Alternativ til Chromecast Audio

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Har en noen år gammel Chromecast Audio. Denne er koblet opp mot Abrahamsen V6.0 D/A converter via optisk kabel. Fra DAC til Electrocompaniet ECI-3. Fungerer utmerket dette, utrolig lydkvalitet via denne Chromecast Audio - som bare kostet 2-300,-

Er det noen slitasje på slike duppeditter som denne Chromecasten? Nå og da får jeg ikke kontakt med iPhonen og Spotify, usikker på hvorfor. Vurderer en liten oppgradering. Ser det finnes streamere til mangfoldige titusener. Det er ikke aktuelt; også usikker på hva som lydmessig er å hente på slike vs. rimeligere løsninger. Mye av lydkvaliteten er vel avhengig av en god DAC.

Hva med f.eks. en slik:

Andre gode alternativ ?
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Bruker selv Chromecast, men akkurat nå har jeg begynt å la meg irritere over at den ikke støtter gapless avspilling. Særlig på klassiske innspillinger, der du prøver å få grep på helheten, er det veldig forstyrrende. Det er grunn nok for meg å oppgradere, uten at jeg vet til hva.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
871
Antall liker
472
Torget vurderinger
1
Jeg har en slik CA som har en slitt plugg/adapter for toslink ut. Er helt løs, men og mulig at jeg har rota bort originaladapteren.

Uansett, satser på en slik:

 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.597
Antall liker
10.047
Sted
Interiore Simplicitate
Har også nettopp kjøpt meg en WiiM Mini (fra det store utland, hadde ikke fått med meg at HFS var på gang med disse) og den virker veldig OK. Lett å sette opp, enkel og intuitiv app, har vært stabil uten noe tøys så langt.
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Har en noen år gammel Chromecast Audio. Denne er koblet opp mot Abrahamsen V6.0 D/A converter via optisk kabel. Fra DAC til Electrocompaniet ECI-3. Fungerer utmerket dette, utrolig lydkvalitet via denne Chromecast Audio - som bare kostet 2-300,-

Er det noen slitasje på slike duppeditter som denne Chromecasten? Nå og da får jeg ikke kontakt med iPhonen og Spotify, usikker på hvorfor. Vurderer en liten oppgradering. Ser det finnes streamere til mangfoldige titusener. Det er ikke aktuelt; også usikker på hva som lydmessig er å hente på slike vs. rimeligere løsninger. Mye av lydkvaliteten er vel avhengig av en god DAC.

Hva med f.eks. en slik:

Andre gode alternativ ?
Hvis men ikke er interessert i high-end lyd er chromecast helt perfekt. Den er like bra som andre billige alternativer så du trenger egentlig ikke å oppgradere hvis den du har virker bra. Skal du allikevel oppgradere så anbefaler jeg deg å prøve det du lurer på å kjøpe hjemme hos deg selv før du bestemmer deg. Da finner du jo ut om det har noen hensikt med oppgradering hos deg også.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Hvis men ikke er interessert i high-end lyd er chromecast helt perfekt. Den er like bra som andre billige alternativer så du trenger egentlig ikke å oppgradere hvis den du har virker bra.
Hovedårsaken til evt "oppgradering" er at Chromecast Audio oppleves noe utstabil. Kan eletronikken i slike ble slitt? Den står jo tilkoblet hele tiden. Er ellers enig i at det ikke er en påkostet streamer som har mest betydning for lyden. Her vil nok DAC (og forsterker og høyttalere) ha langt mer å si. Hva da med de som bruker titusener på streamere? Hva er gevinsten opp mot disse rimelige alternativene?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.655
Antall liker
8.263
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Siden du i utgangspunktet liker Chromecasten så kan du jo alltids plukke opp en ny og sjekke om den har samme problem. Det var i alle fall flusst av dem på eBay da jeg plukket opp en selv for noen måneder siden, for rundt 350 kroner. Forsvinner da problemet så ligger feilen ved den gamle.

Ellers har jeg også en Cambridge Audio CXN V2 streamer og hører ingen forskjell i lydkvalitet.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Ellers har jeg også en Cambridge Audio CXN V2 streamer og hører ingen forskjell i lydkvalitet.
Interessant at det ikke merkes forskjell på Chromecasten og denne Cambridge som jeg ser har en utpris på 14.990,- (!) Nå har vel sistnevnte dog en god DAC pluss en del andre tilleggsfunksjoner. Og byggekvaliten er nok av en annen klasse. Jeg benytter en Abrahamsen V6.0 DAC og har da problemer med å forsvare en slik sum på en streamer; om lyden er lik. Denne Wiim Audio Wi-Fi streamer som er nevnt tidligere kan absolutt være noe å se på. Rimelig og virker enkel og solid.
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Hovedårsaken til evt "oppgradering" er at Chromecast Audio oppleves noe utstabil. Kan eletronikken i slike ble slitt? Den står jo tilkoblet hele tiden. Er ellers enig i at det ikke er en påkostet streamer som har mest betydning for lyden. Her vil nok DAC (og forsterker og høyttalere) ha langt mer å si. Hva da med de som bruker titusener på streamere? Hva er gevinsten opp mot disse rimelige alternativene?
Gevinsten er helt enkelt bedre lyd, men ikke alltid så det er best å prøve selv hjemme. Den første streameren jeg hadde var en Sonos for ca 6 år siden og resten av anlegget mitt var nytt også. Da alt var koblet opp klarte jeg ikke å få det til å spille bra uansett hva jeg gjorde. Jeg byttet høyttalerkabler og xlr kabler til sølvkabler og det hjalp noe. Da jeg ikke klarte å finne ut hva som var feil etter flere uker med feilsøking var streameren neste ting jeg sjekket og jeg tok den med til hifiklubben og de bekreftet at alt var i orden. Heldigvis fant jeg en brukt MOON streamer på Finn til 3500kr og jeg tenkte jeg måtte prøve den og den dårlige lyden forsvant da jeg koblet til den.
Elekronikken blir slitt, men det tar mange år før det blir et problem.
For 3 år siden oppgraderte jeg til en MOON MIND som koster rundt 25 000 og lyden ble da enda bedre, men ikke så stor forskjell som mellom Sonos og den første MOON streameren jeg hadde. Min MOON MIND kjøpte jeg brukt for 8000 og har vært fornøyd med den, men snart skal jeg oppgradere igjen, så det er også noe du bør tenke på at når man først begynner å oppgradere og opplever forbedring med lyden kan det være vanskelig å stoppe og oppgradere. Jeg har også opplevd stor forbedring ved å bytte fra optisk til coax kabel. Har prøvd ca 10 forskjellige coax kabler og den dyreste kostet ca 10 000, men den beste jeg har prøvd som jeg bruker nå kostet vel ca 600 og den er laget av Hb52 her på hifisentralen. Jeg kjøpte riktignok noen dyrere plugger enn de han bruker originalt så den ble ca 800 dyrere, men er ikke helt sikker på om det har noe å si på lyden.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.655
Antall liker
8.263
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Cambridgen ble kjøpt mye pga ekstra innganger og denslags, men det var jo fint å få en streamer med på kjøpet. Alternativet var å kjøpe en ren DAC, da jeg hadde bruk for en digital inngang, men det blir jo også fort dyrt. Så får jeg legge til at jeg kjøpte min for 7.500 eller 8.500, ikke 15.000. Den prisen fikk den da Mono tok over agenturet.

Enig i at Wiim ser bra ut og prisen er jo veldig grei, bare 2-3X Chromecast Audio. ;)
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.775
Antall liker
6.033
@roesok Jeg hadde tilsvarende problemer med ustabilt nettverk, diverse produkter, tv og streamer miste kontakt med ruteren. Jeg fant problemet, det var ruteren som følger med i abonnementet til Altibox, den er rett og slett dårlig. Satt ruteren i brokobling og koblet til Google Nest wifi og etter det har jeg aldri hatt problemer.

Det er ellers ganske kjent at Chromecast Audio spiller i high end klassen med en DAC som ikke er ømfintlig for jitter.
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Tydeligvis stor uenighet om en oppgradert og påkostet streamer gir bedre lyd....

Gevinsten er helt enkelt bedre lyd...
Ellers har jeg også en Cambridge Audio CXN V2 streamer og hører ingen forskjell i lydkvalitet.


Det samme kan sies om kvalitetene til Chromecast Audio

Hvis man ikke er interessert i high-end lyd er chromecast helt perfekt.
Det er ellers ganske kjent at Chromecast Audio spiller i high end klassen...
Har selv fått et langt mer avslappet forhold til stadig skifte av komponenter i lydanlegget. Har landet på at det jeg har av forsterker, DAC, høyttalere og tilhørende kabler holder i massevis. Men så var det denne Chromecasten da som kanskje bør byttes ut; selv om lyden den lille tassen leverer er svært så bra.
 

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Innlegg
90
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Jeg nevnte i den private samtalen hvorfor mange ikke klarer å høre forskjell på forskjellig utstyr som feks streamere pga at kabler fungerer som et filter og hvis kablene er for dårlige filtrerer de vekk så mye av den gode lyden at det er umulig å høre forskjell. Hvis du lurer på noe så bare spør så svarer jeg og hvis det blir sensurert så skriver jeg til deg på privat melding. Lykke til forresten🎼
Hele navnet på den streameren jeg byttet ut Sonos med het MOON 180 og den fikk jeg for 3500 på Finn som nevnt
 

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
1.113
Antall liker
74
Kjøpte en brukt Bluesound Node 2. Fungerer fint koblet opp mot Abrahamsen V6.0 DAC. Er ikke noen av/på tast på den; skal visst stå på hele tiden. Er en løsning med å holde nede play/pause-tasten 5-6 sek, da slår den seg av. Samtidig ser jeg Bluesound ikke anbefaler dette. Noen som har tanker eller erfaringer rundt dette?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.192
Antall liker
2.141
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
La den være påslått.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.172
Antall liker
1.954
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
CCA fungerer ikke så godt med Qobuz, spesielt de høyoppløste filene. Opplever mye dropouts som irriterer mye. Har bestilt en Wiim herfra og håper den skal fikse biffen.
 
Topp Bunn