Tips du ønsker og tips du skal få... ;D Her er noen:
Alt av Miles Davis fra 1964 til 1975 må sies å være full av elementer som meget vel dekkes av ordene fri og alternativ. Spesielt vil jeg trekke fram konserten fra 1965, "Live at the plugged nickel". 8 CD'er med sykt trykk, sjagersprengende! Så fulgte Miles opp med å dra inn elementer fra funk og rock, spesielt er konsertplatene fra 70'tallet verdt en runde. Jeg foretrekker der "Black beauty". Hørte på den på fredagens løpetur... Chick Corea tilfører den plata en ny dimensjon med groove og improvisasjon!
Coltrane etter 1965 er mektig, kraftfullt, fritt, til tider tungt å nyte uten full fokus. Min favoritt av "senere" Coltrane er plata "Transition", innspillt like etter "A love supreme".
Keith Jarrett er en mann som vandrer mellom innside og utside, sett fra et fritt perspektiv. For hans nydelige lyriske hør på "Up for it", for hans frie side ta en lytt på "Inside out".
Til slutt kommer en ikke utenom Brad Mehldau, mannen som må ha fått 2 høyrehender og hjerner. Den mannen er i stand til å spille forskjellige motiver med høyre og venstre hånd og samtidig med evne til å dra ut enhver melodi og kord til sine enkelte bestanddeler. Hør på "Progression: Art of the trio volume 5".