi prøve å få til noe til uken?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    For å være helt ærlig så vet jeg ikke "tusen" tommer,n:;)
    Men vi kan godt prøve å få til noe i uka som kommer ja. Men da må det bli på dagtid, ettermiddager og kveld er fullbooket som vanlig:rolleyes:

    Jeg sender deg en pm ganske snart....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Takker for lytten, kaffen og matbitene - alt smakte bra. Er virkelig spennende produkter du har samlet i oppsettet ditt, men det var trinnoven jeg var mest nysgjerrig på.
    Ser ut for meg som et ganske overkommelig verktøy å sette seg inn i bruken av, men det har vel med at jeg har vært borti dette DSP greiene i snart 10 år.
    Skjønner jo at alt stiller seg annerledes når en hopper inn som helt fersk, men likevel vil jeg vel si at du er meget godt i gang, og antagelig solgt for resten av hifi livet, når det kommer til en slik løsningen.

    Den rydder flott opp i det tonale og lydbilde våkner opp til noe som er troverdig. Her kan man med stødig hånd styre seg inn på akkurat den lyden som passer en selv

    Gratulerer med flott dings og kos deg med godlyden.

    Mvh-
    Tor
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takk for besøket!

    Var hyggelig å få hilst på både deg og Roald.
    Håper seansen sto til forventningen, selv om det er en helt annen øvelse enn hva dere to gutta driver å sysler med:)
    Vil nok ikke klare å leve uten et slikt produkt i riggen nei. Den gjør for mye riktig, og er kommet for å bli.

    Ps! Kakene ropte etter deg når du hadde dratt;)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Da er BD snurreren for å rippe disker i hus.

    Nå gjenstår det bare å få de i NAS, noe jeg ser for meg kan ta litt tid:cool:

    Ellers har jeg begynt å få kontroll på lyden både i stereo og surrerundt. Nå gjenstår bare fin tuning.
    Noen knepp opp fra 40hz og ned tenker jeg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg ville nok tatt kneppet noe høyere i frekvens. Det er MYE som skjer i området mellom 40-90hz. Kanskje spesielt på film. Men så vil det alltid vere er spørsmål om smak. Har du fått noen demoklipp fra Authentic? Test ut klippet "hus i ørkenen' der skal du kjenne det skikkelig i magen når den mitraliøsen blir somet inn på. Her ligger det også svært mye lyd fra senter og lfe. Rundt 60hz.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg må nesten prøve meg frem litt men det trekker greit på filmbiten også.
    Det er de dypeste frekvensene i tokanals som skal under lupen først. Kanskje du vil stikke innom en dag å mene noe om det, mens vi slurper kaffe og spiser opp kakerestene som the Shy "glemte" å spise.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gjør gjerne det. Men de kakerestene blir nok tørre før jeg har mulighet på dagtid. Neste sjans er tirsdag om 1 1/2 uke.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg ville nok tatt kneppet noe høyere i frekvens. Det er MYE som skjer i området mellom 40-90hz. Kanskje spesielt på film. Men så vil det alltid vere er spørsmål om smak. Har du fått noen demoklipp fra Authentic? Test ut klippet "hus i ørkenen' der skal du kjenne det skikkelig i magen når den mitraliøsen blir somet inn på. Her ligger det også svært mye lyd fra senter og lfe. Rundt 60hz.
    Hva var tittelen på den? husker den ja;)
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Er selv i vurderingsfasen hva angår å rippe filmer til en usb disk med et VELDIG enkelt brukergrensesnitt,( siden jeg er geek på pc..) så keep us posted!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg ville nok tatt kneppet noe høyere i frekvens. Det er MYE som skjer i området mellom 40-90hz. Kanskje spesielt på film. Men så vil det alltid vere er spørsmål om smak. Har du fått noen demoklipp fra Authentic? Test ut klippet "hus i ørkenen' der skal du kjenne det skikkelig i magen når den mitraliøsen blir somet inn på. Her ligger det også svært mye lyd fra senter og lfe. Rundt 60hz.
    Hva var tittelen på den? husker den ja;)
    Den heter Hus i ørkenen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ligger vel i den ene demomappa om du har fått de samme som meg
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.682
    Antall liker
    4.139
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er selv i vurderingsfasen hva angår å rippe filmer til en usb disk med et VELDIG enkelt brukergrensesnitt,( siden jeg er geek på pc..) så keep us posted!
    Jeg vet ikke om Retep bruker usb??

    Men med så mye data som skal lagres og for å holde styr på backup samt musikk valgte jeg å følge rådet fra IT sjefen oppi bakken bak meg;)(authentic) siden han kjører kompromissløst og på samme greia er det kort vei til nødtelefonen, og jeg slipper han inn gjennom teamviewer mens jeg slikker mine sår.......

    For ordens skyld kan jeg nevne at jeg kan INGENTING om dette, og aner ikke hva jeg driver med. Men det funker;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn